Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
NK7 Ajánlása pedagógus- továbbképzés témakörben közoktatási intézményrendszer igényeinek határozottabb figyelembe vétele, a fejlesztési pályázatok esetében a szélesebb, színesebb kínálat megjelenése,képzésválasztásban nagyobb intézményi szabadság érvényesítése, A pedagógusok teljesítményértékelésébe épüljön be a pedagógus- továbbképzésen szerzett ismeretek felhasználásának értékelése is.
Történt-e érdemi változtatás? Két alkalommal módosult a kormányrendelet : A pedagógus-továbbképzésről, a pedagógus- szakvizsgáról, valamint a továbbképzésben részt vevők juttatásairól és kedvezményeiről szóló 277/1997. (XII. 22.) Korm. rendelet A pedagógus-továbbképzésről, a pedagógus- szakvizsgáról, valamint a továbbképzésben részt vevők juttatásairól és kedvezményeiről szóló 277/1997. (XII. 22.) Korm. rendelet A 93/2009. (IV. 24.) Korm rend július 31. A 93/2009. (IV. 24.) Korm rend július 31. 3/2010. (I. 14.) Korm. rendelet január 15.
Szakértői megállapítások jogszabályi garancia, finanszírozottság, kötődik előmeneteli rendszerhez, sok a modernizációt szolgáló továbbképzés, gyors piaci reakció, mobilitás csökkenő források, ellenőrzés hiánya, eredményesség vizsgálatának hiánya, fenntartói, intézményi érdekeltség hiánya, önképzés elismerésének hiánya, tervezhetőség/uniós programok, rugalmasság hiánya, kistelepülési hátrány, szegényes szakmódszertani tartalom, vezetők továbbképzése megoldatlan _ +
Változások a szabályozásban Tartalmi kérdések Szervezési kérdések Ellenőrzés átalakítása
Rugalmasabb képzési formák Részismereti képzés beszámítása Előadóként való részvétellel is teljesíthető ECDL Önképzés elismerése 30 óránál rövidebb, nem akkreditált képzés is beszámítható (min. öt óra) Kutatásban, gyakornoki felkészítés során is teljesíthető Bemutató óra, óralátogatás során is teljesíthető Szaktanácsadói tevékenységgel, szaktanácsadáson való részvétellel Jó gyakorlat átvétele-átadás
Szakmai megújító képzés fogalma alapképzésben megszerzett ismereteinek és jártasságainak megújításához járul hozzá ha munkáját több mint hét éve ugyanazzal az iskolai végzettséggel és szakképzettséggel látja el, teljesíthető: - további oklevél megszerzésével, - további oklevél megszerzésével, - nyelvi képzéssel, - nyelvi képzéssel, - felsőoktatási intézmény és partnerei által szervezett képzéssel - felsőoktatási intézmény és partnerei által szervezett képzéssel
Vezetők továbbképzése Az állami támogatásokat csak akkor vehetik igénybe, ha olyan továbbképzésben vesznek részt, amely a vezetői munkájuk ellátását támogatja. Az állami támogatásokat csak akkor vehetik igénybe, ha olyan továbbképzésben vesznek részt, amely a vezetői munkájuk ellátását támogatja. pedagógus-szakvizsga felkészítés intézményvezetői szakképzettség megszerzése jogi, közgazdasági, pénzügyi szakképzettség tanügy-igazgatási, korszerű pedagógiai szervezési ismeretek (min. 60 óra)
Továbbképzések ellenőrzése, értékelése Bővült a fenntartó ellenőrzési lehetősége : a beiskolázási terv – pedagógiai program - IMIP összhangjának vizsgálata a források felhasználásának ellenőrzése A programokról készült felhasználói értékelést kötelező nyilvánosságra hozni.
Kérdések Előmeneteli rendszer és továbbképzés viszonya? Teljesítményértékelés és továbbképzés viszonya? Pedagógusképzés és továbbképzés struktúráinak kapcsolata? Pedagógusképzők szerepe a pedagógusok továbbképzésében? Felnőttképzési intézmények szerepe a továbbképzésben? Akkreditációs eljárások szerepe, szempontjai? Ellenőrzés, értékelés, visszacsatolás?
Mit tudunk tehát a további tervekről? indokolt a kötelező továbbképzési rendszer további fenntartása, a tervezett pályamodell egyes szakaszai szakvizsgához kötik a pedagógus előmenetelét, a szakvizsga-felkészítés kizárólag pedagógusképzést folytató felsőoktatási intézményben folyhat, követelményeit jogszabály határozná meg, a pályamodellben megjelölt egyes fokozatok elérésének feltétele a minősítés során előírt továbbképzés teljesítése, javasolt a továbbképzések akkreditációjának szigorítása, a továbbképzések szakmai ellenőrzését a felsőoktatási intézmények oktatói, a Pedagógus Kamara által delegált mesterpedagógusok, kutató tanárok végeznék, az életpálya elején elsősorban módszertani, a későbbiekben inkább tananyaghoz kötődő és szemléletformáló továbbképzések teljesítése ajánlott.