Pedagógiai antropológia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Az olvasástanítás módszere:
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Pedagógiai eszközök és módszerek a században
Élet a falusi közösségben
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Sumér, az első civilizáció
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
A KÖZÉPKORI NEVELÉS.
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
„A gyermek évszázada” Szabolcs Éva.
Az Ókori Kelet világnézete
Sumér, az első civilizáció
A munka világával kapcsolatos tudás
Szociális tanulás formái
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
„Az Ókori-Kelet” kis államok - nagy örökség
A középkor és reneszánsz gyermekfelfogása
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Egyiptomi hétköznapok és ünnepek
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Tudásközösség – a hagyományőrzés legősibb és legkorszerűbb formája
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Nyelvi szocializáció – Eltérő utak a nyelvhez. A nyelvi szocializáció Utal egyfelől a szocializációnak azokra a részfolyamataira, amelyek a nyelv használata.
EGYETEMES ÉS MAGYAR AGRÁRFEJLŐDÉS DR KOVÁCS JÁNOS.
A Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon KÜLDETÉSNYILATKOZATA MUNKAANYAG: az augusztus i csoportmunkák, a vezetőségi együttgondolkodás,
Ókori Kelet.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Idegen nyelvek tanulása
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
A misszió Oktatás a közép- és dél-amerikai katolikus rendek misszióiban század.
Pedagógiai antropológia és etika
zárthelyi dolgozat (3 perc)
A görög és római kultúra
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Az ÓKORI EGYIPTOM.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Pedagógiai antropológia és etika
Tudományos gondolkodás története és tudományfilozófia
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
Gyermekvilág régen és ma
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
LOVAGGÁ VÁLÁS ÉS LOVAGI ERÉNYEK
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
MEZOPOTÁMIA.
Mezopotámiai lakáskultúra
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Kis országok az ókori Közel-Keleten
A család történeti alakulásáról
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Az első civilizációk: Mezopotámia. Dél-Mezopotámia egykor és ma.
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
5. évfolyam – 2. téma Ókori Kelet.
A gyermekek nevelésének megerősítése (VII. fejezet)
Az ókori kelet.
Az ókori kultúrák.
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Tudományos gondolkodás története és tudományfilozófia
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Ókori közel-keleti vallások
Előadás másolata:

Pedagógiai antropológia Világkép – emberkép - gyermekkép – műveltségkép – intézményes oktatás. I.

Az archaikus világkép vége: kb. az írás megjelenése (i. e. 4. évezred) Tipusos formái: mana, animizmus, totemizmus, tabu A természetkép megjelenése A tudás felhalmozódásának területei: táplálkozás és fajfentartás Közösségi ismeretek átszármaztatásának technikái

Az intézményen kivüli és az intézményes nevelés/oktatás elkülönülése Őskor eszközhasználók: kb. 2,5 millió év H. erectus: 0,5 millió év nevelés = hagyományőrző funkció előnyelv megjelenése fogalmi gondolkodás kialakulásának kezdete H. sapiens: 100. 000 év ősközösség - kommunikáció szerepének megnövekedése H. s. neanderthalensis. életközösség normáinak kialakulása tűz - nyelv - temetés - kultikus jelenségek - szerszámhasználat szervezettebbé válik ezáltal a nevelés is

játék: utánzás és gyakorlás szerepe az ismeretszerzésben előfeltétele: a tudatos bemutatás de ezt a társas élet kényszeríti ki gyermekek tanítgatása minden felnőtt feladata, nincs munkamegosztás a nevelés nyilvános, közösségi , minden gyermekre kiterjed gyakorlati ismeretek átadása készségek fejlesztése erkölcsi nevelés kb.: bátorság törzs tagjainak feltétel nélküli segítése a nem törzs tagjai elutasítása (gyűlölete?)

Marhacsorda (neolit, Algéria)

Mézgyűjtő asszony ( Valencia, jégkoszak után?)

Az intézetes nevelés kezdetei törzsi nevelés fordulópont benne az iniciálás (beavatás): gyerekkor-felnőtt (ifjú?) átmenete e ponttól felnőttként kell viselkednie a fiatalnak ugyanazokat a feladatokat el tudja végezni, ugyan azokat a jogokat is élvezi a közösség szempontjai válnak elsődlegessé ezek a próbák fizikai állóképességet tesztelnek ismerni kell: törzsi eredetet törzsi - szabályozó - hagyományokat, szokásokat felnőtt viselkedés normáit pl. kikladikus kultúrák mintát adó festményei a beavatásra mindkét nembelieket felkészítik pl. a dionüszoszi nőünnepek előképei a testi nevelés szükségképpen a meghatározó a varázsló, a sámán, mint a nevelés "vezetője", irányszabója az intézményesülés csirái éppen ezekben a vezető szerepekben vannak!

Rituális tánc (Spanyolország, jégkorszak után?)

rabszolgatartó termelési mód alkalmas természeti feltételek mellett (éghajlat, vízjárás, táplálkozási szokások) Nílus, Tigris-Eufrátesz, Indus, Gangesz, Sárga folyók völgye isteni "eredetű" uralkodók személyi vezetése központosított hatalom irányítói: papság stb. a vallás ezt szolgálja (konzervál) ennek eredménye: a tudományos ismeretek megjelenése is gazdálkodáshoz szükséges ismeretek áradás, csillagjárás, hajózás, termesztési eljárások matematika, asztronómia, geometria, orvostudomány művelői a papok írásbeliség kialakulása (ismeretek tartós átadási módja) + az államgépezet tökéletesedését okozza hieroglif írás hieratikus írás démotikus írás ékírás - Mezopotámia betűírás - föníciaiak (i.e. 14 -13. sz.) 22 mássalhangzó görög betűírás latin betűírás

Mezopotámia első civilizációja a sumér i.e. 7. évezred önálló városállamok kései civilizációi: akkádok, majd a babiloniak i.e. 4. évezredben jelenik meg: írnokképző templomiskola az agyagtáblák között pl. vannak gyakorlószövegek egyéni eljárásokkal való írástanítás ez nincs semmi szabálya az írnok szerepe speciális vezető szerep több lépcsős karrier tanuló = kis írnok (dup sar-tur) inas írnok (dupsarru) főírnok főjegyző

i. e. 2. évezredtől: kétféle írnokképzés van alapképzés: írás, olvasás, számolás, elemi tudományok = tábla háza köznép számára is nyitott tandíjas kisgyerekkortól a férfikorig tart egész napos képzés, szigorú bánás tanítói utasítás szerint cselekszenek, szöveget másolnak sumérról akkádra fordítanak memorizálnak kérdésekre felelnek és kérdezhetnek a tanítót az idősebb diákok (nagy testvérek) segítik a testi fenyítés megengedett életkor szerinti csoportok differenciált képzés: énekes, zenész, ráolvasó, pap, írnok, jegyző magasabb képzés = bölcsesség háza kulturális tradíciók átadása (a sumért holt nyelvként is tanítják pl.) naptárkészítés matematikai kultúrájuk kb. megfelel az európai reneszánsz tudósaiénak kialakul a független értelmiségi réteg - csak tanítással foglalkozik szabad emberek a hatalmi vezető réteg a gyerekeit "apród"-nevelésben részesíti

Imádkozó nő (Ur, Bagdadi Múzeum, i. e. 3 Imádkozó nő (Ur, Bagdadi Múzeum, i.e. 3. évezred) - munkamegosztás megjelenése

Szúza, zikkurat (Irán, i.e. 2. évezred)

Tutanhamon sírja, Trónrészlet (Újbirodalom, Théba)

Egyiptom csak a szabad ember tanulhat mert a világ állandó és változtathatatlan: büntetés jár a normasértőknek az emberi élet szabályai is változtathatatlanok gyereknevelés célja: örök normák elsajátítása (isten igazságának megismerése) nem ismerik el a gyerek életszakaszait: minél hamarabb felnőttként kell viselkedni tiltott a csecsemőgyilkosság (a többi ókori népnél nem) szövegek vannak a csecsemők ápolásáról, gyógyításáról újszülöttet nem pólyázzák be 3. életévig szoptatnak az édesanyák (nincs helyettesítőjük) kisgyermeket meztelenül járatják játékszereket adnak nekik az előkelők gyerekeit magánnevelők oktatják leendő fáraóval együtt lányok is részesülnek az oktatásban udvari nevelés fiuknak: testi nevelés erőteljes

az államapparátus működtetői: írnokok aprólékos és szélesen elterjedt hivatalnoki munka minden típusú munkát ők irányítanak bárki gyermekét magukhoz vették, hogy tanítsák utánzás módján sajátítottak el tőlük mindent létrejöttek: tanulócsoportok - írnokképző iskolák utánzás elterjedése semmi intézményi strukturálást nem alkalmaznak nincs életkorok szerinti osztás írás birtoklása = műveltség birtoklása (kiválasztottság érzete igen erős) papi kasztba való felemelkedés lehetőségét ígéri i. e. 2. évezredtől van írnokképzés: 4-5 éven keresztül tandíjat kérnek érte számolás és mérés tudománya csillagászat, földrajz vallás ügyiratkezelés 5. életévtől kezdődik a tanítás testi fenyítés (lábak összekötése) - erkölcsi fenyegetettség olvasás: egységek, mondatok megtanulása (kántálva) írnokképzés után: egy nagy tudású mester veszi őket segédként át kb. 20 - 25. életévig tanítja

templomok mellett papi szemináriumok vannak rituálét, teológiát itt tanítanak természettudományokat ismernek orvosképzés kb. i.e. 1. ezer évtől legelőkelőbbeket a fáraó udvarában taníttatják (apródok) a tanulás joga a nőket is megilleti (ének, zene, tánc) - praktikus ismeretek gazdálkodási ismeretek