A mérhető és a mérhetetlen Kompetenciafejlesztés az Ikerkönyvekkel.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | A KOM-PASSZ program ismertetése „KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program GEBAUER FERENC MFPI, március 7.
Advertisements

Matematika kompetencia
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
„Ezt egy életen át kell játszani”
A kulcskompetenciák.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Kompetencia alapú képzés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Megértési értelmezési folyamatok
Drajkó László Microsoft Magyarország
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Matematika kompetenciaterület
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Észak-Alföldi TIOK Kisújszállás
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
NAT 2007 kompetenciák.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
TANÍTÁS - TERVEZÉS Műhelyfoglalkozás földrajztanárok részére
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
KOMPETENCIA-KONFERENCIA Debrecen, november 23.
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
A pedagógus-továbbképzések helyzete és lehetőségei
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
„KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program
Gyermekvilág régen és ma
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Harmadik matematikakönyvem
Kompetencia -eredményesség
Matematika Kompetenciaterület
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Kötelező a kötelező ? Szakmai közvélemény-kutatás november-december a megkérdezettek köre: általános és középiskolai magyartanárok, 300 fő Budapest,
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
„Kincsem a szókincsem” játékos szókincsfejlesztés
Matematika és szövegértés Raátz Judit ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék.
Tantárgy: Magyar nyelv és irodalom Cél: Micó című olvasmány feldolgozása Iskola: Munkácsy Mihály Áltanos Iskola 2. osztály Készítette: Vilmanné.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
SZFP II Kompetenciamérés
Szent László Középiskola Szekszárd
1./ A magyar közoktatás rendszere
Előadás másolata:

A mérhető és a mérhetetlen Kompetenciafejlesztés az Ikerkönyvekkel

I. A fogalom változásai I. A fogalom változásai II. Gondolati műveletek a szövegértési mérések gyakorlatában II. Gondolati műveletek a szövegértési mérések gyakorlatában III. A feladatok megosztása a fejlesztés során III. A feladatok megosztása a fejlesztés során

I. A fogalom változásai

1995 OECD INES (Indicators of the Educational System Az oktatási rendszer mutatói) 1. Társadalmi- politikai-gazdasági 2. Problémamegoldó 3. Önismereti 4. Kommunikációs

DeSeCo (Defining and Selection Key Competencies A kulcskompetenciák meghatározása és kiválasztása) 1. Autonóm cselekvés (tanulás tanulása) 2. Interaktív eszközhasználat (alkalmazható tudás) 3. Helytállás heterogén környezetben (együttműködés)

2002 Európai Unió 1. anyanyelvi 2. idegen nyelvi 3. információs 4. tanulás tanulása 5. vállalkozói 6. kulturális 7. matematikai 8. szociális

2004 NTK kerettanterv 1. kommunikációs 1. kommunikációs 2. narratív 2. narratív 3. döntési 3. döntési 4. szabálykövető 4. szabálykövető 5. lényegkiemelő 5. lényegkiemelő 6. életvezetési 6. életvezetési 7. együttműködési 7. együttműködési 8. problémamegoldó 8. problémamegoldó 9. kritikai 9. kritikai 10. információs 10. információs

2006 SuliNova 1. szövegértési 2. szövegalkotó 3. matematikai 4. idegen nyelvi 5. szociális 6. életviteli 7. környezeti 8. életpálya-építési

II. Gondolati műveletek A szövegértési mérések gyakorlata

1. Halmazazonosító feladatok Mi nincs a felsoroltak között? Mi nincs a felsoroltak között? Mi van a felsoroltak között? Mi van a felsoroltak között? Mi nem illeszkedik a halmazba? (kakukktojás) Mi nem illeszkedik a halmazba? (kakukktojás) Melyik az adekvát halmaz? (ceruzák/írószerek/iparcikkek/tárgyak) Melyik az adekvát halmaz? (ceruzák/írószerek/iparcikkek/tárgyak) Mi a két halmaz metszete? Mi a két halmaz metszete? Mi a halmazalkotó szempont? Mi a halmazalkotó szempont? Mely elemek változnak? (a statikus halmazok átrendeződése) Mely elemek változnak? (a statikus halmazok átrendeződése) Miben változnak?

2. Összekapcsolási feladatok - A szöveg megkeresendő mondatát egy adott kérdéssel - A szöveg adott mondatát több mondatvariáns közül a legjobbal - A szöveg megkeresendő szavát egy adott szinonimával, körülírással - A szöveg több megkeresendő elemét egy adott definícióval - A szöveg hasonló elemeit egymással (azonosság mibenléte) - A szöveg különböző elemeit egymással (összehasonlítás)

3. Metanyelvi feladatok - Szakaszolás, sorrend felismerése - Szakaszolás, sorrend felismerése - A szakaszolás, sorrend szándéka - A szakaszolás, sorrend szándéka - Szerkezet leképezése vázlatban - Szerkezet leképezése vázlatban - Írói szándék rekonstruálása - Írói szándék rekonstruálása - Adott szereplő álláspontjának, motivációjának rekonstruálása - Adott szereplő álláspontjának, motivációjának rekonstruálása - A szöveg hatékonysága/hatása - A szöveg hatékonysága/hatása - Tételmondat keresése (lényegkiemelés) - Tételmondat keresése (lényegkiemelés)

4. Továbbalkotási feladatok - Állásfoglalás érveléssel - Állásfoglalás érveléssel - Célzás, szókép értelmezése - Célzás, szókép értelmezése - Adott kifejezés értelmezése - Adott kifejezés értelmezése - Leírás/jellemzés összeállítása indirekt részinformációkból - Leírás/jellemzés összeállítása indirekt részinformációkból - Kérdés alkotása adott válaszhoz - Kérdés alkotása adott válaszhoz - Téma megfogalmazása (vagy: címadás) - Téma megfogalmazása (vagy: címadás) - A szöveg terébe lépő olvasó (ha te lennél…) - A szöveg terébe lépő olvasó (ha te lennél…) - Ok/okozati összefüggések konstruálása - Ok/okozati összefüggések konstruálása

III. A feladatok megosztása a fejlesztés során

Nem csak a magyartanár felelőssége Minden tantárgy: a szövegértés kereszttantervi kompetencia A tantárgyi tartalmak megértése: felsoroltakkal azonos gondolati műveletek sora Természetismeret: A veréb: tolla, lába, csőre, hányszor költ, hány utód, állandó madarunk A veréb: tolla, lába, csőre, hányszor költ, hány utód, állandó madarunk Galamb: előbb a csőre, azután a lába, állandó-e: nincs Galamb: előbb a csőre, azután a lába, állandó-e: nincs Feketerigó: hányszor költ: nincs, hány utód: nincs Feketerigó: hányszor költ: nincs, hány utód: nincs

Nyelvtan és irodalom A bázisszövegek három típusa a méréseken: elbeszélő elbeszélő magyarázó magyarázó dokumentum dokumentum Nyelvtan: mindhárom, direkt módon, szövegtannal, stilisztikával Nyelvtan: mindhárom, direkt módon, szövegtannal, stilisztikával Irodalom: első kettő tananyagba ágyazottan, indirekt Irodalom: első kettő tananyagba ágyazottan, indirekt Agykutatók: mi a Tudás, Képesség, Attitűd sorrendje? Agykutatók: mi a Tudás, Képesség, Attitűd sorrendje? NemTKA NemTKA HanemAKT HanemAKT

Tankönyv és munkafüzet „A kompetencia fontos összetevője az emóció is.” (Pedagógiai Lexikon) (Pedagógiai Lexikon) A tankönyv: motiváljon A munkafüzet: Fejlessze a készségeket A műalkotás nem lehet csak eszköz!

Motiváció I. Hogyan helyezhetők a régi művek mai kontextusba? Hogyan helyezhetők a régi művek mai kontextusba? mai témák párhuzamba állításával mai témák párhuzamba állításával mai művek párhuzamba állításával mai művek párhuzamba állításával Hogyan tehető harmonikussá a régi klasszikusok és az új, szórakoztató olvasmányok együttélése az iskolai munkában? Hogyan tehető harmonikussá a régi klasszikusok és az új, szórakoztató olvasmányok együttélése az iskolai munkában? célolvasmányok célolvasmányok eszközolvasmányok eszközolvasmányok

Motiváció II. Milyen modern módszerek tehetik hatékonyabbá a kötelező művek feldolgozását? Milyen modern módszerek tehetik hatékonyabbá a kötelező művek feldolgozását? nem lineáris tevékenységek nem lineáris tevékenységek nem verbális eszközök bevonása nem verbális eszközök bevonása Hogyan egészíthető ki a kötelezés módszere más motivációs eszközökkel? Hogyan egészíthető ki a kötelezés módszere más motivációs eszközökkel? önismeret önismeret projektfeladatok projektfeladatok