Tanulók sokoldalú megismerésének lehetőségei, eszközei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
A boldog emberek tudják,
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Mire lehet/ne jó az iskola?
Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
KPSZTI BUDAPEST DECEMBER 4.
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
A Barátság.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Angol nyelvi kompetencia
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
A humanizmus pedagógiai és lelkigondozói szemlélete Minden gyermekben él a cselekvési vágy és a világ megismerésének igénye, ennélfogva biztosítani kell.
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
A jó közérzet művészete
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
MOTIVÁCIÓ.
Fenomenológiai megközelítés
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
CSALÁD.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Erkölcsi nevelés, mint az óvodai nevelési feladatok egyike
CARL ROGERS
Motiváció Biológiai eredetű Túlélési motívumok Szociális motívumok
Olvasd lassan és csendben!.
A pedagógus.
Biztoskezdet gondolat a falakon túl A gyerekházon túl is élnek.
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
Pedagógiai személyiségértelmezések
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Fenomenológiai megközelítés
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
Nevelés és nevelői attitűdök
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A lelki egészség védelme az iskolában
A kriminálpszichológia
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
A gyermeki tisztaság és szeretet, minden aljasságtól mentes
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Olvasd lassan és csendben!
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
A harmadik erő elméletei
Katolikus Tanítók XI. Szakmai Konferenciája
Egy iskola, ahol az ADHD-s gyerekek érettségiznek
Pedagógiai válaszaink az egyéni különbségek elfogadására
Személyiségfejlődési zavarok
A reintegráció lehetőségei
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
A pszichológiai mérés alapjai
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
Fenomenológiai megközelítés
Szeptember 1. Nem az első nap a nehéz, hanem az, amikor rádöbben felnőtt és gyerek, hogy még vár rá 179 nap…az iskolában.
A jó közérzet művészete
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
Előadás másolata:

Tanulók sokoldalú megismerésének lehetőségei, eszközei NAPKÖZI- ÉS ISKOLAOTTHONOS NEVELÉS I. SZAKMAI TOVÁBBKÉPZÉS ALSÓ TAGOZATOS TANÍTÓK SZÁMÁRA Tanulók sokoldalú megismerésének lehetőségei, eszközei KPSZTI BUDAPEST 2012. DECEMBER 3.

VISELKEDÉS ÜZENETEI

rosszul lesz begombolva.” „Ha az első gombot rosszul gomboljuk be, az egész kabát rosszul lesz begombolva.” (Giordano Bruno)

Ha az első gombot jól gomboljuk be, az egész kabát jól lesz begombolva.

Mottó: „Nem létezik olyan filozófia, meggyőződés vagy elvrendszer, amelynek elsajátítására bárkit rábeszélnék. Csak arra vállalkozhatom, hogy az én tapasztalatom pillanatnyi jelentőségét én értelmezzem, és aszerint éljek. És igyekszem másoknak lehetővé tenni és megadni a szabadságot, amellyel a maguk belső szabadságát létrehozhatják, s ezzel a maguk számára értelmezhetik.” (Carl Rogers)

Mentálhigiéné = pszichológiai immunrendszer „Célja az egészségesség, ezen belül - a lelki egészség megőrzése, - a pszichikai jólét fokozása, - a lelki jellegű (vagy eredetű) betegségek és problémák megelőzése, - az enyhébb magatartási zavarok stigmatizációtól mentes rendezése, - az ember egészségben tartásának elősegítése.” (Bagdy Emőke)

„A lelki egészség pozitív életérzéssel járó belső folyamategyensúly és ebből következő viselkedés, amellyel az egyén biztosítja belső stabilitását és a társadalomban elfoglalt megfelelő helyét szüntelen változások –nehézségek, zavarok, terhelések, sőt olykor szomatikus betegségek és fenyegetettség – közepette is.” (Tomcsányi Teodóra)

„Munkánk művészet, amely a legszebb anyagon dolgozik, ami csak ember elé kerülhet, magán az emberi lény alakulásán és fejlődésén.”                        Rudolf Steiner

„Használati utasítás”

ÉLETPOZÍCIÓK „OK-KERET” Franklin Ernst (1971) „Én nem vagyok OK – Te OK vagy” „- + pozíció” Bajom van magammal. Benned bízom. Jellemző működés:Elkerüllek, elmenekülök Depresszív beállítódás „Én OK vagyok – Te OK vagy” „+ + pozíció” Bízom magamban. Bízom benned. Jellemző működés: Jól kijövök veled Egészséges beállítódás „Én nem vagyok OK – Te nem vagy OK” „- - pozíció” Benned sem bízom. Jellemző működés: Sehova sem jutunk Feleslegesség, tehetetlenség „Én OK vagyok – Te nem vagy OK” + - pozíció Nem bízom benned. Jellemző működés: Megszabadulok tőled Paranoid, agresszív beállítódás

„Az emberekben hatalmas erőforrások rejlenek alapvető attitűdjeik, önálló cselekvéseik megértésére és megváltoztatására. Ezeket az erőforrásokat fel lehet használni, ha létrehozzuk a megfelelő pszichikai légkört.” (Carl Rogers)

ELFOGADÁS

„Szeretni, örülni, ragaszkodni, bízni, és felelősséget vállalni csak az tud felnőtti életében,akit gyermekkorában az anyja elfogadott és szeretett.” Bagdy Emőke

„…ha úgy érezzük, hogy valaki őszintén elfogad olyannak, amilyen vagyok, akkor máris hajlandó vagyok elmozdulni, elgondolkodni, hogyan szeretnék megváltozni, fejlődni, mássá válni, még inkább azzá, amivé válnom csak lehetséges.” Thomas Gordon

„A feltétel nélküli szeretet nem azt jelenti, hogy még sebzettebbé teszek valakit azzal, hogy mindent megteszek érte. A feltétel nélküli szeretet az, ami azt teszi, ami jó a másiknak.” Matthew Linn S.J. Mit kell elfogadni?

Önmegvalósítás önbecsülésem Identitásom egyediségem eredetiségem pótolhatatlanságom kreativitásom Önmegvalósítás

Teljesítmény megbecsülés teljesítés: - munka - tanulás megfelelés: - szerepek - kompetencia Teljesítmény

Társas valahova tartozás, kötődés elfogadottság, szeretet Ismertség, presztízs izoláció elkerülése Társas

Biztonság lakás, megélhetés tartalékok, rend, méltóság emberi kiszámíthatóság fizikai és érzelmi biztonság Biztonság

Az emberi szükségletek hierarchiája ( MASLOW - piramisa ) Túlélés optimális hőmérséklet, étel , ital, oxigén biológiai szükségletek, sex, alvás, mozgás

Az emberi szükségletek hierarchiája ( MASLOW - piramisa ) lakás, megélhetés tartalékok, rend, méltóság emberi kiszámíthatóság fizikai és érzelmi biztonság Biztonság Túlélés optimális hőmérséklet, étel , ital, oxigén biológiai szükségletek, sex, alvás, mozgás

Az emberi szükségletek hierarchiája ( MASLOW - piramisa ) valahova tartozás, kötődés elfogadottság, szeretet Ismertség, presztízs izoláció elkerülése Társas lakás, megélhetés tartalékok, rend, méltóság emberi kiszámíthatóság fizikai és érzelmi biztonság Biztonság optimális hőmérséklet, étel , ital, oxigén biológiai szükségletek, sex, alvás, mozgás Túlélés

Az emberi szükségletek hierarchiája ( MASLOW - piramisa ) megbecsülés teljesítés: - munka - tanulás megfelelés: - szerepek - kompetencia Teljesítmény valahova tartozás, kötődés elfogadottság, szeretet Ismertség, presztízs izoláció elkerülése Társas lakás, megélhetés tartalékok, rend, méltóság emberi kiszámíthatóság fizikai és érzelmi biztonság Biztonság optimális hőmérséklet, étel , ital, oxigén biológiai szükségletek, sex, alvás, mozgás Túlélés

Az emberi szükségletek hierarchiája ( MASLOW - piramisa ) önbecsülésem Identitásom egyediségem eredetiségem pótolhatatlanságom kreativitásom Önmegvalósítás megbecsülés teljesítés: - munka - tanulás megfelelés: - szerepek - kompetencia Teljesítmény valahova tartozás, kötődés elfogadottság, szeretet Ismertség, presztízs izoláció elkerülése Társas lakás, megélhetés tartalékok, rend, méltóság emberi kiszámíthatóság fizikai és érzelmi biztonság Biztonság optimális hőmérséklet, étel , ital, oxigén biológiai szükségletek, sex, alvás, mozgás Túlélés

Időkerék magán idő zajló idő intim idő

Értelem Érzelem

Érzelem Értelem

Értelem Érzelem

Marine Drilling egyik olajfúró-torony ügyvezetojétol jött St Marine Drilling egyik olajfúró-torony ügyvezetojétol jött St. Johnsból, Newfoundlandról. Nekik ilyen hegyeket kellett eltéríteni a fúrótorony közeléből hajók vontatásával. Ebben a különleges helyzetben a víz nyugodt volt és a Nap egyenesen rásütött, ezért a búvárok képesek voltak a vízbe menni, hogy elkészítsék ezt a képet. Tiszta víz, mi?! Becslések szerint a súlya 300 000 000 tonna. És most már tudjuk, miért mondják, hogy egy kép többet mondd ezer szónál..... és azt is tudjuk, miért süllyedt el a Titanic!

JÉGHEGY TEÓRIA DÜH HARAG tehetetlenség sértettség kiszolgáltatottság félelem bizonytalanság féltékenység megalázottság sarokba szorítottság becsapottság hitetlenség elveszettség eszköztelenség erőtlenség fáradtság aggódás

ÉRZÉSEK

IGÉNYEK

"A jó nevelés azt jelenti, hogy HELYESEN reagálunk gyermekünk HELYTELEN viselkedésére." (John Rosemond gyermekpszichológus)

Pygmalion jelenség „Ha aszerint bánsz valakivel, amilyen, csak még rosszabb lesz. De tekintsd olyannak, amilyennek képességei alapján lennie kéne, s akkor azzá is válik.” Goethe

Weöres Sándor Ki minek gondol, az vagyok annak... Ki minek gondol, az vagyok annak... Mért gondolsz különc rokontalannak? Jelet látsz gyűlni a homlokomra: Te vagy magad, ki e jelet vonja. S vigyázz hogy fénybe vagy árnyba játszik, Mert fénye-árnya terád sugárzik. Ítélsz rólam, mint bölcsről, badarról: Rajtam látsz törvényt sajátmagadról.

Okosnak nézel. Hát bízd magad rám. Bolondnak nézel. Csörög a sapkám Okosnak nézel? Hát bízd magad rám. Bolondnak nézel? Csörög a sapkám. Ha lónak gondolsz, hátamra ülhetsz; Ha oroszlánnak, nem menekülhetsz. Szemem tavában magadat látod: Mint tükröd, vagyok leghűbb barátod. Mint tükröd, vagyok leghűbb barátod: Szemem tavában magadat látod.

Hogyan alakulnak a motivációk? Jó vagyok benne Nem vagyok jó benne Rajtam múlik Sikerkeresés „Gyerünk, gyerünk!” Kudarckerülés Nem rajtam múlik Motiválatlan „Nem terem babér.” Felelősség elhárítása 39

HATÉKONY TANULÓ MEGISMERÉSI TECHNIKÁK

Mire szeretnénk nevelni? A ma gyermekei a holnap felnőttjei Megértőek, elfogadóak legyenek másokkal és önmagukkal szemben Empátiával forduljanak az egész emberiség felé Felelősségvállalásra Partneri viszony cselekvő gyakorlására Jó paphoz hasonlóan holtig tanuljanak (élethosszig tartó tanulás) – szeressenek tanulni Kreatívak, rugalmasak, vállalkozó szelleműek legyenek – képesek a változásra, alkalmazkodásra a megváltozott élethelyzetekhez

A tanuló megismerésének célja „…megőrizzék egyik legértékesebb tulajdonságukat, a tágra nyílt szemű, állhatatos, vezérlő kíváncsiságukat önmagukkal és a körülvevő világgal szemben” „…Hogy egységes – integrált – egésszé váljanak, hogy érzéseik áthassák gondolataikat, gondolataik áthassák érzékeiket, és azok kifejezését, vagyis hogy teljes személyiséggé váljanak.” (Carl Rogers)

„Akit megérintenek, akire rámosolyognak, akinek jelzéseire odafigyelnek, abban megerősödik az az egyedülálló élmény, hogy mint személy létezik.” (Járó Katalin- Juhász Erzsébet)

A megismerés alapelvei - Légy motivált! - Légy hiteles! - Komplex pedagógiai folyamatba ágyazódjon! Legyen integráns része a mindennapi pedagógiai munkának! - A tanuló személyiségégéről viszonylag teljes képünk legyen!

Ismerjük meg a gyermek teljes tevékenység- és kapcsolatrendszerét „terepen”! Humánökológiai szemléleten alapuljon! Foglalja magába az intrapszichés, az interperszonális és interkulturális jellemzők feltárását! Rendelkezz megfelelő szakmai felkészültséggel és sokféle módszertani eszközzel! A gyermekek életkori sajátosságai és jellemzői legyenek a meghatározók!

A pedagógus főbb módszerei a megismerésben A tanuló megfigyelése – strukturált - strukturálatlan Kérdőíves módszerek Interjútechnikák Dokumentumelemzés

„Adj Uram türelmet, hogy elviseljem, amin nem tudok változtatni! Reinhold Niebuhrnak tulajdonított fohász:  „Adj Uram türelmet, hogy elviseljem, amin nem tudok változtatni! Adj erőt, hogy képes legyek változtatni azon, amin lehet! És adj bölcsességet, hogy a kettő között különbséget tegyek!”

Köszönöm a figyelmet! Kalóné Gabi Elérhetőségeim: Tel.30/510-20-38 e-mail:kalogabi@chello.hu