A magyarországi második esély iskoláinak fejlődési lehetőségei a dán és a német termelőiskola modell tükrében
Cél: termelőiskolák létjogosultságának, adaptálhatóságának bemutatása Dánia Németország Feltételezem, hogy Magyarországon termelőiskolák alapításával a foglalkoztatáspolitika területén számos probléma oldódhatna meg.
Forrás: Szakirodalom Interjúk termelőiskolák vezetőivel, tanulóival Szakmai gyakorlat során megszerzett személyes tapasztalatok Módszer: összehasonlító elemzés Fejlődéstörténet Működés Célcsoport Finanszírozás
1985: termelőiskola törvény Állami szubvenciók kb. 85% „Nemzeti stratégia” Minden fiatalnak lezárt képzése legyen „Aktivizáló stratégia” A Fiatal köteles elfogadni Ha nem fogadja el – nem kap szociális juttatást
Termelőiskola
1920-as évektől - nincs törvényi szabályozás „Arbeitsverbund Produktionsschule Nord” Képzési lehetőség+szakmai képességek Kompetenciák megállapítása + egyéni támogatási terv Szakmai és szociális fejlődés párhuzamosan alakul ki Személyi kompetenciák erősítése Bizalom kiépítése Megszokott viselkedési formák elhagyása Attitűd megváloztatása
Pedagógiai módszer Szervezeti feltételek Termelőiskola
Egy éves költségvetés ESZA pályázatok létbizonytalanság 5-10% önerő Fizetés: 5 €/nap
1989 : piacgazdaság társadalmi egyenlőtlenség Fiatal munkanélküliek 1995: Első Dán-Magyar Termelőiskola 2 iskola Zalaegerszeg Pécs
Pályakezdő munkanélküliek Oktatás Munkaerőpiac Szenvedélybetegséggel küzdők Állami gondozásból kikerültek Büntetés végrehajtási intézetből kikerültek
Tanulni- termelni értékesíteni Szakmai képzés személyiségfejlesztés 3 szakasz Szocializációs problémák enyhítése Felkészítés a tanulásra Felkészítés a munkavégzésre OKJ-s képzés Utógondozás (!?)
I. Munkanélküliség 2010.február – 11,4%-os munkanélküliségi ráta Egyenetlen területi megoszlás Borsod alacsony képzettség Szabolcs elmaradott infrastruktúra Baranya foglalkoztatottak jövedelme fejletlen képzési rendszerek
II. Oktatási rendszer hiányosságai Oktatási rendszer eredményei – munkaerőpiac elvárásai (NIS 2010) Pedagógusok Halmozottan hátrányos helyzetűek Csak tárgyi tudás átadása Következmények Lemorzsolódás Munkanélküliség
ProblémaMegoldási javaslat A módszer ismeretlensége Helyi intézmények bizalmatlansága Foglalkoztatáspolitika nem tudja a szakképzés irányát befolyásolni Állandó létbizonytalanság Jogszabályi háttér hiánya Pedagógusok felkészületlensége Önkéntes részvétel a képzésben Szociális támogatások és továbbképzések Védőháló projekt „Befogadó munkahelyek” létesítése Egyeztetés a regionális munkaerőpiaccal képzések indítása előtt Állami normatíva biztosítása Közoktatási tv. módosítása Pedagógus átképzések (utógondozás biztosítása) Munkaügyi központok szankciói Tranzitfoglalkoztatási projektek indítása
Hátrányos helyzetű fiatal Munkához jut Munkaadó Gyakorlat és szakmai tapasztalat Állam Szociális támogatások folyósítása helyett munkabér
Arnulf Bojanowski: Produktionsschule: Eine Antwort für die benachteiligte Jugendliche in den neuen Ländern (Münster: Waxmann, 2008) Eszik Zoltán: 100 szó a tranzitfoglalkoztatásról (Budapest: OTE, 2006) Karl-Heinz Theußen : Produktionsschulen in Deutschland – neuer Ansatz mit historischen Wurzeln Paritätischer Wohlfahrtsband – Produktionsschulen: Mythos und Realität in der Jugendsozialarbeit Prof. Dr. Roland Schöne: Produktionsschulen in Dänemark, Deutschland und Österreich Radácsi Imre: Termelőiskola – A korai iskolaelhagyók integrációjának lehetősége Verner Ljung: Produktionsschule – Ausweg aus der Chancenlosigkeit? – Das dänische Modell