Japán és Korea. I. A költségvetés törvényi szabályozása.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
Advertisements

Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
 nov. 4-én fogadták el  szeptemberében lépett hatályba  Cél: alapvető emberi jogok fenntartása+realizálása  Kötelezettségek kikényszeríthetőségéért.
Az ÉARFÜ NONPROFIT KFT - szerkezete, felépítése, a színes mozaik.
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
Dr. Jókay Károly IGE Tanácsadó Kft. Ha az önkormányzat nem fizet! (az önkormányzati adósságrendezési törvény tapasztalatai, )
Közigazgatási alapismeretek
Az Országos Bírói Tanács összetétele és feladatai
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Munkavédelmi előírások rendszere
NÉMETORSZÁG. A költségvetési folyamatok jogi szerkezete Áttekintés.
EU KÖLTSÉGVETÉS MEGÁLLAPÍTÁSA ÉS SZERKEZETE. IDŐZÍTÉS Április 1-ig: tervezett összegek Július 1-ig: becslések Szeptember 1-ig: előzetes költségvetési.
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen,
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Döntések a magyar parlamentben 2. Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
alkotmány – állam- és kormányformák
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
1605/2002/EK RENDELET FŐ CÉLOK es Rendelet óta bekövetkezett változások miatti módosítások -Pénzügyi tervek – tervezési eljárás -Intézmények bővítése.
Európai Parlament kontra az Európai Közösségek Tanácsa és az Európai Közösségek Bizottsága C-181/91. és C-248/91.
Készítette: Bakos Bálint Európai Közösségek Tanácsa kontra Európai Parlament Ügyszám:C-284/90.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” c. 2002/2003 évi Phare program FIZETÉSI KÉRELMEK TIPIKUS HIBÁI Hayde Nóra, pénzügyi menedzser VÁTI Kht.
A Magyar Köztársaság alkotmányos berendezkedése évi XXXI. törvény parlamenti uralom kisebbségi vétó erősítése ellensúlyok – AB erős helyzete 1990.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer „Az államhatalom gyakorlásáról” szóló, 1. főtörvény.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
Az Európai Unió költségvetése Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2006/2007. tanév.
Az államháztartásról szóló törvény
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
A munkaviszony megszüntetése
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Költségvetési szervezetek évi beszámolója. Vonatkozó jogszabályok: (1/2) évi XXXVIII. törvény az államháztartásról - 292/2009. (XII. 19.)
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Az államháztartási számvitel évi változása.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
Önkormányzat és állam.
Minisztériumok, központi közigazgatás
Az EU intézményrendszere
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
A magyar kormányzati rendszer
Közbeszerzési szabályok változása és
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
1/15/2019 Az uniós bel- és igazságügyi informatikai rendszerekkel és az interoperabilitással kapcsolatos jogharmonizációs kérdések október 10. Belügyminisztérium.
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

Japán és Korea

I. A költségvetés törvényi szabályozása

Japán  1946, Alkotmány  1947, Közpénzügyekről szóló tv. (PFA)  1947, Parlamentről szóló tv. állami szintű  1947, Nyilvános elszámolásról szóló tv. szabályozás  1947, Könyvvizsgáló Bizottságról szóló tv. (BOA)  1947, A helyi önkormányzatokról szóló tv. (LAA)  1948, A helyi pénzügyekről szóló tv. (LFA)  1950, A helyi adókról szóló tv. (LTL) helyi szintű  1950, Az átengedett helyi juttatásokról szóló tv. (LATA) szabályozás  1955, Az átengedett helyi útadóról szóló tv.

Reformok: Közpénzügyekről szóló tv. negyedik cikkelye, mint „aranyszabály” : a reformok időszaka → makrogazdasági stabilitás helyreállítása 1973-as olajválság hatásainak kezelése → 1975: rendkívüli tv. elfogadása ↔ évente megújítják → „hatálytalanítja az aranyszabályt” évi Kincstári szerkezeti reformról szóló tv. (FSRA): - visszaállítja az aranyszabályt - egyes kiadások maximalizálása - cél: a pénzügyi deficit csökkentése 1999: kötelező információszolgáltatás 2001: - Kabineti Hivatal létrehozása - Gazdasági és Pénzügyi Politikai Tanács létrehozása

Korea Állami szinten:  1948, Alkotmány  1948, Nemzetgyűlésről szóló tv. (NAA)  1961, Költségvetésről és elszámolásról szóló tv. (BAA)  1991, Az alapok igazgatására vonatkozó kerettörvény (FAFM)  1963, A Könyvvizsgáló Bizottságról és a vizsgálatról szóló tv. (BAIA)  1961, A közvállalatok költségvetéséről és elszámolásáról szóló tv. (PEBAA)  2002, A törvényes kiadásokról szóló alaptörvény  2002, A Kincstári Alap kezeléséről szóló tv.  1950, Kormányzati vagyon-kezelésről szóló tv.  1949, A közösségi adókról szóló tv.

Helyi szinten:  1949, A helyi önkormányzatokról szóló tv.  1963, A helyi pénzügyekről szóló tv.  1961, A helyi megosztott adókról szóló tv.  1990, Az átengedett helyi forrásokról szóló tv.

Reformok: A 90-es évekig nincs jelentősebb reform. 1997: ázsiai pénzügyi krízis → radikális változtatások a pénzügyi politikában : reformok a FAFM-ban - a közbefektetések a Nemzetgyűlés jóváhagyásához kötöttek - erősebb parlamenti felügyelet → nő a Nemzetgyűlés hatalma 2002: Alaptörvény a vezető törvényen alapuló kiadásokról - új adó bevezetése a Tervezési és Költségvetési Minisztérium jóváhagyásához kötött - a minisztériumok évente beszámolnak a Nemzetgyűlésnek - növekszik a Nemzetgyűlés ellenőrző hatalma a közpénzügyek menedzsmentje felett 2004: Nemzeti költségvetési tv. tervezete

Ii. A költségvetési rendszert meghatározó alapelvek

Japán Tradicionális elvek dominálnak, de megjelentek a modernebbek is. Forrás: Alkotmány, Közpénzügyekről szóló tv. (PFA)  Átláthatóság elve  Hatékonyság elve  Felelősség elve  Elszámolhatóság elve  Éves költségvetés elve (április 1-től következő év március 31-ig)  Egységesség elve  Egyetemesség elve  Specifikusság elve  Mérlegalapú költségvetés elve

Korea Forrás: Alkotmány, Költségvetésről és elszámolásról szóló tv. (BAA)  Évenkéntiség elve (jan. 1- dec. 31)  Egyetemesség elve  Mérlegszerűség elve  Felelősség elve  Specifikusság elve  Átláthatóság elve  Stabilitás elve  Teljesítmény (hatékonyság) elve  Törvényi jóváhagyás elve

Iii. Jogi alapok a költségvetési rendszer intézményei és szereplöi számára

Japán Áttekintés: Unitárius állam Parlamentáris rendszer → Miniszterelnök 3 szintű kormányzat: - központi kormányzat - regionális elöljáróságok - települési önkormányzatok Végrehajtás csúcsszerve: Kabinet Törvényhozás: Parlament (Képviselőház + Tanácsosok Háza)

Kabinet és a miniszterek:  Kabinet = miniszterelnök + miniszterek, maximum 17 fő Feladata: - kormányoz - igazgatja a közszolgáltatásokat - előkészíti és prezentálja a költségvetést a Parlament számára 2001: Kabineti Iroda (Miniszterelnöki Hivatal + Gazdasági Tervezési Ügynökség)  Miniszterek Kollektív felelősség

Minisztériumok és végrehajtó ügynökségek évi nemzeti szervezetekről szóló tv. (NOA): - általános alapelvek - függelékében felsorolja a minisztériumokat, bizottságokat, ügynökségeket Szervezeti törvények ↓ 2000: Pénzügyminisztérium szervezetéről szóló tv. - Költségvetési Iroda, Adóügyi Iroda - központi kormányzat pénzügyi menedzsmentjéért felel → nemzeti költségvetés előkészítése, költségvetés végrehajtásának felügyelete 2001: Gazdasági és Pénzügyi Politikáért Felelős Hivatal (CEFP) - Kabinet tanácsadó szerve - tanácskozik: gazdasági és pénzügyi menedzsment, irányvonalak

Köztisztviselők: Mindegyik köztisztviselőre azonos magatartási előírások Nemzeti közigazgatási etikáról szóló tv. (2000), mint „magatartási kódex”: - igazságos, diszkrimináció nélküli eljárás - kapott információk tiszteletben tartása - egész nemzet szolgálata Parlamenti bizottságok: A Parlament az állami hatalom legfőbb szerve, tv. alkotására jogosult évi Parlamentről szóló tv. → Költségvetési Bizottság → Értekező Bizottság

Szabályok és felelősség szub-nacionális szinten: Alkotmány: helyi önkormányzatokra vonatkozó alapelvek - helyi autonómia - közvetlen és nyilvános választások - saját vagyon önálló kezelése, önálló ügyintézés, saját jogszabályok Helyi önkormányzatokról szóló tv. (LAA) - helyi önkormányzás fogalma - kétlépcsős szerkezet (47 prefektusság, 3100 település) - választott testületek és szerveik összetétele, szerkezete, hatalma Helyi pénzügyekről szóló tv. (1948) Bevételek: - helyi adók - kötvénykibocsátás (felettes szerv jóváhagyáshoz kötött) - közvetlen adományok (előirányzati; megosztott adók kiegyenlítésre és különleges célok teljesítésére)

Korea Áttekintés: Unitárius állam Prezidenciális rendszer → Elnök 3 szintű kormányzat: - központi kormányzat - felsőbb szintű helyi önkormányzatok - hagyományos (alacsonyabb szintű) települési önkormányzatok Végrehajtás csúcsszerve: Államtanács Törvényhozás: Nemzetgyűlés

Államtanács és a miniszterek:  Államtanács A végrehajtó hatalom legfőbb döntéshozó szerve Tagjai: - Elnök; - Miniszterelnök; - Pü. és gazd-i miniszter (MOFE) összesen15-30 fő - Tervezésért és költségvetésért felelős miniszter (MPB) - Egyéb miniszterek Feladata: - politikai tanácskozásokat folytat  Miniszterek Személyes felelősség (nem tartoznak kollektív felelősséggel a Államt. döntéseiért)

Minisztériumok és végrehajtó ügynökségek évi kormányszervezetekről szóló tv. (GOA): - valamennyi kormányzati szervre vonatkozó szabályok -létrehozás, átalakítás szabályozása Pénzügyi menedzsment és felügyelet szempontjából fontos: - Tervezésért és költségvetésért felelős minisztérium (MPB) - Pénzügyi és gazdasági minisztérium (MOFE) - Kormányzati ügyekért és belügyi igazgatásért felelős minisztérium (MOGAHA) évi végrehajtó ügynökségek létrehozásáról és működéséről szóló tv. - cél: teljesítmény és színvonal emelése - toborzás nyílt versenyeztetéssel - jelentős mozgástér (kinevezés, áthelyezés, prémiumok, szerződéses dolgozók) - különleges számla → rugalmasabb elszámolás - beszámolási kötelezettség az alapító minisztérium felé

Köztisztviselők: Mindegyik köztisztviselőre azonos magatartási előírások Nemzeti köztisztviselői tv. (1949): - tudás, képzettség, képességek → vizsgák, minősítések - közérdek szolgálata - információ tiszteletben tartása - tilos: - privát társaságban, profit-orientált szervezetben tisztséget betölteni - részt venni politikai cselekményekben Magatartási szabályrendszer: - Közigazgatási etikáról szóló tv. (1981) - Közigazgatási etikai kódex ↓ államhoz való hűség, becsületesség, emberek szolgálata, szakmai és személyes tisztesség, feddhetetlenség

Parlamenti bizottságok: évi Nemzetgyűlésről szóló tv. (NAA) ↓ Különleges Költségvetési és Elszámolási Biz. (Költségvetési Bizottság) - a tagok száma 50 fő - a tagok parlamenti pártok tagjai, kérelmükre a Házelnök választja meg - hivatali idejük 1 év - május: Bizottság elnökének megválasztása Pénzügyi és Gazdasági Bizottság 2004: Nemzetgyűlés Költségvetési Hivatala (NABO) - ~100 fős személyzet - segíti a parlamenti tagokat → erősíti a Nemzetgyűlés költségvetési felülvizsgálatát - vizsgálja és kiértékeli a a kormány fiskális politikáját, a tervezeteket

Szabályok és felelősség szub-nacionális szinten: Alkotmány: helyi önkormányzatokra vonatkozó alapelvek - önálló hatalom - jogszabályalkotás - önálló döntés a helyi önkormányzat, helyi tanácsok szervezetéről, működéséről Helyi önkormányzati tv. - helyi önkormányzati struktúra és funkciók meghatározása - kétszintű szerkezet (2004-ben: 16 nagyobb és 232 alacsonyabb szintű helyi önk.) - helyi autonóm feladatok elvégzése - központilag rábízott feladatok Helyi pénzügyekről szóló tv. (1963): - önállóság a költségvetési eljárásban, adót szedhetnek Mérlegszerű költségvetés, kölcsönfelvétel központi jóváhagyással Átutalások, transzferek → különbségek mérséklése 2003: új, regionális fejlődést szolgáló különleges pénzügyi alap bevezetése

Iv. Jogi rendelkezések a költségvetési ciklus állomásaihoz

A japán költségvetés jogi rendelkezései

I. A végrehajtó hatalom költségvetésének tervezése Általános számla: A kormány legfontosabbnak ítélt programjai tartoznak ide, pl. oktatás, kutatás, gazdasági együttműködés, biztonság, adók. Különleges számla : 31 db. csak a törvényhozás által lehet létrehozni. Miért?:  Különleges projektek elkészítése miatt  Különleges alapokat lehessen véghezvinni  Bevételek és kiadásokat külön adminisztrálják az általános számlától. Pl: Nemzeti Nyugdíj- és Munka Biztosítás Speciális Számla Kormánnyal kapcsolatos számlák: 9 db. A kormány támogatást nyújt nekik, ezek teljesen tőzsdére vitt vállalatok Pl: Japán Fejlesztési Bank, Nemzeti Élet Pénzügyi Vállalat

A költségvetés elfogadásának menete Április 1.: megkezdődik az új költségvetési év Áprilistól- Augusztusig: miniszterek elkészítik a költségvetési becsléseiket Júliustól- Augusztusig: a 2001-ben alakult CEPF (Gazdaságért és Pénzügyi Politikáért Felelős Hivatal) megvizsgálja, az általános irányelveket a költségvetési becslésekben, majd átadja őket a Kabinetnek Augusztus vége: Pénzügyminisztérium is megkapja ezekez a becsléseket Szeptembertől- Decemberig: A szakminiszterek által beadott becslések alapos megvizsgálása és tárgyalások kezdése a pénzügy minisztériummal azért, hogy a költségvetés tervezetét be tudják nyújtani a Kabinetnek.

December eleje: A költségvetés megszövegezéséről szóló irányelvek elkészítése a pénzügyminisztérium által és a Kabinet jóváhagyása mellett. December közepe: A pénzügyminiszter előadja költségvetési javaslatot a Kabinetnek. Utolsó tárgyalások a pénzügy min. és a különböző szakminiszterek között, hogy elrendezzék a még fennmaradó nézeteltéréseket December vége: Kabinet elfogadja a költségvetési javaslatot Kora január: benyújtják az Országgyűlésnek Március: Országgyűlés elfogadja a költségvetést

5 terület, amit mindenképp érintenie kell a költségvetésnek 1.Általános rendelkezések 2.A bevételek és kiadások: Részletesen kell szerepelnie a bevételeknek és kiadásoknak, ezt mellékelni kell a költségvetéshez. 3.Folyamatos kifizetések : Azok a kiadások, amelyek kivételt képeznek az egyéves költségvetés alól. Korlátozzák a folyamatos költségvetés jogosultságát max. 5 évre. Ezen kiadások hatálya és hossza az Ogy. döntésének tárgya. 4.Egy elfogadott kiadási tétel átvitele a következő gazdasági évre: Ez akkor merül fel, amikor a tartalék nem valószínű, hogy a vonatkozó gazdasági évben lesz elköltve természetéből, vagy más, a költségvetés elfogadása után kiderült okból adódóan. 5.Jövőben kötelezettség, ami a Kincstár által születhet :Ez a rendszer lehetővé teszi a kormánynak, hogy szerződéseket kössön projektekre, amelyeknél szükséges a tartozásokat a vonatkozó gazdasági évben vállalni, de a kifizetések a következő évben történnek.

A költségvetési tervezetéhez csatolt dokumentumok  A bevételi költségvetés részletezése  Minden minisztérium és ügynökség tervezett kiadásai  Jelentés az előző 3 év (mostanit is beleértve) végső pénzügyi jelentésének nettó és bruttó mennyiségéről  Jelentés a az Állami Kincstár tőkéjéről, az előző 3 évben( mostanit is beleértve)  Jelentés: az állam nemzeti kötvényeiről, kölcsöneiről, a becsült egyensúlyról és az egy évben történt közkötvények és kölcsönök visszafizetéséről  Jelentést kell készíteni az előző 3 év nemzeti vagyonáról, ennek az egyensúlyáról.  Jelentés a nyereségről, kiadásokról, profitról és veszteségről azoknál a vállalatoknál ahová a kormány befektetett az előző 3 évben  Jelentés a bármilyen a Nemzeti Kincstárnál felmerülő költségről, beleértve a visszafizetés tervét.  Jelentés a folyamatos kiadásokról

II. Költségvetési eljárás a Parlamentben Képviselőház Bizottsága Képviselőház egésze Tanácsosok Házának Bizottsága Tanácsosok Házának egésze Megegyezés esetén: Április 1-jén Hatályba lép a költségvetés Ha nem: Értekező Bizottság

Ideiglenes és módosított költségvetés Ideiglenes költségvetés: Kormány munkaképtelenségének elkerülése végett Módosítások: Országgyűlés, törvényi felhatalmazás alapján módosíthatja a költségvetés tervezetét, feltétele:  Legalább 50 tag a a Képviselőházból vagy 20 tag Tanácsosok Házából  Ahhoz, ami növeli a költségvetés teljes mennyiségét,a Kabinet beleegyezése szükséges  Csak a Kabinet nyújthat be költségvetési javaslatot DE!  Kabinetnek még sincs vétójoga az Országgyűlés általi módosítások felett  A végrehajtás az Országgyűlés összetételén alapszik, általában minden módosítás nélkül fogadják el a költségvetést( II. vh. után összesen 4szer módosították)  Ha az Országgyűlés mégis módosítaná a kormány költségvetési tervezetét, az egyenértékű lenne a kormányhoz rendelt bizalmatlansággal

Kiegészítő költségvetés Kiegészítő/ pót költségvetés: A Kabinet készíti el és nyújtja be az Országgyűlésnek,  hogy pótolja a költségvetést azért, hogy egyensúlyba legyen a további kiadásokkal, vagy a szerződésekkel s hogy teljesíteni tudja azokat a követelményeket amik a költségvetés után keletkeztek,  költségvetés megalkotása után felmerülő okokból kell módosítani a költségvetésen Például: Gazdaságösztönzés szükségessége, Egy természeti katasztrófa utáni felépülés miatt

 A felhasználás és kölcsönök átvitele a következő évre: A felhasználás általában 1 év, kivétel ha folyamatos kifizetésről van szó. Ilyenek például a szerkezeti és gyári munkák, amelyeknél néhány évet igénybe vesznek a munkálatok, ezeknél az Országgyűlés előzetes döntése szükséges. A folyamatos kiadás, nem haladhatja meg az egymást követő 5 évet.  Adók: Az alkotmány a végrehajtó hatalomtól megköveteli, hogy a Parlament előzetes felhatalmazását kérje adózással és közbefektetések kiadásaival kapcsolatban.  Költségvetés kihirdetése: Nincs törvényi követelménye a kihirdetésnek, mert a költségvetés nem tekinthető törvénynek, ami megkövetelné a kihirdetést. Az Alkotmány és a PFA előírja a kormánynak, hogy tegye elérhetővé az elfogadott költségvetést.

Struktúra A PFA kiköti, hogy a költségvetés: Adminisztratív Módon Osztály Divízió + Paragrafusok (kwan) cikkelyek (Kou) PFA kiköti, hogy a költségvetés –adminisztratív módon és továbbá paragrafusokra legyen osztva a kifizetések célja szerint. A minisztériumokon belül a PFA előírja a kiadási paragrafusok cikkelyekre osztását.

III. Költségvetés végrehajtása Kabinet feladata a szakminisztereknek meghatározni a felhasználást Pénzügyminisztériumnak is kell készítenie egy végrehajtási irányelveket, ezt Kabinet jóváhagyja Szükségállapot: A Kabinet félretesz egy meghatározott mennyiségű összeget az eredeti költségvetésben, nem vonatkoztatva semmilyen konkrét okra- a pénzügyminisztériumé a feladat, hogy ezt használja A használatáról a PFA azt mondja: hogy a szakminisztereknek készíteniük kell egy dokumentumot, annak részletezéséről, hogy milyen okból használják ezt, a kiadások mennyiségéről és kalkulációkat, ami alapján felhasználják és ezt, Pénzügyminisztériumnak nyújtják be Ezek után a Pénzügyminisztérium ellenőrzi ezt. Majd amikor a Kabinet elfogadja a pénzügyminisztérium javaslatát, a kiadásnak elérkezhet az ideje. Miután azt az alapot használják, a szakminisztereknek el kell készíteniük egy jelentést, hogy használták a pénzt. Ok: rendkívüli katasztrófa, gazdasági problémák

Belső Ellenőrzés  A szakminiszterek pénzügyi tevékenysége a Pénzügyminisztérium ellenőrzése alatt áll.  A PFA előírja a szakminisztereknek, hogy a Pénzügyminisztérium által kiadott irányelvek szerint (amit a Kabinet fogadott el) hajtsák végre a költségvetésüket.  A belső ellenőrzési procedúrák a szakminiszterek irányelveiben vannak, és a belső ellenőrzés a Könyvvizsgálás témája is

IV. Könyvelés, pénzügyi jelentés  Kormány bankügyletei: A Nemzeti Kincstári Alap számla a Japán Banknál van, ahonnan az általános és különleges számla bevételei be és kifizetődnek és ahonnan a kiadások mindkét számláról találkoznak.  Jelentési kötelezettség Az Alkotmány elvárja, hogy meghatározott időközönként, de legalább évenként, a Kabinet tájékoztassa a Parlamentet és a nyilvánosságot a nemzeti pénzügyekről. – negyedéves- Országgyűlésnek - hónaponta- a Kincstár Számla bevételeiről  Éves beszámolók: Pénzügyminiszter, pénzügyi év lezárását követően záró kimutatást/ beszámolót készít Ezt elküldik, a Kabinet jóváhagyása után, a Könyvvizsgáló Bizottságnak ellenőrzésre-8 hónappal az lezárás után

V. Külső ellenőrzés Könyvvizsgáló Bizottság( BOA) oFüggetlen a Kabinettől igazgatási, pénzügyi és kinevezési vonatkozásban o3 biztosból és egy Általános Végrehajtóból áll oA biztosokat a Kabinet jelöli ki, mindkét ház jóváhagyása mellett. oA BOA elnökét a Kabinet nevezi ki, a többi megbízottal egyetértésben. o 7 évre szól a kinevezésük, és 1szer újra választhatók. Mindkét Ház döntése mellett lehet őket elmozdítani, ha képtelen ellátnia a feladatát mentális vagy fizikai akadály miatt, vagy megsérti a kötelességét. Ellenőrzése lefedi: oA kormány kiadásait és bevételeit oElfogadása és elosztása pénzeknek, javaknak és államkötvényeknek oA jogi vállalatok számlái, ahol az alaptőke fele a kormány befektetéseiből származik, oAzok az értékpapírok amiket a kormány tulajdonában vannak vagy felügyelete alatt vannak, és pénzek és javak a kormány felügyelete alatt oA direkt vagy indirekt kormányzati támogatásokban, ösztönző segélyekben vagy más pénzügyi segítségben részesülő testületek számlái

A vizsgálat eredményei  Az 1947-ben született törvény a Könyvvizsgáló Bizottságról.( BOAA)  BOAA előírja a BOA-nak, hogy ellenőrizze az éves beszámolót, hogy megvédje az hatékonyságot, és hogy kiigazítsa a hibákat a pontosság, gyakoriság, gazdaságosság és teljesítmény tükrében.  A BOA ellenőrzésének eredményeként: ha egy hivatalnok a kormányzati munkájában súlyos vesztséget okozott a kormánynak szándékosan vagy vétkes gondatlanságból, a hivatalnok ellen, eljárást kezdeményezhet az illetékes szakminisztérium vezetőjénél vagy a hivatalnok munkahelye szerinti illetékes személynél.

Korea: Költségvetési előkészítés és előterjesztés a végrehajtásban

A költségvetés intézményei A nemzeti költségvetés intézményei:  Elnöki Hivatal,  Nemzet Gyűlés,  Bíróság,  Minisztériumok,  Bizottságok,  Ügynökségek.

A fiskális kapcsolatokat rendező főbb törvények  1961-es helyi megosztott adókról szóló tv.  1971-es helyi oktatási adóról szóló tv.  1963-as nemzeti segélyekről szóló tv.  1990-es átengedett helyi forrásokról szóló tv.  2003-as regionális egyensúly fejlesztéséről szóló tv.

Költségvetési aggregátumok  jogi szerkezet nem tartalmaz rá pontos definíciót,  2003-ig utólagosan voltak elszámolva,  2004 elején az Állami Tanács döntésével új aggregátum rendszert vezettek be,  mint kötelező irányelvek funkcionálnak.

Fiskális szabályok Az Alkotmány megköveteli, hogy a kormányzat a Nemzet Gyűlés előzetes jóváhagyását kérje:  kötvények kibocsátásához,  valamint hitelek felvételéhez.

Az előkészítés és az előterjesztés időbeosztása  a költségvetési év egybeesik a naptári évvel (január 1.-december 31.)  az időbeosztást a költségvetési eljárás szakaszaihoz az Alkotmány és az 1961-es a költségvetésről és elszámolósról szóló tv. Rögzíti.

 Február vége:a tervek alávetése a kiemelkedő, folyamatban lévő projekteknek  Március 31. :a költségvetési előkészítés irányelveinek meghatározása  Május 31. :az írott költségvetés előkészítése  Október 2. :a költségvetési előterjesztés alávetése a Nemzet Gyűlésnek  December 2. : Nemzet Gyűlés jóváhagyása.

A költségvetési terv részei 5 fő rész : Mellékletek:  Általános rendelkezések: irányelveket ad  Bevételi és kiadási költségvetés: részletes megállapításokat tartalmaz  Folyamatos kiadások: BAA határozza meg az eljárásokat  Kiadások átvitele a következő fiskális évre: a Nemzet Gyűlés előzetes jóváhagyásával  Jövőbeli kötelezettségek  Költségvetési előkészítési program  Bruttó és nettó elszámolása a költségvetésnek  Kincstári terhek  Kimutatás az összes projekt tervről  A költségvetési szervek személyzetének létszáma  Kimutatás az állami tulajdon értékéről  Egyéb dokumentumok

Költségvetési eljárás a Parlamentben 1)A költségvetés felülvizsgálatát októberben kezdi meg a Nemzet Gyűlés 2)Elnöki beszéd a költségvetési tervezet alap irányáról, valamint főbb tartalmáról 3)Állandó bizottságok általi felülvizsgálat 4)Képviselőház elnöke előterjeszti a tervezetet a Pénzügyi Bizottságnak 5)A Pénzügyi Bizottság vizsgálatának lezártával a plenáris ülésen szavaznak.

Átmeneti költségvetés  Alkotmány intézkedik róla,  abban az esetben, ha nem fogadják el a költségvetési tervezetet. A kormány az előző évi költségvetéssel összhangban és a Nemzet Gyűlés jóváhagyásával forrásokat biztosít az alábbi célokra: 1.az Alkotmány vagy törvény által létrehozott ügynökségek és hivatalok fenntartására és működtetésére 2.a kötelező kiadások végrehajtására, 3.a korábban jóváhagyott projektek folytatására.

Módosítási hatáskör Az Alkotmány rögzíti, hogy a Nemzet Gyűlés:  nem emelheti meg a költségvetési tételek összegét  és új tételeket sem hozhat létre. A végrehajtás jóváhagyása nélkül, csak a tételek csökkentéséről dönthet szabadon, az előterjesztett adózási törvényjavaslatokat azonban korlátlan hatalma van módosítani.

Források jóváhagyása  az adók mértékét és típusát csak törvény határozhatja meg.  új adókat kivetni, vagy a meglévők szintjét módosítani csak a Nemzet Gyűlés jogosult.

A ráfordítások természete, szerkezete és időtartama  az irányvonalak határozzák meg,  a költségvetésről és elszámolásról szóló törvény előírja, hogy a költségvetési tervezetet tételenként osztályozzák,  a költségeket: fejezetekre, csoportokra, cikkekre és alcikkekre osztják( jelenleg 2200 cikk és 6000 alcikk van),  az átlagos időtartam 1 év, kivéve a folyamatos ráfordítások esetén,  bizonyos körülmények esetén, az el nem költött ráfordítások év végi átvitelét írja elő a törvény.

Köztartozások jóváhagyása  az évi közösségi adókról szóló törvény rendelkezik a tartozásokról  hitel felvételéhez és pénzügyi kötelezettséget keletkeztető szerződések megkötéséhez a Nemzet Gyűlés jóváhagyása szükséges  a törvény nem korlátozza a felvehető hitel összegét, viszont kötelezi a kormányt, hogy beszámolót készítsen a hitelfelvételekről a Nemzet Gyűlés számára.

Kihirdetés, közlemény és kiegészítő költségvetés  az elfogadott költségvetés az új fiskális év kezdetén automatikusan hatályba lép,  a nyilvánosság számára elérhető a Tervezési és Költségvetési Minisztérium, valamint a Nemzet Gyűlés honlapján.  alapos indok esetén a végrehajtás jogosult kiegészítő költségvetést készíteni,  számuk jogilag nincs korlátozva.

Költségvetés végrehajtása  a törvény kötelezi a minisztériumokat, hogy az MPB által kidolgozott irányelveknek megfelelően hajtsák végre költségvetésüket,  a minisztériumoknak költségvetés szétosztási tervet kell készíteniük,  ezen tervek alapján kell a megvalósítást lefolytatni,  abban az esetben,ha a költségek egy részét csökkenteni kell vagy visszavonni, a kiegészítő költségvetést kell alkalmazni,  a költségvetésnek tartalmaznia kell nem szétosztott alapokat, az elháríthatatlan körülmények finanszírozására,  a törvény szigorú limiteket ír elő a ráfordítások felhasználása esetén.

Belső ellenőrzés  minden minisztérium rendelkezik önálló belső ellenőrzési egységgel,  a Tervezési és Költségvetési Minisztérium jogosult megvizsgálni, hogy a további minisztériumok pontosan hajtják-e végre költségvetésüket.

Kormányzati könyvelés  a kormány elszámolása pénztárállomány alapú, habár ez a törvényben nincs határozottan kikötve,  a Kincstári Alap kezeléséről szóló törvény előírja egy köz bankszámla létrehozását a Koreai Banknál,  erre a számlára kell befizetni minden bevételt és ugyanerről a számláról kell kifizetni minden kiadást,  a köz forrásoknak megvannak a saját pénzügyi forrásaik és a saját számlájuk a központi banknál.

Éves beszámolók és jelentések  a MOFE készít végső beszámolót a központi kormányzat tranzakcióriól,  a minisztériumok kötelesek elkészíteni saját beszámolóikat kiadásaikról és bevételeikről,  szintén a MOFE készíti el az egységesített beszámolót, melyet Állam Tanács megvitat, az elnök pedig jóváhagy,  ezt a későbbiekben az MPB-nek és a BAI-nak is előterjeszti.Az utóbbi elvégzi a felülvizsgálatot, majd visszaküldi,  az éves beszámolót 120 nappal a fiskális év vége előtt a Nemzet Gyűlés elé kell terjeszteni.

Külső ellenőrzés Az Alkotmány az elnök felügyelete alatt hozta létre a Könyvvizsgáló Bizottságot, melynek meghatározta:  fő feladatait  és intézményeit is. A Bizottság 7 biztosból áll, akiket az elnök nevez ki, a Nemzet Gyűlés és a Házelnök segítségével, aki könyvvizsgálói biztos is egyben.

Intézményi és hatásköri keretek A Könyvvizsgáló Bizottságnak joga van ellenőrizni a központi, illetve a helyi önkormányzatokat, valamint azon vállalatokat, melyekben a kormány 50 % feletti tulajdonrésszel rendelkezik. Vizsgálatait közvetlen vagy közvetett módon végezheti. A Könyvvizsgáló Bizottságról és vizsgálatról szóló törvény ellenőrzési és vizsgálati hatáskört biztosít a biztosok számára.

Beszámolási kötelezettség és kiadvány  Alkotmány által előírt kötelezettség  évente kell az elnöknek és a Nemzet Gyűlésnek A kiadvány tartalmazza: A kormány éves kiadási/bevételi beszámolóját Az ellenőrzés során feltárt jog-, illetve szabálysértéseket A lefolytatott fegyelmi eljárások leírását valamint azok eredményeit.

Büntetőszankciók A fő büntetőeszközök: 1.Kötelezettség helyreállítása 2.Fegyelmi eljárás megindítása 3.Korrigálás kérése

Köszönjük a figyelmet! Készítette: Bálint Anikó Iglár Viktória Nyárádi Gergő