1 Közoktatás fejlesztési elképzeléseinek háttere 2007
2 A fejlesztési elképzelések háttere Nemzeti Alaptanterv Közép, és hosszú távú közoktatási stratégiák Nemzetközi (PISA, PIRLS) és hazai mérési eredmények Uniós környezetbe illesztés, Lisszabon A munkaerőpiaci igények Az NFT I. fenntarthatósága és folytatása
3 Közoktatás jellemzői Szelektivitás, szegregáció Tanárközpontúság Ismeretközpontúság Nagy mennyiségű tananyag Elavult pedagógiai kultúra Leromlott infrastruktúra Esélyegyenlőtlenség csökkentése Gyerekközpontúság Képességfejlesztés Testre szabott tananyagmennyiség Kompetencia alapú oktatás Infrastruktúra fejlesztés
4
5 Sni gyerekek nevelésének- oktatásának jellemzői Nagyszámú speciális intézmény Jogi bizonytalanság Nő a befogadó intézmények száma Nincs megfelelő gyakorlata a szükséges dokumentumoknak Metodikai, szolgáltató szerep Jogi tisztázottság Nő a hozzáértés az integráló intézményekben Egyéni fejlesztési tervek, átvezetési tervek,
6
7
8
9 Hátrányos helyzetű tanulók aránya 100% Budapest III. kerület Budapest IX. kerület (2db) Budapest VIII. kerület Budapest X. kerület Budapest XI. kerület Budapest XVI. kerület Dabas Gödöllő Gyömrő Ráckeve Szentmártonkáta Szigethalom 0-1% Budapest XII. kerület Budapest II. kerület Solymár Budapest XIV. kerület Budapest XX. kerület Budapest XVI. kerület
10 Előzmények az NFT I-ben A közoktatási intézmények korszerűsítése, rekonstrukciója - ROP 2.3 Óvodák és alapfokú nevelési-oktatási intézmények infrastrukturális fejlesztése Tartalmi fejlesztés - HEF OP 2.1 Hátrányos helyzetű tanulók esélyegyenlőségének biztosítása az oktatásban - HEF OP 3.1 Az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges készségek, képességek és kompetenciák fejlesztése
11
12 A közoktatás kapcsolódási pontjai az ÚMFT-hez TÁMOP – Társadalmi Megújulás Operatív Program - tartalmi fejlesztés ROP – 6 regionális operatív program és KMR - regionális infrastruktúra-fejlesztés, „700 iskola” (szinergia)
13 Kötelezően megvalósítandó tevékenységek Kötelező megvalósítani nevelési, oktatási tartalmi fejlesztéseket, melyekhez a Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) külön pályázatot indít Kötelező a meglévő intézmények törvényi kötelezettség alapján történő projekt arányos akadálymentesítése.
14 Prioritást élvez Az intézmény integrált nevelés-oktatást valósít-e meg, vagy szándékában áll elindítani azt sajátos nevelési igényű gyerekek tekintetében. Az intézmény integrált nevelés-oktatást valósít-e meg, vagy szándékában áll elindítani azt hátrányos helyzetű gyerekek tekintetében Iskolák és kollégiumok esetében az infrastrukturális beruházások mellett elérhetővé teszi a kompetenciafejlesztéshez igazított tananyagok és módszertan alkalmazását a szükséges eszközök (IKT, bútorzat, felszerelés) biztosításával Kistérségi, illetve ezen belüli intézményi társulási, települési többcélú intézmények; Egységes iskolák
15 Köszönöm a figyelmüket!