Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Antropológusok – a Földön

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Antropológusok – a Földön"— Előadás másolata:

1 Antropológusok – a Földön

2 Miről volt szó eddig? Kultúra vs. természet
Mégis sok hasonlóságot láthatunk az emberi társadalmak között Kerestük, hogy mit lehet mondani a „közös emberi természetről”, ami a kultúrát is meghatározhatja Vagyis a természeti univerzálékat kerestük

3 kulturális univerzálék kulturális változatosság
genetikai / természeti egyetemesség genetikai / természeti változatosság kultúra természet közös egyedi

4 Két módszertani probléma (amikbe nem megyünk most bele):
hol kell megvonnunk a természet / kultúra határát? mit látunk azonosnak és különbözőnek a hasonlóság értelmezésén keresztül Sőt: (legalább) kétféle természet belső (genetika, pszichológia, kognitív tudomány) külső (ökoszisztéma, technika)

5 A biológiai eredetű hasonlóságok kutatása a 20
A biológiai eredetű hasonlóságok kutatása a 20. század elején visszaszorult, és csak az utóbbi két évtizedben kapott újból nagyobb figyelmet Közben a kulturális antropológia / szociálantropológia megjelenését és virágzását láthattuk

6 Alfred R. Radcliffe-Brown (1881-1955) Bronislaw Malinowski (1884-1942)
protoantropológia Franz Boas ( ) Alfred R. Radcliffe-Brown ( ) Bronislaw Malinowski ( ) Marcel Mauss ( ) Boas: történeti partikularizmus, kulturális relativizmus Radcliffe-Brown: strukturális funkcionalizmus, Durkheim hatását viselő elmélet Malinowski: terepmunka, résztvevő megfigyelés, „native's point of view”, újszerű, nagy rendszerek leírása, funkcionalizmus Mauss: mintázatokat, strukturális hasonlóságokat keres – saját terepmunka nélkül, óriási műveltséggel

7 Egy példa: az incesztustilalom
Lehetséges magyarázatok: biológiai degenerációhoz vezet – egyszerűen kihal, vagy esetleg ösztönök (?) tiltják Lévi-Strauss: a rokonsági reciprocitás szabályozza evolúciós pszichológia: adaptív egy olyan mechanizmus kiépülése, ami megelőzi a veszélyes párosodást (elszakított testvérek, együtt cseperedők és a feromonok) ezzel párhuzamosan lenyűgöző kulturális rendszereket látunk a rokonsági viszonyok szabályozására

8 Miért pont a rokonság? az aboriginalok példája: talán a legkezdetlegesebb módon élő népcsoport, vadászók-gyűjtögetők, mégis a rokonsági rendszerük elképesztően bonyolult „kinshipology” sok helyen talán az egyetlen és legfontosabb társadalmi intézmény, ami meghatározza az egyén megélhetését, karrierjét, házasságát, védelmét és identitását más társadalmi intézmények sokszor megfigyelhetően erre épülve jönnek létre (vö. evolúció és a belátható csoportméret)

9 család – vérségi kötelék vagy társulás?
szigorú szabályok, normák, kölcsönösségi és függőségi viszonyok, bizalom öröklés és folytonosság – „jogi” alapok a politikai stabilitás bázisa

10 Rokonságügyi alapfogalmak
exogámia – endogámia (incesztustilalom: az exogám gyakorlatok egyfajta közös nevezője) a tagság és/vagy a javakból való részesedés rendje patrilineáris leszármazás matrilineáris leszármazás (nem matriarchátus) kettős, bilaterális, párhuzamos, keresztirányú virilokalitás, matrilokalitás pl. Trobriand-szigetek: matrilineáris, virilokális patriarchátus

11 A megismerő pozíciója

12 A leírás problémái Egy másik kultúrát hagyományosan kívülről írunk le, a sajátunkat belülről Új jelenség: az indián antropológus A történelem a kultúrák bizonyos részeit konzerválja (írásbeliség, tárgyi kultúra egyes részei), a többi hogyan rekonstruálható? Előtérbe kerül a tárgyakat felhalmozó, saját történetét megörökítő réteg Mi előtörténetünkből mivel azonosítjuk magunkat?

13 A megismerő antropológus pozíciója
Lévi-Strauss: nem a mítoszok és rokonsági viszonyok tartalma, hanem struktúrája Malinowski: a kula, illetve a szokásrendszer mint kiterjedt gyakorlat, melynek összefüggéseit a benne résztvevők nem, hanem csak az elemző tárja fel, ‘rakja össze’ Geertz: a társadalmak és az életmódok tartalmazzák saját értelmezésüket, az elemzőnek belehelyezkedve-azonosulva ezt kell megértenie

14 Az antropológus kettős kötöttsége: viszonya az idegen és a saját kultúrához
Lévi-Strauss: a mítosz és a tudomány ugyanazon logika szerint működik Malinowski: az élet más formáinak megértésére irányuló vágy, mely végső soron saját világképünk gazdagítása, saját természetünk megértése és finomítása Mauss: a hagyományos társadalmak tanulmányozása révén egy sokkal tágabb perspektíva felfedezése, mint a jeges haszonelvű számítgatáson alapuló nyugati világ: kritika és program


Letölteni ppt "Antropológusok – a Földön"

Hasonló előadás


Google Hirdetések