A szociológia „előfutárai” és az „Alapító atyák”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szociológia mint tudomány
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
Történeti episztemológia
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Gazdasági fejlődés a középkortól napjainkig
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
Szociológia és szociológiatudomány
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
A szociológia, mint tudomány
Semmi nem állíthatja meg a forradalmat! a XXI. század Szocializmusa felé Úton.
Nevelés- és oktatásszociológia
Szocializáció Fogalmak:
2008/2009. I. félév Takács-Murinkó Lívia
A XIX. század uralkodó eszméi
Elmélettörténet Bevezetés.
Elmélettörténet Posztkeynesizmus. A kezdetek Elnevezés: Eichner és Kregel 1975 Cambridge Journal of Economics 1977 R. Goodwin, L. Pasinetti, J. Robinson.
A VEZETÉSTUDOMÁNY TÖRTÉNETE, ALAPVETŐ VEZETÉSI ISKOLÁK
A VEZETÉSTUDOMÁNY FEJLŐDÉSE, TÖRTÉNETE
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
A POLGÁRI EURÓPA KIBONTAKOZÁSA A XIX. SZÁZAD ELSŐ FELÉBEN
A KETTŐS FORRADALOM AZ IPARI FORRADALOM GAZDASÁGI ÉS TÁRSADALMI
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
A felvilágosult abszolutizmus
A társadalmi modernizáció és a szociológiai gondolkodás gyökerei
“Ha az ember eltűnik, lesz-e reménye a gorillának? Ha a gorilla eltűnik, lesz-e reménye az embernek?”
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
A bürokrácia térnyerése Weber szerint a bürokráciának a társadalmi fejlődéssel összefüggésben bekövetkező „előrenyomulása” speciális racionalitásával függ.
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Az ipari forradalom következményei és hatása
A középvárosi dzsentrifikáció várospolitikai dilemmái
Etika Könyvtárosi etika Könyvtárosi etikai kódex
KISS CSABA EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM
Kulturális antropológia /I.
Emberképek a tudományágak szempontjából Szociológia II.
Csoport, szervezet, hálózatok
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
KARL MARX: A TŐKE ÉS A KAPCSOLODÓ NÉZETEK
A modern közgazdaságtan és a marxi elmélet kapcsolata
A társadalmi rétegződés
A szociológia kilakulása, tárgya, szemléletmódja
Elmélettörténet Heterodox irányzatok.
Fogyasztásszociológia Balogh Eszter. Miről szól a kurzus? Szociológiai aspektusok Közgazdasági aspektusok.
Ideológiák.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Funkcionalisták Dr Skrabski Árpád. Saint Simon ( ) A társadalmat mozgató erők: megszokás amely intézményekben ölt testet újításra való hajlam.
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
Szociológia - Jogszociológia
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Erfurt, München, 1920 Marx és Durkheim mellett a modern szociológia alapító atyja Az „Objektivitás” 1913-ban jelent meg.
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
Európa és Magyarország helyzete az ipari forradalom évszázadában I.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK
A társadalmi rétegződés szociológia előadás III.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Társadalmi kiscsoportok, konformitás és deviancia
I. MI A SZOCIOLÓGIA?. Mai órán Félévi követelmények A szociológia, mint tudomány.
III. A szociológia története. 1. Az előfutárok Claude Henri Saint-Simon ( ) - a megszokás ereje és az újításra való hajlam - teológiai, katonai.
A munkások mozgalmai az 1848-as forradalmak után. A párizsi kommün.
Az ipari forradalom Az ipari forradalom következményei és hatása.
I. MI A SZOCIOLÓGIA?.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Jog- és állambölcselet I.
Előadás másolata:

A szociológia „előfutárai” és az „Alapító atyák” Bevezetés a szociológiába kurzus WJLF Pecze Mariann

Előzmények DE: súlyos társadalmi problémák is!!! Társadalomra vonatkozó, szociológiainak nevezhető gondolatok: már a XVIII. szd.-ban Önálló, saját elméletekkel, módszertannal rendelkező tudomány megszületése XIX. szd. Társadalmi környezet: Gyors iparosodás, fejlődés, urbanizáció, oktatás intézményesülése, értékek, normák változása DE: súlyos társadalmi problémák is!!! (gyerekmunka, rossz munkakörülmények, szegénynegyedek, devianciák…) Problémák felmérése, javaslatok (munkásjóléti juttatások, szaksz., 8 órás munkaidő…)

Előfutárok és „Alapító atyák” A szociológia előfutárai: Claude Henry Saint-Simon Alexis de Tocqueville Auguste Comte „Alapító atyák” Karl MARX Émile DURKHEIM Max WÉBER Hasznos link: http://hu.wikipedia.org/wiki/Szociol%C3%B3gia

Claude Henry Saint-Simon (1760-1825) A társ. fejlődésében törvényszerűségeket keresett („szociológus”) 2 társ.-i mozgatóerő: Megszokás ----- stabilitás Újításra való hajlam ----- kritikus időszak Társadalmi fejlődés: társadalmi típusok Teológiai, katonai, ipari társadalom ipari: a társ.-i folyamatok tervezése-tudósok. Nem forradalommal! Tudósok, művészek, kézművesek kitüntetett szerepe Tudományok, szépművészetek, kézműves mesterségek ismereteinek gyarapítása (fizikai és lelki szüks. kiel.)

Auguste Comte (1789-1857) „az első szociológus” – a szociológia,mint önálló tud. és mint elnevezés(1838): társadalmi fizika helyett – Quetelet statisztikája „lefoglalta” a fogalmat Társadalomtudományt természettudománnyal egyformának jelöli Pontos számítások szerint képes előre jelezni a társadalmi jövőt --- pozitivizmus, mint irányzat Emberiség fejlődése (3 stádium törv.): 1) teológiai (fiktív) 2) metafizikai (absztrakt) 3) tudományos szakasz (pozitív) Isteni, elvont gondolkodásbeli és tudósi kormányzattal Korát, a korai ipari társadalmat az igazságos meritokratikus irányban fejlődő társadalomnak tekinti

Alexis de Tocqueville (1805-1859) Egyszerre „szociológus”, (inkább) politológus és történész két fő vizsgálódási iránya: Történeti kutatások Franciaországban Valóságos társadalmi megfigyelések USA-ban Demokrácia létrejöttére és a „forradalmak korára” kíváncsi (Nagy francia forradalom, USA forradalom összevetése) Megfigyelése: egyenlőség a demokratikus rend alapja de ugyanakkor a szabadságot elnyomja Tehát egyenlőség nem lehet anyagi- jövedelmi, hanem emberi – jogi, a társadalmi pozíció, vagyon ne legyen örökölhető Állami hatalom decentralizációja szabadságot szül Társadalom és egyén viszonya egyszerre függetlenségre és felelősségre épül

Karl Marx (1818-1883) Munkássága három részre osztható Történeti elemző művek pl. brumaire 18. A kapitalista társadalom elemzései pl. A tőke I.-II.-III. (1867, 1885, 1894) történetfilozófiai írások pl. Kommunista kiáltvány Friedrich Engels-sel (1820-1895) közösen Kapitalizmust munkásosztály és tőkésosztály szembenállásával jellemzi A szocialista rendszerben jelzi a kizsákmányolás végét A fejlődés csúcsát a kommunizmusban látja, ahol mindenki szükséglete szerint részesül a társadalmi javakból Kommunizmus jegyei: országos tervezés, termelőeszközök állami tulajdona, ideiglenes proletárdiktatúra az átmenet idejére

Marx II. formációelmélet =marxi társadalomfejlődés-elmélet, Lépcsőfokai: 1.) ősközösség 2.) rabszolgatartó társadalom 3.) feudalizmus 4.) kapitalizmus 5.) szocializmus-kommunizmus Az egyes szakaszokra jellemző a kizsákmányolás létezése, osztályok (uralkodó és dolgozó) harca. Az állami tulajdon csak a szocializmustól számolja fel az osztályharcot – ugyanakkor ázsiai termelési mód ebben nem helyezhető el.

Marx III. értéktöbblet –elmélet Marx szerint a munkásosztály (és személyében a dolgozó) munkájával többlet értéket állít elő a felhasznált egyéb termelési tényezőkön (nyersanyag, rezsiköltség) felül, ennek csak egy részét kapja vissza bérként, a többi a tőkést gazdagítja (profit). osztályelmélet A tőkében ezért ír osztályok harcáról (Kasse für sich-magáért való osztály) a kizsákmányoló tőkések és kizsákmányolt bérmunkások között. (klasse an sich-magának való osztály-nem harcol) Konfliktuselméleti alapok Marxnál a konfliktus, mint alapvető társadalmi folyamat jelentkezik. A fejlődés mozgatója-ideiglenesen

Marx IV. Mozgatóerő: a gazdasági alap. két eleme: Termelőerők (munkaerő, szakképzettség, technológia) Termelési viszonyok (hatalmi, jogi felt.) A társadalmi felépítmény része minden más (kultúra, vallás, tudomány, művészet, politika) Marxnál a vallás csak másodlagos Lét határozza meg a tudatot A társadalom valós viszonyainak megismerésére csak a munkásosztály gondolkodói képesek- mondja, mert a többi társadalomtudós kiindulási alapja eleve hibás! Bővebben lásd pl.: http://hu.wikipedia.org/wiki/Karl_Marx

Émile Durkheim (1858-1917) Fő fogalmai Társadalmi integráció Szolidaritás – kollektív tudat Mechanikus – emberi, csoport hasonlóságok Organikus – mozgatóereje a növekvő munkamegosztás Anómia – társadalmi normák gyengülése (lásd Az öngyilkosság c. műve) Vallás nála fontos társadalmi összetevő (totemállatok, vallási rítusok – a törzsek együvé tartozási jelének tekinti– vallási alapok

Durkheim II. Nevéhez fűződik a szociológia elemző képességének az elfogadtatása-szociológia, mint tudomány 1887 Társadalomtud. és pedag. tanszék alapítója Társadalmi tények Az egyénhez képest külsődleges cselekvésmódok, gondolkodásformák, érzelmek, kényszerítő erővel. (jogi, erkölcsi szabályok, pénzrendszer…) Társadalmi tények magyarázata – csak társadalmi ténnyel lehet! Empirikus módszerek alkalmazása

Max Weber (1864-1920) Társadalmi változásokra koncentrál Társadalmat a gazdaság, hatalom, életmód, megbecsültség dimenzióira osztja fel Politikát fontosnak tekinti – nem csak a gazdaság által vezéreltnek, mint Marx- A kormány nem csak az uralkodó elit érdekeit szolgálja ki. Alapja: Hatalom- fizikai kényszergyakorlás Uralom- meggyőződésen alapul – tehát legitim !

Weber II. Legitimitás: Tradicionális – királyi uralom Karizmatikus – népvezér uralma Racionális – választott uralom A fejlődés lényege: a RACIONALITÁS terjedése, amely a kapitalista rend alapja: kalkulálhatóság.

A weberi bürokrácia elmélet A bürokrácia a létszámában növekvő társadalom „ügyintézésének” az egyetlen olyan módja, amely lehetőséget teremt az elfogultságmentes és egyenlő elbánásra (pl. SZMSZ) Ugyanakkor korlátozza az egyén szabadságát Ez egy FELOLDHATATLAN ellentét. A bürokrácia elemei: szakismeret, munkamegosztás, esetleges döntések kizárása, átláthatóság (transzparencia), stabilitás

Weber IV. Tudományfelfogás: megértő szociológia Ideáltípusok alkotása a megértés könnyítésére Cselekvéselmélet – társadalmi cselekvés 4 típusa: (ideáltípusok) Tradicionális Érzelmileg motivált Értékracionális célracionális

A vallás szerepe Webernél A vallást kiemelten kezeli, mint a társadalmi-gazdasági fejlődés egyik alapvető meghatározóját (lásd A protestáns etika és a kapitalizmus szelleme c. műve ) Empirikus tények: vallási gondolkodás és gazdasági cselekvés összefüggései Bővebben: http://hu.wikipedia.org/wiki/Max_Weber

Az „alapító atyák” kortársai Herbert Spencer (1820-1903) az állami szerepvállalás ellen- szociáldarwinizmus- a szegények megérdemlik a szegénységet, a társadalom menetébe, mint evolúcióba nem szabad beavatkozni. Revival (csökevény-elv) Ferdinand Tönnies (1855-1935) közösség (Gemeinschaft) és társadalom (Gesellschaft) hátterében személyes kapcsolatok állnak Georg Simmel (1858-1918) emberek közötti társadalmi kapcsolat a meghatározó, pénz – közvetítő funkció (médium)

Az „alapító atyák” kortársai (II.) Vilfredo Pareto (1848-1920) történelem- hatalmi elitek körforgása– nincsen fejlődés csak elitcsere A társadalom racionális részével a közgazdaságtan, irracionálissal (rezidiuumok, derivátumok) a szociológia foglalkozik Thorstein Veblen (1857-1929) USA- dologtalan osztályáról ír, akik fogyasztással vannak elfoglalva, mégis pénz mellett társadalmi presztízs is fontos intézményes közgazdaságtan képviselője

Az „alapító atyák” kortársai (III.) Harles H. Cooley (1864-1929) elsődlegesnek a származási, közvetlen környezeti csoportokat tekinti (család, szomszédság, munkatársak)- fő szervező erő a személyiség fejlődése és a szolidaritás Frédénic Le Play (1806-1882) háztartás statisztika előfutára (hazai vonatkozása: Tiszamenti jobbágy)

Az „alapító atyák” kortársai (IV.) Charles Booth (1840-1916) londoni szegényekről írt George Herbert Mead (1863-1932) szimbolikus interakcionizmus- személyközi kapcsolatok fontossága „me” – szocializálódott én és „I” – mint reaktív én- őserő