A mérés, mértékegységek és átváltásuk problémái Előadó: Horváth Judit
Amiről szó lesz… A gyermek személyiségének komponensei, melyek befolyásolják az eredményességet Gyökeres társadalmi változások és az intézményes nevelés A mennyiségek, becslés, mérés témakör szakmódszertani alapjai
A gyermek személyiségének komponensei Alapképességek (készségek, rutinok, ismeretek rendszere) Kognitív kompetencia Személyes kompetencia Szociális kompetencia
Alapismeretek Szimbólumokkal megvalósult leképezés Gondolatháló (működő pszichikus rendszer) Dolgokra vonatkozó ismeretek (alapfogalom, alapelv, törvény) Ezek rendszerré fejlődése a világnézet (világkép).
Alapkészségek (rutinokból, ismeretekből szerveződő pszichikus komponens, melynek működése 1mp-nél hosszabb ideig tart) Zárt, közegfüggetlen, merev készség Nyílt és közegfüggetlen készség Zárt és közegfüggő (rugalmas) Nyílt és közegfüggő (komplex)
Alaprutinok (legfeljebb 1mp-ig tartó pszichikus komponens) Ha a készségek működéséhez szükséges több száz alaprutin nem működik, akkor nem létezhet matematikai feladatmegoldás.
Gyökeres társadalmi változások és az intézményes nevelés Az ágazatok és az energiaforrások átrendeződése
Optimalizáció és leállás (Optimalizáció: évtizedes gyakorlás, használat révén létrejött készség)
Használhatóság Átlagosnál lényegesen gyorsabban (G) Átlagosnak megfelelően (Á) Átlagosnál lényegesen lassabban fejlődők (L)
Más tantárgyakban rejlő lehetőségek
Tanórán kívüli lehetőségek
A mennyiségek, becslés, mérés témakör szakmódszertani alapjai
Összehasonlítás, összemérés Felidézett élmények Előhívott, átélt tapasztalatok Tapasztalatszerzés
A mérések alkalmi egységekkel Mérőszámfogalom kialakítása Megmérés, kimérés Egységek többszörösei Mérőeszközök
Az azonos egység (mérőszám változásai) Különféle egységek (mérőszám változásai) Mérések szabványos egységekkel
Felhasznált irodalom Nagy József: Iskolakultúra 2009 Vidákovich Tibor: SZAKMAI KONCEPCIÓ a matematikai kompetencia fejlesztése más tantárgyak keretei között
Köszönöm a figyelmet