Óvóhelyi védelem Jogszabályi háttér 60/1997. (IV. 18.) Korm. rendelet az óvóhelyi védelem, az egyéni védőeszköz-ellátás, a lakosság riasztása, valamint a kitelepítés és befogadás általános szabályairól, 37/1995. (IV. 5.) Korm. rendelet az életvédelmi létesítmények egységes nyilvántartási és adatszolgáltatási rendjéről, 22/1992. (XII. 29.) KTM rendelet az életvédelmi létesítmények létesítéséről, fenntartásáról és békeidőszaki hasznosításáról
Az óvóhelyi védelem szabályai A fegyveres erők és a rendvédelmi szervek kezelésében lévő életvédelmi létesítményekre nem kell alkalmazni az óvóhelyi védelem szabályait, kivéve a lakóépületekben és a lakótelepeken található életvédelmi létesítményeket. A polgármester az óvóhelyi védelmi feladatokra történő felkészülés során: határozatban kijelöli a település polgári védelmi besorolásának megfelelően az életvédelmi létesítményeket. A megyei (fővárosi) önkormányzat tulajdonában lévő ingatlanban és az általa fenntartott intézményben életvédelmi létesítményt a megyei közgyűlés elnöke, a fővárosban a főpolgármester jelöl ki, és tart fenn. A polgármester az előkészítés során az óvóhelyi védelem feladatait ellátó polgári védelmi szervezetek bevonásával gondoskodik: az életvédelmi létesítmények berendezésének, fertőtlenítésének elvégzéséről; a hiányzó óvóhelyjelölések (egyezményes jelek) pótlásáról. A polgármester az óvóhelyi védelemmel kapcsolatos magatartási szabályokról lakossági tájékoztatás keretében gondoskodik. A tájékoztatás elsősorban rádió-, televízió-közlemények, területi, helyi sajtóközlemények, szórólapok, falragaszok útján történik.
Az életvédelmi létesítmények egységes nyilvántartási és adatszolgáltatási rendje Az óvóhelykataszter ellenőrizhetőségét az óvóhelyekről vezetett törzskönyv biztosítja. A jegyző feladata a törzskönyv felfektetésének és folyamatos vezetésének biztosítása. A védelmi létesítmények adatait kezelő ügyintéző az óvóhelyi szolgálat keretében a települési óvóhelyi részleg tagja. A védelmi létesítmények nyilvántartásának szakszerűségéért, folyamatosságáért I. fokon a Fővárosi Polgári Védelmi Igazgatóság, illetve a területileg illetékes Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság, II. fokon az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) szakfelügyeletet lát el. Az életvédelmi létesítmények adataiban történő változásokat a bekövetkezéstől számított 30 napon belül a számítógépes adatállományban át kell vezetni. Az életvédelmi létesítmények nyilvántartását 6 hónaponként - május, november hónapokban - egyeztetni kell az illetékes, felügyeletet ellátó polgári védelmi szakhatósággal. A nyilvántartás védettségéért felelős jegyző az óvóhelyi kataszterből adatokat csak a Fővárosi Polgári Védelmi Igazgatóság, illetve a területileg illetékes Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság ellenjegyzésével adhat.
A fenti szabályok az alábbi létesítményekre alkalmazandók: a lakosság, a munkahelyen dolgozók, az anyagi javak és a kulturális értékek védelmére kijelölt létesítményekre; a metró védelmi szakaszaira; az élet, az anyagi javak és a kulturális értékek védelme érdekében legalább romteher viselésére alkalmas, illetve alkalmassá tehető mélyépítésű vagy térszintközeli pincékre, terekre, föld alatti tárolóterekre; azon létesítményekre, amelyet a védelmi célok elérése, a lakosság, a nemzeti értékek megmentése érdekében a polgármester - a polgári védelmi, valamint az illetékes szakhatóságokkal egyetértésben - e célra kijelöl; az I. fokú építésügyi hatóságnál bejelentett, újonnan létesített védőlétesítményre. A szabályok hatálya nem terjed ki az alábbiakra (kivéve a lakóépületekben, lakótelepeken található életvédelmi létesítményeket): a fegyveres erők, a rendvédelmi szervek, a polgári nemzetbiztonsági szolgálat kezelésében lévő életvédelmi létesítményekre és azon építményekre, melyeket külön jogszabály határoz meg.
Az életvédelmi létesítmények létesítése, fenntartása és békeidőszaki hasznosítása Az óvóhelyek karbantartására vonatkozó részletes előírásokat az életvédelmi létesítmények létesítéséről, fenntartásáról és békeidőszaki hasznosításáról szóló 22/1992. (XII. 29.) KTM rendelet melléklete tartalmazza. Az óvóhely és berendezései, felszerelései fenntartásáról, bármikor történő rendeltetésszerű használhatóságáról megfelelő és folyamatos karbantartásáról, valamint felújításáról, korszerűsítéséről, esetleges bővítéséről (a továbbiakban: felújítás) a Polgári Törvénykönyv előírásainak megfelelően a tulajdonos (bérlő) köteles gondoskodni. A felújítást az óvóhely állapota által megkívánt időszakban, vagy az óvóhelyet magában foglaló épületrész felújításakor kell elvégezni. Az óvóhely rendeltetésétől eltérő célra csak ideiglenes jelleggel és csak a fenti rendeletben meghatározott feltételek szerint hasznosítható (használható, adható bérbe) azzal a további feltétellel, hogy szükség esetén 24 órán belül helyreállítható legyen az óvóhely rendeltetésének megfelelő használat. Az óvóhely hasznosításához (bérbe-, albérletbe adásához) és cseréjéhez, valamint a hasznosítási cél megváltoztatásához a területileg illetékes polgári védelmi kirendeltség (iroda) előzetes írásbeli hozzájárulása szükséges.
A használatba adás feltétele, hogy az óvóhelyen: tűz- és robbanásveszéllyel, nagyfokú páraképződéssel vagy nedvesedéssel, továbbá az óvóhely szerkezeti elemeire maradandó káros hatással járó és szennyeződést okozó tevékenység nem folytatható; csak csomagolt és darabos áru helyezhető el, ömlesztett áru nem tárolható; a bejáratot, továbbá a vészkijáratot és a gépészeti berendezésekhez vezető utat szabadon kell hagyni; a használó (bérlő) gondoskodni köteles a rendszeres, szakszerű és szükséges - e rendelet mellékletében részletezett - karbantartásról, továbbá adatainak (név, lakcím/telephely, telefon stb.) az óvóhely bejáratánál (kívül) való feltüntetéséről. Az óvóhelyen a hasznosítási cél érdekében kizárólag olyan átalakítás, építés, szerelés stb. végezhető, melyhez a Fővárosi Polgári Védelmi Igazgatóság, illetve a területileg illetékes Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság hozzájárul. Önkormányzati tulajdonban lévő óvóhely(ek) hasznosításából származó bevétel elsődlegesen az önkormányzati tulajdonú óvóhelyállomány fenntartásának fedezetét szolgálja. Az óvóhely tulajdonosa, használója (bérlője) e létesítményekre vonatkozóan a helyi önkormányzat és a katasztrófavédelem szervei kérésére adatszolgáltatási kötelezettséggel tartozik. Az óvóhely tulajdonosának személyében bekövetkezett változásról a polgári védelmi kirendeltséget (irodát) 30 napon belül tájékoztatni kell. Az óvóhely "életvédelmi" jellegének megszüntetéséhez a területileg illetékes Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság illetve a Fővárosi Polgári Védelmi Igazgatóság hozzájárulása szükséges.