A MÓDOSÍTÁS (T/4855. számú törvényjavaslat a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény (Ket.) és egyes kapcsolódó törvények, valamint a miniszteri hatósági hatáskörök felülvizsgálatával összefüggő egyes törvények módosításáról)
Alapvető célok Ésszerűsítés Gyorsaság Hatékonyság Minőség Indokolatlan adminisztratív terhek csökkentése
A módosítással érintett törvények Ket. A polgári perrendtartásról szóló évi III. törvény (Pp.) A csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló évi XLIX. törvény (Cstv.) A magyar állampolgárságról szóló évi LV. törvény (Áptv.) A vízgazdálkodásról szóló évi LVII. törvény (Vgt.) A tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló évi LVII. törvény (Versenytörvény) STB.
A legfontosabb újdonságok, sarokpontok
1. A kérelemre induló és a hivatalbóli eljárások hangsúlyosabb elhatárolása (például eljárási költségekkel összefüggésben) A hivatalból folytatott eljárásra a hivatalból indított eljárás szabályai irányadók (29. § (1a) bek.) A hivatalbóli eljárást kezdeményező személyt, szervet kérelmére tájékoztatni kell az eljárás megindításáról, a foganatosított intézkedésről (29. § (8) bek.)
2. A rendeltetésszerű hatáskörgyakorlás, szakszerűség és együttműködés elve mellett alapelvi szintű rögzítése a jóhiszemű, az ügyfél jogait, jogos érdekeit (gazdasági érdekeit is!) szem előtt tartó ügyintézői eljárás követelményének (1. § (2) bek.)
3. Az ügyintézési határidő meghosszabbítása csak kivételesen indokolt esetben,az indokok kifejezett megjelölése mellett lehetséges (33.§ (7) bek.)
4. Ágazati jogszabályokban lehetőség nyílik a Ket. ügyintézési határidőbe nem számító időtartamokra vonatkozó rendelkezéseinek kizárására (33.§ (3) bek.)
január 1-jétől 21 napra csökken az ügyintézési határidő (Ezzel összefüggésben a hatóság hallgatásának beleegyezésként, hozzájárulásként való értékelése válik főszabállyá.)
6. A belföldi jogsegély teljesítésére nyitva álló határidő differenciálása a megkeresés tartalma alapján (26.§ (5) bek.) - Tanú meghallgatására, szemle lefolytatására irányuló megkeresést 30 napon belül - Hatóságok közötti elektronikus kapcsolattartás megengedettsége esetén elektronikus nyilvántartásból kért adatra vonatkozó megkeresést 5 napon belül
Megjelenik a nyilvántartó szerv nyilvántartásából történő közvetlen lekérdezés lehetősége (26. § (5a) bek.) A teljesítést ösztönző rendelkezések (26. § (7) és (8) bek.) Teljesítés elmaradása esetén: -Tájékoztatást kér a megkereső hatóság az okról -Végső esetben a megkereső által is elvégezhető a cselekmény -Felügyeleti eljárás kezdeményezése -A többletköltségek megkeresett szerv által történő megtérítésének kötelezettsége
7. Meghatározott ügyekben az általános ügyféli jogálláson túl egyes ügyféli jogok biztosításának jogszabályi lehetősége a civil szervezetek számára (Ket. nyilatkozattételi jog 15. § (5) és (5a) bek.)
8. A cselekvőképtelen, illetve korlátozottan cselekvőképes ügyfelek idézésére, nyilatkozattételére, tanúvallomására speciális szabályok megállapítása (pl. törvényes képviselő kötelező jelenléte) (51. §)
9. A hatósági szerződés kötelező tartalmi elemeinek megállapítása, a szerződés megszegése esetén a végrehajtás elrendelése helyett a szerződés módosítása kezdeményezésének lehetősége a Ket.-ben rögzített szempontok mérlegelésével, amennyiben a közérdek védelmét ez jobban szolgálja
10. Az ellenőrzési terv készítése és az ellenőrzési jelentés nyilvánosságra hozatala (VI. Fejezet) Indokok, célok -Élő gyakorlat az ellenőrzési terv készítése -Generálprevenció
11. VI/A. Fejezet Egységes dogmatikai alap, eljárásjogi keret biztosítása a közigazgatási anyagi jogi bírságolás, ágazati bírságolás számára A bírságkiszabás lehetőségének 5 éves objektív és 1 éves szubjektív határidő szabta keretek közé szorítása
12. A végrehajtás elrendeléséről történő önálló döntéshozatali kötelezettség megszűnik De! Jön a megindítás, melyről szintén végzést kell hozni, kivéve ha az eljárt elsőfokú hatóság foganatosítja a végrehajtást (127. §)
13. A másodfokú döntés végrehajtás felfüggesztése iránti kérelemre tekintet nélkül végrehajthatóvá nyilvánítható. Feltétel: A fellebbezésre tekintet nélkül végrehajthatóvá nyilvánítás feltételei fennállnak (pl. életveszéllyel fenyegető helyzet, személy tartásáról, gondozásáról rendelkező döntés, nemzetbiztonsági érdek stb.). (101. § és 105. §)
14. Az eljárási költségekről szóló IX. Fejezet újraszabályozása Azonos érdekállású ügyfelek egyetemleges megelőlegezési, költségviselési kötelezettsége – eltérő megállapodás hiányában stb..
15. Az elektronikus ügyintézésre vonatkozó rendelkezéseket tartalmazó X. Fejezet átfogó módosítása -Technológiasemlegesség elvének rögzítése = műszaki megoldás módjától független jogszabályi követelmények -Eltérő jogszabályi rendelkezés hiányában a hatóság jogosult elektronikus ügyintézést folytatni, de az ügyfél ügyintézési rendelkezését ilyen esetben is köteles figyelembe venni -Állam által kötelezően biztosítandó, mindenki által hozzáférhető ügyintézési szolgáltatások meghatározása
16. Önálló fejezet (X/A.) a Ket.-ben az egyenlő bánásmód követelményének érvényesítésére Az ennek tárgyában folytatandó vizsgálat, az ezt ellenőrző hatóság eljárásának szabályai
Hatálybalépés főszabály: febr. 1-jén - egyenlő bánásmód érvényesítésével kapcsolatos módosítások: kihirdetést követő 8. napon - helyi önkormányzatokra és ügyészségre vonatkozó szabályozással összefüggő módosítások: jan. 1-jén - elektronikus ügyintézés szabályai: ápr. 1-jén
Miniszteri hatáskörök felülvizsgálata Kiindulópont a miniszter és a minisztérium alapvető rendeltetése: -Ágazati irányítás és ellenőrzés -Jogalkotási feladatok -Stratégiaalkotás stb. Feladat-meghatározás: Az egyedi hatósági ügyek intézéséből a minisztereket kivonni (a felügyeleti jogosítványok kivételével). A felülvizsgálat eredményeként a miniszteri hatósági hatáskörök 40%-a más szervhez kerül, vagy megszűnik. Az erre vonatkozó rendelkezések január 1-jén lépnek hatályba.
Köszönöm a figyelmet!