MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP-1.1.22-2012-2012-0001 „Helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása” MTA KRTK A települési.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Bodor Ákos – Grünhut Zoltán MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP
ÁROP /C/A A leghátrányosabb helyzetű kistérségek fejlesztési és együttműködési kapacitásainak megerősítése.
A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Mezei Cecília tudományos munkatárs MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP
A kistelepülési esettanulmányokból leszűrhető tanulságok
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
Egészségfejlesztésének lehetséges irányvonalai
Modellkísérleti program az alapszolgáltatások funkcionális összekapcsolására TÁMOP /1 Kedvezményezett: Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata.
A Szociális Ágazati Portál (SZÁP)
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Győr város szociális ellátórendszerének működtetése az önkormányzati, civil és egyházi szolgáltatók közreműködésével. Páternoszter Piroska főosztályvezető.
A vízjog időszerű kérdései
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Előadó: Varjú Viktor (PhD) tudományos munkatárs MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
1 A többcélú kistérségi társulások működésének feltételei Budaörs Kistérség Többcélú Társulása december 10.
Az önkormányzatok szerepe a közösségi szolgálat szervezésében május 13.
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
Közigazgatási alapismeretek
Egészségpolitika.
Családi napközi.
Működőképes-e a területfejlesztés új rendszere Nagyházi György PhD hallgató RGDI - Győr.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Tájékoztató a Vidékfejlesztési Albizottság i üléséről Finta István Ph.D.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Finta István Ph.D. tudományos munkatárs MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A vidékfejlesztés területi és közigazgatási aspektusai a magyar és a.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A társadalmi egyeztetés alapfogalmai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője február.
Integrált közösségi szolgáltató terek
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
Civilek a területfejlesztésben Dr.G.Fekete Éva MTA RKK, Miskolc.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Fenntartható önkormányzatok Az Országgyűlés Fenntartható fejlődés Bizottsága ülése Budapest Június 5. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök 1.
"Civil szervezetek közötti együttműködések tapasztalatai helyi kutatások alapján" Kinyik Margit Szocio East Egyesület, Nyíregyháza Nyíregyháza május.
TÉRSÉGI KÖZLEKEDÉS, A VIDÉK ÉLHETŐSÉGE KONFERENCIA
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Együttműködési lehetőségek a kompetencia alapú oktatás elterjesztése érdekében Tuza Tibor Balogh Tibor.
A évi önkormányzati költségvetési finanszírozás szabályai
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 2.
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
Eszköztelenül? Területfejlesztés új helyzetben Szaló Péter.
Az önkormányzati cégek és önkormányzat közötti szerződéses kapcsolatok vizsgálata és az önkormányzati feladatellátást szabályozó külső szerződések rendszere.
A hajdúnánási szociális rendszer és modellprogramok továbbfejlesztésének és összehangolásának lehetősége (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés.
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
MTA Regionális Kutatások Központja A magyar középszint községi és kistérségi nézőpontból Finta István Ph.D. MTA RKK
Hajdúnánás, december 19. A LAKOSSÁG KÖRÉBEN ÁTFOGÓ FELMÉRÉS ÉS ELEMZÉS A KÖZSZOLGÁLTATÁSOKKAL KAPCSOLATOS ELÉGEDETTSÉGRŐL ÉS FELMERÜLŐ IGÉNYEKRŐL.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP „Helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása” MTA KRTK Az Integrált.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete A földhasználaton alapuló közfoglalkoztatás sajátosságai és kimenetei Dr. Váradi Monika Mária MTA Közgazdaság- és.
GP Consulting Pénzügyi Tanácsadó Kft.
„Út a munkához” program tapasztalatai
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata
Előadás másolata:

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP „Helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása” MTA KRTK A települési esettanulmányok tapasztalatai m árcius 31. Budapest, MTA Titkársága

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Közszolgáltatások a kisvárosokban fő közötti települések; Többségük járásközpont, de mindenképp térségi központok; Mötv.: járásközponti jogállás, gyakorlatban a közszolgáltatások esetén egyelőre semmi jelentősége;

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Kisvárosok térségi közszolgáltatási feladatainak ellátása Térségi szerepkör: normatív szabályozás vs. személyes érzelmek, személyes meggyőződés? Négy féle attitűd: 1.Jó gazdasági helyzet, mely párosul a térségről történő gondoskodással, (kiegészíti az együttműködési készség) többletszolgáltatások nyújtása; 2.Szegény központ, szegény települések, a központnak nem célja a szolgáltatás, a térség kevéssé együttműködő, a társulás kényszerként élik meg, a kapcsolat a kötelező minimumra korlátozódik. 3.Jó gazdasági helyzet, semmilyen társulásban nem vesz részt, mindenről saját maga dönt. 4.Hátrányos kistérség központja, önállóan is képes lenne ellátni a szolgáltatásokat, felelősségérzet a térségért, fenntartja a társulást és a szociális, gyermekjóléti szolgáltatásokat. A térség települései együttműködőek.

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete A humán közszolgáltatások kisvárosi sajátosságai Létezik egy minden településre jellemző közszolgáltatási kör; Többletszolgáltatások: általános iskolák működtetői feladatainak ellátása, bölcsőde működtetése, idősek bentlakásos otthona, helyi média; Alapvetően az önkormányzat pénzügyi helyzetével áll összefüggésben.

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete A kommunális szolgáltatások kisvárosi sajátosságai Létezik egy minden településre jellemző közszolgáltatási kör; Többletszolgáltatások: strand, fürdő; távhőszolgáltatás; önkormányzati bérlakás biztosítása; gépjárművek parkolásának biztosítása; helyi közlekedés;

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete A kommunális szolgáltatások kisvárosi sajátosságai Hulladékszállítás, víziközmű működtetés jogszabályi változásai következtében felmerülő kérdések (elismerve a méltánytalan profitszerzési törekvések visszaszorításának célját): Ebben a szolgáltatási ágban nem szükséges a magántőke bevonása a fejlesztésekhez? Ezt képes pótolni és hatékonyan pótolni az állami szerepvállalás? Vajon ezen az elvi alapon minden közszolgáltatás lehetne nonprofit, nem piaci alapú? (A közvilágítás például miért nem az?) Az állami, önkormányzati feladatellátás miért jobb? A működő piaci mechanizmusokat, vállalati módszereket helyettesítheti a nem nyereségérdekeltség alapú, szocialista vállaltokra emlékezető munkavégzés? A versenytárs nélküli állami-önkormányzati gigaszolgáltatók létrehozása miért biztosít olcsóbb és hatékonyabb feladatellátást?

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete A közszolgáltatások ellátásának szervezeti formái Gazdasági társaság (Gt.) vs. hivatali szerv, költségvetési intézmény; Kommunális szolgáltatások: minden esetben Gt., más esetben mérlegelés: 1.Gt. előnye a rugalmasság, gyorsaság, gyakran olcsóbb, ÁFA visszaigénylési lehetőség (jogilag aggályos). Hátránya a közvetlen ellenőrizhetőség irányítás hiánya a szakmai érdekek esetleges sérülése. 2.Intézmény hátránya: drágább (tisztviselői bérezés), bürokratikus döntéshozatal. Előnye: közvetlen irányítás és szakmai színvonal. Szélsőséges gyakorlat: minden szolgáltatás Kft-én keresztül;

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Szervezetfejlesztés, innovatív megoldások, monitoring Önálló stratégia hiánya (egy kivétellel); ÁROP (1.A.2/A) hatása: Lakossági elégedettség szondázása: elérhetőség, kiszámíthatóság, rendeltetésszerűség, empátia, szakszerűség, törvényesség, igazságosság, egyszerűség, komfortosság, gyorsaság, hatékonyság, időszerűség, segítőkészség, pénzkímélet, digitalizáltság; További módszerek eszközök: Kerekasztal: participatív döntéshozás, alulról-felefelé történő építkezés, civil, vállalkozói kör bevonása; On-line kérdőívek, internetes szavazás

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Kötelező- önként vállalt feladatok dilemmája Régi Ötv.: az önkormányzati törvény felsorol kötelező feladatokat, ezeket az ágazati jogszabályok kiegészítik; Új Mötv.: § a lakosság alapvető létfeltételeinek kielégítéséhez kapcsolja a feladat ellátási kötelezettséget. (Felsorolás nincs.) Ezt kiegészítik az ágazati jogszabályok. A gyakorlatban bizonytalanság, mi kötelező, mi nem? Az ágazati jogszabályok ezt tovább fokozhatják, pl.: helyi közlekedésről szóló törvény.

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Köszönöm a figyelmet