„- Mi volt ma az iskolában? - Semmi!”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Jó gyakorlat „A 21. század gyermekeiért” – IKT eszközök használata egy inkluzív iskolában II. Rákóczi Ferenc Tagiskola 7400 Kaposvár, Kanizsai u
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Komplex Instrukciós Program
Lovas Emma szaktanácsadó Debrecen augusztus 25.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
A koragyermekkori nevelésről
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A személyközpontú pedagógiai jelenléte a digitális tanórákon
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
JÓ GYAKORLAT Digitális taneszközök használata történelem órán
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Az élménypedagógia lehetőségei a matematika oktatásában
Módszertani megújulás a nevelő munkában
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Motiváltság elérésében
TERVEZET.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Gyakorlati tanácsok az intézményi dokumentumok kiegészítéséhez, módosításához a TÁMOP pályázati kiírás kritériumai alapján Csizmazia Sándorné Szakmai.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Kaposvári Általános Iskola II. Rákóczi Ferenc Tagiskola
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Gyermekvilág régen és ma
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Inklúzív nevelés Magyarországon
Matematika Kompetenciaterület
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Összeállította: Patakfalvi Attiláné közoktatási szakértő
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
Munkaszervezési formák
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
Előadás másolata:

„- Mi volt ma az iskolában? - Semmi!” Differenciált tanulásszervezés Összeállította: Reszeginé Erdélyi Beáta Szent Lőrinc Katolikus Általános Iskola „- Mi volt ma az iskolában? - Semmi!”

Differenciálás 1. pedagógiai szemlélet-érzékenység 2. pedagógiai gyakorlat-különbségekhez való alkalmazkodás. Minden gyereknek joga van a neki megfelelő neveléshez,oktatáshoz.

Miért szükséges differenciálni? „MÁS” gyerek a felkészültség családi közegből a tanulási motiváció a munkatempó a képesség

Eddig is differenciáltam! …én még nem mertem belevágni… Több munkával jár. Hogyan csináljam? Nincs rá idő. Nem biztos, hogy eredményesebb. Eddig is megtanítottam a gyereket ! Eredményes a munkám?

Hogyan szakítsak időt, amikor így is szétszakadok? A változások miatt túlterheltek vagyunk. A kreativitás időigényes dolog! Kinek van ideje még erre is külön,rendszeresen felkészülni?

Továbblépés Újfajta pedagógus szerep Szemléletváltás Elfogadás : a differenciálás lassú folyamat!

Mit differenciálunk? Mennyiségben (tanmenet) Minőségben ( a tudás mélységében) Időben (a ráhagyott időben) Témában Tanulás módjában – tapasztalásra épülő, megfigyelésen, cselekvésen, alkotáson alapuló módszerrel Tanulás eszközeiben

Hogyan kezdjek hozzá? Lassan meggondoltan! Tudom a célt? Mit akarok elérni? - megismerem a tanulókat (képesség, jártasság, ismeret - beszélgetés, felmérés, tudáspróbák, kérdőív, szülővel való kapcsolat) - ismerem a diagnózist - megtanítom tanulásszervezési formákban dolgozni - ellenőrzés, önértékelés - értékelem, önértékelés Tanulási lehetőséget biztosítok számára!

A differenciálás alapelvei Munkaformák Hatékonyság Alkalmazási szabályok Előnyei Felmerülő nehézségek Problémaérzékenység

A differenciálás alapelvei Szemlélet Szempontok Átjárhatóság

Tanítási-tanulási munkaformák Csoport A homogén és heterogén csoportok kialakítási szempontjai A csoportmunka előnyei • együtt gondolkodás • alkalmazkodás • összefogás • érvelés - meggyőzés • a másik tiszteletben tartása, az eltérő gondolkodás elfogadása • az összetartozás élményének személyes megtapasztalása

Csoport Csoportmunka Heterogén Homogén Csoportszerepek Munkamegosztás

A csoportmunka előnyei személyiségformáló értékrendalakító • együtt gondolkodás • alkalmazkodás • összefogás • érvelés - meggyőzés • a másik tiszteletben tartása, az eltérő gondolkodás elfogadása az összetartozás élményének személyes megtapasztalása

Páros munka Páros munka és tanulópár Fogalma Tartalma Páralakítási szempontok Szimpátia Fajtái: író, olvasó, számoló,gondolkodó

Páros vagy csoportmunka?

Egyénre szabott munkaforma Az egy-egy tanulóra méretezett, egyéni fejlesztést szolgáló feladattervezést individualizálásnak nevezzük . Különösen tehetséges, vagy alulteljesítő tanulók esetében felzárkóztatásnál alkalmazzuk. Alkalmazási lehetőségek: - Azonos tananyag különböző szinten történő feldolgozása. - Mindenki önállóan dolgozik, nincs kooperativitás.

Differenciált feladatlapok (*), :• könnyebb • egyszerűbb • kevesebb információ • több kép, szemléltetés • játékosabb • ha szükséges, nagyobb betűméret, akár szótagolt formátum

Differenciált feladatlapok (* *):Az „átlagos” képességű tanulóknak szánt, az adott didaktikai céloknak megfelelő (új ismereteket feldolgozó, ismétlő, gyakorló, rendszerező, összefoglaló…) feladatlap elkészítése. Frontális munkaforma keretei közt ez kerül feldolgozásra az egész osztály számára. (* * *)

Differenciált feladatlapok (* * *): • nehezebb • bonyolultabb • több információ • főként szöveginformáció • árnyaltabb, nehezebb megfogalmazás • esetleg kisebb betűméret

Mit tesz még a tanító? Alkot. Kipróbál. Rendszeressé válik a napi munkájában. Konzultál az azonos évfolyamon dolgozó kollégával. Ötletcsere- munkaközösségi szinten is! Közösségformáló ereje van az együttgondolkodásnak .

Hogyan hatnak ezek a módszerek munkánkra? Jobb megértés, a figyelem ébrentartása érdekében A választhatóság – nagyobb motiváció Különféle tanulásszervezési formák lépnek még be! Közös munka szabályainak megfogalmazása. Tanulást segítő képességek, módszerek fejlődése Figyelem Emlékezet – bevésés, megőrzés, felidézés Lényegkiemelés Vizuális készség Tanulási környezet Alkotó munkára nevelés A tanórai párbeszéd érvényesül nevelő és tanítvány között Projekt – differenciálás, esélyegyenlőség érvényesülni tud

A differenciálás pedagógiai értéke Mindenkit elvezet a célhoz. Mindenkinek sikere lehet (Mindenki valamiben jó!) Sokszínűségével a képességek sokféleségét hozza mozgásba. tehetség megjelenése stressz ellenes erősíti az önbizalmat motiváció önkéntes – motivál, kötelesség, felelősség Lehetőség valamennyi tanuló bevonására az iskolai tevékenységbe, a tanulásba.

„Senkit se eresszetek útjára úgy, hogy jobbá és boldogabbá ne tennétek Teréz anya

Felhasznált irodalom és egyben hasznos olvasmányok is M.Nádasi Mária: Adaptivitás az oktatásban Diana Heacox: Differenciálás a tanításban, tanulásban Kézikönyv 3.-12. évfolyam számára Kristen Nicholson- Nelson: A többszörös intelligencia Paul Ginnis : Tanítási és tanulási receptkönyv Az izgalmas és élvezetes tanulás eszközei Oroszlán Péter: Kézikönyv a tanulásról Dr. Gyarmathy Éva: A diszlexia A specifikus tanítási zavar Dr. Gyarmathy Éva: Diszlexia a digitális korszakban Demeter Lázár Katalin: Játszótárs