A csoport Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Döntés, kormányzat, kormányzati döntés Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán óra.
Advertisements

Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
Vezetéstudományi Intézet Szervezeti magatartás tanszék 1093 Budapest, Fővám tér 8.; 1828 Budapest, Pf Tel.: (1) , (1) ; fax: (1)
Csoport munka.
Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Szervezetfejlesztés, vezetésfejlesztés
Tanfolyam megszervezése Képzés módszerei SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet 2009/2010. I. félév Szeged.
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A deviancia összetett fogalma
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A tanulók társas helyzete az iskolában
A munka világával kapcsolatos tudás
A CSOPORT MEGHATÁROZÁSA
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III. Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik.
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
A szervezeti problémák kezelése
Egyéni döntések a szervezetben
A tanácsadó és a mentor szerepe
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
A kulturális intelligencia
Nevelési módszerek.
2004 tavasz dr.SzaD Innováció és Technológia Menedszment Tanszék TEAM…. dehogy ! TEAM, de hogy ?
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
Tanuló szervezet.
Kommunikáció a szervezetben
Szervezeti viselkedés Bevezetés
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
Csoportindítás Az első csoportülés megtervezése 0. szakasz - Felkészülés cél meghatározása módszer kiválasztása keretek meghatározása a környezettel való.
A csoportfejlődés modelljei
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
A deviancia értelmezési kerete
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
X. Országos KEF Konferencia nov. 30.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Dr. Schiffer Csilla.  Negatív hatásai miatt (előítélet, félreértés, elutasítás) a címkézés elkerülése  Azok alapján való csoportba sorolás gyakori 
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Egy nyílt levél elő- és utóélete
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
A KOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI A SZERVEZETBEN
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Kommunikáció típusai.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Szervezeti Kommunikáció
PROJEKT MENEDZSER Elkészíti a projekt terveket
Neveléslélektan Debrecen
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A csoport Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment Intézeti Tanszék

Szervezet Csoport Egyén Csoportot alkothat bármilyen számú személy, akik - interakcióban vannak egymással, - tudnak egymásról, - csoportnak tekintik magukat.

A csoport alapfunkciói feladatok (munka) teljesítése, a tagok pszicho-szociális igényeinek kielégítése

Csoportméretek Két fős konfliktuskerülés, látszatkonszenzus Három fős sok konfliktus, változó koalíció Kis csoport (4–15 fő) sok interakció, erős kohézió

Csoporttípusok Referenciacsoport összehasonlítási alap az egyén számára, saját viselkedésének megítéléséhez Formális csoport formális célok megvalósítására hozzák létre, működését formális előírások szabályozzák Informális csoport egyéni szükségletek és vonzalmak alapján alakul ki. Tagsága önkéntes.

Csoporthatás A csoporttagok viselkedése befolyásolja más tagok viselkedését. konformitás másként viselkedünk, mint ahogyan egyedül tennénk engedelmesség konform módon viselkedünk saját preferenciáink ellenére azonosulás konform módon hasonlóan cselekszünk, mint mások, hogy kedvüket keressük vagy hasonlítsunk hozzájuk (önkéntes). internalizáció az elvárt viselkedés belülről jövően jelent jutalmat az egyén számára, ha végrehajtja.

Funkciók és szerepek Célok Feladatok Funkciók, szerepek Egymás viselkedésére vonatkozó elvárások. szerepkétértelműség: bizonytalan elvárások szerepkonfliktus: egymásnak ellentmondó elvárások

Csoportnormák Csoporton belül elfogadott elvárások és várakozások a viselkedéssel kapcsolatban (stabilizál, szabályoz, könnyít) korlát ellenőrzés egyéni szabadság

Státus Csoportban elfoglalt relatív pozíció, egymáshoz viszonyított hierarchikus elrendeződés. Függ: szervezetben elfoglalt pozíció, iskolai végzettség, hozzáértés, szakértelem, jövedelem, személyes megjelenés, kor, nem, kulturális azonosság, nemzetiség, fizikai környezet, kapcsolatok, kommunikáció.

Hatékony csoportviselkedések dominánsan a munkára vagy a feladatra irányuló magatartások, dominánsan a csoportot „fenntartó” viselkedések

Hatékony csoportviselkedések Dominánsan a munkára vagy a feladatra irányuló magatartások kezdeményezés információátadás jelentés ellenőrzés tisztázás összegzés valószerűség tesztelése javaslatok célokra vagy akciókra: problémák meghatározása, eljárások ajánlása

Hatékony csoportviselkedések Dominánsan a munkára vagy a feladatra irányuló magatartások kezdeményezés információátadás jelentés ellenőrzés tisztázás összegzés valószerűség tesztelése tények közlése, szakvélemény adása

Hatékony csoportviselkedések Dominánsan a munkára vagy a feladatra irányuló magatartások kezdeményezés információátadás jelentés ellenőrzés tisztázás összegzés valószerűség tesztelése „Mit jelent ez a számodra?” „Beleérted-e ebbe azt, hogy...”

Hatékony csoportviselkedések Dominánsan a munkára vagy a feladatra irányuló magatartások kezdeményezés információátadás jelentés ellenőrzés tisztázás összegzés valószerűség tesztelése elvek vagy javaslatok interpretálása, szakkifejezések értelmezése, kérdések tisztázása a csoport előtt

Hatékony csoportviselkedések Dominánsan a munkára vagy a feladatra irányuló magatartások kezdeményezés információátadás jelentés ellenőrzés tisztázás összegzés valószerűség tesztelése összefüggő elvek összegyűjtése, javaslatok újrafogalmazása a csoport számára megfontolásra ajánl határozatot vagy következtetést

Hatékony csoportviselkedések Dominánsan a munkára vagy a feladatra irányuló magatartások kezdeményezés információátadás jelentés ellenőrzés tisztázás összegzés valószerűség tesztelése egy elv kritikai elemzésének elkészítése, szembesítése néhány adattal annak belátására, hogy vajon megvalósulhat-e

Hatékony csoportviselkedések Dominánsan a csoportot „fenntartó” viselkedések harmonizálás „kaputartás” közvélemény tesztelése ösztönzés, bátorítás kiegyezés segítése kísérlet az ellentétek kibékítésére, feszültség csökkentésére, az emberek ösztönzése a különbségek kifejtésére

Hatékony csoportviselkedések Dominánsan a csoportot „fenntartó” viselkedések harmonizálás „kaputartás” közvélemény tesztelése ösztönzés, bátorítás kiegyezés segítése a kommunikációs csatornák nyitva tartásának segítése; mások részvételének ösztönzése; az elvek, elképzelések megosztását lehetővé tévő eljárások ajánlása

Hatékony csoportviselkedések Dominánsan a csoportot „fenntartó” viselkedések harmonizálás „kaputartás” közvélemény tesztelése ösztönzés, bátorítás kiegyezés segítése annak megvizsgálása, hogy vajon egy csoport milyen közel van, illetve közeledik-e egy elhatározáshoz, próbalabda feldobása egy lehetséges következtetés tesztelésére

Hatékony csoportviselkedések Dominánsan a csoportot „fenntartó” viselkedések harmonizálás „kaputartás” közvélemény tesztelése ösztönzés, bátorítás kiegyezés segítése barátságos, szívélyes, készséges másokhoz, mások hozzájárulásának elfogadását arckifejezéssel vagy észrevétellel jelzi

Hatékony csoportviselkedések Dominánsan a csoportot „fenntartó” viselkedések harmonizálás „kaputartás” közvélemény tesztelése ösztönzés, bátorítás kiegyezés segítése alternatívát nyújt, amely tekintélyt ad; elismeri a hibát; a csoport érdekében mérsékli az összetartozást vagy a haladást

A csoport szempontjából nem megfelelő viselkedések agresszív megnyilatkozás blokkolás uralkodás playboy viselkedés elkerülő viselkedés mások tekintélyének lejáratása; a csoport vagy annak értékeinek megtámadása; másokkal bántó módon való viselkedés

A csoport szempontjából nem megfelelő viselkedések agresszív megnyilatkozás blokkolás uralkodás playboy viselkedés elkerülő viselkedés személyi okokra is visszavezethető makacs egyet nem értés és ellenkezés a csoporttagokkal szemben; nyilvánosságra nem hozott napirenddel a csoportfejlődés akadályozása

A csoport szempontjából nem megfelelő viselkedések agresszív megnyilatkozás blokkolás uralkodás playboy viselkedés elkerülő viselkedés fennhatóság vagy felsőbbrendűség érzékeltetésével a csoport vagy egyes tagjainak manipulálása, mások közreműködésének félbeszakítása behízelgéssel vagy a „támogató” viselkedés más formáival való irányítás

A csoport szempontjából nem megfelelő viselkedések agresszív megnyilatkozás blokkolás uralkodás playboy viselkedés elkerülő viselkedés önmagát fitogtató, a csoporthoz tartozást nélkülöző magatartás; csak fizikai jelenlét a csoportban; olyan felismerések keresése, amelyek a csoport feladata szem- pontjából lényegtelenek

A csoport szempontjából nem megfelelő viselkedések agresszív megnyilatkozás blokkolás uralkodás playboy viselkedés elkerülő viselkedés a csoport munkájához nem kapcsolódó speciális érdekek követése; az elkötelezettség elkerülése érdekében a tárgyalt téma felfüggesztése; annak meg hiúsítása, hogy a csoport szembeszálljon saját belső ellentmondásaival

A csoportviselkedés típusai A csoporttagok viselkedése mögött általában két motívum húzódik meg: a személyiség ereje és a csoporttal való azonosulás mértéke. A jellemző viselkedésminta jelzi e két dimenzió milyenségét is.

A csoportviselkedés típusai gy e n g e k ö t ő d é s erőskötődéserőskötődés elemez kötözködik bírál helytelenít ellenáll tanácsol összehangol irányít kezdeményez vezet kitér beleegyezik beletörődik visszahúzódik kilép elfogad egyetért segít együttműködik engedelmeskedik

A csoportnyomás fő irányai Ne legyél túlteljesítő! Ne legyél nagyon alulteljesítő! Ne legyél „mószeroló” a főnökség felé! Ne legyél túl hivatalos! (Ha valamilyen hatalmat kaptál...)

A csoportnyomás fő irányai A csoportnyomás egyaránt irányulhat a csoport tagjai és a csoport hivatalos vezetője (vezetői) felé. A csoportnyomás eszközei: kigúnyolás, kiközösítés, feladatáthárítás stb. Kérdés lehet a résztvevők felé: ők milyen csoportnyomásokat tapasztaltak eddig?

Az eredményes csoport A csoport akkor működik eredményesen, ha a tagok között bizalmi kapcsolat van, létezik pozitív csoportszellem, a tagok érzik a csoport segítő erejét.

Csoportos érzelmi intelligencia