A marketing alapjai
A marketing alkalmazási területei 1 A marketing fogalma 2 A marketing alkalmazási területei 3 A marketing fejlődési szakaszai Vállalati piaci orientációk 4 A marketing mix 5
A marketing fogalma Minden Kiterjesztett Tágabb Szűkebb értékkel A fogyasztói Igények kielégítése érdekében végzett vállalati tevékenység Minden értékkel bíró jószág cseréje. Vevőközpontú vállalati üzletfilozófia. Kiterjesztett Tágabb Szűkebb piackutatás,termékpolitika reklám, árpolitika elosztáspolitika ,eladásösztönzés
A marketing alkalmazási területei Háztartások párkeresés internet Vállalatok értékesítés reklám Állam rendőrség bűnmegelőzési program Politikai szervezetek választási kampány fizetett hirdetés Egyházak, alapítványok jótékonysági akciók kampány adományok gyűjtésére Eü-i intézmények kórház kiadványok betegségek megelőzéséről Oktatási intézmények iskolák nyílt nap
A marketing fejlődési szakaszai Alapvető cél: FOGYASZTÓKÖZPONTÚ TERMELÉSKÖZPONTÚ 1850-1920 A kereslet meghaladja a kínálatot Alapvető cél: A termelés növelése FOGYASZTÓKÖZPONTÚ 1934-1990 Alapvető cél: A kiválasztott célcsoportok szükségleteinek kielégítése „ŐFELSÉGE A VEVŐ” A marketing fejlődési szakaszai TÁRSADALOMKÖZPONTÚ 1991 – Egyénre szabott kínálat Alapvető érdek: Profit-fogyasztói igények- társadalmi érdek összehangolása ÉRTÉKESITÉS-KÖZPONTÚ 1920-1933 A kínálat meghaladja a keresletet Alapvető cél: A fogyasztók befolyásolása Agresszív értékesítési módok
Eltérő szemléletű vállalatok Vállalati piaci orientációk 2 Kiváló minőségű, korszerű, egyedi termékek Marketing rövidlátás Elszakadás a piaci igényektől. Termék- koncepció 4 A célpiacok szükségleteinek meghatározása,kielégítése. Piacközpontúság 2. Vevőorientáció 3. Koordinált marketing 4. Profit Marketing koncepció 3 Hatékony értékesítési és reklámtevékeny-ség. Azt akarják eladni, amit előállítanak azt állítják elő, amit el lehet adni. Értékesítési koncepció Egy célcsoport befolyásolása társadalmi érdek érvényre juttatása. egészségügy biztonság környezetvédelem közösségi aktivitás Társadalom- központú koncepció 5 . Termelési koncepció 1 Nagy forgalom, kis haszon. Magas termelékenység Alacsony önköltség. Széles körű elosztás.
Marketing mix 4P 4C Hely Termék Ár Ösztönzés Product Price Place Promotion 4C Kommunikáció Ráfordítás Kényelem Hasznosság Costumer value Cost Convenience Communication