Az egyéni mélyinterjú.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szponzorálás.
Advertisements

Műfogsor ragasztó teszt Január Németország
Médiapedagógia.
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
1 SZERVEZETFELMÉRÉS A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZERVEZETNÉL Szakmai Nap, Budapest május 7. Gula Flórián balesetvizsgáló Tükör az Európai Vasúti Ügynökség.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Primer és szekunder kutatás
Marketingkutatás módszerei
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
MARKETINGKUTATÁS PIACKUTATÁS.
Alapinformációk az átmenetben nyújtott munkaerőpiaci szolgáltatásról Munkaerőpiaci szolgáltatás az iskola és a munkaerőpiac közötti átmenetben.
Képességszintek.
Életpálya-építés fiatalkorban
Down dada babamasszázs oktató élményei saját babájával Baráthné Nagy Edina 2010 V. Tudományos Továbbképző Konferencia Csecsemőmasszázs Oktatók Számára.
Alkalmazható-e a mediáció az interneten elszenvedett jogsérelmek orvoslásában? Dr. Baracsi Katalin családjogi szakjogász, internetbiztonsági szakértő,
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
Reklámpszichológia Kutatási módszerek.
Informatikai projektmenedzsment
MARKETINGKUTATÁS III. Előadás: A megkérdezésről bővebben.
Helyzetfelmérés Helyzetfelmérés elemzése, értékelése
Készítette: Magyar Orsolya
5. A mellékelt kép(ek)en egy üzlet elárusítóterét látja. Ön szerint milyen megfigyeléseket végezhetnénk itt el? Milyen módszerekkel egészítené ki az információszerzésnek.
Az egyéni fejlesztési terv
A szakdolgozat készítés minőségirányítási aspektusai
GTK-GVAM 11-es csoport. Bevezetés 1. Mi a vizsgált probléma? 2. Ki a célcsoport? 3. Mi a várható hasznosság?
A szervezeti problémák kezelése
3. Előadás Marketing Információs rendszer
Vizsga-dolgozat Téma: orvosi kóderndszerek vagy orvos- biológiai ontológiák (pl. nem tárgyalt kódrendszer ismertetése, előnyei, hátrányai; történelmi fejlődés.
Gyermekjogok - egy lépés előre
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
Az elméletek és a gyakorlat viszonya a szociális munkában Összeállította: Ágoston Magdolna Forrás: Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd,
A pszichikumról általában
A vásárlási döntési folyamat Alternatívák értékelése
A piacszegmentáció és a célpiaci marketing
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
Számítógéppel támogatott pályaorientáció. Számítógéppel támogatott orientáció szerepe a munka- pályatanácsadásban Előnyei: Előnyei: A kutatások nagy része.
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Pszichológiai Ismeretek
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Marketing információs
Munkakörelemés és –tervezés röviden
FELKÉSZÍTÉS AZ ORSZÁGGYŰLÉSI VÁLASZTÁSOKRA Down Alapítvány Az Értelmi Fogyatékosok Fejlődését Szolgáló Magyar Down Alapítvány TÁMOGATOTT ÜGYINTÉZÉS 1145.
A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE 2. A célkitűzés. 2. A reklámcélok megtervezése.
A friss hal és haltermékek fogyasztói megítélése 2014-ben Ózsvári László – Fodor István – Bódi Barbara – Kasza Gyula HALÁSZATI TUDOMÁNYOS TANÁCSKOZÁS SZARVAS,
Tovább együtt eredményesen … A FELSŐ TAGOZAT ÍGY.
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
1 Tárgy- feladatelemzés módszerei Dr. Kaucsek György.
Közösségi gyakorlat A Gyakorlóiskolában. TUDÁS Ismeri azokat a főbb módszereket, amelyekkel megismerheti a gyerekek kognitív, emocionális és erkölcsi.
Kockázati értékelés kis szervezetekben Tar György Szeged, 2013.október
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A vásárlási döntés folyamata
A magyar és az osztrák szaktanácsadási rendszer összehasonlító vizsgálata a gazdálkodók körében végzett kérdőíves felmérés által VÉR ANDRÁS - CSER.
12. óra Kenőpénz és korrupció.
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Interjúzás vállalatoknál
SZFP II Hazai Peer Review – 2009 A Peer Review Jelentés V. előadás
A kutatás etikai vonatkozásai
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Előadás másolata:

Az egyéni mélyinterjú

Mélyinterjú célja A mélyinterjú négyszemközt készülő kvalitatív eljárás, amelynek – amiként a neve is jelzi – a fogyasztó legmélyebb motivációinak, tudattalan (nem tudatos) indítékainak megismerése a célja.

Interjúzást végző szakember Az egyéni mélyinterjút az erre kiképzett szakember végezheti. Ezt a kvalitatív eljárást a marketing a klinikai pszichológiából és a pszichoanalízisből vette át. Nagy hatással volt az eljárás fejlődésére Carl Rogers amerikai pszichológus „kliens központú” iskolája.

Guide: interjúvázlat A mélyinterjú vezetéséhez előre meg kell tervezni és le kell írni az interjúvázlatot (guide). Ez a követelmény az egyszemélyes, a páros és a háromszöginterjúra egyaránt érvényes.

Az interjúvázlat főbb pontjai 1. A interjúkészítő bemutatkozása. Biztosítékot adni a személyes vonatkozású adatok bizalmas kezeléséről. Bevezetés, amelyben el kell mondani a mélyinterjú célját, időtartamát.

Interjúvázlat főbb pontjai 2. Az interjúalany bemutatkozása. Buzdítani, segíteni, hogy a zárkózottabb válaszadók megnyilvánuljanak. A termékkel kapcsolatban felmerülő lehetséges viszonyulások, múltbéli tapasztalatok ismertetése. Mi a válaszadó álláspontja, összbenyomása a vizsgált termékről/termékekről? A megbeszélés serkentése, hogy minél gazdagabb információk kerüljenek felszínre.

Interjúvázlat főbb pontjai 3. A termék tulajdonságainak elemzése. Ez gondolati-képzeleti szinten vagy a termékről készült fotók, filmek alapján történik. Más esetekben a termék konkrét és elmélyült vizsgálatát feltételezi (pl. ízpróbák, látvány, forma stb. hatásának elemzése).

Interjúvázlat főbb pontjai 4. Az egyéni mélyinterjú válaszadója összefoglalja az álláspontját. Változott-e a véleménye a termékről az interjú folyamán? Ha igen, minek a hatására módosult a véleménye? Összefoglaló, befejező rész: rövid észrevételt, javaslatot kérünk a vizsgált témával, termékkel kapcsolatban. Köszönetnyilvánítás a közreműködésért, elbúcsúzás

Mikor használunk mélyinterjút? Ha olyan ismeretekre törekeszünk, amelyek nem igényelnek számszerűsített adatokat (kvantifikálást), bár pl. a tartalomelemzéssel értelmezett mélyinterjúkban a kategóriák (kódolt gyűjtőfogalmak) előfordulási százalékát vagy együttes előfordulását számszerűen is mérjük.

Mélyinterjúztatunk, ha… a vizsgálat tárgya még kevéssé ismert, és ennek megfelelően strukturálatlan a tudásunk róla. PL.: Új piaci szegmens véleményének megismerése egy szálloda számára.

, ha… értékeléseket, élményfeldolgozásokat, motivációkat, egyéni értékeket, kell megértenünk. a vizsgálat tárgyát és/vagy a vizsgált személyek egyéni viselkedésüket alkalmasabb módon jelenítik meg, mint a személytelenebbnek ható kérdőívben.

, ha… A vizsgálat célja a csoporthatástól és csoportbefolyástól mentes egyéni, csak a személyre jellemző mélyebb információk feltárása. (Ha emiatt döntenek az egyéni mélyinterjú mellett a fókuszcsoporttal szemben.)

Az egyéni mélyinterjú jellemzői Az egyéni mélyinterjú négyszemközti, bensőséges hangulatával megteremti a lehetőséget arra, hogy az interjúalany megnyíljon, s a legmélyebb motivációit is feltárja. A kvalitatív mélyinterjút sorozatban készítik (15–20 interjúnál többet), mert csak így vonható le valamilyen következtetés a fogyasztói preferenciákat illetően.

Jellemzők A mélyinterjú olyan eljárás, amelynek segítségével a legegyénibb és legmélyebb indítékok szintjeiről nyerhetők kvalitatív adatok. Az egyéni mélyinterjú kevésbé összpontosít egyetlen fókuszra, mert szélesebb területeket hivatott vizsgálni, ám a „céltémákat” mégis előre meghatározott témalista alapján tárják fel.

Időtartalma 1/2 órától 2 óráig terjedhet. Ez az időtartam elég arra, hogy a meginterjúvolt azt érezze, hogy rá, az ő szükségleteire és reakcióira vagyunk kíváncsiak, s ezen idő alatt a saját tempójában fogalmazhatja meg azokat.

Az egyéni mélyinterjú előnyei Egyénenként lehet a fogyasztóra koncentrálni, s így, közvetlenül tudható meg, hogy mit tesz és miért teszi azt. A válaszadóra nem nehezedik mások véleménye, az ún. csoportnyomás.

További előnyök Az interjúkészítőnek könnyebb irányítást biztosít az egy emberrel történő munka, mint az összetett csoportfolyamatok éber figyelése és kézben tartása. Könnyebben tárható fel olyan folyamat, amely a fogyasztó életében időben elhúzódik: pl. sorozatos döntési folyamatok, vásárlás stb.

Az egyéni mélyinterjú hátrányai Az interjú elkészítése sok időt vesz igénybe. A magnóra felvett interjú átírása és értelmezése hosszadalmas. Az egyéni mélyinterjú költséges. Ahhoz, hogy érdemleges kvalitatív információkhoz jussunk, sok egyéni mélyinterjút kell elvégezni.

Az egyéni mélyinterjú fajtái 1. Mini interjú 2. Páros interjú 3. Háromszög interjú

1. Mini interjú amely egy személyre összpontosít, és kevésbé széles területet ölel fel, mint a szokásos mélyinterjú. Itt a termékjellemzők közül csak egy-egy kérdéses jellemzőt vizsgálnak vagy a reklám egyik elemének a hatását.

2. Páros interjú a két válaszadóval egyidejűleg készített interjú. Speciális esetekben alkalmazzák, amikor a két interjúalany valamilyen módon közösen kapcsolódik a termékhez, pl. házaspár vagy szülő gyermekével. Azzal a céllal választják ki a két résztvevőt, hogy az interjú során fény derüljön a vásárlási folyamat egymást kiegészítő lépéseire, a döntési láncra.

3. Háromszög interjú 3 fél vesz részt, akiket a termékhez való viszonyuk alapján, ellentétes (kontrasztos) szempontok szerint választanak ki. Itt az interjúkészítő bátorítja a különböző, sőt az ellentétes meggyőződések és vélemények kinyilvánítását, az eltérések felszínre kerülését. Lehetséges háromszögformák: elkötelezett fogyasztó – esetenkénti fogyasztó – nem fogyasztó vagy ellenző, új fogyasztó – régi fogyasztó – lemorzsolódott fogyasztó, X márka fogyasztója – Y márka fogyasztója – márka(név) nélküli termék fogyasztója.