A pszichológia főbb területei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
Advertisements

Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Tudás, közösség, hatalom
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
1 A négy kvadráns: Az emberi valóságok integrált térképe.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Készítette: Tóth Enikő 11.A
BELÉPÉS A TUDAT ALATTIBA. meditáció kommunikáció tudat emelés.
A PSZICHOLÓGIA TÉMÁI, TÖRTÉNETE, NÉZŐPONTJAI, MÓDSZEREI
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
Nevelés- és oktatásszociológia
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Mivel foglalkozik a pszichológia?
A VEZETÉSTUDOMÁNY TÖRTÉNETE, ALAPVETŐ VEZETÉSI ISKOLÁK
A VEZETÉSTUDOMÁNY FEJLŐDÉSE, TÖRTÉNETE
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
Behaviorizmus (előzmények)
Személyiséglélektan I.
Én-pszichológia 1930-as évektől
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Bevezetés a pszichológiába
Pszichológiatörténet 8
A modern világirodalom
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Altbacker Vilmos Miklósi Ádám Topál József ELTE TTK Etológia Tanszék
A pszichológiai fejlődés
Bevezetés a pszichológiába
Bevezetés a pszichológiába
Személyiség- pszichológia II
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
A kulturális antropológia etológiai aspektusa. "Az embernek mint fajnak nagy evolúciós újítása a közösség kifejlődése. Nem az egyének versenye a döntő.
A konstruktivista pedagógia alapjai
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
4. Elmefilozófia.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
Három hagyomány a valláslélektanban
Bevezetés a pszichológiába
Valláslélektan Chris Dykhuisen Honors 201 November 4, 2003.
Első előadás fóliái szeptember 11..
A pszichikumról általában
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia mint tudomány
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia.
A lélektan fogalma, szerepe világunkban
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
Kognitív pszichológia
W.V. O. Q UINE A DOLGOK ÉS HELYÜK AZ ELMÉLETEKBEN (1981) Mészáros Zsuzsanna Tudományfilozófia szem.
Pszichológiai Ismeretek
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Tudatosság, kogníció, érzelmek
A harmadik erő elméletei
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
Mi a személyiségpszichológia?
1 Eötvös Loránd Tudományegyetem Kémiai Tanszékcsoport Nyílt nap január 23. Kémiatanári szak.
Személyiségfejlődési zavarok
Antropológusok – a Földön
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Komenczi Bertalan Információelmélet
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Az együttműködés és a tudomány iskolája
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Előadás másolata:

A pszichológia főbb területei 1.

Történeti áttekintés Tudományos pszichológia A pszichológia tudományossága bizonyosság igény magyarázat igény koherencia igény Történeti képződmény

Alapkérdések és alapvető válaszok Örök kérdések Test-lélek Determinizmus – szabad akarat Redukcionizmus - non-redukcionizmus Nature-nurture Alapkérdések és alapvető válaszok Viselkedés okai Lelki történések mechanizmusai

Az alapkérdések alapdimenziói: Mi a pszichológia tárgya? – mit vizsgáljunk?, mi fontos, mi nem? Mi a pszichológiai megismerés módszere? – hogyan vizsgálódjunk? Miféle általános, alapvető törvényszerűségek léteznek, létezhetnek, fedezhetők fel? – determinizmus probléma Hogyan viszonyuljon a pszichológia tudománya más tudományokhoz, módszerekhez?

Hagyományok a pszichológiában Filozófiai hagyományok Racionalizmus Empirizmus Természettudományos hagyomány Élettan, fiziológia Pozitivizmus Evolúciós elmélet

Racionalista hagyomány Az európai gondolkodás szekularizációja - logikus, racionális gondolkodás fontossága Test-lélek viszony – interakcionista dualizmus Tudatosság szerepe – introspekció A gondolkodás és a nyelv kapcsolata Innátizmus, nativizmus – veleszületettség Descartes (1596-1650)

Gépben lakozó szellem Külvilág mozgatja a idegekben lévő fonalakat Életszellem az agykamrákból áramlik az izomok felé Szellem: a tobozmirigyen keresztül kapcsolatba kerül a testtel: tudatos élmény (az élmény a tudással gazdagodik). Tudás: veleszületett „ideák”. – nativizmus alapja.

Empirista hagyomány „Tabula rasa” és tapasztalatelvűség Megismerési „mechanizmusok” észlelés – benyomások asszociációk – ideák/képzetek absztrakciók – gondolatok J. Locke (1632-1704)

Empirista hagyomány Oksági törvények a lélek működésében – asszociációk (hasonlóság, időbeli és térbeli érintkezés, ok és okozat) A tudományos lélektan lehetősége – magyarázhatóság, bejósolhatóság Determinizmus vs. szabad akarat D. Hume (1711-1776)

Empirista hagyomány „mentális kémia” evolúciós gondolat lélektan, mint természettudomány J.S. Mill (1806 - 1873)

Filozófiai hagyományok jelentősége a pszichológiára Empirizmus: Behaviourizmus – tapasztalatelvűség Kognitív pszichológia: konnekcionizmus – a szerveződés elvei, asszociációk Racionalizmus: Kognitív pszichológia, kognitivizmus: Innátizmus gondolata A gondolkodás, nyelv, tudás eredete, mint témák

Természettudományos hagyományok Fiziológia, élettan, mint a test működésének tudománya Jelentősége: Módszertan Alternatív vagy kiegészítő magyarázat Descartes – reflexfogalom Whytt, Legallois, Bell, Magendie, Pavlov – reflexelmélet Jackson – idegrendszeri szerveződés evolúciós magyarázata Gall, Flourens, Broca, Wernicke - agyi lokalizáció Helmhotz, Weber, Fechner – pszichofizika

Természettudományos hagyományok Pozitivizmus Jelentősége: Természettudomány Módszertani elköteleződés Comte (1798-1857) – társadalomtudományok a természettudomány módszerei szerint A pszichológia nem lehet tudomány Mill – a lélektan, mint az asszociáció törvényeinek kutatója központi jelentőségű

Természettudományos hagyományok Evolúciós elmélet 1. Alkalmazkodás - funkciók 2. Természetes szelekció - kiválasztódás 3. Változatosság - egyéni különbségek 4. Öröklődés Charles Darwin (1809-1882)

Természettudományos hagyományok jelentősége a pszichológiára Fiziológia, élettan A természettudományos / kísérletező pszichológia módszerei, eszköztára Pozitivizmus Mit is jelent a természettudományos pszichológia Evolúciós elmélet Szemléleti keret – funkcionalizmus Pszichológiai kérdések, témák, irányzatok: Fejlődéslélektan Összehasonlító pszichológia Személyiséglélektan, pszichometria

A pszichológia születése 1879 Lipcse: első pszichológiai laboratórium Orvos, fiziológus de filozófiailag művelt Kísérleti introspekciós pszichológia – elemi szintű mentális jelenségek Néplélektan – összetett mentális jelenségek (nyelv, kulturális ‘termékek’ Laboratórium, tankönyv, folyóirat, egyetemi és doktori képzés, műszerek tervezése Strukturalista, funkcionalista, folyamatorientált, evolucionista, behaviorista stb. pszichológiai irányzatok referenciapontja W.M. Wundt (1832-1920)

Klasszikus laboratóriumi műszerek:

Alternatív kezdetek Funkcionalizmus 1870-es évek: első pszichológiai laboratórium Amerikában Orvos, fiziológus de filozófiailag művelt Laboratórium, tankönyv, folyóirat, egyetemi és doktori képzés Nem a módszerek, hanem a funkció a hangsúlyos A lelki működés mint funkció és a pszichológia mint funkció Funkcionalista, behaviorista pszichológiai irányzatok és az alkalmazott lélektan kezdete Érzelem elmélet, nyelvelsajátítás elképzelés W. James (1842-1910)

Alternatív kezdetek Hermeneutikus pszichológia Eltérő világkép, cél, módszer Nem csak természettudományos pszichológia Jelentés, történetiség, szabadság A pszichológia feladata: keletkezési és befogadási aktusok, történések megértése, empátiás feltárása. Egyedi értelmezések és nem általános törvényszerűségek! W. Dilthey (1833-1911)

Alternatív kezdetek Fenomenológiai pszichológia Eltérő világkép, cél, módszer Nem csak természettudományos pszichológia Szubjektív élmény, tapasztalat, a tudatosság tartalmai A pszichológia feladata: fenomenológia, az élményszerűséget leginkább közelítő leírás. Egyedi értelmezések és nem általános törvényszerűségek! F. Brentano (1838-1917)

Intézményesülés és nagy Iskolák Laboratórium Intézményi háttér (iskola, képzés, kutatás, folyóiratok, tankönyvek) Szakmai szervezetek – APA, 1892 alapkérdések, kutatási irányzatok Nagy Iskolák: Strukturalizmus, funkcionalizmus Pszichoanalízis Alaklélektan Behaviourizmus Kognitivizmus Megértő-hermeneutikus pszichológia Fenomenológiai pszichológia

Pszichoanalízis A pszichoanalízis négy rétege: Elmélet a lélek felépítéséről – id, ego, superego, vagy tudatos, tudatelőttes, tudattalan Pszichoszexuális fejlődés elmélete Lelki zavarok keletkezésének elmélete Pszichoterápiás eljárás Tudattalan – lelki = tudatos felfogás Elfojtás Természettudományos – értelmező-hermeneutikai lélektan (a páciens beszámolói) Emberkép: ösztönösség, pesszimizmus Sigmund Freud (1856-1940)

Pszichoanalízis Elhajló, mélylélektani iskolák: A. Adler – individuálpszichológia C.G. Jung – kollektív tudattalan, archetipusok A. Freud, H. Hartmann – ego-pszichológia Self-pszichológia – önreprezentációk szerepe de, közös pontok: tudattalan, gyerekkori élmények, terápiás módszerek

Alaklélektan K. Koffka, M. Wertheimer Elemek helyett szerveződés, egészlegesség, forma (gestalt) Megismerési folyamatok az észlelés és gondolkodás mintázatain keresztül K. Lewin – mezőelmélet szociálpszichológia Kognitív pszichológia fedezte fel újra Wolfgang Köhler (1887-1967)

Behaviourizmus Reakció a kudarcra, a klasszikus pszichológia terméketlenségére módszertani kritikával Objektív módszer kell – a megfigyelhető tényekre alapozva Viselkedéselemzés: környezeti ingerek és viselkedéses válasz Tanulás J. B. Watson (1978-1958)

Kognitivizmus Reakció a kudarcra, a behaviourizmus terméketlenségére módszertani kritikával Pl. nyelvhasználat, állati viselkedés (Tolman) Objektív módszer (megfigyelés, kísérlet, mérés)kell – a megfigyelhető tényekre alapozva de, az értelmezés pszichés folyamatokra hivatkozik Viselkedéselemzés és mentális reprezentációk N. Comsky (1928 -) Kognitív fejlődéslélektan – a mentális reprezentációk eredete Kognitív kísérleti pszichológia – hogyan irányítják a viselkedést Kognitív neuropszichológia – milyen kapcsolatban áll az idegrendszerrel

Megértő-hermeneutikus pszichológia Hagyományosan a természettudományos pszichológia alternatívája Életidegenség Jelentés-érzéketlenség Feladat: életforma, nyelvjáték, hagyomány kontextusában interpretálni

Fenomenológiai pszichológia Maslow, Rogers Humanisztikus pszichológia önkiteljesítés

A jelen pszichológiájának jellegzetessége Alapkutatás-alkalmazott kutatás kettőssége a megismerés öncél Megértés, magyarázat Általános-, fejlődés-, szociál-, személyiség, neuro- pszichológia, az ismeretek alkalmazása a cél hatékonyság alapkutatások eredményeire alapoz de részbeni módszertani önállóság Nevelés-, munka-, szervezet-, klinikai, stb. pszichológia

Határterületek – Konvergencia pontok Pszicholingvisztika – nyelv és lélek Szociobiológia – genetika, evolúciós elmélet, pszichológia Pszichoneuroimmunológia – pszichés jelenségek, idegrendszer, immunrendszer Kognitív tudomány, megismeréstudomány Pszichológia, Biológia, Logika,filozófia, Nyelvészet, Matematika,számítástechnika