A magyarországi második esély iskoláinak fejlődési lehetőségei a dán és a német termelőiskola modell tükrében.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kaposvár.
Advertisements

A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
Ifi István ügyosztályvezető november 2 4. Esélyegyenlőség a fővárosi TISZK-ekben.
Munkanélküli fiatalok: egy hátrahagyott generáció
A TÁMOP projekt intézményi hatásai a Somogyi TISZK-ben Kispéter Sándor Főigazgató-helyettes Kispéter Sándor Főigazgató-helyettes.
KIÚT A HÁTRÁNYOS HELYZETBŐL Modell értékű program a Zalaegerszegi kistérségben Molnár Máté programigazgató Foglalkozta Társ – Társ a foglalkoztatásban.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
Pályaorientációs és álláskeresési tanácsadói szolgáltatások
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
3. alprojekt A hátrányos, ill. halmozottan hátrányos helyzetű, a sajátos nevelési igényű illetve tanulási nehézségekkel küzdő tanulók fejlesztésére létrehozandó.
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Alapinformációk az átmenetben nyújtott munkaerőpiaci szolgáltatásról Munkaerőpiaci szolgáltatás az iskola és a munkaerőpiac közötti átmenetben.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Baranya Megyei Munkaügyi Központ Állami Foglalkoztatási Szolgálat Pécs, Király u. 46.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat működése Előadó: Pátkai Andrásné szolgálatvezető Budapest, 2006.október 24.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Második Esély projekt.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Trendek és politika a magyar felnőtt- és szakképzésben Sum István MP Rt. Oktatási Központvezető.
ORSZÁGOS PARANCSNOKSÁGA
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A gyakorlatvezető mentor
FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI NAPOK
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
A büntetés-végrehajtási szervezet részvétele
Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium Társadalmi kohéziót erősítő bűnmegelőzési és reintegrációs programok módszertani megalapozása TÁMOP A projekt.
A távmunka nem cél, hanem eszköz december 11.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
A kompetencia alapú oktatás bevezetésének tapasztalatai.
Patrónus program és ezzel együtt az IPR bevezetése 2007/ 2008-as tanévtől a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók esélyenlőségének biztosítása céljából.
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
A szakképzés helyzete Magyarországon
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Munkaintegráció útjai Zalában, a második esély iskolák szerepe.
INTEGRÁCIÓ A SZAKKÉPZÉSBEN (avagy TISZK?)
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
BFH Európa Kft. Hollósi Szabolcs ügyvezető
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
HEFOP/2004/1.3.1 A HEFOP – „Második Esély” – Roma nők munkaerő-piaci (re)integrációjának elősegítése – projekt bemutatásán keresztül a roma nők esélyegyenlőségének.
Fogyatékossággal élő hallgatók a Nyíregyházi Főiskolán Göncziné dr. Szabó Terézia „Egyenlő esélyek biztosítása a felsőoktatásban” november 26.
TÁMOP / Munka és tanulás – Munkahelyi képzések támogatása a Közép-dunántúli Régió mikro- és kisvállalkozásainál.
HU Phare program: A fogyatékkal élő emberek munkaerőpiacra jutásának elősegítése (A foglalkozási rehabilitáció eszköztárának rendszerszemléletű.
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
MUNKAERŐPIACI FOLYAMATOK Nyugat-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ, Szombathely Szentgotthárd, február 15.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
TÁMOP / A fogvatartottak többszakaszos, társadalmi és munkaerő-piaci reintegrációja és az intenzív utógondozás modellje A projekt megvalósulása.
Szakiskolai fejlesztési program
A foglalkoztatáspolitika és egyéb politikák
Tájékoztató a Győri tanoda-klubról a toborzó önkéntes munkára s 2018
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Előadás másolata:

A magyarországi második esély iskoláinak fejlődési lehetőségei a dán és a német termelőiskola modell tükrében

 Cél: termelőiskolák létjogosultságának, adaptálhatóságának bemutatása  Dánia  Németország  Feltételezem, hogy Magyarországon termelőiskolák alapításával a foglalkoztatáspolitika területén számos probléma oldódhatna meg.

 Forrás:  Szakirodalom  Interjúk termelőiskolák vezetőivel, tanulóival  Szakmai gyakorlat során megszerzett személyes tapasztalatok  Módszer: összehasonlító elemzés  Fejlődéstörténet  Működés  Célcsoport  Finanszírozás

 1985: termelőiskola törvény  Állami szubvenciók kb. 85%  „Nemzeti stratégia”  Minden fiatalnak lezárt képzése legyen  „Aktivizáló stratégia”  A Fiatal köteles elfogadni  Ha nem fogadja el – nem kap szociális juttatást

Termelőiskola

 1920-as évektől - nincs törvényi szabályozás  „Arbeitsverbund Produktionsschule Nord”  Képzési lehetőség+szakmai képességek  Kompetenciák megállapítása + egyéni támogatási terv  Szakmai és szociális fejlődés párhuzamosan alakul ki  Személyi kompetenciák erősítése  Bizalom kiépítése  Megszokott viselkedési formák elhagyása Attitűd megváloztatása

Pedagógiai módszer Szervezeti feltételek Termelőiskola

 Egy éves költségvetés  ESZA pályázatok  létbizonytalanság  5-10% önerő  Fizetés: 5 €/nap

 1989 : piacgazdaság  társadalmi egyenlőtlenség  Fiatal munkanélküliek  1995: Első Dán-Magyar Termelőiskola  2 iskola  Zalaegerszeg  Pécs

 Pályakezdő munkanélküliek  Oktatás  Munkaerőpiac  Szenvedélybetegséggel küzdők  Állami gondozásból kikerültek  Büntetés végrehajtási intézetből kikerültek

 Tanulni- termelni értékesíteni  Szakmai képzés  személyiségfejlesztés  3 szakasz  Szocializációs problémák enyhítése  Felkészítés a tanulásra  Felkészítés a munkavégzésre  OKJ-s képzés  Utógondozás (!?)

I. Munkanélküliség  2010.február – 11,4%-os munkanélküliségi ráta  Egyenetlen területi megoszlás  Borsod alacsony képzettség  Szabolcs elmaradott infrastruktúra  Baranya foglalkoztatottak jövedelme fejletlen képzési rendszerek

II. Oktatási rendszer hiányosságai  Oktatási rendszer eredményei – munkaerőpiac elvárásai (NIS 2010)  Pedagógusok  Halmozottan hátrányos helyzetűek  Csak tárgyi tudás átadása  Következmények  Lemorzsolódás  Munkanélküliség

ProblémaMegoldási javaslat  A módszer ismeretlensége  Helyi intézmények bizalmatlansága  Foglalkoztatáspolitika nem tudja a szakképzés irányát befolyásolni  Állandó létbizonytalanság  Jogszabályi háttér hiánya  Pedagógusok felkészületlensége  Önkéntes részvétel a képzésben  Szociális támogatások és továbbképzések  Védőháló projekt  „Befogadó munkahelyek” létesítése  Egyeztetés a regionális munkaerőpiaccal képzések indítása előtt  Állami normatíva biztosítása  Közoktatási tv. módosítása  Pedagógus átképzések (utógondozás biztosítása)  Munkaügyi központok szankciói  Tranzitfoglalkoztatási projektek indítása

 Hátrányos helyzetű fiatal  Munkához jut  Munkaadó  Gyakorlat és szakmai tapasztalat  Állam  Szociális támogatások folyósítása helyett munkabér

 Arnulf Bojanowski: Produktionsschule: Eine Antwort für die benachteiligte Jugendliche in den neuen Ländern (Münster: Waxmann, 2008)  Eszik Zoltán: 100 szó a tranzitfoglalkoztatásról (Budapest: OTE, 2006)  Karl-Heinz Theußen : Produktionsschulen in Deutschland – neuer Ansatz mit historischen Wurzeln  Paritätischer Wohlfahrtsband – Produktionsschulen: Mythos und Realität in der Jugendsozialarbeit  Prof. Dr. Roland Schöne: Produktionsschulen in Dänemark, Deutschland und Österreich  Radácsi Imre: Termelőiskola – A korai iskolaelhagyók integrációjának lehetősége  Verner Ljung: Produktionsschule – Ausweg aus der Chancenlosigkeit? – Das dänische Modell