Kérdőív-tervezés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ez a Tantra Indiából érkezett.. Mindegy, hogy babonás vagy-e vagy sem, érdemes elolvasnod. Ez egy nepáli Tantra Totem és szerencsét hoz. Négy nappal azután,
Advertisements

Kutatási eredmények Az Évgyűrűk Magánnyugdíjpénztár ügyfelei között végzett telefonos közvéleménykutatásról 2008 Április.
A Szállítási feladat megoldása
Europass önéletrajz.
Összefoglalás Hardver,szoftver,perifériák Memóriák fajtái
Adatelemzés számítógéppel
A normalizálás az adatbázis-tervezés egyik módszere
Hirdetésfeladás, vásárlás az interneten, aukciós oldalak.
SZÁMÍTÓGÉP- HÁLÓZAT.
C++ programozási nyelv Gyakorlat hét
Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja, aki tanítani sem tudja…
Kémiai Technológia Transzfer Kft. Egy pályázat előkészítése Hasznos tanácsok kutatóknak egy sikeres pályázat benyújtásához.
Bekezdésformázás Név: Szarvas Nóra 8/a Felkészítő tanár: Salamon Róza
Tanfolyam megszervezése Képzés módszerei SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet 2009/2010. I. félév Szeged.
Piackutatás (teszt).
Forrás: Infografika Forrás:
Matematika és Tánc Felkészítő tanár: Komáromi Annamária
Szociológiai kutatás.
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT.
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT Neked 2005 február.
Mi látszik egy jéghegyből?
Ügyfél Elégedettségi Vizsgáló és Elemző Program
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Készítette: Szabó Zénó
Algoritmusok Az algoritmus fogalma:
MARKETINGKUTATÁS III. Előadás: A megkérdezésről bővebben.
Készítette: Magyar Orsolya
Bánhidi M. (2007): Bevezetés a tudományos kutatásba NYME AK, Győr KÉRDŐÍVES VIZSGÁLATOK.
Fülemüle informatika verseny
Vége a félévnek, jöhet egy kis pihenés. Vagy mégse?!?! Megvolt az els ő gazdasági informatika óra… Mindenki fejét a nagy homály lepte el a feladat hallatán.
CITROM ÉS CUKOR Ezt kellene mindenkinek a fürdőszobában a tükrére írni, hogy minden nap szem előtt legyen és elolvashassa.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
A jelentés.
Megfigyelés Irodalom: Falus Iván (200,szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
Kérdőivek szerkesztése
Olvasd lassan és csendben!.
Environmental Compliance Inspection Course Helyszíni tevékenységek Helyszíni tevékenységek.
Bemutatókészítés Takács Béla
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT Neked
Készítette: Szabó Zénó
Prezentáció KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT.
A... TANTÁRGY OKTATÁSA KÍSÉRLETI/PROJEKT FORMÁBAN Projekt/kísérlet konkrét címe Név | Tanár neve | Iskola.
Tíz játék, tizenegy tüskén Székely Márton
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
rendszer intézményértékelés és projektértékelés Felhasználói segédlet 2005.
Olvasd lassan és csendben!
Sajátos képzési igényű hallgatók számára nyújtott szociális szolgáltatások a Szegedi Tudományegyetemen Horváth Hajnalka SZTE ETSZK IV. évf. Szociális munka.
mint ami mások szerint szükséges!
Valószínűleg nem jön elhinni, de 100%-ig igaz.
A prezentáció-készítés szabályai
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Adatbáziskezelés. Adat és információ Információ –Új ismeret Adat –Az információ formai oldala –Jelsorozat.
C Programozási alapok.
Marketing információs
Összeállította: Gergely János
Módszerek 5/5.
Tantra Indiából
Gyakorló óra 5/12.
Programozás III ÖTLETEK A FELADATMEGOLDÁSHOZ. A HF-EK APROPÓJÁN Néhány javaslat: 1. Jó lenne, ha a feladatmegoldás előtt átnéznék az előadás-anyagokat.
1 Tárgy- feladatelemzés módszerei Dr. Kaucsek György.
A magyar és az osztrák szaktanácsadási rendszer összehasonlító vizsgálata a gazdálkodók körében végzett kérdőíves felmérés által VÉR ANDRÁS - CSER.
Algoritmusok Az algoritmus fogalma:
Számítógépes algoritmusok
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
Kérdőíves felmérések módszertana előadó: Ketskeméty László
Gazdaságinformatikus szak, MSc képzés Kötelezően választható tantárgy
A kutatás etikai vonatkozásai
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
Előadás másolata:

Kérdőív-tervezés

A kérdőív-tervezés lépései Mi a keresett információ? Mi lesz a kérdezési módszer? Milyen típusú kérdéseket fogunk feltenni? Milyen kérdéseket ért meg a válaszadó? Mik legyenek a kérdések? Mi legye a kérdések sorrendje? Hogyan nézzen ki a kérdőív? Legyen-e tesztfázis?

A keresett információ (1) Soha ne kezdjünk addig hozzá a kérdőív megszerkesztéséhez, amíg pontosan meg nem határoztuk a kutatási problémát a kutatás céljait a kutatás tárgyát) a hipotéziseket (nem kötelezően) a kutatás alanyait Ha van egy jó kutatási terv, akkor megvan a kérdőívtervezés kiindulópontja

A keresett információ (2) Ha van kutatási terv, de még mindig bizonytalanok vagyunk (pl. szétfolynak a célok, nincsenek jól megfogalmazott hipotézisek) akkor alkalmazzuk az alábbi gondolkodási sémát: Amennyiben a tanulmány célját egyetlen mondatban kellene meghatározni, mi lenne az a mondat?  Írjuk le, és legyen előttünk, mialatt a kérdőívet kidolgozzuk! Gondoljuk végig a tanulmányozandó kutatási célok listáját!  A kulcsfontosságú témákról vagy kérdésekről készítsünk rövid listát! Ezt követően a kutatási terv is pontosabb lehet)

A keresett információ (3) Van-e kapcsolat a kérdőívezés során vizsgált témák között? Hogyan kapcsolódnak egymáshoz a témák?  Határozzuk meg a kérdőívbe foglalt témák sorrendjét!  A témákat bontsuk kérdésekre! A válaszadók képesek lesznek-e megválaszolni az általunk keresett információkra feltett kérdéseket?  Ha kétségeink merülnének fel, készítsünk először interjúkat (vagy hívjunk össze fókuszcsoportot) Elérhető-e a válaszadóknak a fő témákkal kapcsolatos véleményét hozzáállását/attitűdjét/preferenciáit tükröző naprakész információ, vagy a kérdőívben összegyűjtendő egyéb adat?  Ha IGEN, akkor megfontolható ezeknek a kérdőív témái közül történő törlését.  Ne gyűjtsünk olyan információkat, amelyek máshol elérhetők!

Az adatgyűjtés A kérdőív típusai önkitöltő kérdőív az interjúkészítő (kérdezőbiztos) által kitöltött kérdőív Az adatgyűjtés módjai Telefonos Személyes Munkahely Postai önkitöltő Csoportos önkitöltő E-mail Internet Mind a típusról, mind a módról dönteni kell mielőtt elkezdenénk a kérdőívek tervezését

A kérdések típusai Nyitott kérdés: a válaszadónak a saját szavaival kell válaszolnia A nyitott kérdés annak vizsgálatára használható, hogy a válaszadó miért érez valamit, vagy miért hoz meg bizonyos döntéseket. Zárt kérdés: A válaszadó előre adott válaszlehetőségekből választhat Nyitott kérdés és zárt kérdés kombinációja: A kérdezőbiztos nyitott kérdést tesz fel, amelyre a válaszadó saját szavaival válaszol Előre bekódolt válaszkategóriák állnak a kérdezőbiztos rendelkezésére 

A kérdések megfogalmazása 1. A kérdés legyen rövid egyszerű. Minden kérdésnek hozzá kell járulnia az általunk keresett információhoz (alapelv) Ennek ellenére feltehetők semleges kérdések is, ha a válaszadó bizalmát kívánjuk megnyerni Töltelék kérdések is feltehetők, ha valamit el akarunk fedni (pl. nem akarjuk, hogy kiderüljön, hogy ki a kutatás megbízója)

Kérdések megfogalmazása 2. A kérdést olyan formában tegyük fel, amelyet a megkérdezett tökéletesen megért. Szenteljünk megkülönböztetett figyelmet a tulajdonságjelző mellékneveknek, sokuk nem érthető a válaszadók számára! (Sokszor a kérdezőbiztos sem érti őket!) Egy amerikai kutatás szerint az alábbi megfogalmazásokat három emberből kettő nem értette meg A nagy többség Jelentős többség Majdnem fele Alig több, mint a fele

Kérdések megfogalmazása 3. Törekedjünk arra, hogy a nagyságot és irányt leíró szavak mindig szimmetrikusak legyenek - „magas", „mély", „több", „kevesebb" stb. A jövedelmet érintő kérdést hagyjuk utoljára, kivéve, ha a jövedelem szűrőkritérium. (10-20% közötti visszautasítás, eltagadás) Adjuk meg a „Nem tudom" (NT) kategóriát is.   Adható „Nem válaszol” (NV) kategória is, a kérdezőbiztos által kitöltött kérdőívekben Soha ne használjunk kétszeres tagadást.

A kérdések sorrendjének meghatározása 1. A legtöbb kutatás során létezik a témáknak egy logikus egymásutánja, amit kérdőívünkben a kérdések sorrendjének meghatározására használhatunk fel. Lehetőségek: Folyamatábra-technika: a kérdésekről, amelyeket be akarunk venni a kérdőívünkbe. Ágdiagram-techinka: témák, majd a témákból fakadó kérdések megfogalmazása Kártyatchnika: külön kártyákra jegyezzük fel az összes kérdést, azután addig rakosgathatjuk a kártyacsomagot, amíg meg nem találtuk a témák/ kérdések legjobb sorrendjét.

A kérdések sorrendjének meghatározása 2. Mindig szűrőkérdésekkel kezdjünk, ha nem mindenki jöhet szóba válaszadónak! Próbáljuk minimálisra csökkenteni a szűrőkérdések számát  Mindig azokat a szűrőkérdéseket tegyük fel először, amelyeknek a legtöbb válaszadó nem felel meg! A főkérdőívet olyan kérdésekkel kívánatos kezdeni, amelyek „könnyűek", és azután menni az olyan kérdések felé, amelyek nehezen érthetőek vagy válaszolhatóak meg, ellentmondásosak, esetleg kényes kérdések. A kérdőív azonosító információk bekérésével zárul a kérdőív

Milyen legyen a kérdőív? A kérdőív ne legyen túl tömör  Hagyjunk a kérdőíven üres helyet!  Ha van üres hely, az a válaszadóknak és a kérdezőknek egyaránt könnyebbé teszi az áttekintést. Elfogadható a függőleges (álló) vagy a vízszintes (fekvő) elrendezés is  Célszerű a kérdőívre dátumot vagy verziószámot írni   Így nem fogjuk összekeverni egy kérdőív különböző változatait. A kérdőívet mindig a papír egyik oldalára nyomtassuk

Milyen legyen a kérdőív? A kérdést magát célszerű normál betűkkel írni A KÉRDEZŐNEK SZÓLÓ BELSŐ UTASÍTÁSOKAT CSUPA NAGYBETŰVEL célszerű írni (elkülönüljön) Az öt vagy kevesebb válaszadási kategóriával ellátott zárt kérdéseknél a kategóriákat a kérdés alatt függőlegesen kell elrendezni.  Ha a kérdés ötnél több válaszadási kategóriával rendelkezik, azokat két függőleges oszlopba kívánatos rendezni, a sorszámokat a bal oldali oszlopban fentről lefelé növelve, mielőtt áttérnénk a másik oszlopra. Minden kérdés és válaszlehetőség legyen számozva (!!!)

Próbakérdezés Soha ne menjünk terepre, mielőtt alapos előzetes tesztelést nem végeztünk volna! Egy próbakérdezés 10-25 interjúból áll, a tesztelést valódi válaszadókkal, ugyanazon módszerekkel és helyszíneken próbáljuk végezni mint amelyeket a tényleges felméréshez terveztünk. Teszteljük a kérdőív/interjú hosszát! A válaszadóktól, a témától és a helyzettől függően véges időkorlátok között kell mozognunk. Győződjünk meg róla, hogy a válaszadók és kérdezőbiztosok egyaránt értik a szavakat, skálákat és szakkifejezéseket Gondoljuk végig, vajon a kérdőív/interjú természetes és torzítás nélküli módon folyik-e? Néha jók a kérdéseink, de rossz a sorrendjük. Esetenként az előzetes tesztelést több menetben kell megoldani. Kezdjük 10-15 interjúval, majd végezzük el a szükséges változtatásokat! Újabb előzetes tesztelés következzék, és újra változtassunk, ha szükséges!