A közbeszerzésekről szóló törvény várható módosításai várható módosításaiBudapest október 21. Morvayné dr. Vígh Katalin Gazdasági Versenyhivatal (GVH)
2 Az előadás vázlata 1.A KKV szektor részvétele a közbeszerzésben (Kettős szerepben és a statisztika tükrében) 2. Ajánlattevői szerepkörben: a piachoz való hozzáférés esélyeinek javítására tehető intézkedések. (3. Ajánlatkérői szerepkörben: a képzés és együttműködési készség javítása.) 4. A Kbt. várható előnyös módosításai.
3 1.A KKV szektor részvétele a közbeszerzésben 1.A KKV szektor részvétele a közbeszerzésben Ajánlattevőként – a vállalkozások természetes szereplők,Ajánlattevőként – a vállalkozások természetes szereplők, a piac kínálati oldalán, a piac kínálati oldalán, Ajánlatkérőként – támogatást elnyerő piaci szereplő → törvény által közbeszerzésre kötelezettAjánlatkérőként – támogatást elnyerő piaci szereplő → törvény által közbeszerzésre kötelezett (Hasonlóan kettős szereposztású a „közszolgáltatói” szektor: - kizárólagos jogú szolgáltatóként ajánlatkérő, - kizárólagos jogú szolgáltatóként ajánlatkérő, - a versenyszférában ajánlattevő) - a versenyszférában ajánlattevő)
4 A KKV szektor ajánlattevői részesedése a közbeszerzési eljárásokban % % Elj.db: ,5 Ért.md: ,2 Átl.mill: KKV ny: Ért.md: Átl.mill: KKVdb: 65% 66% 65% 72% 67% 67% 71% érték: 59% 47% 54% 46% 41% 34% 32% érték: 59% 47% 54% 46% 41% 34% 32%
5 Következtetések: 1. 1.A közbeszerzés összértéke legnagyobb mértékben a költségvetés helyzetétől függ A közbeszerzés egyre jobban koncentrálódik, és ez nem kedvez a KKV szektornak A KKV szektor vállalkozásai a kisebb értékű beszerzések terén esélyesebbek.
6 A KKV ajánlattevői problémái A szerződések nagy értéke (forgóeszköz hiánya),A szerződések nagy értéke (forgóeszköz hiánya), Információhoz jutás nehézségei,Információhoz jutás nehézségei, Az információk minősége, érthetősége,Az információk minősége, érthetősége, Aránytalan alkalmassági követelmények,Aránytalan alkalmassági követelmények, Túlzott adminisztrációs teher,Túlzott adminisztrációs teher, Pénzért - értéket elv érvényesülése helyett pusztán árközpontú megközelítés,Pénzért - értéket elv érvényesülése helyett pusztán árközpontú megközelítés, Túlzottan rövid ajánlattételi határidők,Túlzottan rövid ajánlattételi határidők, Késedelmes fizetés.Késedelmes fizetés.
7 2. Miért fontos a közbeszerzési piac a KKV számára? A nagy értékű megrendelés hosszú távon biztosítja a munkát a nyertes ajánlattevő részére.A nagy értékű megrendelés hosszú távon biztosítja a munkát a nyertes ajánlattevő részére. Az állam – a magánszférához képest – biztosabban fizető partner.Az állam – a magánszférához képest – biztosabban fizető partner. Presztízs, jó referencia, ismertség, kapcsolatok építése.Presztízs, jó referencia, ismertség, kapcsolatok építése.
8 Miért fontos a KKV szektor a társadalom számára? -Munkahely teremtés, foglalkoztatás -Elvileg gyors változásra képes, rugalmas szektor. → Ezért érdemes „helyzetbe hozni”. ↓ Nyílt eljárás preferálása,Nyílt eljárás preferálása, Rész ajánlattétel lehetősége,Rész ajánlattétel lehetősége, Közös ajánlattétel elősegítése,Közös ajánlattétel elősegítése, Konzultációs anyagok ingyenessége,Konzultációs anyagok ingyenessége, Közbeszerzési tanácsadás szervezése,Közbeszerzési tanácsadás szervezése, Elismert KKV propagálása,Elismert KKV propagálása, Előírások, adminisztráció csökkentése,Előírások, adminisztráció csökkentése, Megfelelő hosszúságú határidők biztosítása.Megfelelő hosszúságú határidők biztosítása.
9 4. Mit tehet a törvényhozó? Módosítja a közbeszerzésekről szóló törvényt: → Egyszerűsíti az eljárás szabályait. → Csökkenti az eljárás adminisztratív terheit. → Javítja a nyilvánosság érvényesülését és biztosítja a verseny tisztaságát.
10 Az eljárási szabályok egyszerűsítése A nemzeti eljárásrend megszüntetése és egy új egyszerű eljárás kialakítása: - A három eljárási rezsim helyett csak kettő lesz. - A három eljárási rezsim helyett csak kettő lesz. - Az új egyszerű eljárás főszabály szerint - Az új egyszerű eljárás főszabály szerint hirdetménnyel indul. (A hirdetmény nélküli esetek megegyeznek a tárgyalásos eljárás feltételeivel.) hirdetménnyel indul. (A hirdetmény nélküli esetek megegyeznek a tárgyalásos eljárás feltételeivel.) Az ajánlatkérő dönthet arról, hogy kíván-e tárgyalni vagy a beérkezett ajánlatok alapján hirdet nyertest. Az ajánlatkérő dönthet arról, hogy kíván-e tárgyalni vagy a beérkezett ajánlatok alapján hirdet nyertest. Ez az eljárás kiváltaná az ún. egyszerűsített eljárást is. Ez az eljárás kiváltaná az ún. egyszerűsített eljárást is.
11 Az adminisztratív terhek csökkentése →Megszűnik a kizáró okok előzetes igazolási kényszere: - az ajánlat benyújtásakor az ajánlattevő csak nyilatkozik, majd a nyertes igazol; - az ajánlat benyújtásakor az ajánlattevő csak nyilatkozik, majd a nyertes igazol; - a közhiteles nyilvántartásban fellelhető adatokat nem kell igazolni; - a közhiteles nyilvántartásban fellelhető adatokat nem kell igazolni; - a nyertes 8 napon túli az igazolás elmaradása - a nyertes 8 napon túli az igazolás elmaradása → érvénytelenséghez vezet → érvénytelenséghez vezet (a sorban következő ajánlattevő lehet a nyertes) (a sorban következő ajánlattevő lehet a nyertes)
12 Fokozatosan kötelező lesz az elektronikus hirdetményfeladás, majd a közbeszerzési eljárás elektronikus úton való lebonyolítása:Fokozatosan kötelező lesz az elektronikus hirdetményfeladás, majd a közbeszerzési eljárás elektronikus úton való lebonyolítása: - előbb a közösségi eljárás rendben, - előbb a közösségi eljárás rendben, - később az egyszerű eljárásban is. - később az egyszerű eljárásban is. Megszűnik a kötelező hirdetményellenőrzés (igény szerint díjas szolgáltatássá válik).Megszűnik a kötelező hirdetményellenőrzés (igény szerint díjas szolgáltatássá válik).
13 Átláthatóság, nyilvánosság, verseny tisztasága Az ajánlatkérő honlapján közzé kell tenni a beszerzés adatait és minden szerződést.Az ajánlatkérő honlapján közzé kell tenni a beszerzés adatait és minden szerződést. Az ajánlatkérő kartellgyanú esetén jelez a GVH-nak.Az ajánlatkérő kartellgyanú esetén jelez a GVH-nak. Szerződéskötési moratórium kiterjesztése: jogorvoslati eljárás megindítása esetén a DB döntéséig vagy engedélyező végzéséig nem lehetne szerződést kötni.Szerződéskötési moratórium kiterjesztése: jogorvoslati eljárás megindítása esetén a DB döntéséig vagy engedélyező végzéséig nem lehetne szerződést kötni.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!