Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA 3.
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Fontosabb fogalmak Képesség :
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A tehetség fogalomköre
A gondolkodás a legmagasabb szintű megismerés
Környezetpszichológia III.
Motivációs kérdezés technikája
Tehetség, tehetségazonosítás
A DIFFERENCIÁLT OKTATÁS
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Képesség? Kompetencia?.
Készítette: Fergéné Mészáros Éva Törökné Beke Ida
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Az intelligencia.
Budapest, „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon.
Az érzelmi intelligencia
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolaérettség kérdése
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Harmadik előadás.
A munkahely és a stressz
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Az emberi tanulás.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
A feladatok szerepe Kaposi József.
A pedagógus.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
Az intelligencia körülhatárolása és mérése
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A lelki egészség védelme az iskolában
Pszichológiai Ismeretek
INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Az iskoláskor küszöbén
A komplex tehetségfejlesztő program
Aktív és felelős állampolgárság – demokrácia – szabadság OFI - KONFERENCIA OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET Aktív és felelős állampolgárság.
Dr. Gyarmathy Éva MTA Pszichológiai Kutatóintézet
Speciális gyermekvédelem
Módszertani lehetőségek a digitális nemzedék megszólításában
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Érzelmi intelligencia
Összeállította: Patakfalvi Attiláné közoktatási szakértő
Reflektív gondolkodás
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
Pedagógiai válaszaink az egyéni különbségek elfogadására
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
Mitől tehetség a tehetség? Székelyföldi Tehetségnap, június 18. Dr. Balogh László Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézet Magyar Tehetséggondozó.
A pszichológiai mérés alapjai
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Előadás másolata:

Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők Mentális tényezők A teljesítmény összefügg: Teljesítmény és személyiség viszonylatában: az értelmi képességekkel és az intelligenciával (Eltérések mutathatóak ki az oktathatóságban, hiszen azonos feltételek mellett különböző szinteket érnek el a tanulók.)

A tanulók közötti különbségek figyelembevétele Miért fontos ez? (adaptív pedagógia: korrigáló és kompenzáló) intelligencia, kreativitás, kognitív stílus, tanulási stílus általános intellektuális képességek szerepe a tanulásban: 1905 Binet-Simon Stern intelligenciahányadosa 1939: Wechsler Spearman: G és S faktor az intelligencia eredete (?)

Specifikus képességek Thurstone: észlelési képesség. emlékezés, számolás, téri viszonyok megragadása, nyelvi megértés, beszédkészség, következtetés Gardner 1983: nyelvi, logikai-matematikai, vizuális-térbeli, testi-mozgási, zenei, interperszonális, intraperszonális intelligencia Sternberg 1986: ismeretszerzési komponens, teljesítmény komponens, metakomponens alkalmazkodás, szelektálás, alakítás megküzdés fontossága gátló tulajdonságok: motiváció hiánya, belső kontroll hiánya, kitartás hiánya, halogatás, kudarctól való félelem, felelősség áthárítása, dependencia, önsajnálat, szélsőséges önbizalom

Kreativitás folyamat: produktum: kreatív képességek: jellemző tulajdonságok:

a kreatív potenciál kioldását segítő tényezők A bátorító felnőtt: kivár, önállóságot hangsúlyoz, aktívan figyel, elérhető, elfogadja a döntést, nyitott kérdéseket használ, a tévedésben a tanulást látja A szorongást keltő felnőtt: figyelmetlen, erőszakos, helytelenítő, vallat, kritikus, pesszimista, nem ad visszajelzést

Kognitív stílus mezőfüggés – mezőfüggetlenség kognitív komplexitás – kognitív szimplicitás reflektivitás – impulzivitás átfogó kategorizálás – leszűkített kategorizálás kiegyenlítő – kiélező konvergens – divergens

Tanulási stílus Kozéki és Entvistle: - mélyreható reprodukáló szervezett Pask: „holisztikus”: értő tanulás „szerialista”: műveleti tanulás

Tanulási stratégia PQRST SQ4R impulzív, mozgásos, csendes, társas,vizuális,…

Mentális tényezők Összefüggés mutatkozik az oktathatóság és a gondolkodási műveletek fejlettsége között Az oktathatóság összefügg a gondolkodási tevékenység gazdaságosságával Módosító tényező lehet az értelem mélysége Meghatározó lehet az értelem rugalmassága Meghatározó lehet a gondolkodás kritikussága

Affektív tényezők Az érzelmek motiváló, energiamozgósító funkciója Az érzelmek fokozzák vagy csökkentik a teljesítményt Az érzelmi állapotok már a tanulás folyamatát is befolyásolják Motiváció Szorongás Fáradás

Motiváció A motiváció csoportjai: A motivációt alakító tényezők:

Szorongás Pszichikus feszültség Teljesítmény és szorongás közti összefüggés Bizonyos mértékű szorongás szükséges a teljesítmény növeléséhez Fontos az oktatásban az egyénenkénti differenciálás a szorongásszint ismerete alapján

Fáradás Fogalma Olyan élettani állapot, amely valamilyen tevékenység következtében lép fel, s következményként a teljesítőképesség csökken (lehet normális és patológiás) Fajtái Tünetei

Fáradás A tanuló fáradásának forrásai: A fáradtság következményei:

Fáradás Fáradékonyság Kifejezi az egyén tűrőképességét a megterhelésekkel szemben A fáradékony gyermek jellegzetes típusai: Kimerülés vagy kóros fáradtság

Fáradás A fáradás és kimerülés elkerülésének pszichológiai feltételei: