11. TÉTEL A 3–6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

KÖZÖSSÉGI HÁZ KISVASZAR 2012.
Miből tanítsak? A taneszköz-választás kérdései a 6-10 évesek nyelvoktatásában Kuti Zsuzsa Oktatási Minisztérium.
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
A verbális kommunikáció
Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
9. tétel: Az 1–3 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A mondat.
Szociális beszéd, egocentrikus beszéd, belső beszéd
Értékelés a pedagógiában
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
A munka világával kapcsolatos tudás
Anyanyelvi nevelés tematika
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
Az egyéni fejlesztési terv
A kisgyermekkori zenei nevelés jelentősége és alapelvei
Tudatos alkalmazkodás: feladat és teljesítmény
Játék.... KISISKOLÁSOK KÖZÖTTI KOMMUNIKÁCIÓ Készítette: Nagy Erzsébet Mátis Katalin Bóné Orsolya.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolaérettség kérdése
Figyelmeztetés! E program használata fokozottan
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
10. tétel Az 1–3 éves gyermek beszédérzékelésének jellemzői
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Idegen nyelvek tanulása
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Az ábrázolás módszerével való megoldás szükségessé teszi egy ábra készítését * A számokat és mennyiségeket a feladatból grafikusan ábrázoljuk * A feladatmegoldás.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
TÁMOP /1 TÁMOP nyitó szakmai konferencia TÁMOP /1TÁMO Halmozott fogyatékos, súlyos látássérült gyermekek komplex kommunikáció fejlesztése.
A „diszes” problémák korai jelei
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Az iskoláskor küszöbén
Gyermekvilág régen és ma
Békéscsabai Petőfi Utcai Általános Iskola
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Az alapvető kommunikáció
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
4. A FILM formanyelvi eszközei
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
A szocializáció folyamata
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
Az anyanyelvápolás szerepe a modern kommunikációban
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
A nyelv és beszéd fejlődése
A nyelvhasználat értékelésének lehetősége
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Alkotó jellegű és játékos gyakorlatok
Előadás másolata:

11. TÉTEL A 3–6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői Héregi Ágnes 2-es csoport, páratlan hét csütörtök, 9 óra Forrás: Büky Béla: Az anyanyelvi képességek fejlettsége és továbbfejlesztése életkoronként, 27–38. old. 11. A 3–6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői

11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői Tartalom I. A 3–6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői Hangrendszerük kidolgozottsága, hangkapcsolatok Mondatalkotás fejlettsége ebben a korban Szupraszegmentális jelenségek Szövegalkotás Nem verbális kommunikáció II. Tanácsok a beszéd fejlesztésére 3–6 éveseknél A szótanulás és annak serkentésének módszerei A frazeológiai készlet fejlesztése az anyanyelvben Mondat- és spontán szövegalkotási készségfejlesztés 11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői

I. A 3–6 éves gyermekek beszédtevékenységének jellemzői 11. A 3–6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői

Hangrendszerük kidolgozottsága, hangkapcsolatok Sok a hiányosság a 3–6 évesek hangrendszerének kidolgozottságában, valamint gyakoriak a beszédhibák az iskolába lépéskor, amit az iskolaérettségi vizsgálatok bizonyítanak. A tanulásnak arra kell irányulnia, hogy a gyerek lehetőleg beszédhiba nélkül kerüljön az iskolába. 11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői

11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői A két tagból álló jelentéshordozó hangkapcsolatok egy része szerepel a gyermek szókincsében. Ezek között sok a felkiáltás Ezekre a hangkapcsolatokra könnyen alapozhatunk, mert könnyen taníthatóak. 11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői

Mondatalkotás fejlettsége ebben a korban Kialakultnak kell lennie az összes igeidő és igemód használatának, ezen belül a tárgyas és tárgyatlan alakok használatának is. Ha a gyermek mégsem képes összefüggő mondatok alkotására, akkor fejlesztenünk kell készségeit. (Erre sok gyermek rászorul) 11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői

11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői FONTOS! A nyelvtani szabályok tökéletes ismerete, alkalmazni tudása még nem biztosíték a folyamatos szövegalkotási készségre. Ki kell emelni azokat a mozzanatokat, melyek a gyermek tudatában megvannak, de különféle gátlások megakadályozzák a szabad használatában. 11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői

Szupraszegmentális jelenségek Mik is azok a szupraszegmentális jelenségek? A mondatfonetikához és a szövegfonetikához tartozó jelenségek. (pl.: hangsúlyozás, hangerő stb.) A hangsúlyozás még kialakulatlan Az intenzitás és a hangerő tekintetében végletek között mozognak Pl.: - játszás közben az átlagosnál sokkal hangosabban nyilatkoznak meg. 11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői

11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői Közösségben szintén hangosak a helyzet szociálpszichológiai normáit figyelmen kívül hagyják. Ha idegen kérdez, akkor nagyon halkan beszélnek. A hanglejtés és a beszéddallam aktív alkalmazása, produkálása csekélyebb fejlettségű, mint a dekódolása. 11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői

11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői Az óvodai ritmikus mozgások növelik a gyermekek mozgáskészségét, ritmusérzékét, de ugyanakkor túl is fejleszthetik a ritmusérzéket. Így alakul ki pl. az, hogy a beszédükben is folyamatosan ritmusosságra törekednek. Pl.: Jó napot kí-vánok, melynek helyes ritmusa ez lenne: ― U U ǀ U U U 11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői

11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői Szövegalkotás CSAK hangos formában, spontán szöveg. A kisgyermekek viszonylag fejlett, aktív szókészletük ellenére csak kis mértékben képesek összefüggő beszédre. (Peabody-teszt/tematikus képsor alapján) Gyakoriak az egyszavas válaszok 11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői

11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői Iskolaérettségi vizsgálatok alapján: Öt-hat éves korban a gyermekek ismerős témát ábrázoló képről összefüggő mondatokban képesek beszélni. (cselekvések, tárgyak kapcsolatát kifejezik) 2-3 éves gyermekek a képen látható személyeket, tárgyakat felsorolják. 11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői

Előforduló képz. száma+ lehetséges képz. száma A nyelvi produktivitást szövegtani elemzésekkel mérhetjük: Előforduló képz. száma+ lehetséges képz. száma Előforduló képz. száma Pl.: Ha a gyermeket különböző raghasználatra szólítjuk fel, akkor a raghasználat produktivitását már ilyen korúaknál is vizsgálhatjuk az előző képlet alapján. ( A teljes kihasználtság értéke:2. Annál jobb a teljesítmény, minél közelebb kerülünk ehhez az értékhez.) 11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői

11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői Szöveg valósághoz való viszonya legyen adekvát (egyenlő értékű) Ha a gyermek a beszédfunkciók szerint beszél, segíti a szöveg valóságviszonyának adekvátságát. 11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői

A nem verbális kommunikáció Metakommunikáció, ki nem mondott, de jelezni kívánt tartalmak kódolása. (Buda Béla) Többnyire közvetlen 3–6 éves korban sokkal nagyobb szerepet játszanak ezek a jelzések (Pl.: fintor, mozgásos kommunikációs tevékenységek. 11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői

II. Tanácsok a beszéd fejlesztésére 3–6 éves korban 11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői

A szótanulás és annak serkentésének módszerei A beszédbeidegzésben párhuzamos megismerési menetről van szó: Fonetika Szótanulás 11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői

11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői Fontos a szótanulásban az utánzóképesség: „A gyermek nagyon könnyen utánoz.” Különösen veszélyes az óvónő hibás, vagy csökkent hatékonyságú beszéde. abban a csoportban több lesz a beszédhibás gyermek. Ha rossz beszédgyakorlási alapelvből indulunk ki, rossz modellt hozunk létre. 11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői

11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői A szótanulás serkentésének módszerei: Sugárné Kádár Júlia módszere: 4 vizsgálati forma Ebből a Düss-próba a leghatékonyabb, majd CAT , végül szabad játszadozás közben alkalmazott beszéd. Szójelentés-kirakó játék 11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői

A frazeológiai készlet fejlesztése az anyanyelvben. Frazeológiai készlet: Szókapcsolatok, szólások, közmondások, szállóigék stb. Fejlesztésére elsősorban idegen nyelv tanításakor fektetnek súlyt, pedig nagy segítség ebben a korban az anyanyelv esetében is. A régies vonatkozású frazeológiai anyag elavult. Egyfajta válságot érzékelhetünk. 11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői

11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői Milyen frazeológiai anyag marad meg a veszendőben lévők mellett? Vulgarizált tudományos kifejezések Technikai szókapcsolatok Irodalmi, ill. filmvonatkozású szállóigék stb. Rövidített népies mondások Az újabb frazeológiai anyag pedig eldurvul az argó óriási hatására, így a gyermekek beszédében is gyakorta előfordulnak „nem oda illő” kifejezések. 11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői

Mondat- és spontán szövegalkotási készségfejlesztés Módszer: A gyerek feladata egy mese számára ragasztással, vágással elkészíteni a figurákat. A figurákat nem ők mozgatták, hanem végignézték a mesét. A gyerek azonosult az általa elkészített figurával. 11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői

11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői A történet felidézése a későbbiekben sokkal könnyebb volt számukra. Az eljárás segített a gyerek beszédgátlásait feloldani. FONTOS! : Ügyeljünk arra, hogy a gyerek jellemétől túlságosan eltérő figurát ne készíttessünk, mert árthatunk! 11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői

11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői 2. Módszer: Poétikai és metanyelvi funkciók fejlesztése: „Mondd mit akartál ezzel mondani? Beszédszépségre való törekvés fejlesztése. A beszédkészség fejlődésében való siker: monologikus és dialogikus beszédkészség párhuzamos fejlesztése arányosan. 11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői

11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői Köszönöm a figyelmet! 11. A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői