A szövegértés tanítása II.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az olvasástanítás módszere:
Advertisements

A bibliai lecke előkészítése és tanítása (3.)
Médiapedagógia.
Egy ötlet megvalósítása
Mit olvas az utca embere – Mit olvasunk mi?. Bevezetés  Az én személyes kíváncsiságom  Szövegértési kompetencia fejlesztése az 5-8. évfolyamokon (TÁMOP.
Feladatsor A mi világunk 1. c. tankönyvhöz
Euroexam nyelvvizsgákra
INFORMATIKA OKTATÁS GYÓGYÁSZAT KÖZLEKEDÉS TÁVKÖZLÉS HADITECHNIKA
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A szeretet himnusz A Biblia egyik legszebb szakasza
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
Megértési értelmezési folyamatok
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Új utak és lehetőségek a középiskolások
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Novellaelemzési szempontok
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Az olvasás helye és megítélése az általános iskola felső tagozatában
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek közötti kapcsolat
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
Metakognicióra épülő olvasási stratégiák és szövegértő olvasás
A szövegértés tanítása I.
Az olvasástanítás módszertana előkészítés, betű és hangtanítás
A vizuális nevelés tevékenységeinél alkalmazott
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
TERVEZET.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Az emberi magatartást kialakító tényezők
Már megint egy új fizikakönyv?! Kell? –Sok a baj (amúgy is...) Miért is kell? –Hogy segítsen! Milyen kell? –Szeretnivaló-érdekes, –Mozgalmas-színes, –Egyszerű.
A magyar kortárs gyermekirodalom elterjedése az iskolában
Látható hangok Esztétikai foglalkozások 3-8 éves gyermekek
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Antropológa IV. rész Az emberi ismeret. Az ismeret fontossága Van-e kapcsolat a külvilág és a gondolat közt? (Mátrix) Van-e lét, van-e igazság? - a lét.
Csájiné Knézics Anikó Szilvásiné Turzó Ágnes Dr. Steklács János
Gyermekvilág régen és ma
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
Az olvasóvá nevelés (tév)útjai Jó és rossz példák iskolákból, könyvtárakból Gombos Péter Kaposvári Egyetem április 28.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Csipp-csepp, egy csepp – Ritmus az életünkben Papp Leonóra.
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
Miért nem fejlődnek a kompetenciák?
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Figyelem irányító ábrák
Tanulási nehézségek 5/3.
Morális kérdések a XX. század világirodalmában
Gyakorló óra 5/12.
Segítő külső körülmények 5/13. Előkészület – tanár A páros munkához szükséges szöveget kinyomtatni Készítette: Sági Lajos2.
Orvosi kifejezések a köznyelvben Izsó Szilvia FOK III/
Matematika és szövegértés Raátz Judit ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
BEMENETI KOMPETENCIAMÉRÉS:
Tanulási technikák A tanulási stratégiák.
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 2. Az önértékelés végrehajtása 5
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Előadás másolata:

A szövegértés tanítása II.

Vázlat: Az olvasás dimenziói Általános módszertani eljárások Vázlatkártyák A gyermekvers tanítása Az első osztályos szövegek feldolgozása

A legfontosabb stratégiai elemek: I. Olvasás előtt Séma aktiválása Szövegvizsgálat, előzetes áttekintés Átfutás Szöveganticipáció II. Olvasás alatt Feltevések vizsgálata, korrekciója, Belső képek alkotása, verbalizálása, kifejezése III. Olvasás után Összefoglalás Következtetés levonása Szintézis Javító stratégiai elemek

Új ismeretet közlő szöveg esetében az információk kiemelése és rangsorolása a legfontosabb. Tények, adatok. (Mi, mennyi, mikor, hol?) Narratív szöveg esetében a történet elemeinek egymásutánja, az események egymásra gyakorolt hatása és az ítélet- véleményalkotás a legfontosabb. (Ez jelenti a megértést leginkább.) (Mikor, miért, szerinted…?) és…. ÉLMÉNY!

Az olvasás dimenziói 1. Személyes dimenzió- Én Mit olvasok? Mi érdekel? Miért olvasom ezt? Miért nem olvasom tovább? Mi nem érdekel? Miért nem? Milyen szövegek okoznak személyes élményt? Mi tetszik nekem ebben a könyvben, történetben?

2. Tartalom, tudás dimenziója - Mit? Mit olvasok? Mi a központi téma, legfontosabb gondolat? Mit akarok tudni? Mit tudtam meg, miután elolvastam? Mit tudtam előtte? Mit nem értek? Mit szeretnék kérdezni, hogy megértsem? Hogy folytatódik tovább a történet?

3. Kognitív dimenzió – Hogyan? Hogyan olvasok? Hogy csináljam, hogy jobban megértsem, amit olvasok? Hogyan képzelem el a szereplőt, helyszínt…?

4. Szociál-kommunikatív dimenzió- „Mi, együtt” Beszélek arról másoknak, amit olvasok? Kivel beszélem meg, amit olvasok? Miről szoktam beszélni? Miről nem beszélek szívesen?

Általános módszertani eljárások Palincsar-féle reciprok tanítás Robinson-féle PQRST vagy SQ3R módszer (áttekintés, kérdés, olvasás, felmondás, ellenőrzés) A társak vezette beszélgetés (Peer led discussion): Az egyenrangú beszélgetés módszere. SIS módszer: Sensory Imaging Strategy (érzékszervi képek alkotása) STPG módszer (set two literacy goals= állítsunk fel két célt a szöveg olvasása előtt) Young-féle IEPG módszer (imagine, elaborate, predict, confirm= képzeld el, fejtsd ki, találd ki/jósold meg, mi következik, erősítsd meg vagy alakítsd át a jóslatod)

Janice Almási vázlatkártyái: Ki szerepel a történetben? Hol játszódik? Mi a probléma? Hogy oldódik meg?

Eseménylánc

Következmény Esemény Következmény Következmény

A szöveg alternatív összefoglalása Szerző: Cím: Ezt tudtam Ezt tudtam meg Erre vagyok kíváncsi

A gyermekvers Az első irodalmi élmények csecsemőkortól (+népdal) A középpontban az érzelmi, képi megközelítés áll a cselekmény helyett Érzelmi azonosulás Az 1. és 2. szövegértési szint inadekvát Szabad asszociációk, önálló „kicsomagolás” A stilisztikai elemzés kerül előtérbe Ritmus, dallam

Látás, képzőműv. Tapintás Szaglás Mozgás Fantázia Hallás, zene Vers, (Ir.-i Mű) Ízlelés Gondol- kodás Verseny „Ajándék”

Az első osztályos szövegek feldolgozása Rövid, egy szálon futó történet (gyakorló szöveg), de nem lehet igénytelen Más művek felolvasásával pótoljuk az élményt (változatos tevékenységek) Szövegszint alatti nyelvi szintek értésének gyakorlása A szöveg első szintjére koncentrálunk (szó szerinti megértés) Motiváció fontossága Szó- és kifejezésmagyarázat

Az első osztályos szövegek feldolgozása Az első osztályos szövegek feldolgozásának sajátos lépései: Mondatonkénti néma olvasás Mondatonkénti hangos egyéni olvasás A szöveg mondatonkénti értelmezése Szintetizáló bemutató tanítói olvasás Szövegértelmezés

Kérdések Melyek az új ismeretet közlő szövegek tanításának fő jellemzői? Melyek a narratív szövegek tanításának fő jellemzői? Mutassa be a Robinson-féle PQRST vagy SQ3R módszert! Mutassa be a társak vezette beszélgetés, egyenrangú beszélgetés módszerének jellemzőit!. Mit jelent a SIS-módszer? Mit jelent az STPG-módszer? Mutassa be a Young-féle IEPG módszert! Hogyan tanítunk dolgozunk fel verset első osztályban? Melyek a szövegértés tanításának jellemzői, lépése első osztályban?