Képesség, készség, adottság, tehetség

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
Advertisements

Középszíntü testnevelés érettségi vizsga témakörei
Ügyességfejlesztés az alsótagozatban
A koordinációfejlesztés lehetősége
Szenvedélyek fogságában - a drogok
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Az úszó technika,állóképesség és hajlékonyság kialakítása és szerepük a sportágban Virth Balázs 2013.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Önismeret Horváth Renáta.
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
AZ EDZÉS ELMÉLETE ÉS MÓDSZERTANA
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
A játék A játékosság.
A szakmai nevelés lényege, célja és feladatai
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Nyolcadik előadás.
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Testnevelés tantárgypedagógia 7. ea.
A testnevelési tanterv.
Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
Az emberi tanulás.
A kommunikáció Az emlékezet
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
A pszichikumról általában
Egészséges életmód: a testmozgás élettani hatásai
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
A történelmi tanulás sajátosságai
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Pszichológiai Ismeretek
Lovasterápia és Hippológia Tanszék
Lurkótól a Haladásig Simon Attila Budapest.
KÉSZÍTETTE: SIMON ATTILA
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban
TVK MALI TRIATLON KLUB TISZAÚJVÁROS ELNÖKSÉG TITKÁRSÁG ADMINISZTRÁCIÓ GAZDÁLKODÁS Vezető edző ÚSZÁS EDZÉS OKTATÁS Fodor Ágnes SZÁRAZFÖLD Kerékpár, futás.
Terhelés.
Edzéselméleti témák Kiválasztás
Mozgás szükséglete.
A testnevelés tantárgy-pedagógiája tanítók részére
A talentum A tehetségfejlesztés programja SZOMBATHELY(kick-off)
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
EDZÉSTERVEZÉS.
Modern edzésmódszerek
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
A BKF tudástranszfer modellje a
Edzéselmélet és edzésmódszertan Készítette: Török Ferenc rész
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
A testnevelés szerepének és tartalmának átalakulása az elmúlt években Dr. Honfi László MEFS alelnök.
Testnevelés tantágypedagógia 10. A mozgásfejlődés.
A játék A játékosság.
A koordinációs képességek felosztása és fejlesztési lehetőségei
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
Szociális kompetencia
Egészség és sport.
pedagógusképzés kihívásai „A tanítás művészete és tudománya”
Éves edzésterv
Alkalmazkodás Edzettség - teljesítmény
Az állóképesség fejlesztésének módszertana
Előadás másolata:

Képesség, készség, adottság, tehetség A képességekről általában, a képességek rendszere, felosztása, fejlesztésének alapelvei, módszerei

A nevelés célja: képességtermelés Képesség: valamely teljesítmény végrehajtásnak feltétele; azok az egyéni sajátosságok, amelyek valamely cselekvés vagy cselekvéssorozat végrehajtásának lehetőségét biztosítják. Vele született vagy öröklött Tanult-szerzett

Adottság: Olyan (öröklött vagy veleszületett) anatómiai, fiziológiai alkat, sajátosság, diszpozíció, feltétel, amely a fejlődést nem határozza meg egyértelműen, de irányt szab.

Rátermettség: Bizonyos cselekvésformában megnyilvánuló adottságok együttesen. Hajlam: Vonzódás valamilyen tevékenységformához.( az adottság és a rátermettség alapján)

A tehetség: a képességek kölcsönösen felfokozódó halmozódása motiváció, környezet kreativitás

Miért került a figyelem központjába a képességfejlesztés ? Nevelési cél Megváltozott életmód Új tudományos ismeretek Ismertek a testi és szellemi fejlődés optimumának ideje → szenzitív fázis Egyre korszerűbb, hatékonyabb oktatási módszerek ismertek az oktatásban

Szellemi túlterheltség, testi alulterheltség→ az értelmi funkciók és a mozgás kapcsolata: „… Aki koordináltan tud mozogni, az fegyelmezettebben gondolkozik, minthogy bonyolult és megfelelően adagolt mozgássorozatok kialakítása és automatizálása mintegy visszahatásként, vagy az agy fejlődésének kritikus periódusában történt működés-megerősítésként, fejlesztik a központi idegrendszer nem szorosan a mozgáskoordinációval kapcsolatos működését is.” / Hámori, 1976 /

Szenzitív fázis: Különösen érzékeny fázis (a képességfejlesztés ill. a mozgástanulás szempontjából) Legkönnyebben tanul Döntő hatás a későbbi fejlődésre nézve ( a felnőttkori sportolás sikertelenségét sokszor ez a megalapozatlanság okozza)

A képességfejlesztés alapelvei: Aktív tevékenységen keresztül A terhelés és a pihenés arányainak megfelelő megválasztásával

Terhelés: a szervezetet érő összes inger Összetevői: Intenzitás Időtartam Sűrűség Terjedelem Fajtái: Külső: mozgásos cselekvések, testgyakorlatok, játékok, sportágak Belső: a sportoló szervezetének és személyiségének válasza a külső terhelésre

Az edzettség kialakulása 3. 4. 1 2.

Az edzettség kialakulása: 1: elfáradás - energiavesztés 2: helyreállítódás – energiapótlás 3: túlkompenzálás 4: visszatérés a kiinduló szintre

Terhelési ciklusok: Mikrociklus, 1 hét Makrociklus, 4-6 hét Időszaki, ½ év, 1 év A terhelés mérése: Külső: pulzus, izzadás, arcpír Órai: paraméterek feljegyzése, teljesítménymérés

A terhelési módszerek: Tartós terhelés - azonos iram Intervallumos (szakaszos) – a terhelés és a pihenés szakaszai tervszerűen váltakoznak (rövid, közép, hosszú) Váltakozó vagy ismétléses – váltakozó iram: tervszerűen váltogatott vagy iramjáték „fartlek” Verseny és ellenőrző módszer

Teljesítmény: Teljesítőképesség Tudás, ismeretek (technikai, taktikai ismeretek) Képességek (motoros értelmi) Képzési feladat Teljesítőkészség Pszichikai tulajdonságok Nevelési feladat