A suliNova /OSZMM integrált nyelvi-irodalmi (szövegértési) programja

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Matematika kompetencia
Advertisements

Az idegen nyelvi kompetencia fejlesztésének programja
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
A kulcskompetenciák.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP a mezőberényi Petőfi Sándor Gimnáziumban
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Angol nyelvi kompetencia
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Szövegértés-szövegalkotás „B” Természetismeret
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Észak-Alföldi TIOK Kisújszállás
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
Fejlesztési koncepció
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
A mérhető és a mérhetetlen Kompetenciafejlesztés az Ikerkönyvekkel.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
TANÍTÁS - TERVEZÉS Műhelyfoglalkozás földrajztanárok részére
A feladatok szerepe Kaposi József.
„Szemléletváltás az oktatásban” Az Igazgyöngy Alapítvány pályázata.
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
Kompetensek lettünk? június 27..
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Kötelező, közös, kölcsönös olvasmány – Hagyomány és megújulás az iskolai olvasmányok kánonjában Dr. Gordon Győri János elnök Magyar Olvasástársaság.
Irodalomtanítás – de meddig? Egy lehetséges válasz: irodalom_12_11_10_9 Fűzfa Balázs – Irodalomtanítás a harmadik.
Gyermekvilág régen és ma
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Harmadik matematikakönyvem
Az anyanyelvtanítás alapozásától a tudatos nyelvhasználatig
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás Egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben.
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA AZ ANGOL ÓRÁN Készítette: Kövérné Zajácz Ida Tokaj, január 22.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
A magyar nyelv és irodalom Készítette: Raátz Judit és Sályiné Pásztor Judit Szolnok–Budapest és 16.
Szakmódszertan: eszköztár vagy teória? A kísérleti irodalomkönyvek tanuláselméleti és irodalomtudományi kontextusáról.
Általános iskolai német sorozatok
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
1./ A magyar közoktatás rendszere
Előadás másolata:

A suliNova /OSZMM integrált nyelvi-irodalmi (szövegértési) programja Minden gyerek számít A suliNova /OSZMM integrált nyelvi-irodalmi (szövegértési) programja

A suliNova /OSZMM integrált nyelvi-irodalmi (szövegértési) programja

Mi nem. Mi nem igaz a híresztelésekből Mi nem? Mi nem igaz a híresztelésekből? Hogy kerül ide a suliNova-program a ME konferenciájára? 1. Nem kiegészítő szövegértési részprogram, hanem a magyar nyelv és irodalom területét, óraszámát lefedő programcsomag. 2. Nem csupán régi bor új tömlőben: nem kronologikus irodalomtörténet és leíró nyelvtan tantárgyi kettőse új név alatt. 3. Nem igaz, hogy a szövegértés-szövegalkotás elsődlegessége jegyében csak népszerű irodalmat és nem szépirodalmi szövegeket tanítunk, a klasszikusokat pedig kiiktatjuk. 4. Nem igaz, hogy az integráció jelszavával felszámoljuk az anyanyelvi nevelést. Csupán a nyelvi nevelésben részben másra kerül a hangsúly, részben pedig nem mindig elkülönült – s gyakran elsinkófált – nyelvtanórákon folyik az anyanyelvi nevelés. 5. Módszertani konferenciánkon nem akartunk elvontak maradni. Ha történetesen az elmúlt három évben született egy olyan programcsomag, amely mindazokat a módszertani szempontokat, tantárgy-filozófiai meggondolásokat érvényesíteni kívánja, amelyeket a ME az elmúlt évtizedben hangsúlyozni igyekezett, hiba és álszentség lenne nem beszélni róla.

Egyesületi előzmények  Konferenciáink 1997 – 2006  Diskurzus a magyartanításról (Konferenciáink egyik köre, sorozata) Kihívások és válaszutak a magyartanításban 1997. március 8. Anyag – rendszer – módszer (Alternatívák az irodalomtanításban) 1997. november 29. Irodalomtanítás nálunk és más nemzeteknél 2000. október 14. Diagnózisok és terápiák (Olvasáskultúra, irodalomértés, irodalomtanítás az új évezred küszöbén) 2001. február 10. Új hangsúlyok az anyanyelvi nevelésben 2001. november 17. „Hová lépsz most…” (Kultúra, olvasás, magyartanítás „az új képkorszakban”) 2002. március 9. A magyar diákok szövegértése 2003. február 15. A kötelezőkön innen és túl (Gyermek- és ifjúsági irodalom az iskolában) 2004. március 6. Szövegek párbeszéde (Az intertextualitás gondolata az irodalomban, az irodalomtudományban és a magyartanításban) 2006. május 13.

Főbb források és előzmények (a teljesség igénye nélkül) A PISA szövegértési felfogása és feladattípusai A kritikai gondolkodás fejlesztése c. munka interaktív-reflektív technikái Kálmán Lászlóék anyanyelvi nevelési koncepciója A szöveg vonzásában c. sorozat problémacentrikus modulépítési elvei

Célok

Alapelvek

Programcsomagok

Integrált magyartanítás

Tematikus fókusz: csoportnorma, beilleszkedés Poétikai fókusz: A Kisfiúk és Nagyfiúk (7.1.) c. fejezet fókuszai – példa a program fejezetépítési elveire Tematikus fókusz: csoportnorma, beilleszkedés Poétikai fókusz: az epikai művek alapvető tényezői (tér, idő, szereplők, cselekmény, nézőpont) és ezek szerinti tagolása Szövegértési fókusz: a kimondottból következtetni a ki nem mondottra; az elbeszélő nézőpontjára (jelöletlen ok-okozati viszonyok felismerése) Szövegalkotási fókusz: kifejleti jóslatok alkotása; meg nem írt, de kikövetkeztethető szövegrészek (kísértetfejezetek) írása

Amit talán elértünk, a program hozadéka Áttörés a csoportmunka gyakorlattá válása terén Olyan tevékenységcentrikus (munkáltató) program, amely a kérdésekkel és a feladatokkal nem hagyja magára a tanárt Nagyobb terjedelmű szövegek feldolgozásához is módszereket ad: mind a feldolgozandó részletek kiválasztásával, mind a művek egészéből származó szövegrészletek szemponttáblás preparálásával, mind a szakaszos feldolgozás algoritmizálásával Épít a diákbefogadó feltételezett szempontjaira, mozgósítja előzetes tudását (Ez részben a tananyag kiválasztásában és elrendezésében, részben a ráhangolódás-jelentésteremtés-reflexió ív alkalmazásában érvényesül.) A primér szövegértéstől a műértelmezésig vezető feladatrendszerrel csökkentette (felszámolta?) a szakadékot a művek szövegvilága és a (kész) szakszerű értelmezések szövegvilága között A megszokottnál jóval több nem szépirodalmi szöveget és médiaszöveget tartalmaz: ezek nem válnak el élesen az irodalmi és az anyanyelvi neveléstől

Amiben még tovább kell lépni (a terjeszthetőségen, papírtakarékosságon, szervezési problémákon kívül) a differenciálás kevésbé került át a gyakorlatba, mint a csoportmunka – még akkor is, ha a csoportmunka révén a nem reflektorfényben lévő diákok is tevékenyebbek lettek a nyelvi nevelés és az irodalmi nevelés integrációja még sok kiaknázatlan lehetőséget rejt (bár a résztantárgyak teljes „eltüntetésére” nem is törekedtünk) a tananyag még mindig túl sok, a túlzsúfoltságot nem sikerült elkerülnünk világosabbá kell tenni a részkompetenciák fejlesztésének egymásra épülését, áttekinthetőbbé és következetesebbé a rendszert

Veszélyben a program A suliNova program veszélyben van: a kizárólag digitalizált tananyagokban hívő döntéshozók és az – átmenetileg ! – ingyenes programcsomagok miatt aggódó tankönyvkiadók le akarják állítni a fejlesztést. Lehet, hogy hatszáz iskola nem folytathatja, amit korábban elkezdett. Az pedig homályba vész, hogy miképpen kerül a fejlesztés eredménye piaci forgalomba.