A szövegértés tanítása II.
Vázlat: Az olvasás dimenziói Általános módszertani eljárások Vázlatkártyák A gyermekvers tanítása Az első osztályos szövegek feldolgozása
A legfontosabb stratégiai elemek: I. Olvasás előtt Séma aktiválása Szövegvizsgálat, előzetes áttekintés Átfutás Szöveganticipáció II. Olvasás alatt Feltevések vizsgálata, korrekciója, Belső képek alkotása, verbalizálása, kifejezése III. Olvasás után Összefoglalás Következtetés levonása Szintézis Javító stratégiai elemek
Új ismeretet közlő szöveg esetében az információk kiemelése és rangsorolása a legfontosabb. Tények, adatok. (Mi, mennyi, mikor, hol?) Narratív szöveg esetében a történet elemeinek egymásutánja, az események egymásra gyakorolt hatása és az ítélet- véleményalkotás a legfontosabb. (Ez jelenti a megértést leginkább.) (Mikor, miért, szerinted…?) és…. ÉLMÉNY!
Az olvasás dimenziói 1. Személyes dimenzió- Én Mit olvasok? Mi érdekel? Miért olvasom ezt? Miért nem olvasom tovább? Mi nem érdekel? Miért nem? Milyen szövegek okoznak személyes élményt? Mi tetszik nekem ebben a könyvben, történetben?
2. Tartalom, tudás dimenziója - Mit? Mit olvasok? Mi a központi téma, legfontosabb gondolat? Mit akarok tudni? Mit tudtam meg, miután elolvastam? Mit tudtam előtte? Mit nem értek? Mit szeretnék kérdezni, hogy megértsem? Hogy folytatódik tovább a történet?
3. Kognitív dimenzió – Hogyan? Hogyan olvasok? Hogy csináljam, hogy jobban megértsem, amit olvasok? Hogyan képzelem el a szereplőt, helyszínt…?
4. Szociál-kommunikatív dimenzió- „Mi, együtt” Beszélek arról másoknak, amit olvasok? Kivel beszélem meg, amit olvasok? Miről szoktam beszélni? Miről nem beszélek szívesen?
Általános módszertani eljárások Palincsar-féle reciprok tanítás Robinson-féle PQRST vagy SQ3R módszer (áttekintés, kérdés, olvasás, felmondás, ellenőrzés) A társak vezette beszélgetés (Peer led discussion): Az egyenrangú beszélgetés módszere. SIS módszer: Sensory Imaging Strategy (érzékszervi képek alkotása) STPG módszer (set two literacy goals= állítsunk fel két célt a szöveg olvasása előtt) Young-féle IEPG módszer (imagine, elaborate, predict, confirm= képzeld el, fejtsd ki, találd ki/jósold meg, mi következik, erősítsd meg vagy alakítsd át a jóslatod)
Janice Almási vázlatkártyái: Ki szerepel a történetben? Hol játszódik? Mi a probléma? Hogy oldódik meg?
Eseménylánc
Következmény Esemény Következmény Következmény
A szöveg alternatív összefoglalása Szerző: Cím: Ezt tudtam Ezt tudtam meg Erre vagyok kíváncsi
A gyermekvers Az első irodalmi élmények csecsemőkortól (+népdal) A középpontban az érzelmi, képi megközelítés áll a cselekmény helyett Érzelmi azonosulás Az 1. és 2. szövegértési szint inadekvát Szabad asszociációk, önálló „kicsomagolás” A stilisztikai elemzés kerül előtérbe Ritmus, dallam
Látás, képzőműv. Tapintás Szaglás Mozgás Fantázia Hallás, zene Vers, (Ir.-i Mű) Ízlelés Gondol- kodás Verseny „Ajándék”
Az első osztályos szövegek feldolgozása Rövid, egy szálon futó történet (gyakorló szöveg), de nem lehet igénytelen Más művek felolvasásával pótoljuk az élményt (változatos tevékenységek) Szövegszint alatti nyelvi szintek értésének gyakorlása A szöveg első szintjére koncentrálunk (szó szerinti megértés) Motiváció fontossága Szó- és kifejezésmagyarázat
Az első osztályos szövegek feldolgozása Az első osztályos szövegek feldolgozásának sajátos lépései: Mondatonkénti néma olvasás Mondatonkénti hangos egyéni olvasás A szöveg mondatonkénti értelmezése Szintetizáló bemutató tanítói olvasás Szövegértelmezés
Kérdések Melyek az új ismeretet közlő szövegek tanításának fő jellemzői? Melyek a narratív szövegek tanításának fő jellemzői? Mutassa be a Robinson-féle PQRST vagy SQ3R módszert! Mutassa be a társak vezette beszélgetés, egyenrangú beszélgetés módszerének jellemzőit!. Mit jelent a SIS-módszer? Mit jelent az STPG-módszer? Mutassa be a Young-féle IEPG módszert! Hogyan tanítunk dolgozunk fel verset első osztályban? Melyek a szövegértés tanításának jellemzői, lépése első osztályban?