Szakmai profilok a differenciálódó iskolavilágban (vitaindító) VII. Nevelésügyi Kongresszus, Pedagógus szekció Brezsnyánszky László
Kiinduló tételek 1.Az elmúlt évben az erősen centralizált és ideológiailag monopolizált, ún. egységes rendszert felváltotta egy fenntartói és programpluralizmus jegyeit mutató decentralizált és differenciált intézményrendszer. 2.Az átalakulás mélyen érintette a szakma professzionális szereplőit. A közoktatás rendszere mellett a pedagógusok felkészítése is szükségszerűen változott.
Fenntartói és programpluralizmus, decentralizált és differenciált intézményrendszer A rendszer egésze szintjén megvalósult a fenntartói pluralizmus Programok sokfélesége, ám korlátozott eredetisége Decentralizált rendszer Erőteljes, ám változó irányú központi akarat Modernizációs sürgetések Összességében erősen diverzifikált rendszer, jelentős belső különbségek
Kérdések az első tételhez Elképzelhető, hogy a jó másfél évtized ebből a szempontból nem hozott még remélt, kívánt változásokat? Lehetséges, hogy az intézmények közt érzékelhető különbségek nem az intézményi és szakmai autonómiából táplálkoznak? Lehetséges, hogy ez az eszme különböző okokból nem is érvényesül(het) következetesen a rendszer egészét illetően? Talán maga az alapeszme sem ugyanazt jelenti a rendszer különböző szereplőinek?
Az átalakulás érintette a szakma szereplőit, a pedagógusok felkészítése is változott Szélesedő, expandáló feladatok Sztenderdizálás és differenciálás egyidejű törekvései Az egységes tanárképzés eszméje Követelmény-, kompetencia rendszer tagoltsága A pályaalkalmasság szempontjának érvényesítése
Kérdések a második tételhez Azonos módon és mértékben alakították-e át az új viszonyok az intézmények és a pedagógusok feladatrendszerét, működési feltételeit? Mi profilírozza valójában a tanári hozzáértést a mindennapi gyakorlatban?