Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők Mentális tényezők A teljesítmény összefügg: Teljesítmény és személyiség viszonylatában: az értelmi képességekkel és az intelligenciával (Eltérések mutathatóak ki az oktathatóságban, hiszen azonos feltételek mellett különböző szinteket érnek el a tanulók.)
A tanulók közötti különbségek figyelembevétele Miért fontos ez? (adaptív pedagógia: korrigáló és kompenzáló) intelligencia, kreativitás, kognitív stílus, tanulási stílus általános intellektuális képességek szerepe a tanulásban: 1905 Binet-Simon Stern intelligenciahányadosa 1939: Wechsler Spearman: G és S faktor az intelligencia eredete (?)
Specifikus képességek Thurstone: észlelési képesség. emlékezés, számolás, téri viszonyok megragadása, nyelvi megértés, beszédkészség, következtetés Gardner 1983: nyelvi, logikai-matematikai, vizuális-térbeli, testi-mozgási, zenei, interperszonális, intraperszonális intelligencia Sternberg 1986: ismeretszerzési komponens, teljesítmény komponens, metakomponens alkalmazkodás, szelektálás, alakítás megküzdés fontossága gátló tulajdonságok: motiváció hiánya, belső kontroll hiánya, kitartás hiánya, halogatás, kudarctól való félelem, felelősség áthárítása, dependencia, önsajnálat, szélsőséges önbizalom
Kreativitás folyamat: produktum: kreatív képességek: jellemző tulajdonságok:
a kreatív potenciál kioldását segítő tényezők A bátorító felnőtt: kivár, önállóságot hangsúlyoz, aktívan figyel, elérhető, elfogadja a döntést, nyitott kérdéseket használ, a tévedésben a tanulást látja A szorongást keltő felnőtt: figyelmetlen, erőszakos, helytelenítő, vallat, kritikus, pesszimista, nem ad visszajelzést
Kognitív stílus mezőfüggés – mezőfüggetlenség kognitív komplexitás – kognitív szimplicitás reflektivitás – impulzivitás átfogó kategorizálás – leszűkített kategorizálás kiegyenlítő – kiélező konvergens – divergens
Tanulási stílus Kozéki és Entvistle: - mélyreható reprodukáló szervezett Pask: „holisztikus”: értő tanulás „szerialista”: műveleti tanulás
Tanulási stratégia PQRST SQ4R impulzív, mozgásos, csendes, társas,vizuális,…
Mentális tényezők Összefüggés mutatkozik az oktathatóság és a gondolkodási műveletek fejlettsége között Az oktathatóság összefügg a gondolkodási tevékenység gazdaságosságával Módosító tényező lehet az értelem mélysége Meghatározó lehet az értelem rugalmassága Meghatározó lehet a gondolkodás kritikussága
Affektív tényezők Az érzelmek motiváló, energiamozgósító funkciója Az érzelmek fokozzák vagy csökkentik a teljesítményt Az érzelmi állapotok már a tanulás folyamatát is befolyásolják Motiváció Szorongás Fáradás
Motiváció A motiváció csoportjai: A motivációt alakító tényezők:
Szorongás Pszichikus feszültség Teljesítmény és szorongás közti összefüggés Bizonyos mértékű szorongás szükséges a teljesítmény növeléséhez Fontos az oktatásban az egyénenkénti differenciálás a szorongásszint ismerete alapján
Fáradás Fogalma Olyan élettani állapot, amely valamilyen tevékenység következtében lép fel, s következményként a teljesítőképesség csökken (lehet normális és patológiás) Fajtái Tünetei
Fáradás A tanuló fáradásának forrásai: A fáradtság következményei:
Fáradás Fáradékonyság Kifejezi az egyén tűrőképességét a megterhelésekkel szemben A fáradékony gyermek jellegzetes típusai: Kimerülés vagy kóros fáradtság
Fáradás A fáradás és kimerülés elkerülésének pszichológiai feltételei: