Útlevél a tanulási és munkavállalási célú mobilitáshoz

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Alapképzések kreditjeinek elismerése a mesterképzésben - a TTK-s megfontolások Dr. Varga Zsuzsa OKT egyetemi docens SZTE-TTIK.
Advertisements

Az oklevélmelléklet előállítása az Oklevélmelléklet-készítő Program használatával Egyéb Hallgatói Nyilvántartó Rendszer használata esetén.
Az oklevélmelléklet kiadásának jogi szabályozása
Leonardo da Vinci szakképzési projektek Magyarországon TÓTH Csenge Tempus Közalapítvány Az Élethosszig tartó tanulás program nemzeti irodája.
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
Felsőfokú egészségügyi oklevelek elismerése
Az ügyvédi továbbképzés alapelvei Kitekintés  Kötelező továbbképzések  könyvvizsgálók  orvosok  gyógyszerészek  tanárok  Az ügyvédi képzés.
V. ETR konferencia április Fogalomrendszer: ETR & ETN Kodácsy Tamás etn at kodasoft.hu.
TANULMÁNYOK FOLYTATÁSA KÜLFÖLDÖN. BEJELENTÉSI KÖTELEZETTSÉG AMENNYIBEN A TANULÓ MÉG NEM IRATKOZOTT BE MAGYAR ISKOLÁBA, A LAKÓHELY SZERINT ILLETÉKES ÖNKORMÁNYZAT.
Az oklevélmelléklet és helye az Europass dokumentumcsaládban
Europass dokumentumok cégeknek We mean business, október 18.
Méltányossági elvek a közoktatásban
A rendszerépítés változó jogszabályi környezetben A pedagógusképzés a magyar bolognai rendszerben – ELTE IV. Pedagógusképzési nap Papp Lajos ELTE Pedagogikum.
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
BME Egyetemi Informatikai Szolgáltató központ
Általános tájékoztatás az oklevélmellékletről
Dr. Mészáros Gábor október 20. A szakmai képesítések elismeréséről szóló 2005/36 EK irányelv Dr. Mészáros Gábor október 20. Magyar Ekvivalencia.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Környezettudományi MSc A Szegedi Tudományegyetemen.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Pontszámítás BSc,osztatlan képzések és felsőfokú szakképzések esetén, 2011 Nagy Pontszámítási Nap Felvételi összpontszám ( pont): -Tanulmányi.
Változások a felvételi eljárásban Előadó: Németh Péter hivatalvezető.
Szakma és hivatás Kihívások és válaszok a közoktatásban és a pedagógusképzésben Budapest 2009 október 8. Átalakuló felsőoktatás: A Bologna folyamat 10.
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Kommunikáció az egyetemen konferencia Pécs,
Kommunikáció az egyetemen c. konferencia ápr. 28.
A mesterképzések lehetőségei a Bologna- rendszerben.
A kisebbségi (magyar) felsőoktatás kialakulása és perspektívái Szatmárnémetiben Készült a Debreceni Egyetem Nevelés – és Művelődéstudományi Doktori Program.
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
A H ARMADIK ORSZÁGBELI ÁLLAMPOLGÁROK KÉPESÍTÉSÉNEK ELISMERÉSE Mészáros Gábor október 21.
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
Az európai közösségi jog általános rendszere szerinti elismerés Oktatási Hivatal Magyar Ekvivalencia és Információs Központ Budapest, november 10.
Pedagógus oklevelek elismerése
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
Oklevélmelléklet előállítása Neptun
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Európa 2020 A lisszaboni stratégiát felváltja az Európa 2020 stratégia Az új stratégia központi kérdése az Unió versenyképessége, de más, új célokat is.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
Jankovits László egyetemi docens PTE BTK
Az oklevélmelléklet előállításának folyamata Kollár István magyar nemzeti koordinátor.
EUROPASS.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Magyar Ekvivalencia és Információs Központ
A tanárképzés szerkezete
Tanári mesterképzés Tájékoztató Dr. Szabó Antal
A vasúti továbbképzések lehetőségei a hazai és a nemzetközi elvárások változása kapcsán Előadó: Dr. Vincze Árpád főtanácsos Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
Budapesti Corvinus Egyetem A évi mesterszakos felvételi eljárás
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
Az Országos Képesítési Keretrendszer hatása a képzési és kimeneti követelményekre a felsőoktatásban Temesi József, egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
A szaktudás dokumentálása – Europass. Ahány ország, annyi…  Oktatási és képzési rendszerek különbözőek  A kompetenciák és képzettségek különbözőek,
Bizonyítványok és oklevelek elismerése Magyarországon és külföldön, elsősorban az Európai Unióban Oktatási Hivatal Magyar Ekvivalencia és Információs Központ.
Erasmus+ program és a vhf-es lehetőségek bemutatása
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Nemzeti Pályainformációs Központ
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Oktatási Hivatal Magyar Ekvivalencia és Információs Központ
A szaktudás dokumentálása – Europass
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Készítette: Werb Józsefné Regionális konferencia: KECSKEMÉT Külföldi tanulmányút: Mérés-értékelés fejlesztési terület NORVÉGIA OSLO október 14 -
Az ügyvédi továbbképzés alapelvei
Előadás másolata:

Útlevél a tanulási és munkavállalási célú mobilitáshoz Oklevélmelléklet Útlevél a tanulási és munkavállalási célú mobilitáshoz

Dr. Kissné Pap Margit oklevélmelléklet koordinátor Előadó: Dr. Kissné Pap Margit oklevélmelléklet koordinátor Oktatási Minisztérium

Fő témák: I. Az oklevélmelléklet létrehozásának háttere és indítékai II. Az oklevélmelléklet fogalma és rövid története III. Az oklevélmelléklet kiadásának jogi szabályozása IV. Az oklevélmelléklet tartalma és formája V. Az oklevélmelléklet jelentősége

I. Az oklevélmelléklet létrehozásának háttere és indítékai Külföldjárás már a középkortól kezdve létezik; akkor ezt peregrinációnak, a benne résztvevő diákokat, értelmiségieket peregrinusoknak nevezték. A peregrináció is Nyugat-Európa országaiba irányult: Németország, Hollandia, Anglia, Olaszország stb.; résztvevőinek száma Magyarországon és Erdélyben több ezerre tehető. Neves peregrinusok: Apáczai Csere János, Szenczi Molnár Albert Szepsi Csombor Márton stb. A peregrináció mai megfelelője: a tanulási és munkavállalási célú mobilitás: a képzési szintek és típusok, országok és régiók, gazdasági ágazatok közötti mozgás

A tanulási és munkavállalási célú mobilitás a 80-as évektől folyamatosan nő; ma már tömegességről beszélhetünk Példák a tömegességre: 2010-ig az Erasmus programban 3 millió ösztöndíjas vesz részt 2007 és 2013 között a Comenius programba a diákok és tanárok 10 %-a kapcsolódik be 2013-ig a Leonardo program keretében évente 150 ezer fiatal végez külföldi szakmai gyakorlatot A felnőttképzési programok keretében évente 50 ezer felnőtt tanul külföldön A tanulási célú mobilitás a munkavállalási mobilitást is ösztönzi.

Magyarországon a népesség kb Magyarországon a népesség kb. 4 %-a foglalkozik komolyan a külföldi munkavállalás gondolatával; ennél jóval kevesebben valósítják meg; a pontos számokat nem ismerjük A mobilitáshoz sokféle politikai, gazdasági, jogi és szakmai feltétel szükséges. Megteremtésüket Uniós intézkedések sorozata segíti. A szakmai és jogi feltételek között kiemelt jelentőségű: a képesítések, fokozatok kölcsönös elismerése a szakképesítések átláthatóság a szakmai alkalmasság biztonságos megítélése A fentiek nélkülözhetetlen eszköze: az OKLEVÉLMELLÉKLET, más nevén a DIPLOMA SUPPLEMENT (DS)

II. Az oklevélmelléklet fogalma és rövid története A fogalom: Az oklevélmelléklet biztonsági okmányként kezelt közokirat, a felsőoktatási intézmények állítják ki, az oklevél mellé. Részletes tájékoztatást nyújt: a végzettségről és a szakképzettségről, a tanult tantárgyakról, a szakmai gyakorlatról, a diplomamunkáról, a megszerzett kreditpontokról, az elért tanulmányi eredményekről, az oklevelet kiállító felsőoktatási intézményről és a magyar felsőoktatás rendszeréről, tehát mindarról, amely fontos információ lehet a munkavállalás és a továbbtanulás szempontjából.

A rövid történet Lisszaboni Egyezmény a felsőoktatási képesítések elismeréséről (1997. április 11.) ” A Felek területükön … támogatják ….. az Oklevélmelléklet… használatát.” Az oklevélmelléklet európai modelljének kialakítása: Európa Tanács, UNESCO-CEPES, Európai Bizottság munkacsoportja (1997-98.); A dokumentum tesztelése Phare Program keretében, Magyarországon is. Bolognai Nyilatkozat, 2001-es prágai és 2003-as berlini miniszteri konferencia megerősíti a dokumentum használatának szükségességét: „2005-től minden felsőoktatási intézményben végző diák automatikusan és ingyen kapja meg az oklevélmellékletet, elterjedt európai nyelven.”

III. Az oklevélmelléklet kiadásának jogi szabályozása A felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény 97. § (5) bekezdés: „ Külföldi felhasználásra kérelem alapján idegen nyelvű oklevél- melléklet adható ki.” A felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény 2003-as módosításakor a 97. § (8) bekezdés: „ A hallgató kérésére a felsőoktatási intézmény magyar nyelvű oklevélmellékletet állít ki… A hallgató kérésére és költségére az oklevélmellékletet angol nyelven is ki kell adni.” Az Országgyűlés által elfogadott, jelenleg az Alkotmánybíróság által vizsgált új felsőoktatási törvény módosítja az eddigi szabályozást: „ Az alapképzésben és mesterképzésben szerzett oklevél mellé ki kell adni….az oklevélmellékletet magyar és angol nyelven, valamint nemzeti és etnikai kisebbségi képzés esetében – a hallgató kérésére – az érintett kisebbség nyelvén.”

IV. Az oklevélmelléklet tartalma és formája Oklevélmelléklet- nyomtatvány borítólapja: tört-fehér, vastag borítólap, magyar és angol címfelirattal, magyar címerrel

Oklevélmelléklet–nyomtatvány belsőlapja: szürkés-zöld színű vékony lap, nyomtatott sorszámmal, kerettel, Europass logóval és vízjellel (utóbbi a hamisítás ellen), nemzetiszín zsinórral a borítóba kötve

Az oklevélmelléklet tartalma A kiállító felsőoktatási intézmény logóján és a diploma törzskönyvi számán kívül nyolc kérdéscsoportot foglal magában. Ezek a következők: Az oklevélmegszerzőjének adatai (név, születési idő, szakképzettség, hallgatói azonosító) 2. Az oklevél adatai (szakképzettség és vele járó cím, az elvégzett szak/ szakok, az oklevelet kibocsátó intézmény, a képző intézmény, a a képzés nyelve) 3. A képzés szintjének adatai (képzés szintje, képzés ideje, a képzésbe való bejutás feltételei)

eredményekre vonatkozó adatok 4. A képzés tartalmára és az elért eredményekre vonatkozó adatok 4.1. A képzés módja: nappali, esti, levelező stb. 4.2. A képzési program követelményei: képesítési követelményekre vonatkozó jogszabály, képzési cél, megszerzendő kreditérték, az ismeretek ellenőrzési rendszere, a szakmai gyakorlat jellege, hossza, kreditértéke;

4.3. Az egyes tantárgyak, érdemjegyek, kreditpontok (a tantárgy neve, kódja, heti óraszáma, követelménye, kredit- pontja, érdemjegye, dátuma; diplomamunka, heti óraszáma, kredit-pontja; megszerzett összes kredit)

4.4. Az értékelés rendszere: ötfokozatú stb. 4.5. Az oklevél minősítése: pl. jó 5. Az oklevéllel járó jogosultságok: pl. PhD tanulmányok folytatása

6.1.2. Intézményi információk, a felsőoktatási intézmény rövid leírása 6. További információk 6.1.1. Egyéni információk: pl. külföldi részképzés, kreditrendszeren kívüli tanulmányok 6.1.2. Intézményi információk, a felsőoktatási intézmény rövid leírása 6.2. Egyéb hasznos információk forrásának megjelölése

7. Az oklevélmelléklet hitelesítése: dátum, név és aláírás, aláíró beosztása, felsőoktatási intézmény bélyegzője 8. A magyar felsőoktatási rendszer leírása: az egész országban egységes; készítette a Magyar Ekvivalencia és Információs Központ

Az oklevélmelléklet jelentősége Segítséget nyújthat a külföldi munkavállaláshoz és a posztgraduális tanulmányokhoz Egyszerűsítheti az oklevelek külföldi elismerését A magyar felsőoktatás átláthatóságának javításával növelheti a felsőoktatásunk iránti érdeklődést és bizalmat A felsőoktatási végzettségek és szakképzettségek tartalmának részletes leírásával javíthatja a magyar felsőoktatás és a munkaerőpiac közötti kapcsolatokat Megkönnyítheti a korábbi duális és a kialakuló új, bolognai többciklusú képzés közötti átjárhatóságot.

Köszönöm, hogy meghallgattak!