A szakmai program (helyi tanterv) készítése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szakmai vizsga lebonyolításának egyes kérdései a 20/2007. (V
Advertisements

FSZOE szakmai nap OKJ –hoz kapcsolódó kérdések.
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
2012. Január 24. Érettségi Érettségi formái  Rendes érettségi vizsga a középiskolai tanulmányok követelményeinek teljesítése után, a tanulói jogviszony.
Az érettségi rendszere
Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
Átjárhatóság, kreditek az egészségügyi szakképzésben
2013. évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései
Gyakorlati oktató FSZ
Moduláris Szakképzési Szoftverrendszer
1 A felnőttképzés aktuális jogi környezete Nagy Zsolt.
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
A kompetencia alapú moduláris felépítésű szakképzési szerkezet,
Az informatikai szakmai vizsgakövetelmények Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes Nemzeti Szakképzési Intézet Budapest, április 5.
TOVÁBBTANULÁS 2012 Felvételi eljárás a középfokú intézményekbe a es tanévre.
Elektronikai Technikus
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
Soós László NGM Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
Mezőgazdasági alapismeretek érettségi követelményei és a mezőgazdasági szakmacsoportos alapozó oktatás kerettanterve (TERVEZETEK) Szaktanári továbbképzés.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Az egészségügyi szakképzés fejlesztésének lehetséges irányai Kiss Mária Balatonfüred, augusztus 25.
A kerettantervek fejlesztése
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
A szakképzés jelene és jövője 7. Nevelésügyi Kongresszus augusztus 27. Dr. Szenes György főtitkár.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Ágazati szakképzés változásai
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési fejlesztési munkája
INFO-ERA KONFERENCIA HELYI TANTERV KÉSZÍTÉSE A SZAKKÉPZÉSBEN.
A szakképzés tartalmi szabályozása - Moduláris, kompetencialapú szakképzés -
1 Utazás § turizmus Program Utazás § turizmus Program Siófok december 3.
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
1 FELSŐFOKÚ SZAKKÉPESÍTÉSEK AJÁNLOTT KÉPZÉSI PROGRAMJAI, ÉVI FEJLESZTÉSEK Legányi Mariann NSZFI Kutatásszervezési és fejlesztési osztály.
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Soós László SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Egészségügyi szaktárca fejlesztései (szakképzést érintő tervek)
Szakképzési dokumentumok
KÖZOKTATÁS, SZAKKÉPZÉS, A MUNKA VILÁGA MSZT HÁROMSZÉKI Tagozata Sepsiszentgyörgy szeptember 29. Dr. Szenes György elnök.
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
A szakképzés helyzete Magyarországon
1 Csontó Béla Az új OKJ bevezetése Informatikai rendszergazda Informatikai hálózattelepítő és –üzemeltető.
NAK, Szakképzési Igazgatóság
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Reguly Antal Szakképző Iskola és Kollégium
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Modularizáció, vizsgaközpont kialakítása
Szakmai vizsgák az egészségügyi szakképzésekben
Szakképzési változások
A tanárképzés szerkezete
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
Nyílt napok november óráig nyílt órák november óra január óra.
Horváth Zsuzsanna – Ütőné Visi Judit Az OKKR bevezetésének feltételei és szabályozási környezete a közoktatás nézőpontjából Javaslatok az Országos képesítési.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
Komplex vizsga Szolnok szeptember 3.. Modulrendszerű vizsgadelegálások száma 2014 Vizsgaelnöki delegálások száma kamarai szakképesítésekben: 4157.
Székesfehérvári Szakképzési Centrum FELNŐTTOKTATÁS.
Az Országos Képzési Jegyzék és a szakmai és vizsgakövetelmények Bruckner László.
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
Szakmai vizsgáztatás Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes március 27.
Gépgyártástechnológus technikus modulrendszerű képzésének BEMUTATÁSA Gépipari, Közlekedési Szakközép- és Szakiskola Jendrassik György Tagintézmény SZOLNOK.
Képzési programok kidolgozottsága Csányi Róbert
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
Új elemek a szakképzési dokumentumokban (OKJ, SZVK, KP) Stágel Imréné szakértő NSZFI.
A KÖZÉPFOKÚ MŰVÉSZETOKTATÁS JÖVŐJE
Az NSZFI szerepe a szakképzés megújításában
Előadás másolata:

A szakmai program (helyi tanterv) készítése A szakképzés tartalmát szabályozó dokumentumok Gyakorlati kérdések a helyi tanterv készítésével kapcsolatban modulrendszer tantárgyi rendszer időkeretek beszámíthatóság a felkészítéskor és a vizsgán A helyi tanterv készítése az e-SZAKMA helyi tantervkészítő moduljával

A szakképzés tartalmát szabályozó dokumentumok (1993. évi LXXVI A szakképzés tartalmát szabályozó dokumentumok (1993. évi LXXVI. törvény a szakképzésről alapján) 1. Szakmai és vizsgakövetelmény (54/B § /20/) a szakképesítésért felelős miniszter által jogszabályban kiadott központi képzési dokumentum Központi program (tanterv) (54/B § /10/) miniszter által kiadott dokumentum a szakmai és vizsgakövetelmény teljesítésére szolgáló iskolai rendszerű szakképzés megszervezéséhez, valamint további nevelési-oktatási dokumentumok (szakmai program, tankönyv, egyéb tanulmányi segédlet) elkészítéséhez

A szakképzés tartalmát szabályozó dokumentumok (1993. évi LXXVI A szakképzés tartalmát szabályozó dokumentumok (1993. évi LXXVI. törvény a szakképzésről alapján) 2. (10 § /2/) A szakmai és vizsgakövetelmény alapján a szakképző iskolában a pedagógiai program részeként – a szakképesítés központi programja (tanterve) előírásai figyelembevételével – szakmai programot, az iskolarendszeren kívüli szakképzést folytató intézményben a felnőttképzési törvény 16. §-ának (2) bekezdése szerinti képzési programot kell kidolgozni. Kt. 38. § (3) A szakiskola és a szakközépiskola iskolai rendszerű oktatásban alkalmazott szakmai programja – a felnőttképzési törvényben meghatározott akkreditációs eljárás nélkül – akkreditált felnőttképzési programnak minősül.

Gyakorlati kérdések a helyi tanterv készítésével kapcsolatban 1. formájára, tartalmára vonatkozóan nem létezik jogszabályi előírás modulrendszerű képzés bevezetésének feltételei iskolarendszerű képzésben? (A központi programok időtervei modul-rendszerre készültek.) Célszerű a helyi tantervben tantárgyi rendszert kialakítani.

Időkeretek 1. szakképzési évfolyamon 36 hét, heti 35 óra 2. szakképzési évfolyamon 32 hét, heti 35 óra Ez tartalmazza a kb. 20 % szabad sávot (7 óra) is, 1 óra osztályfőnöki órát (30-as szakmáknál 2 testnevelést is) Szabad sáv felhasználása: új tananyagegységre (2. szakképesítéshez) meglévők óraszámának kiegészítésére Elmélet/gyakorlat aránya a teljes képzési időn belül teljesüljön

Beszámíthatóság a felkészítéskor 1. 11. § (1) A szakképzést folytató intézményben, illetőleg a felsőoktatási intézményben folytatott tanulmányokat a szakképesítést nyújtó szakképzésben előírt – megegyező tartalmú – követelmények teljesítésébe be kell számítani. Az előzetes tanulmányok és az azokkal megegyező tartalmú követelmények teljesítésének egyidejű igazolásával a beszámítás iránti kérelmet (beszámítás iránti kérelem) a szakképzést folytató intézmény vezetőjéhez kell benyújtani. A beszámítás mértékéről a szakképzést folytató intézmény vezetője dönt …

Beszámíthatóság a felkészítéskor 2. (4) A közoktatási törvényben szabályozott a) szakiskolai gyakorlati oktatás, pályaorientáció, szakmai alapozó elméleti és gyakorlati oktatás, valamint b) szakközépiskolai szakmai elméleti és gyakorlati szakmacsoportos alapozó oktatás során elsajátított és igazolt ismeretek tanulmányokba történő beszámításáról a szakképzést folytató intézmény vezetője dönt.

Beszámíthatóság a felkészítéskor 3. A beszámítható előzetes tanulmányok meghatározásakor az „Útmutató a ……….. szakképesítés képzéséhez beszámítható előzetes tudás felméréséhez” c. dokumentumban foglaltak szerint kell eljárni. (Csak a központi program tartalmazza) Megtalálhatók: www.nive.hu/nft

Beszámíthatóság vizsgán 1. 11.§(2)A szakképzést folytató intézményben, illetőleg a felsőoktatási intézményben folytatott tanulmányok során tett eredményes vizsga alapján a szakmai vizsga részei, tantárgyai követelményeinek ismételt teljesítése alól felmentést kell adni. E rendelkezés nem alkalmazható, ha megváltozott a szakmai és vizsgakövetelmény. A felmentés iránti kérelmet, valamint a vizsga letételét igazoló bizonyítványt a szakmai vizsgát szervező intézmény vezetőjéhez a vizsgára történő jelentkezéssel együtt kell benyújtani. A felmentésről – a szakmai vizsgát szervező intézmény vezetőjének javaslatára – a szakmai vizsga megkezdése előtt a vizsgabizottság dönt…

Beszámíthatóság vizsgán 2. (5) A (4) bekezdés b) pontja szerinti tantárgyakból tett eredményes érettségi vizsga beszámításáról – kérelemre – a vizsgabizottság dönt. (Szakmacsoportos alapismeretek) A szakmai vizsgarészek alóli felmentés feltételei: A szakképesítéshez, elágazáshoz rendelt vizsgarészek valamelyikének korábbi teljesítése A …………. alapismeretek legalább középszinten teljesített érettségi vizsgája esetén a ……….. számú követelménymodulhoz tartozó vizsgarész teljesítése 100 %-osnak tekintendő. (Szakmai és vizsgakövetelmény tartalmazza)

Értelmezés modulzáró vizsga: a szakmai és vizsgakövetelményben a szakmai vizsgára bocsátás feltételeként előírt, a szakképzést folytató intézmény által megszervezett vizsga, olyan kompetenciamérés, amellyel az intézmény meggyőződik arról, hogy a képzésben részt vevő rendelkezik a szakmai vizsga teljesítéséhez szükséges kompetenciákkal. Iskolarendszeren kívüli szakképzés esetén modulzáró vizsgára jelentkezhet az is, aki képzésben nem vett részt. Iskolai rendszerű szakképzés esetében az utolsó szakképző évfolyam eredményes elvégzése egyenértékű a modulzáró vizsga eredményes letételével

A helyi tantervkészítés elősegítése Magyar Szakképzési Társaság szakmacsoportonként 2 (mezőgazdasági 5) mintatantervet dolgoztat ki az e- SZAKMA helyi tantervkészítő programjával 1 napos továbbképzéseket szervez (iskolánként 1 fő ingyenes) (Okt. 25-26. Budapest, nov.7. Debrecen, Miskolc, Pécs, Szeged, Szombathely) Hozzáférést biztosít a szoftverhez www.mszt.iif.hu honlapon/dokumentumok/Segédlet a helyi tanterv készítéséhez (Zombori Béla anyaga)

Felkínál egy kitöltendő formátumot Kitölti, elmenti feladat szoftver tantervkészítő Borítólap készítés Felkínál egy kitöltendő formátumot Kitölti, elmenti Célok, feladatok, fejlesztési követelmények leírása A szakma megnevezésének ismeretében generálja a KP-ból Átnézi, elmenti (ha szükségesnek látja, módosíthatja) Az elméleti, elméletigényes gyakorlati és a gyakorlati tananyagelemek kigyűjtése a hozzájuk tartozó tartalommal együtt Csoportosítva kigyűjti, felkínálja a tantárgyak kialakításához A KP-ban meglévő tananyagelemek tantárgyakba csoportosítása Egyszerűen kezelhető felületet ad a tananyagelemek tantárgyi táblákba való átírásához Tananyagelemek átírása

feladat szoftver tantervkészítő A KP-ban meglévő tananyagelemek szükség szerinti kiegészítése tantárgyanként Lehetőséget biztosít Beírja a szükséges kiegészítéseket Tantárgyak besorolása valamelyik évfolyamra, óraszám hozzárendelése támogatja Évfolyam beírása, óraszám beírása Tanulói tevékenységformák hozzárendelése az egyes tananyagelemekhez A KP-ban lévőket a tananyagelemmel együtt kigyűjti. Lehetővé teszi kiegészítésüket A kiegészítésként tananyagba került tananyagelemekhez a tan. tev. formák hozzárendelése és beírása A továbbhaladás feltételeinek meghatározása Az ismeretek szintekre történő besorolása és beírása

feladat szoftver tantervkészítő A tananyag fentiekben megismert táblázatos formátumban történő rögzítése A táblázatot generálja A helyi tanterv egészének nyomtatása A borítólap, a „Célok és feladatok, fejlesztési követelmények” valamint a „Tananyag” fejezetek szerkesztése és nyomtatása Nyomtatás elindítása

A helyi tanterv javasolt felépítése borítólap a szakma, az iskola, stb. megnevezésével I. rész: Célok, feladatok, fejlesztési követelmények II. rész: Tananyag

Tanulói tevékenységformák A továbbhala-dás feltételei Gazdálkodás Elméleti óraszám: 136, Elméletigényes gyakorlati óraszám: 0, Gyakorlati óraszám: 0, Szakmai képzés: IGEN, Csoportbontás: NEM Témakörök Tartalmak Tanulói tevékenységformák A továbbhala-dás feltételei 381/2.1/2201-06 Vállalkozási ismeretek A vállalkozási formák jellemzői. Vállalkozás létesítése. A szükséges tárgyi és személyi (munkaerő) feltételek kialakítása. Az üzleti terv felépítése, tartalma, a tervezés módszerei, GYELV-elemzés. Pályázatkészítés, a támogatások igénybevételének szabályai. A vállalkozás működtetése. A vállalkozás átalakításának és megszüntetésének formái. 10/Válaszolás írásban mondatszintű kérdésekre, 20/Tapasztalatok utólagos ismertetése szóban, 30/Olvasott szöveg feladattal vezetett feldolgozása, 40/Hallott szöveg feladattal vezetett feldolgozása, 381/1.5/2201-06 Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió kialakulása. Közös agrárpolitika (KAP). A KAP általános jellemzői, az agrárium termelési szerkezete, szabályozás alá vont ágazatai, vidékfejlesztési politika. 381/2.3/2201-06 Kereskedelem-marketing ismeretek Piaci ismeretek (a piac funkciói, szereplői, típusai). Piacbefolyásoló tényezők ismerete (eladás/vásárlás ösztönzés, reklám, személyes eladás, imázs). A piackutatás módszerei. Beszerzést/vásárlást befolyásoló tényezők. Beszerzés/vásárlás folyamata. Logisztikai ismeretek. Értékesítési módok, értékesítést befolyásoló tényezők.

Egyebek az érettségi vizsga részletes követelményeiről szóló 40/2002. (V. 24.) OM rendelet módosítása várható 2007. november 21-én (szerda) Magyar Szakképzési Társaság tisztújító közgyűlése

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET! VÁROM KÉRDÉSEIKET Elérhetőségeim:  (94)562-110; fax: (94)563-493 mobil: (20) 8244120 E-mail: csaba@teki.sulinet.hu