Robert S. Kaplan- David P. Norton Stratégiai térképek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Advertisements

CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT (CRM)
– STRATÉGIAI TÉRKÉPEK – dr
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám-rendszer
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
A Balanced Scorecard négy elkülönülő nézőpontja 1.
A tervezés mint menedzsment funkció
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Minőségmenedzsment alapelvek
Vezetői számvitel Laáb Ágnes 2007.tavaszi félév
A szolgáltatások minőségének biztosítása és értékelése
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
12. hét: A TQM és a Minőségdíj Modellek (EFQM)
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Péczeli Katalin előadása
Családi vállalkozás.
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Robert S Kaplan, David P. Norton Balanced ScoreCard
R. S. Kaplan - D. P. Norton: A stratégiaközpontú szervezet
Készítette: Csató Csilla (DVI3UH)
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard
Kaplan – Norton: Balanced Scorecard
© "VERSENYKÉPESSÉG–FEJLŐDÉS–REFORM" konferencia november 7-8 KOMPETENCIA SZÁMVITELI ALAPOK dr. Laáb Ágnes BME, egyetemi docens, kandidátus elé r.
Robert S. Kaplan – David P
Hogyan alakulnak át az immateriális javak pénzügyi eredménnyé?
A STRATÉGIAKÖZPONTÚ SZERVEZET
Kontrolling házi dolgozat
Humánerőforrás Kontrolling
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Pénzügyi intézmények kontrollingja
A szervezeteken belüli funkcionális területek kontrollingja
Könyvösszefoglaló Készítette: Zimányi Orsolya
VEZETŐI SZÁMVITEL © – A STRATÉGIAI MÓDSZEREK INTEGRÁLT MEGVALÓSÍTÁSÁRA – dr. Laáb Ágnes BME, egyetemi docens, kandidátus elé r hetőség:
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
Képesítési Keretrendszerek Európában
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Minőségdíjak.
A HEM kialakulása és fejlődése
A vidéki tér sikertényezői
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
A vállalatok szerepe környezetük fenntartható fejlődésében
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
1 Gazdasági változások a rendszerváltás után 1990-es évek: Első multinacionális cégek megjelenése Új management kultúra Keleti piac helyett nyugati piac.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Vállalkozásmenedzsment I.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
B ALANCED S CORE C ARD BSC Dr. Kovács Árpád Endre SZIE – GTK TATA Kiválósági Központ és Informatikai Intézet (TKI) március 25.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Szövetség a Kiválóságért Közhasznú Egyesület 1119 Budapest, Tétényi. u  Tel/Fax: , web: 
A vállalatok társadalmi felelősségvállalása, mint a fenntarthatóságot támogató szemlélet - Berkesné Rodek Nóra -
Kérdések a második zh-hoz
Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám-rendszer
Vállalati terv bemutató
R.S. KAPLAN – D.P. NORTON: A STRATÉGIAKÖZPONTÚ SZERVEZET
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
Előadás másolata:

Robert S. Kaplan- David P. Norton Stratégiai térképek Hogyan alakulnak át az immateriális javak pénzügyi teljesítménnyé? (Készítette: Biró Zsófia)

Stratégiai térképek Szervezet értékteremtését írja le, segíti a megkülönböztető, fenntartható érték előállítását Pl.: immateriális javak segítségével fenntartható érték teremthető Biztosítja a stratégia leírásának egységes, következetes módját=> célok és mércék felállítását és kezelését lehetővé teszi Hiányzó láncszem a stratégiaalkotás és megvalósítás között (vállalati bukások fő oka: stratégiájukat nem tudták végrehajtani) Balanced Scorecard modell az alapja A szervezet stratégiái közötti ok-okozati kapcsolatot ábrázolja => segíti a szervezet céljait integrálni a BSC modellbe Stratégiai térkép általános sablonja (non-profit és közszektor esetére is alkalmazható), ha egy elem hiányzik a szervezetnél, akkor hibás a stratégia

Immateriális javak szerepe Termékvezérelt gazdaság felől eltolódás az immateriális javakon alapuló Tudás- és szolgáltatás központú gazdaság felé Vállalatok értékének 75%-át teszik ki=> ha ez igaz, akkor a stratégia kialakítása és végrehajtása ezen javak mozgósítása és összehangolása érdekében Hosszú távú (fenntartható) értékteremtés végső forrásai Tanulási, fejlődési nézőpont alatt a BSC-ben Támogatják a belső folyamatokat, melyeken keresztül a teljesítmény is nő=> sikerek elérése Makro- és mikro szinten is ösztönzik a hosszú távú értékteremtést Csoportosítás: 1. emberi tőke (alkalmazottak készsége, tudása…) 2. szervezeti tőke (adatbázisok, információs rendszerek…) 3. információs tőke (kultúra, vezetés…)

A stratégiai térkép alapelvei I. A stratégia ellentétes erőket egyensúlyoz ki Rövid távon javuló eredményeket szeretnének, ami a hosszú távú befektetések rovására menne, pl.: kevesebb befektetés immateriális javakba => egyensúly kell hosszú távú és rövid távú célok között A stratégia a vevői érték megkülönböztetett előirányzatára épül Vevőelégedettség => fenntartható értékteremtés, az előirányzat: leírja, mire van mindenképp szükség a vevőelégedettség fokozásához Értéket a belső üzleti folyamatok hozzák létre Kritikus belső folyamatokra kell összpontosítani => megkülönböztető érték előállítása, ehhez előirányzat biztosítása 4 klaszter: 1. alapfolyamatok 2. ügyfélmenedzsment 3. innovációs folyamatok 4. szabályozási és társadalmi folyamatok Ezek alfolyamatai a stratégiai témakörök, amik lehetnek párhuzamosak és kiegészítők

1. Alapfolyamatok ABM (Tevékenység alapú vezetés) és TQM ( Teljes körű minőség irányítási rendszer) Az alapvető fejlesztéseket segítik a belső működési folyamatokban, ezeknek kijelöli a stratégia fókuszát => fejlesztési folyamatok stratégiai keretbe ágyazás a=> kapcsolat is kirajzolódik a folyamatfejlesztés és a fontos szervezeti eredmények között „Megfelelő dolgokat megfelelően tenni” => hasznosan kiegészítik egymást (folyamatköltségek csökkenése, válaszképesebb, következetesebb folyamatok) 2. Ügyfélmenedzsment Ügyfél kiválasztásában, megszerzésében, megtartásában, kapcsolat intenzitásának növelésében segít=> hosszú távú értéknövelő kapcsolatokra építés 3. Innovációs folyamat Versenyelőny fenntartása szempontjából nagyon fontos folyamat, ezért szerepelnie kell a stratégiai térképen 4. szabályozási és társadalmi folyamat- Hosszú távú értékteremtő stratégia része a kiváló eredmény a környezeti, biztonsági, egészségügyi… gyakorlatban => megfelelő társadalmi és szabályozási teljesítmény elérése kell „3 fókuszú stratégia”: egyszerre gazdasági, társadalmi, környezeti értékteremtés pl.: Amanco vállalat

Stratégiai térkép alapelvei II. A stratégia kiegyensúlyozottsága végett, mind a 4 klaszterből (előző dián felsorolva) legalább 1 legyen benne a kiválasztott stratégiai folyamatok között => értékteremtési folyamat kiegyensúlyozható rövid és hosszú táv között=> biztosítható a részvényesi érték fenntartható növekedése A stratégiai összhang meghatározza az immateriális javak értékét Elkülönítve nem lehet mérni értéküket. A szervezetek 2/3-ánál nincs kellő összhang a szervezet stratégiája, valamint a HR és IT programja között, ezáltal ezen befektetések értéke nem térülhet meg

Immateriális javak stratégiához hangolása 1. Stratégiai munkakörcsaládok Az emberi tőke stratégiai területhez igazítása 2. Stratégiai IT portfolió Az információs tőkét igazítja a stratégiai témakörökhöz 3. A szervezeti változás ütemterve Integrálja és összhangba hozza a stratégiai témakörök esetében a szervezeti tőkét a folyamatos tanulással és javítással Ha a 3 összetevő összhangja (szervezeti, emberi, információs tőke) => magas fokú szervezeti készenlét => képes mozgósítani és fenntartani a stratégiájának végrehajtásához szükséges változási folyamatokat Immateriális javak és stratégiai témakörök összehangolása a stratégiai térképekkel (non-profit és magánszféra esetén is)

Stratégiai térkép a négy általános megkülönböztető stratégia esetén 1. Költségdiktáló A működési folyamatokban törekszik kiválóságra 2. Termékvezető Innovációs folyamatban kiválóság hangsúlyozása 3. Vevők teljes körű kiszolgálása Ügyfélmenedzsmentre hangsúly a stratégiában 4. Rendszerbe zárás - „lock-in” Útvonalterv készítése az alcélokra bontáshoz, ezek irányítják a teljesítménybeli áttörésekhez vezető stratégiai kezdeményezések és a programok kiválasztását Átfogó, integrált, vizualizált módon leképzett stratégia, ez a stratégia központú szervezetté válás első lépcsője.

Eredmények (esettanulmányok) I. Akár már rövid távon is érzékelhető változások (költségcsökkenés, jövedelmezőség növekedése => részvényesi érték növekedése) A stratégia legyen „mindenki munkájává” válhat Teljesítménymérés a stratégia tükrében . Teammunka fontosságának alátámasztása a kiemelkedő teljesítményhez Fegyelmet és logikát hoz a vezetők stratégiai döntéseibe és konszenzusra jutnak a célok tekintetében A stratégia és a célok külső és belső kommunikálásához világos alapot szolgáltat. (magyarázat arra, hogy miért tesz bizonyos dolgokat, míg másokat nem.=> sikeres végrehajtás biztosítása

Eredmények (esettanulmányok) II. Felső vezető képes a stratégiához szükséges emberi, információs és szervezeti tőke pontos kijelölésére Stratégia logikáját mutatja, értéket teremtő kritikus folyamatok célja világos és a fenntartásukhoz szükséges immateriális javak. Immateriális javak mozgósítása és fenntartása az értékteremtő folyamatok érdekében => iparág vezetőjévé válhat a szervezet Közszektor-egészségügy: üzletként kezelése a szervezetnek=> összpontosító teljesítménymenedzsment vált valóra Stratégia célokban előrelépés, ellenőrzés lehet A stratégia emberek összhangja lehet