2006. április 19. A szabályozott piacra bevezetett értékpapírok kibocsátóival kapcsolatos információkra vonatkozó átláthatósági követelmények harmonizációjáról.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Balatonalmádi, szept A Könyvvizsgálói Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége, célkitűzései, különös tekintettel a közérdeklődésre számot tartó.
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
A időszak végrehajtási intézményrendszere
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Bevezetési és tájékoztatási követelmények a Budapesti Értéktőzsdén
Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
TŐKEPIACI ÜGYLETEK.
A tőzsdei bevezetés felügyeleti szempontjai
PÉNZÜGYI INFORMÁCIÓS OSZTÁLY Vám- és Pénzügyőrség Központi Bűnüldözési Parancsnoksága Budapest, április 16.
„Igazságügyi könyvszakértés és a könyvvizsgálat kapcsolata”
BEFEKTETÉSI ALAPOK - FŐBB JELLEMZŐK
Az IKSZT címbirtokos szervezetek működtetési kötelezettségeiről VM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet Budinszki István szeptember.
9. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Újvidék, november TAKEOVER SZABÁLYOZÁS EURÓPÁBAN: EGY TAGÁLLAM, EGY TAGJELÖLT ÉS EGY LEENDŐ.
A felelős műszaki vezetőkre vonatkozó szabályok változása A munkavédelem időszerű kérdései a bányászatban és a gáziparban konferencia Visegrád november.
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
A kutatás-fejlesztési tevékenység minősítése az SZTNH-ban
1 Általános forgalmi adó január 01-től módosul a belföldön nem letelepedett adóalanyok adó-visszatéríttetésére vonatkozó eljárásának rendje (a.
Állam munkavédelmi feladatai
A Stratégiai Monitoring Jelentés ÚMVP Monitoring Bizottság június 28., Budapest Dr. Maácz Miklós Főosztályvezető-helyettes Vidékfejlesztési Minisztérium.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Gazdasági kihívások az egészségiparban; Budapest, január Csatlakozás az Európai Unióhoz: iparjogvédelmi hatások az egészségiparban Ficsor Mihály.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
A szolgáltatások szabadsága Európában kontra egészségügy: az egészségügyre vonatkozó külön direktíva várható tartalma az egészségügyre vonatkozó külön.
Dátum Tőkepiaci közzétételek a PSZÁF honlapján (Tájékoztató a tőkepiacról szóló évi CXX. tv. 34.§ (4) bekezdés d) pontjának végrehajtására felkészülésről)
A Szolvencia II. csoport vonatkozásai
Átláthatósági jelentések követelményei, tapasztalatok
MKVK Konferencia Változások az IFRS-ben
Társaságirányítási jelentés könyvvizsgálati kérdései
Fekete Imréné KKB tag A közfelügyeleti rendszer súlypontjai Cegléd, július 6 1.
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
CESR ajánlása alapján a tőzsdei kibocsátók IFRS szerint elkészített éves jelentéseinek PSZÁF általi – 2008-ban induló – monitorozása Előadó: Farkas Anita.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
1 Hirdetmények Dobogókő, január Laczikné Szatmári Csenge KvVM Hatásvizsgálati Osztály.
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
2010. március 03. Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program I. és II. intézkedéscsoportjához kapcsolódó.
A szakképzési jogcím rendelet (139/2008. (X. 22.) FVM r.) módosítása (2010. okt. 1.) Készítette: Wayda Imre vez. főtanácsos vez. főtanácsos Földművelésügyi.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A választási eljárásról szóló évi XXXVI. törvény EP választásra vonatkozó különös részi szabályai Előadó: Dr. Molnár Krisztián főjegyző, TVI vezető.
KÖZBESZERZÉSEK ELLENŐRZÉSE
Adatvédelmi alapelvek
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
A nemzeti eljárásrend szabályozása -uniós kitekintés
Natura 2000 fenntartási/ fejlesztési tervek készítéséhez nyújtandó támogatás – az ÚMVP-n keresztül -Natura 2000 konferencia – November 22. Makovényi.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Államadósság és állampapírpiac
Az áfa-törvény jövő évi változásai
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika december 8.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
Az adatvédelem szabályozása
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Értékpapírok: az EU direktívák főbb elemei Szendrei Csaba.
A szolgáltatási irányelv alkalmazásából nyíló lehetőségek a kkv-k számára A gazdasági élet stratégiái június 28. Külügyminisztérium.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
SIMANECZ TÜNDE FŐTANÁCSOS ADATSZOLGÁLTATÁS ELLENŐRZÉS BÍRSÁGOLÁS HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG.
Nemzeti Energetikusi Hálózat
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
Az állami támogatások versenyszempontú ellenőrzése Magyarországon
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
Legjobb végrehajtás elve (best execution)
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

2006. április 19. A szabályozott piacra bevezetett értékpapírok kibocsátóival kapcsolatos információkra vonatkozó átláthatósági követelmények harmonizációjáról szóló 2004/109/EK irányelv Farkas Anita Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete Tőke- és pénzpiaci főosztály

2006. április 19.2 Alapgondolatok Minimum harmonizációs irányelv Szabályozott Piac (Regulated Market) – a Mifid definíciója szerint Értékpapírok – átruházható értékpapírok a Mifid definíciója alapján Hitelviszonyt megtestesítő értékpapírok (Debt Securities) – kötvények és egyéb értékpapírosított hitelkövetelések A Prospectus Irányelvtől eltérően – az „equity” és a „non-equity” értékpapírokra nincsen hivatkozás

2006. április 19.3 Az irányelv főbb elemei Rendszeres jelentések –éves, féléves és közbenső jelentés (interim report) –felelősség –mentességek Eseti információk –jelentős mértékű szavazati jogot megtestesítő állományok változására vonatkozó bejelentési kötelezettség keletkezésének esetei és bejelentésének/ nyilvánosságra hozatalának szabályai –szavazati joghoz kapcsolódó egyéb változások Tájékoztatási követelmények –nyilvánosságra hozatal (dissemination) –információ-tárolás és visszakereshetőség biztosítása (storage) –elektronikus irattározás (electronic filing)

2006. április 19.4 Székhely szerinti tagállam megválasztása Részvények, valamint €1.000-nál kisebb denominációjú hitelviszonyt megtestesítő értékpapírok: − amennyiben a kibocsátó valamely EU tagállamban van bejegyezve: alapító okirata szerinti székhelyének tagállama − harmadik országbeli kibocsátó: a Prospektus Irányelv szerinti székhely szerinti tagállama Amennyiben a kibocsátott értékpapír a fentiektől eltérő: választhat – minimum 3 éves időtartamra – azon tagállamok között, (a) ahol székhelye van, (b) amelyek területén lévő szabályozott piacon értékpapírjaival kereskednek

2006. április 19.5 Az információhoz történő hozzáférés biztosításának új módszere Kibocsátó Elektronikus irattárolás Hivatalosan kijelölt információtárolási mechanizmus (officially appointed mechanism, OAM) Szolgáltató service provider média 1média 3média 2média n

2006. április 19.6 A szabályozott információk nyilvánosságra hozatala Ez a transzparencia kulcsa! „Dissemination” + „storage” + „electronic filing” Szabályozott információk: a MAD bennfentes információ definíciójában foglaltakat, valamint a TD alapján nyilvánosságra hozatalra kerülő információkat

2006. április 19.7 Nyilvánosságra hozatal (dissemination) A TD olyan módszer kialakítására törekszik, amely páneurópai szinten biztosítja az információkhoz „időben” történő hozzáférést mind a befektetők, mind a piac számára Fő kérdések: –minimum standardok –a kibocsátó felelőssége –szolgáltató alkalmazása

2006. április 19.8 Nyilvánosságra hozatal (dissemination) Minimum standardok – kiindulási pont: cikk Standardokat követel meg a szabályozott információk páneurópai nyilvánosságra hozatala érdekében Standardokat ír elő a szolgáltatók alkalmazásával kapcsolatban A kibocsátó felelőssége addig tart, amíg az információ eléri a médiát (nem megjelentetési kötelezettség!) Szolgáltatók alkalmazása – lehetőség – engedélyezés/jóváhagyás?

2006. április 19.9 A szabályozott információk tárolása Alapelvek a TD cikkei alapján A társasági információkhoz való hozzáférést és annak megosztását biztosítani kell a tagállamok között A tagállami illetékes hatóságnak meg kell fogalmazniuk az elektronikus hálózat felállítására vonatkozó iránymutatásokat (guidelines) A nyilvánosságra hozott információk központosított elérhetőségét biztosítani kell a hazai tagállamban oly módon, hogy az európai hálózat kiépítésre kerülhessen Az információk elérhető áron hozzáférhetőek a kisbefektetők számára, ugyanakkor a kibocsátókat nem terhelheti meg a többszörös irattározási kötelezettséggel

2006. április Az OAM szerepe (21.2 cikk) és az európai elektronikus hálózat kialakítása (22. cikk) A szabályozott információkat – így a 2.1 cikk k) pontja alapján a rendszeres beszámolókat, a bennfentes és a jelentős mértékű szavazati jogot megtestesítő értékpapír-állományokra vonatkozó információkat – tárolni kell Biztosítani kell a „végfelhasználóknak” a hozzáférést

2006. április A CESR mandátuma az OAM és az európai hálózattal kapcsolatos egyes kérdésekről - szakértői vélemény júniusára Álláspont (opinion) kialakítása: –az OAM-ek közötti együttműködési megállapodás elérése (elméleti és gyakorlati kérdések) –az európai hálózat kialakításának kezdeti, a tagállamokat terhelő egyes költségek és a finanszírozás módjának elemzése

2006. április A CESR mandátuma az OAM és az európai hálózattal kapcsolatos egyes kérdésekről - szakértői vélemény júniusára Szakértői vélemény számos, az OAM-ek, mint a szabályozott információk TD szerinti központosított tárolását végző rendszer szerepével kapcsolatos témában: –szakvélemény az illetékes eljáró hatóságok felügyeleti tevékenységéről –a standardoknak megfelelő OAM felállítási költségeinek becslése Szakértői vélemény a szabályozott információk illetékes eljáró hatóságnál, elektronikus eszközökkel történő irattározásról és az információk OAM-ben történő tárolásának összehangolásáról

2006. április Jelentős mértékű szavazati jogot megtestesítő állományokra (major holding) vonatkozó bejelentések A cél az átláthatóság növelése a tájékoztatási kötelezettség teljesítésére nyitva álló időtartam rövidítésével és az egyes követelmények egységesítésével (9-10. és 13. cikk) Az 1. szintű szabályozás meghatározza, hogy: –mikor kell a tájékoztatást megtenni - 5%, 10%, 15%, 20%, 25%, 30%, 50% és 75% küszöbértékeket határoz meg –kinek a részére, mikor és milyen tartalommal kell a tájékoztatást megtenni –melyek azok az eszközök, amelyekre a tájékoztatási kötelezettség vonatkozik –mely esetekben nincs tájékoztatási kötelezettség (mentesülések)

2006. április Jelentős mértékű szavazati jogot megtestesítő állományokra (major holding) vonatkozó bejelentések A 9. cikk alapján –a tájékoztatási kötelezettség azon részvények megszerzéséről vagy értékesítéséről, amelyekhez szavazati jog kapcsolódik – a küszöbérték elérése, meghaladása vagy az alá csökkenés esetén –a kötelezettség a részvénytulajdonost terheli A 10. cikk –meghatározza azon eseteket, amelyek a szavazati jog megszerzése, illetve értékesítése okán tájékoztatási kötelezettséget eredményez –tájékoztatási kötelezettséget ír elő a szavazati jogot szerző/értékesítő félre és a részvénytulajdonosra

2006. április Jelentős mértékű szavazati jogot megtestesítő állományokra (major holding) vonatkozó bejelentések A 13. cikk alapján –pénzügyi instrumentumok – olyan instrumentumok, amelyek birtokosának kezdeményezésére, alakszerű megállapodás alapján jogosultságot eredményeznek olyan, már kibocsátott részvények megszerzésére, amelyekhez szavazati jog kapcsolódik A tájékoztatás menete birtokos→kibocsátó → piac / ill. elj. hatóság 4 kereskedési nap 3 kereskedési nap Gyakorlati kérdések − kereskedési nap − tudomására jutott/tudomást kellett volna szereznie − standard formanyomtatvány

2006. április Kereskedési nap Az alkalmazandó kereskedési naptár a kibocsátó hazai tagállamának kereskedési naptára, amelyet az illetékes eljáró hatóságok publikálnak Nem volt a CESR mandátuma egy egységes EU-s kereskedelmi naptár összeállítása, ugyanakkor a nyilvános konzultációk során felmerült ennek igénye

2006. április Tudomására jutott/tudomást kellett volna szereznie A 12(2) cikk a) pontja hivatkozik a „tudomására jutott”, illetve a „tudomást kellett volna szereznie” időpontokra A CESR szakvéleménye: a tranzakció végrehajtását követő kereskedési nap

2006. április Standard formanyomtatvány A 12(1) cikk felhatalmazása alapján került kidolgozásra Alkalmazása nem kötelező, de a CESR nyomatékosan ajánlja azért, hogy a bejelentési kötelezettség teljesítése leegyszerűsödjön

2006. április Mentesülések 3 kör mentesülhet: Piacvezetők (Market Makers) Alapkezelők (Management Co’s) és befektetési szolgáltatók (Investment Firms) Klíring és elszámolás (clearing and settlement) céljából: –a szokásos rövid idejű elszámolás keretében (usual short settlement cycle) –a CESR szakvéleménye: T+3, amely a szabályozott piacon kívül kötött ügyletekre, valamint a pénzügyi instrumentumokra is vonatkozik

2006. április Mentesülések Piacvezetők esetében Az 5%-os küszöbértékre vonatkozóan mentesülnek, amennyiben: –a piacvezető a piacvezetési minőségében jár el –rendelkezik engedéllyel a Mifid alapján –nem avatkozik bele a kibocsátó menedzsmentjébe, illetve nem gyakorol semmiféle nyomást arra

2006. április Mentesülések A CESR által kidolgozott ellenőrzési mechanizmus a piacvezetőkre: Minden egyes részvény vonatkozásában a piacvezetőnek értesítenie kell a kibocsátó illetékes eljáró hatóságát a mentesülési jog gyakorlásának szándékáról A piacvezetőnek képesnek kell lennie bizonyítania: –ha a befektetési szolgáltató egyéb tevékenységet is folytat az adott részvények vonatkozásában, megkeresésre tudnia kell azonosítania azokat –megkeresésre át kell adnia a piacvezetési szerződést, amennyiben létezik –amennyiben piacvezetési tevékenységet végez, az érintett részvényeket elkülönített számlán kell tartania, illetve képesnek kell lennie azonosítania azokat a részvényeket, amelyekkel ezen tevékenységét végzi

2006. április Mentesülések A CESR által kidolgozott ellenőrzési mechanizmus a piacvezetőkre: Intézkedések, ha a befektetési szolgáltató nem teljesíti a fenti feltételeket: –a piacvezetőtől megköveteli a tájékoztatási kötelezettség teljesítését –értesíti a befektetési szolgáltató Mifid szerinti illetékes eljáró hatóságát

2006. április Mentesülések Alapkezelők és befektetési szolgáltatók esetében A TD itt kizárólag a UCITS irányelvben definiált alapkezelőkre (Management companies) hivatkozik, illetve azon befektetési szolgáltatókra (investment firms), amelyek portfoliókezelési tevékenységüket az Mifid alapján folytatják Nincs szükség a szavazati jogok összesítésére az alapkezelők, illetve befektetési szolgáltatók és azok anyavállalatai viszonyában, ha az alapkezelő, illetve a befektetési szolgáltató szavazati jogát az anyavállalatától függetlenül gyakorolja A függetlenségi követelményeket a 2. szintű jogszabályok határozzák meg

2006. április Mentesülések A CESR által kidolgozott ellenőrzési mechanizmus az alapkezelőkre és befektetési szolgáltatókra A függetlenség vizsgálata: –ugyanazon követelményrendszer a kétféle társaságra –a szavazati jogot függetlenül kell gyakorolniuk –a részvénykibocsátó illetékes eljáró hatóságának meg kell küldeni a mentesüléshez szükséges függetlenségről szóló nyilatkozatot

2006. április Időszakos pénzügyi beszámolók Az éves, a féléves és az évközi menedzsment beszámolók A TD-ben megjelenik az egyes beszámolók IFRS szerint történő elkészítésének kötelezettsége (4.3, 4.5 cikk, illetve 5.3) Az éves jelentést a pénzügyi év végét követően legkésőbb 4 hónapon belül nyilvánosságra hozni, illetve nyilvános hozzáférhetőségét legalább 5 évig biztosítani kell A féléves jelentést a pénzügyi év első hat hónapját követően legkésőbb 2 hónapon belül kell készíteniük és nyilvánosságra hozniuk a hitelviszonyt megtestesítő értékpapírok és részvények kibocsátóinak, és annak nyilvános hozzáférhetőségét legalább 5 évig biztosítaniuk kell

2006. április Évközi menedzsment beszámoló Kizárólag részvénykibocsátókra vonatkozik A pénzügyi év során kettőt kell készíteni, nem konkrétan meghatározott időpontban, hanem az adott 6 hónapos időszak kezdete utáni 10. hetet követően, de az adott 6 hónapos időszak vége előtti 6. hetet megelőzően A beszámoló az adott 6. hónapos időszakban, a nyilvánosságra hozatal időpontjáig bekövetkezett jelentősebb eseményekre és tranzakciókra, valamint a kibocsátó (és ellenőrzött vállalkozásai) pénzügyi helyzetére vonatkozó információkat tartalmazza A negyedéves beszámoló készítése mentesíthet a fenti kötelezettség alól Nincs komitológia

2006. április Néhány fontos mentesülés A minimum € denominációjú hitelviszonyt megtestesítő értékpapírok kibocsátói, továbbá a tagállamok, a tagállamok regionális vagy helyi hatóságai, egyes nemzetközi testületek, az EKB, valamint a tagállamok központi bankjai mentesülnek az éves, a féléves és az évközi menedzsment beszámoló készítési kötelezettség alól (8.1 cikk) A hazai tagállam egyes hitelintézeteket és egyes garantált hitelviszonyt megtestesítő értékpapírok kibocsátóit mentesítheti a féléves beszámoló készítés alól (8.2-3 cikk)

2006. április Harmadik országbeli kibocsátók Meg kell teremteni az egyensúlyt a TD célkitűzéseinek elérése és a harmadik országbeli kibocsátók pozitív diszkriminációjának elkerülése között A megoldás: mérlegelési szabadság biztosítása az eljáró tagállamoknak arra, hogy megvizsgálják az adott kibocsátó TD követelményrendszerének történő megfelelését

2006. április Nyelvi szabályok – általános szabályok ha az értékpapírokat szabályozott piacra történő bevezetése csak a székhely szerinti tagállamban történik: a székhely szerinti tagállam illetékes hatósága által elfogadott nyelven kell közzétenni a székhely szerinti tagállamban, illetve egy vagy több fogadó tagállamban történik, akkor: –a székhely szerinti tagállam illetékes hatósága által elfogadott nyelven; és –a kibocsátó választásától függően: vagy a fogadó tagállamok illetékes hatóságai által elfogadott nyelven, vagy a nemzetközi pénzvilágban szokásos nyelven kell közzétenni. egy vagy több fogadó tagállamban, de a székhely szerinti tagállamban nem: a kibocsátó választásától függően: vagy a fogadó tagállamok illetékes hatóságai által elfogadott nyelven, vagy a nemzetközi pénzvilágban szokásos nyelven kell közzétenni

2006. április Nyelvi szabályok – különös szabályok ha az értékpapírokat a kibocsátó hozzájárulása nélkül vezették be a szabályozott piacra: a fenti kötelezettségek nem a kibocsátót, hanem a kezdeményezőt terhelik a 9., a 10. és a 13. cikk szerinti információkat a kibocsátónak elégséges csak a nemzetközi pénzvilágban szokásos nyelven megküldeni (nincs fordítási kötelezettség) legalább € denominációjú értékpapírok esetén: a székhely szerinti tagállam és a fogadó tagállam illetékes hatóságai által elfogadott nyelven, továbbá vagy a nemzetközi pénzvilágban elfogadott nyelven kell közzétenni a kibocsátó vagy azon személy választása szerint, aki a kibocsátó hozzájárulása nélkül kérte a bevezetést. az információk bírósági eljárás céljából történő lefordítása során felmerült költségek megfizetéséről rendelkezés: tagállami döntés