Bódor Andrea BAZ Megyei Pedagógiai Szakszolgálat

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Csernátoni Katalin május 22. Biztos Kezdet-mentorképzés
Advertisements

Új feladatok, új szakemberek, megújult intézmény a járás területén
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2010-ben Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
A Nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK, ÚJ FELADATOK A NEVELÉSI TANÁCSADÁSBAN
Peőcz Veronika Béki Andrea
ÓVODÁK MŰKÖDÉSE 2013.
A FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA SZEREPE AZ ÓVODÁBAN
Előadó: Faragóné Bircsák Márta
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2013/2014-es tanévben
SNI együttnevelés törvényi szabályozása és intézményi gyakorlata 2012
Jogszabályi változások a pedagógiai szakszolgálatok rendszerében
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Méltányossági elvek a közoktatásban
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség, sajátos nevelési igény
Pest Megyei Kormányhivatal
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Pedagógiai szakszolgálat
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Középfokú iskolai felvételi eljárás lebonyolításának ütemezése a 2009/2010-es tanévben Papp Brigitta.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
237/2010. (IX. 13. ) korm rendelet alapján
237/2010. (IX. 13. ) korm rendelet alapján
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A NEVELÉSI TANÁCSADÓ SZAKVÉLEMÉNYE KIRÁLY GABRIELLA KLINIKAI SZAKPSZICHOLÓGUS, GYÓGYPEDAGÓGUS készült az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával.
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
14/1994 MKM r. változásai Nevelési tanácsadásra vonatkozó részek Dr. Szakács Katalin Készült az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával.
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
TEVÉKENYSÉGÜNK a tanév során. augusztus – szeptember őszi szűrés az óvodákban az 5. életévüket betöltött gyermekek részére logopédiai szűrés csoportos.
Integráló iskolák a közoktatásban
Az iskoláskor küszöbén
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
A PROTOKOLLOK SZEREPE A PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLATI FELADATOK ELLÁTÁSÁNAK TÁMOGATÁSÁBAN (TÁMOP B) Szitó Imre fejlesztéskoordinátor, főmunkatárs EDUCATIO.
Jogszabályi változások, aktuális feladatok Partnerség és együttműködés az informatikai támogató rendszer bevezetéséhez kapcsolódóan Emberi Erőforrások.
Információs nap szeptember 8..
BEVEZETŐ.
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Iskolai közösségi szolgálat
Az Országos képesítési keretrendszer 0. szintje Katona Nóra ELTE, PPK, Pszichológai Intézet május 12.
Az iskoláskor küszöbén
Iskolapszichológus protokoll – vitapontok, dilemmák és megoldási javaslatok 2. N. Kollár Katalin és Martonné Tamás Márta március 22.
A KORAI FEJLESZTÉS LEHETŐSÉGE A DUNAÚJVÁROSI JÁRÁSBAN
Új feladatok, új szakemberek, megújult intézmény a járás területén
Működését meghatározó törvények,rendeletek évi CXC törvény a nemzeti köznevelésről -15/2013-as EMMI rendelet a szakszolgálati intézmények működéséről.
A tankötelessé váló gyermekek beíratása 2016 Tanköteles gyermek abban az évben, amelyben augusztus 31. napjáig a 6. életévét betölti (de legkésőbb az.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Farkasné Egyed Zsuzsanna. Fejlesztő nevelés színterei évi CXC. Törvény a nemzeti köznevelésről 5. § (1) A köznevelési intézményekben folyó pedagógiai.
II. Kerületi PSZSZ Honfiné Nagy Andrea Gál Nóra
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
JÁRÁSI SZAKÉRTŐI BIZOTTSÁG
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
DARUS a gyermekekért.
Pedagógiai Szakszolgálatok „Szakszolgálatok a köznevelésben”
DARUS a gyermekekért.
Közoktatási alapismeretek
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
Tájékoztató a logopédiai ellátás változásairól
Új környezet Új emberek
Előadás másolata:

Bódor Andrea BAZ Megyei Pedagógiai Szakszolgálat pszichologia.tnt@gmail.com Az iskolaérettségi vizsgálatok helye a pedagógiai szakszolgálati ellátásban

Pedagógiai szakszolgálatok alakulása 15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről 2013. szeptember 1.

BAZ Megyei Pedagógiai Szakszolgálat szervezeti felépítése Székhelyintézmény Tagintézmények Telephelyek Miskolc Cigánd Edelény Encs Gönc Kazincbarcika……………………….Sajószentpéter Mezőcsát Mezőkövesd Miskolc………………………………… Felsőzsolca Ózd Putnok Sárospatak Sátoraljaújhely Szerencs Szikszó Tiszaújváros Tokaj

2011. évi CXC. törvény a Nemzeti köznevelésről 18. § (1) A szülő és a pedagógus nevelő munkáját, valamint a nevelési-oktatási intézmény feladatainak ellátását pedagógiai szakszolgálat segíti. (2) Pedagógiai szakszolgálat a) a gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés, oktatás és gondozás, b) a fejlesztő nevelés, c) szakértői bizottsági tevékenység, d) a nevelési tanácsadás, e) a logopédiai ellátás, f) a továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás, g) a konduktív pedagógiai ellátás, h) a gyógytestnevelés, i) az iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátás, j) a kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása. (3)A pedagógiai szakszolgálatok feladatainak, működési feltételeinek, feladatai ellátásának részletes szabályait az oktatásért felelős miniszter rendeletben állapítja meg.

Szakértői bizottságok megyei szakértői bizottság tankerületi szakértői bizottság harmadik életévüket betöltött gyerekek, tanulók teljes körű pszichológiai, pedagógiai-gyógypedagógiai vizsgálata BTMN vizsgálat, felülvizsgálat a gyermek iskolába lépéshez szükséges fejlettségének megállapítása Területi ellátási kötelezettsége: adott tankerület (járás) területe

A gyermek iskolába lépéshez szükséges fejlettségének megállapítása = iskolaérettségi vizsgálat

A pedagógiai szakszolgálatokról 2013. március 1-e előtt 4/2010. (I. 19.) OKM rendelet A pedagógiai szakszolgálatokról Iskolába lépéshez szükséges fejlettség megállapítása céljából szakvéleményt kell készíteni ha a gyermek nem járt óvodába óvodába járó gyermek estében, annak megítélése céljából, hogy hétéves korában szükséges-e még egy nevelési évet kezdenie? (jegyző értesítése!)

2013. március 1-e előtt vizsgálati kérőlap: nevelési tanácsadói (egyszerűbb) 1993. évi LXXIX. Tv. a közoktatásról tankötelezettség kezdetésről az iskola igazgatója dönt (óvoda véleménye alapján) Legkorábbi tankötelezettségi időpont: 6. életév betöltése (május 31-ig) Legkésőbbi iskolakezdési időpont 8. életév betöltése (aug. 31-e után született gyerekeknél)

2013. március 1-e után 15/2013. (I2. 19.) EMMI rendelet Iskolába lépéshez szükséges fejlettség megállapítása céljából szakértői véleményt kell készíteni 1. óvodába járó gyermek estében, annak megítélése céljából, hogy hétéves korában szükséges-e újabb nevelési évet kezdenie? 2. Annak megítélésére, hogy a gyermek számára javasolt-e, hogy hat éves kora előtt megkezdje tankötelezettségének teljesítését

2013. március 1-e után 3. óvodába járó gyermek esetén, ha az iskolába lépéshez szükséges fejlettség egyértelműen nem állapítható meg – a gyermek óvodai fejlődését nyomonkövető óvodai dokumentumok alapján 4. ha a szülő nem ért egyet az óvodának az óvodai fejődést nyomonkövető dokumentumainak alapján születő, a gyermek „iskolába léphet” javaslatával

2013. március 1-e után 5. Ha a szülő nem ért egyet a hatodik életévét augusztus 31-ig betöltő gyerek szóló óvodai döntésselóvodai nevelésben való további részvételéről Ha óvodai nevelésben kell maradnia a gyermeknek – a szakértői bizottság értesíti a járási hivatalat. A szülő a szakértői véleményben foglaltak ellen eljárást indíthat a járási hivatalnál (felülvizsgálatot kezdeményezhet)

2011. évi CXC. törvény a Nemzeti köznevelésről 2013. március 1-e után 2011. évi CXC. törvény a Nemzeti köznevelésről A tankötelezettség kezdetéről dönt: 1. Az óvoda vezetője 2. Szakértői bizottság: ha nem járt óvodába a gyermek, az iskolaérettségi vizsgálat alapján dönt. 3. Szakértői bizottság: az iskolaérettségi vizsgálat alapján – a szülő vagy az óvoda vezetője kérése alapján. Vizsgálati kérőlap: 15/2013. (I2. 19.) EMMI rendelet mellékletei

Variációk Életkorok Betöltött életév Jogosultság 2007.09.01.- 2008.08.31-ig 6 év Óvodavezető döntése (maradhat/mehet) 2006.09.01.- 2007.08.31-ig 7 év Szakértői bizottság döntése 2005.09.01.-2006.08.31-ig 8 év Nincs vizsgálat (kivéve SNI céljából), előző évi szakértői vélemény alapján el kell mennie iskolába. Az iskolakezdés legkorábbi időpontja (2014. szept. 1.) Halasztott iskolakezdés (2015. szept. 1.) Legkésőbbi iskolakezdés (2016. szept. 1.)

Iskolaérettségi vizsgálatok BAZ megyében 2012/13-ban

Iskolaérettségi vizsgálatok megoszlása 2012/13

Átfogó szűrőprogram a tokaji körzetben Szűrésbe bevont óvodások száma: 2003 2004 2005 2006 184 fő 187 fő 220 fő 183 fő n. a. 82 % 89 % 80 %

PREVENCIÓ!!! Legalább a tanköteles korú óvodások tanéveleji pedagógiai szűrése Szülő jelen van a vizsgálaton (utána konzultáció) Szűrés eredményeinek konzultációja az óvónőkkel Szeptember-október hónapban beszélni arról, hogy mehet-e majd a gyerek az iskolába!

PREVENCIÓS PROGRAM Pedagógiai fejlesztések megvalósulása a tanév során 1. Pedagógiai szakszolgálat részéről 2. Óvónők a szakszolgálattal konzultálva az óvodai foglalkozásokon fejlesztik a gyerekeket 3. Lehetőleg bevonni a szülőt mindkét részről

Prevenciós program Cél: ne az iskolaérettségi vizsgálaton derüljön ki, hogy részképességzavara, tanulási nehézsége van a gyereknek, esetleg BTMN gyerek/tanuló lesz! Szenzitív szakaszban kell fejleszteni!!

Iskolaérettségi vizsgálat Szülőt, gyereket fel kell készíteni!

Iskolaérett gyerek Biológiai érettség: Testmagasság 115-120 cm Testsúly: 22-24 kg Agyi fejlődés: lateralizáció kialakulása, összerendezettebb mozgás. Nagy- és finommozgások tökéletesednek.

Iskolaérett gyerek Pszichés érettség: figyelem, emlékezet, gondolkodás változása. Tudatos figyelem egy dologra Mennyiségfogalom Konkrét műveletek szakasza Észlelés (főleg a látásban) Szociális érettség: önállóság, feladatvégzés, feladatmegértés, feladattartás, munkatempó, figyelem, együttműködés.

pszichologia.tnt@gamil.com Köszönöm a figyelmet!