Az érdekérvényesítés lehetőségének csoportképző ereje a Debreceni Egyetem A Hallgatói Önkormányzat szerepe a debreceni egyetemisták körében Balogi Barbara.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Advertisements

Ezt szavazták meg az év legjobb jének Ha úgy gondolod, hogy boldogtalan vagy, nézd meg őket!
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 PÜSPÖKSZILÁGYI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
A TESTÜLETI VEZETŐK ÉS TESTÜLETI TAGOK PROAKTIVITÁSÁNAK FEJLESZTÉSE (A FLOW ELMÉLET GYAKORLATI ALKALMAZÁSA A TESTÜLETI MUNKÁBAN) FLOW AKTIVITÁS EURÓPAI.
Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
A család beszélget A Kovács család összeül január elején megbeszélni családjuk pénzügyi helyzetét.
A ptc oldalakról egy rég tanult bölcsesség jut eszembe: „nem minden rovar bogár, de minden bogár rovar” ELTÉRÉSEK ÉS HASONLÓSÁGOK A PTC OLDALAK KÖZÖTT.
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
A tudatos élet alapelvei
ÖSSZEFOGÁS JÁSZBERÉNYÉRT március 26. © Baráth László.
Érvek, érvelés.
A kutatási program rövid bemutatása
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT.
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT Neked 2005 február.
A szakmai szolgáltatás változásai; a megyei közoktatási közalapítványok szerepe… Hajdu Sándor
( Képváltás kattintásra )
Köszönti Önöket az és vezetője, Bohnné Keleti Katalin, okleveles közgazda, nemzetközi marketing szakértő, a Magyar Marketing Szövetség elnökségi tagja.
Küldd el ezt a szívet mindazoknak, akiket nem szeretnél elveszíteni 2009-ben, nekem is, amennyiben nem akarsz elveszíteni. Sorolj fel 12-t közülük! Lássuk.
Két magzat beszélget az anyja hasában …
Egy csokor a barátságunkra Music: Nightengale Serenade
Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Hallgatói mobilitás a Debreceni Egyetemen.
SZÉLSŐSÉGES POLITIKAI IFJÚSÁGI CSOPORTOK SZERVEZŐDÉSE ÉS ÉRTÉKVILÁGA. A szélsőjobboldali ideológia reprezentációja a debreceni egyetemisták körében Campus-lét.
F ORMÁLIS ÉS INFORMÁLIS CSOPORTOK A D EBRECENI E GYETEMEN Dusa Ágnes - Sőrés Anett DE Szociológia MA I. TERD-zárókonferencia május 14.
Isten?.
Ilyenek vagyunk mi A NAGYPELESEKEI ÁLTALÁNOS ISKOLA II. OSZÁLYA.
Üdvözlök mindenkit! A kutyatartással kapcsolatosan szeretnék beszélni.
Tibeti személyiségteszt
ÉLETBÖLCSESSÉGEK Picasso illusztrációkkal.
Szent Teréz rózsakertje
Közösségi portálok használata
Mára ugyancsak megtépázta az idő a sárkányok létezését, mivel kizárólag mesékben bukkannak fel. A 16 század elején, az emberek elkedztek hinni a sárkányok.
Orvos szakmai programok illeszkedése az ágazati célkitűzésekhez „Építészet a Gyógyulásért 2010-Európai Uniós támogatással” konferencia.
A lények és törekvések bukásának valódi oka az igazi, használható MIÉRT megfigyelésére és megtalálására való képtelenség. Adatsorozat 22. A lények és törekvések.
Amint fent, úgy lent. Amint belül, úgy kívül.
Mit tennél, ha minden egyes alkalommal, amikor szerelmes leszel valakibe... el kellene tőle búcsúznod?
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Közösségi oldalak: újabb aspektusok a kapcsolatokban Dr. Kósa Éva PPKE, BTK, VJK Internet konferencia Szeptember
Kell –e érzékenyíteni a munkáltatókat? Csapó Gábor OSGOOD Szolgáltató Az OFA FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban című TÁMOP – /
Pannon Egyetem, Gazdaságtudományi Kar
A fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek működésének tapasztalatai Dr. Eitmann Norbert, elnök Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület június.
Ö NKORMÁNYZATI KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS HULLADÉKGAZDÁLKODÁSI KUTATÁS 2011.
Második és informális gazdaság Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Munkaszociológia április 21.
Munkaügyi kapcsolatok rendszere Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Munkaszociológia április 7.
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT Neked
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
A munkavállalói FB tagság
Fiatalok politikai szocializációja - közösségekben való részvétel Bognár Adrienn PTE - BTK Szociológia Tanszék.
Vérmérsékletem képekben
Prezentáció KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT.
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
A DÖNTÉSHOZATAL METODIKÁJA.
ÁVF Társadalmi részvétel 1.
Az iskola az én szememmel Iskolánk diákjai a fent említett pályázatra készítettek diafilmeket, melyek közül a következőt véltük a legjobbnak.
2010. október 21. III. FELSŐOKTATÁSI MARKETING KONFERENCIA 1 A felsőoktatási marketing folyamatok minőségügyi támogatása Koczor Zoltán - Gáti József –
8. Előadás Szervezetek és szervezeti formák
Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez Inclusive.
Bölcsességek, aforizmák
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Ajánlások a külföldön kutatók hazatérésével és az alapkutatási eredmények magánosításával kapcsolatban Dr. Radnai Márton Elnök Pro Scientia Aranyérmesek.
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
HEFOP és projekteredmények, hasznosíthatóság és egymástól tanulás Dr. Podruzsik Szilárd.
Pályázatok értékelésének tapasztalatai Hoffmann Miklós független szakértő.
A KÜLFÖLDI HALLGATÓK INTÉZMÉNYVÁLASZTÁSI SZEMPONTJAI TÁMOP C-12/1/KONV Losoncz Annamária Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi Igazgatóság.
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
Változó szakma-változó értékek?
Miért válaszottam a BME-VIK-et?
Előadás másolata:

Az érdekérvényesítés lehetőségének csoportképző ereje a Debreceni Egyetem A Hallgatói Önkormányzat szerepe a debreceni egyetemisták körében Balogi Barbara – Dusa Ágnes Réka (szociológia MA I.) MSZT Konferencia, Debrecen, 2009

Kutatási kérdések Mi az egyetemisták véleménye a HÖK tevékenységéről? Hogyan tudják a hallgatók érdekeiket érvényesíteni a Hallgatói Önkormányzaton keresztül? Mi ma a HÖK valódi funkciója?

A Hallgatói Önkormányzat kialakulásának előzményei 1960-as évek: felsőoktatási autonómia hiánya  hallgatói mozgalmak erősödése cél: oktatáspolitika megreformálása  hallgatók aktivizálódása önrendelkezési minta  érdekvédelmi szervezet 1980-as évek: hallgatói önkormányzatiság 1986: 1/3-os képviseleti jog  hatalom informális közösségek  formális szervezetek

Fogalmak Formális szervezet: az állam által pontosan meghatározott, szabályozott keretek között működő szervezet, melynek az államhatalommal való viszonya együttműködésre épül Érdekképviselet:egy beazonosítható kör felhatalmazása alapján érdekvédelmi munka végzése, melynek célja a felhatalmazás teljesítése és a felvállalt célcsoport meghatározott érdekeinek védelme, illetve érvényesítése

Változások a rendszerváltás után HÖK szolgáltatói funkciója  szakértői réteg és saját klientúrája érdekközösség és korrupció megszűnik az érdekérvényesítés klasszikus formája  saját érdekek érvényesítése

Kutatási elmélet „A kapcsolatháló olyan beruházási stratégiák terméke, amelyek társadalmi kapcsolatok megteremtésére és fenntartására irányulnak, amelyek pedig előbb-utóbb közvetlen haszonnal kecsegtetnek és a kapcsolattartás folyamán az esetleges lekötelezettségek tovább növelik valakinek a tőkéjét.” (Bourdieu, 1988) „… a társadalmi tőke lehetővé teszi bizonyos, máskülönben elérhetetlen célok megvalósulását.” (Coleman, 1998)

Hipotézis és módszer Hipotézis: - a HÖK nem képviseli megfelelően a hallgatók érdekeit - azok a diákok, akik ismeretségben állnak a HÖK valamely tagjával, sokkal könnyebben tudják érdekeiket érvényesíteni Módszer: interjú 2 csoport: 1. HÖK-közeli 2. HÖK-telen

HÖK-höz való viszony I. HÖK-közeli: inkább pozitív „ Sok negatív véleményt hallottam már róluk, például hogy pénzt nyúlnak le, de ez nem igaz. Tényleg kapnak ösztöndíjat, meg kedvezményeket, de dolgoznak is érte.” HÖK-telen: negatív „Felsőbbrendű hallgatóknak képzelik magukat. Szerintem nagyon fent hordják az orrukat.” „Igazából kampányidőszakban nagyon nyomulnak, hogy adjunk nekik aláírást, meg szavazzunk rájuk, aztán ha meg lesznek választva, már fele annyira nem érdekli őket az ember, mint előtte.”

HÖK-höz való viszony II. HÖK-közeli: kérne segítséget HÖK-östől „Még nem kértem soha semmit, de eddig nem is volt rá szükségem. Viszont ha úgy alakul, lehet, hogy nem utasítanám vissza a segítséget. Más is csinál ilyet, nem hiszem, hogy meglepődnének.” HÖK-telen: nem kérne segítséget HÖK-östől „Nem kérnék segítséget, mert azt is elítélem, aki ilyen dolgot kér, nem csak azt a HÖK-öst, aki ilyen dolgot művel. Az más, ha tanácsot, vagy általánosan segítséget kérnek tőle. De egy pályázatot ne úgy bíráljanak el, hogy ki kinek a haverja.”

HÖK-höz való viszony III. HÖK-közeli: konkrét példa igazságtalanságra „Igaz, csak hallomásból, de tudok ilyet. A szobatársam mondta, hogy egy HÖK-tag ismerősének 3,5 volt az átlaga, de amikor kollégiumi férőhelyről kellett dönteni, az átlagot egyszerűen átírták 4,5- re, csak azért, hogy kollégista lehessen.” HÖK-telen: nincs konkrét példa, csak elképzelés „Nem tudok konkrétan ilyen esetről, de el tudom képzelni róluk. Amúgy is, van az a mondás, hogy minden szentnek maga felé hajlik a keze. Na, itt minden szentnek a barátai felé hajlik.”

HÖK tevékenységének megítélése HÖK-közeli: elnéző „A magyar realitások talaján maradva, sajnos sok ügyet sokkal-sokkal könnyebb elintézni, ha vannak ismerősök, akik megsürgetik a dolgokat, vagy legalább tudod, hogy odafigyelnek a kérelmedre, ügyedre.” HÖK-telen: elítélő „Ez nem elfogadható dolog. Pont az ő feladatuk lenne minden egyes hallgató érdekének a képviselete. Nem tehetnek különbséget senki közt, hiszen az diszkrimináció. Elítélem, ha valaki ilyet tesz.”

HÖK-kel való elégedettség HÖK-közeli: negatív „Részben megfelelően látja el, bár néha talán az ismerősök több segítséget kapnak, mint akinek nincs HÖK-ös ismerőse.” „Elvileg érdekképviseleti szervezet, de én a 3 év alatt nem hallottam a tüntetéseken kívül, hogy felléptek volna a hallgatók vagy egy hallgató érdekeiben is. A saját érdekeiket viszont a HÖK-ön belül tökéletesen kielégítik. Itt a nyaralásokra gondolok például.” HÖK-telen: negatív „Érdekes például, hogy mindig szinte több hetes késéssel kapjuk meg a pénzeket. Biztos vagyok benne, hogy ez is az ő hibájuk. Jó, hogy azt gondolja mindenki, hogy csalnak.” „Nem vettem észre az egyetemen töltött 3 év alatt, hogy a hallgatók érdekeit képviselné. Inkább csak a HÖK tagok érdekeit.”

Kutatási eredmények Hipotézis beigazolódása: előnyt élveznek azok a hallgatók, akiknek van HÖK-ös ismerősük, könnyebben jutnak bizonyos juttatásokhoz, mint a HÖK-telenek 3 típus: 1. elfogadó-fogyasztó 2. kritikusan szemlélő 3. elutasító

Válaszok a kutatási kérdésekre a hallgatók negatívan ítélik meg a HÖK tevékenységét csak azon hallgatók érdekei érvényesülnek biztosan, akik a Hallgatói Önkormányzat tagjai, illetve kapcsolatban állnak a HÖK valamely tagjával a Hallgatói Önkormányzat eltávolodott eredeti feladatától, megszűnt az érdekképviselet klasszikus formája  szolgáltatói funkció

Következtetés, értelmezés tudatos karrierépítés  saját célok elérése szolgáltatói szerepkör  az érdekképviselet háttérbe szorul  információ szolgáltató 21. századi érdekképviselet: a tanulás könnyítését szolgáló információkhoz való hozzájutás

Köszönöm a figyelmet!