A római nevelés (i. e. 8. sz. – i. u. 5. sz.)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Advertisements

ÖRÖK ÉRTÉKEK Életünk döntések sorozata: Mózes példája; Zsid.11,24-26; „Hit által tiltakozott Mózes, amikor felnőtt, hogy a fáraó leánya fiának mondják.
Mit kell tenned, ha meg akarsz térni Istenhez?
Jánosi Beatrix szeptember 08.
A házasság még nem a mennyország
Pedagógiai eszközök és módszerek a században
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A Biblia Isten szava.
RENESZÁNSZ – ‘újjászületés’
és a legkevésbé teljes az
Beiskolázási tájékoztató december
A KÖZÉPKORI NEVELÉS.
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem március 9. Körmendy Zsolt
KERESŐK ÓRÁJA Az igazi Boldogság titka BEVEZETŐ ELŐADÁS
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
„Férfinak és nőnek teremtette”
Gyermek, család, társadalom
A középkori filozófia főbb kérdései
A középkor és reneszánsz gyermekfelfogása
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
KÖZÉPKORI KULTÚRA I..
Az intézményes nevelés és oktatás története
Áldott,Békés Ünnepeket Kívánok!
Kis Angyalkák.
Reformáció = Megújulás. Tegnap megértettük, hogy megújulni… csak szabadon lehet!
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
Pedagógiai antropológia IV.
A misszió Oktatás a közép- és dél-amerikai katolikus rendek misszióiban század.
Pedagógiai antropológia és etika
Pedagógiai antropológia és etika
♫ Hangszóró szükséges ♫ Hangszóró szükséges Az oldalak kattintásra haladnak tovább. Copyright © 2008 Tommy's Window. All Rights Reserved David Brandt.
A keresztény egyház a korai középkorban
DECEMBER 3. A FOGYATÉKKAL ÉLŐK VILÁGNAPJA A másság elfogadása
A görög és római kultúra
Nevelés az ókorban Egyiptom Róma Görögország.
Asztal- és életközösség Jézussal
Boldogok, kik szegények lélekben. Boldogok, mert övék lesz a menny.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
Kicsoda Isten? 4. prédikáció
Szent Ágoston hatása a kálvinizmusra
A Biblia.
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
Az ókori Görögország Hellas
Tudományos gondolkodás története és tudományfilozófia
Az Élet Igéje január A világ nagy részén január 18. és 25. között rendezik meg az imahetet a keresztények egységéért, egyes helyeken pedig pünkösdre.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Az Élet Igéje augusztus.
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
KERESZTÉNY VALLÁS.
Gyermek, akit kölcsönkaptál. Anna példája (1Sám 1,11) Erős fogadalmat tett (Anna), Erős fogadalmat tett (Anna), és ezt mondta: és ezt mondta: Seregek.
A HITOKTATÁSRÓL „…Jézus ezt mondta: „Engedjétek, és ne akadályozzátok, hogy hozzám jöjjenek a kisgyermekek, mert ilyeneké a mennyek országa.” (Mt 19,14)
A gyermekkép történeti alakulása
Számokba zárt hitünk Hogyan fest a jövőnk a számok, a statisztika tükrében? Dr. Fábri György.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába Egyházközség neve: Hittanoktatást végzi:
Erkölcsteológia - II. Jegyzet: Dr. Veres András: Erkölcsteológia megtalálható.
Kialakulása, nyugati és keleti
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
„Diákok a munkaerő-piacon” NTP-SZKOLL
1. Boldogok a lelki szegények:
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Ókor Egyiptom Róma Görögország.
III. Szakadék Isten és az ember között:
VALLÁSOS ÉS ERKÖLCSI NEVELÉS A KATOLIKUS ÓVODÁKBAN
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
KERESZTÉNY FUNDAMENTUMOK
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Előadás másolata:

A római nevelés (i. e. 8. sz. – i. u. 5. sz.)

görög nevelés jellemzői: gyermekből harmónikus felnőtt legyen kalokagathia gyermekből harmónikus felnőtt legyen testi-lelki összhang fejlett fizikum - szépre-jóra érzékeny lélek olvas-ír-kitharán játszik műveltség célja: rend, harmonia "jó poliszpolgár" egész egyéniség alakítása római nevelés jellemzői: önzetlen műveltség helyett: állami célok vir bonus (jó ember) eszménye: férfias virtus képzett köztisztviselő szükség esetén katona korszakok: nemzeti-családi nevelés kora intézményes nevelés kialakulása iskolarendszer elterjedése

Nevelés a családban (i. e. 3. sz.-ig) Az intézményes nevelés kialakulása kb. i. e. 3. század addig annak színterei: család patria potestas anya: család összetartója a gyerek nevelése 7. évéig a családi nevelés: vallás, őstisztelet, szigor apa: 7. évtől a nevelés irányítója virtus (bátorság) kialakítása

tábori körülmények, kizárólag fiúk feladatuk a hatalom megvédése Fórum csak a fiúk számára 7. életévtől látogathatják, de csak 17. évtől nagykorúak, akkor szavazhatnak részvét a politikai életben (törvénykezés, szavazás, vélemény nyilvánítása) Katonaság tábori körülmények, kizárólag fiúk feladatuk a hatalom megvédése

Az intézményen nevelés kialakulása ( i. e. 300 – i. e. 146 (Görögország meghódítása) új kultúrákkal ismerkednek be, azok hatása A magániskolák megjelenése görög hatások befogadás ellenkezések: pl. Portius Cato iskolarendszer átvétele bekövetkezik ludus (ludus litterarius)- tandíjas ludimagister = didaszkaleion szegényes hely 6 óra képzés olvasás-írás-számolás életév szerinti csoportok görög módszerek( sillabizálás, viasztábla) játékos módszerek (csontbetűk) fegyelmezés (cél: „kemény római jellem”)

Grammatikai iskola Görög magántanitók hozzák létre i. e. 3. században 11-12 éves fiúk részére latin és görög nyelvtan, költészet, irodalom a tárgy (Homérosz, Vergílius, Horatius, Terentius) emlékezetbe vésés a cél kifejezésteljes előadás a szöveg értelmezése, kritikai magyarázata

Retorikai iskola szónoki-retorikai képességek fejlesztése (a közösségi igények megjelenése!) i. e. 2. századtól görög rétorok 16. életévet betöltött fiúk számára akik a grammatikai képzést már teljesítették közéleti ismereteket is kapnak ez tette lehetővé, hogy utóbb ügyvédek mellé kerüljenek, a praxis elsajátítása végett

Az iskolarendszer kiteljesedése (i. e. 146 – i. u. 476) az eddigi 3 iskolatípus megerősödik, elterjed kiegészülnek: jogi iskolákkal a közigazgatási hivatalnokok képzésének az igénye megnő általános művelség + jogi ismeretek az ideális köztisztviselő (=orátor) nyelvi képzettség (latin, görög, grammatika, retorika, dialektika) ‘tudományos képzettség’ (aritmetika, geometria, asztronómia, musica) = Septem artes liberales fejlett erkölcs a septem artes liberalis propedeutikává (pedagógiai előkészületté) vált a császárkorban magas szintű oktatás, kitűnő oktatási intézmények a görög kultúra elfogadása másrészt: a hasznosság elve átszínezi azt a világias törekvések jelenléte! Vir bonus: általános + szakműveltség együttese, jó ügy felismerése a musica átértelmeződik: csak lányok tanulhatják a házi nevelésben a gimnasztika sem tárgy – a katonai gyakorlatok pótolják egységes oktatási rendszer alakul ki

Marcus Fabius Quintilianus (35 – század vége) retorikai iskolában oktatott, császári nevelő Gyakorlata nyomán írja: Szónoki képzés tizenkét könyve (Institutionis oratoriae libri duodecim) a nevelő környezetet hangsúlyozza dajkák kiválasztását is fontosnak tudja a nevelők (szülők) műveltsége is fontos minden gyerekeket nevelhetőnek tart olvasás és írás már a ludus előtt elkezdhető iskolai oktatást hangsúlyoz a magánoktatással szemben fellép a testi fenyítés ellen orátorok műveltségéhez párosulnia kell az erkölcsös jellemnek nyilvánosság kedvelésére nevelni kell

A korai kereszténység antik tudás: a nevelés lényegéről a nevelés gyakorlatáról intézmények alakultak ki testi-lelki harmóniára (kalokagathia) törekvés eszméje császárkori Róma gazdasági és politikai változások anyagi javakban való különbözés erkölcsi züllés i. e. 1. század: ókori istenek helyére a kereszténység közösségek alakulnak azonos hitben nincs különbség az emberek között szegények között terjed 313. (Milánói rendelet) Konstantin császár vallásszabadsága államvallássá kívánja átalakítani keresztre feszítés büntetése megtiltva egyház anyagi támogatást kap 321-től a vasárnap pihenőnap lesz

embereszménye földöntúli élet felé fordul a figyelem a lélek megtisztítása a feladat test megbecsülése csökken a "szív egyszerűsége", a lélek tisztasága az erkölcs forrása a tudás helyett a hit és a szeretet Máté evangéliuma: " Boldogok a lelki szegények, mert övék a mennyek országa. Boldogok, akik szomorúak, mert majd megvigasztalják őket. Boldogok a szelídek, mert övék lesz a föld. Boldogok, akik éhezik és szomjazzák az igazságot, mert majd eltelnek vele. Boldogok az irgalmasok, mert majd nekik is irgalmaznak. Boldogok a tiszta szívűek, mert majd meglátják az Istent. Boldogok a békességben élők, mert Isten fiainak hívják majd őket. Boldogok, akik üldözést szenvednek az igazságért, mert övék a mennyek országa."

nevelés jellemzői centrum: az akarat fejlesztése test erejének és az értelem fejlesztése ennek alárendelt (a skolasztikáig) az akarat fejlesztésének célja a hit erősítése intenzív lelki élet egyetemes jelleg mindenkinek joga van a hit és a szeretet szellemében művelődni társadalmi, (faji), nemzeti különbségek kevésbé fontosak

családi nevelés az egyházatyák különös szerepet tulajdonítanak a családi nevelésnek Aranyszájú Szent János: A hivalkodásról, s arról, hogy a szülőknek miképpen kell gyermekeiket felnevelniük (V. sz.): a szülőknek óvniuk kell gyermekük lelkét veréssel nem célszerű büntetni (de féljen a veréstől) inkább: szigorú tekintettel, szemrehányó szavakkal hatni: barátságos ígéretekkel gyermek ne váljék emberkerülővé nevelés tartozéka a mese (bibliai történetek szerepe) serdülőkor előtt: Ószövetség érettebb korban: Újszövetség akaraterő fejlesztése, indulatok legyőzése jól kell megválasztani a gyermek nevelőjét nem ösztönökből fakadó vágyak ellen védekezni kell (korai eljegyzések)

családi nevelés feladata: lélek tisztaságának óvása akaraterő fokozása ellenállni a belső ösztönöknek és a bűnök itt még nincs szó a "rosszra hajló természetű lény, a gyerek"ről, vagy a "nyomorúságos korról" Chrisostomas könyve a gyermeki tisztaságot hirdető evangéliumi gondolat "Engedjétek, hogy a kisgyermekek énhozzám jöjjenek, és ne tiltsátok el őket, mert ilyeneké az Istenek országa."

Szent Jeromos (= Hieronymus) (349 k. - 420): Leatához intézett levél keresztény leánynevelés alapelvei "Miután aztán remegő kézzel kezdi a stílusát a viaszon végighúzni, akkor vagy más valakinek kell őt kezénél fognia és gyenge ujjacskáit irányítania, vagy pedig az írótáblába kell bevésni a betűket, hogy keze nyoma ugyanazokban a barázdákban haladhasson végig széltől szélig, s kifelé kalandozni ne bírjon." írástanítás szigorú felügyelet " nem szabad mást hallania és beszélnie, mint ami isteni félelmet lehel. A tisztességtelen szót meg ne értse, világi énekekről ne is legyen tudomása, s már kicsi korában szokjék nyelve édes zsoltárénekekhez." "...éljen angyali tisztaságban, legyen testben test nélkül." természetes gyermeki hajlamok háttérbe szorítása "segítő attitűd" elemei a korábbi közömbösséggel szemben

iskolák kathekéta iskolák (= gyülekezetbe belépni szándékozónak a tanítója) vallásos oktatás-nevelésben részesítés II. századtól fogva 2-3 éves "kurzus" keresztény tanainak és gyakorlatainak elsajátítása Alexandriai kathekéta iskola II - III. század Origenész keleti egyházatya vezeti klasszikus hellén műveltség és a kereszténység összeegyeztetésére próbálkozik kalokagathia és a római virtus erkölcsi jobbítást célozza! de: a keresztény középpontja a túlvilág s az Isten ezért: elutasítják az antik (pogány) örökséget

a pogány kultúrák elleni tiltás enyhül a III - IV. században a keleti egyházatyák Aranyszájú Szent János Vazul Origenész szerint tanulmányozni kell azt a nyugati egyházatyák Jeromos Ambrosius Tertulliánus Lactantius Augustinus szerint elvetendő, elítélendő a pogány erkölcs és kultúra

Tertulianus: " Vagy nem nevetséges, hogy az istenek gladiátorok módjára nekimennek egymásnak és viaskodnak egymással a trójaiak és az akhájok kedvéért? Hogy Vénusz emberi nyíltól megsebesül, mert halálra szánt fiát Aeneast Diomedes kezéből ki akarja szabadítani? ... A tragédiák és a komédiák írói se fukarkodnak előadni egy-egy isteni család kárvallását vagy tévedését. Hallgatok a filozófusokról, beérve Szókratésszel, aki az istenek csúfságára tölgyfára meg kecskebakra meg kutyára esküdözött." Apologeticus megszüntetve-megőrzés (leginkább)

Ambrosius, 4. sz. Nicoletto, Semitecolo, freskó, 14. sz.

Szent Ágoston (= Aurelius Augustinus) (354 - 430) pogány iskolában tanult Ambrosius tanítására stb. keresztény hitre tér két ember él bennünk: a lelki és a testi a lelki (sapientia) képes az (örök) igazság szemlélésére a testi (scientia) a földi dolgokra figyel tudományos tudás értékét az adja, hogy mennyire segíti a Biblia megértését, a vallásosságot ehhez görög és héber tudás is kell természetismeret, matematika, történelem, asztronómia is s a retorika, logika és dialektika = a klasszikus műveltség valamennyi ágát beilleszti a tudásba úgy, hogy az a Szentírás megértését segítse elő (bizonyos szelekciókkal, pl csillagjóslás, antik művészet)

Vallomások A kezdők tanításáról tanítás alkalmazkodjék a jelöltek értelmi és érzelmi fejlettségéhez oktatást előzze meg az (Isten iránti) érzelmek felkeltése tanítónak példát kell mutatnia (ebben is) középkor emberfelfogását meghatározza Szent Ágoston nézete az ember eredendő bűnéről a lelkében terhes természeti ember szellemi emberré válhat veleszületett ösztöneiben ott van a "bűn alapanyaga" Isten felkínálja azt, hogy ne azonosuljon az ösztöneivel az ember tökéletesedés útját megmutatja

mindezek pedagógiai következményei: szülő és nevelő szeretettel megakadályozza a gyerek ilyen törekvéseit akarat nevelése! (Ágostonnál: szeretni = akarni) a szeretet nem zárja ki a gyakori verést gyerek eredendően rosszra törő hajlamokkal rendelkezik! a nevelés folyamatos küzdés! a gyerek bűnös természete ellen fejlődés feltétele a felnőtteknek való engedelmesség hisz a gyermekek fejlesztésében (nem pesszimista!)

gyermekvédelem 374: gyermekek meggyilkolás bűn (addig nem!) 442: kitett gyermekek sorsa (vaisoni zsinat) - papokká, szerzetesekké nevelik 787: első árvaház (Dateo, Milánó érseke) gyermekek eladása dajkák ópiumos nyugtatói szoros pólya (szívverés lecsökkentése, nyughatás) IX. sz.: szószéki intések elterjedése felértékelődik az édesanya szerepe