Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés A tanár szerepe, a tanulók bekapcsolása az oktatási folyamatba A motiváció Testnevelés tantárgypedagógia 8.ea.
Mit ellenőrzünk, értékelünk? A teljesítményt!!! Teljesítőképesség Képességek (mozgásos, intellektuális), ismeret, tudás (technikai, taktikai) Teljesítőkészség Mobilizáló erők (a rendelkezésre álló erők mozgósítása) Befolyásoló körülmények: serkentő ill. gátló tényezők (egészségi állapot, időjárás, pillanatnyi lelki állapot stb…) Testnevelés tantárgypedagógia 8.ea.
Az ellenőrzés funkciói: Didaktikai: a tanulás eredménye a képzés folyamatában Nevelési: a követelményekhez való aktív viszony → fokozható a teljesítményre törekvés Társadalmi: a tanulók előkészítése az életre Testnevelés tantárgypedagógia 8.ea.
Testnevelés tantárgypedagógia 8.ea. Az ellenőrzés fajtái: Folyamatos: gyakorlás közben, több tanulót is, többféle feladatban Időszakos: témakörök végén, kijelölt ellenőrző feladatokkal (javítási lehetőség!) Testnevelés tantárgypedagógia 8.ea.
Értékelés, osztályozás: A tanterv által előírt követelményeket, annak minőségét, azok alkalmazását A tanórán kívüli, önkéntes testnevelési és sporttevékenységet, versenyeredményt Neveltségi szintet, aktivitást Önmagához mért fejlődés!!!! Testnevelés tantárgypedagógia 8.ea.
Vita: szükség van-e az osztályzára? Igen: Melléktantárgy lenne Konkrét ismertanyaga, műveltségtartalma van Nincs tanulmányi átlag Nem kell: Különbözőek a képességek Ronthatja a bizonyítványt Nagyobb örömélményt adna Testnevelés tantárgypedagógia 8.ea.
Testnevelés tantárgypedagógia 8.ea. Motiváció: A tevékenység elvégzésének feltétele Belső késztetés Az érdeklődés különböző módokon való felkeltése, fenntartása A mozgás, mint szükséglet bekapcsolása a napi tevékenységekbe Testnevelés tantárgypedagógia 8.ea.
A sporttevékenység indítékai: Közvetlen: Mozgásszükséglet, jó közérzet Bátorság, ügyesség, erő kifejezése, bizonyítása Küzdelmekben való részvétel Győzelem lehetősége, rekord elérése Közvetett: A választott hivatásra felkészülés Kötelességérzet – adott intézmény hagyományai Erő, ügyesség, edzettség Testnevelés tantárgypedagógia 8.ea.
A mozgásos cselekvések leggyakoribb kisgyermekkori ösztönzői: A mozgás szükséglete A mozgás öröme A teljesítmény iránti szükséglet Az újdonság megismerése iránti szükséglet - kíváncsiság Testnevelés tantárgypedagógia 8.ea.
Testnevelés tantárgypedagógia 8.ea. A tanító szerepe: DÖNTŐ JELENTŐSÉGŰ!!!! Szakmai tudás Személyes varázs – gyerekekhez való „értés” Pillanatnyi lelki állapot Testnevelés tantárgypedagógia 8.ea.
Testnevelés tantárgypedagógia 8.ea. A tanító módszerei: Sikerélmény adása Kíváncsiság felkeltése Dicséret Versenyhelyzet teremtése Viszonyulás a tanulók szociális környezetéhez „ A pedagógiai szakszerűség a csel, mely ráveszi a gyereket arra, hogy arra menjen, amerre mi akarjuk.” (Rousseau) Testnevelés tantárgypedagógia 8.ea.