A csoport Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment Intézeti Tanszék
Szervezet Csoport Egyén Csoportot alkothat bármilyen számú személy, akik - interakcióban vannak egymással, - tudnak egymásról, - csoportnak tekintik magukat.
A csoport alapfunkciói feladatok (munka) teljesítése, a tagok pszicho-szociális igényeinek kielégítése
Csoportméretek Két fős konfliktuskerülés, látszatkonszenzus Három fős sok konfliktus, változó koalíció Kis csoport (4–15 fő) sok interakció, erős kohézió
Csoporttípusok Referenciacsoport összehasonlítási alap az egyén számára, saját viselkedésének megítéléséhez Formális csoport formális célok megvalósítására hozzák létre, működését formális előírások szabályozzák Informális csoport egyéni szükségletek és vonzalmak alapján alakul ki. Tagsága önkéntes.
Csoporthatás A csoporttagok viselkedése befolyásolja más tagok viselkedését. konformitás másként viselkedünk, mint ahogyan egyedül tennénk engedelmesség konform módon viselkedünk saját preferenciáink ellenére azonosulás konform módon hasonlóan cselekszünk, mint mások, hogy kedvüket keressük vagy hasonlítsunk hozzájuk (önkéntes). internalizáció az elvárt viselkedés belülről jövően jelent jutalmat az egyén számára, ha végrehajtja.
Funkciók és szerepek Célok Feladatok Funkciók, szerepek Egymás viselkedésére vonatkozó elvárások. szerepkétértelműség: bizonytalan elvárások szerepkonfliktus: egymásnak ellentmondó elvárások
Csoportnormák Csoporton belül elfogadott elvárások és várakozások a viselkedéssel kapcsolatban (stabilizál, szabályoz, könnyít) korlát ellenőrzés egyéni szabadság
Státus Csoportban elfoglalt relatív pozíció, egymáshoz viszonyított hierarchikus elrendeződés. Függ: szervezetben elfoglalt pozíció, iskolai végzettség, hozzáértés, szakértelem, jövedelem, személyes megjelenés, kor, nem, kulturális azonosság, nemzetiség, fizikai környezet, kapcsolatok, kommunikáció.
Hatékony csoportviselkedések dominánsan a munkára vagy a feladatra irányuló magatartások, dominánsan a csoportot „fenntartó” viselkedések
Hatékony csoportviselkedések Dominánsan a munkára vagy a feladatra irányuló magatartások kezdeményezés információátadás jelentés ellenőrzés tisztázás összegzés valószerűség tesztelése javaslatok célokra vagy akciókra: problémák meghatározása, eljárások ajánlása
Hatékony csoportviselkedések Dominánsan a munkára vagy a feladatra irányuló magatartások kezdeményezés információátadás jelentés ellenőrzés tisztázás összegzés valószerűség tesztelése tények közlése, szakvélemény adása
Hatékony csoportviselkedések Dominánsan a munkára vagy a feladatra irányuló magatartások kezdeményezés információátadás jelentés ellenőrzés tisztázás összegzés valószerűség tesztelése „Mit jelent ez a számodra?” „Beleérted-e ebbe azt, hogy...”
Hatékony csoportviselkedések Dominánsan a munkára vagy a feladatra irányuló magatartások kezdeményezés információátadás jelentés ellenőrzés tisztázás összegzés valószerűség tesztelése elvek vagy javaslatok interpretálása, szakkifejezések értelmezése, kérdések tisztázása a csoport előtt
Hatékony csoportviselkedések Dominánsan a munkára vagy a feladatra irányuló magatartások kezdeményezés információátadás jelentés ellenőrzés tisztázás összegzés valószerűség tesztelése összefüggő elvek összegyűjtése, javaslatok újrafogalmazása a csoport számára megfontolásra ajánl határozatot vagy következtetést
Hatékony csoportviselkedések Dominánsan a munkára vagy a feladatra irányuló magatartások kezdeményezés információátadás jelentés ellenőrzés tisztázás összegzés valószerűség tesztelése egy elv kritikai elemzésének elkészítése, szembesítése néhány adattal annak belátására, hogy vajon megvalósulhat-e
Hatékony csoportviselkedések Dominánsan a csoportot „fenntartó” viselkedések harmonizálás „kaputartás” közvélemény tesztelése ösztönzés, bátorítás kiegyezés segítése kísérlet az ellentétek kibékítésére, feszültség csökkentésére, az emberek ösztönzése a különbségek kifejtésére
Hatékony csoportviselkedések Dominánsan a csoportot „fenntartó” viselkedések harmonizálás „kaputartás” közvélemény tesztelése ösztönzés, bátorítás kiegyezés segítése a kommunikációs csatornák nyitva tartásának segítése; mások részvételének ösztönzése; az elvek, elképzelések megosztását lehetővé tévő eljárások ajánlása
Hatékony csoportviselkedések Dominánsan a csoportot „fenntartó” viselkedések harmonizálás „kaputartás” közvélemény tesztelése ösztönzés, bátorítás kiegyezés segítése annak megvizsgálása, hogy vajon egy csoport milyen közel van, illetve közeledik-e egy elhatározáshoz, próbalabda feldobása egy lehetséges következtetés tesztelésére
Hatékony csoportviselkedések Dominánsan a csoportot „fenntartó” viselkedések harmonizálás „kaputartás” közvélemény tesztelése ösztönzés, bátorítás kiegyezés segítése barátságos, szívélyes, készséges másokhoz, mások hozzájárulásának elfogadását arckifejezéssel vagy észrevétellel jelzi
Hatékony csoportviselkedések Dominánsan a csoportot „fenntartó” viselkedések harmonizálás „kaputartás” közvélemény tesztelése ösztönzés, bátorítás kiegyezés segítése alternatívát nyújt, amely tekintélyt ad; elismeri a hibát; a csoport érdekében mérsékli az összetartozást vagy a haladást
A csoport szempontjából nem megfelelő viselkedések agresszív megnyilatkozás blokkolás uralkodás playboy viselkedés elkerülő viselkedés mások tekintélyének lejáratása; a csoport vagy annak értékeinek megtámadása; másokkal bántó módon való viselkedés
A csoport szempontjából nem megfelelő viselkedések agresszív megnyilatkozás blokkolás uralkodás playboy viselkedés elkerülő viselkedés személyi okokra is visszavezethető makacs egyet nem értés és ellenkezés a csoporttagokkal szemben; nyilvánosságra nem hozott napirenddel a csoportfejlődés akadályozása
A csoport szempontjából nem megfelelő viselkedések agresszív megnyilatkozás blokkolás uralkodás playboy viselkedés elkerülő viselkedés fennhatóság vagy felsőbbrendűség érzékeltetésével a csoport vagy egyes tagjainak manipulálása, mások közreműködésének félbeszakítása behízelgéssel vagy a „támogató” viselkedés más formáival való irányítás
A csoport szempontjából nem megfelelő viselkedések agresszív megnyilatkozás blokkolás uralkodás playboy viselkedés elkerülő viselkedés önmagát fitogtató, a csoporthoz tartozást nélkülöző magatartás; csak fizikai jelenlét a csoportban; olyan felismerések keresése, amelyek a csoport feladata szem- pontjából lényegtelenek
A csoport szempontjából nem megfelelő viselkedések agresszív megnyilatkozás blokkolás uralkodás playboy viselkedés elkerülő viselkedés a csoport munkájához nem kapcsolódó speciális érdekek követése; az elkötelezettség elkerülése érdekében a tárgyalt téma felfüggesztése; annak meg hiúsítása, hogy a csoport szembeszálljon saját belső ellentmondásaival
A csoportviselkedés típusai A csoporttagok viselkedése mögött általában két motívum húzódik meg: a személyiség ereje és a csoporttal való azonosulás mértéke. A jellemző viselkedésminta jelzi e két dimenzió milyenségét is.
A csoportviselkedés típusai gy e n g e k ö t ő d é s erőskötődéserőskötődés elemez kötözködik bírál helytelenít ellenáll tanácsol összehangol irányít kezdeményez vezet kitér beleegyezik beletörődik visszahúzódik kilép elfogad egyetért segít együttműködik engedelmeskedik
A csoportnyomás fő irányai Ne legyél túlteljesítő! Ne legyél nagyon alulteljesítő! Ne legyél „mószeroló” a főnökség felé! Ne legyél túl hivatalos! (Ha valamilyen hatalmat kaptál...)
A csoportnyomás fő irányai A csoportnyomás egyaránt irányulhat a csoport tagjai és a csoport hivatalos vezetője (vezetői) felé. A csoportnyomás eszközei: kigúnyolás, kiközösítés, feladatáthárítás stb. Kérdés lehet a résztvevők felé: ők milyen csoportnyomásokat tapasztaltak eddig?
Az eredményes csoport A csoport akkor működik eredményesen, ha a tagok között bizalmi kapcsolat van, létezik pozitív csoportszellem, a tagok érzik a csoport segítő erejét.
Csoportos érzelmi intelligencia