„EGYÜTT – MŰKÖDÜNK” pedagógiai konzorcium

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Patay Sámuel Általános Iskola és Óvoda portfóliója
Advertisements

TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
„Ezt egy életen át kell játszani”
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
3. alprojekt A hátrányos, ill. halmozottan hátrányos helyzetű, a sajátos nevelési igényű illetve tanulási nehézségekkel küzdő tanulók fejlesztésére létrehozandó.
integrációs szaktanácsadó
Tantestületi felkészítő nap
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
Az IPR dokumentációjáról
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
Integrációs Program (IPR) a gyakorlatban
A Magyar Köztársaság kormánya. Folytatódnak a kormány oktatási esélyegyenlőségi programjai Arató Gergely államtitkár prezentációja Budapest, augusztus.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
Szűts József Általános Iskola
„Kompetencia alapú oktatás- egyenlő hozzáférés a vésztői Szabó Pál Általános Iskolában” TÁMOP / „ Az első mag ezerszer újra kel, folyton.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
„Integráció Zalában” körkép az iskolák IPR tevékenységéről Bedőné Fatér Tímea IPR folyamat-tanácsadó
Méltányossági elvek a közoktatásban
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
TÁMOP /08.2 Kompetenciafejlesztés innovatív intézményekben.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
intézményi folyamat-szaktanácsadó
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
Az esélyegyenlőséget szolgáló intézkedések az óvodában Némethné Józsa Ágnes tanácsos, óvodai szakreferens Győr, április 29. Győr-Moson-Sopron Megyei.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Patrónus program és ezzel együtt az IPR bevezetése 2007/ 2008-as tanévtől a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók esélyenlőségének biztosítása céljából.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
I ntegrációs P edagógiai R endszer. INTEGRÁLT NEVELÉS-OKTATÁS: A hátrányos (HH) és halmozottan hátrányos helyzetű (HHH), eltérő nevelési igényű, gyermekek.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
„Tervezéstől az önértékelésig" folyamat-tanácsadói közreműködéssel
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
„ Karöltve” Integrációs közoktatási referencia Intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános Iskola és Óvodában TÁMOP /
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
A tanárképzés szerkezete
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
HEFOP/2005/2.1.5 ˝HALMOZOTTAN HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TANULÓK INTEGRÁLT NEVELÉSE˝ ˝KARÖLTVE˝ TANULÓBARÁT ISKOLAI EGYÜTTMŰKÖDÉS KIALAKÍTÁSA ZALA MEGYÉBEN.
IGAZGATÓI BESZÁMOLÓ 2006/07 I. FÉLÉV. TARTALMI VÁZLAT AZ ISKOLA STATISZTIKAI MUTATÓI A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRA VALÓ ÁTTÉRÉS TAPASZTALATAI AZ INTEGRÁCIÓS.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Kompetencia alapú oktatás alkalmazását támogató módszertani továbbképzés.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
A második esély program - kutatás és fejlesztés Singer Péter Országos Közoktatási Intézet Iskolafejlesztési és Integrációs Központ június 17.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Jó gyakorlatok a közoktatás területén
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Az eredményesség mérése és szakmai ellenőrzés Összeállította: Barcziné Horváth Márta iskolaigazgató, IPR szakértő Kocsis Gáborné IPR szakértő.
IPR Halmozottan hátrányos helyzetű tanulók integrációs és képesség kibontakoztató programja Integrációs és képesség kibontakoztató pedagógiai rendszer.
Előadás másolata:

„EGYÜTT – MŰKÖDÜNK” pedagógiai konzorcium HEFOP 2.1.5 Hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelése – IPR képzés _____________________________________________________________ „EGYÜTT – MŰKÖDÜNK” pedagógiai konzorcium Somogyi Béla utcai Általános Iskola Jókai Mór Általános Iskola (Köztársaság tér) Vajda Péter Ének-zene Testnevelés Tagozatos Általános Iskola

HEFOP 2.1.5 Hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelése – IPR képzés _____________________________________________________________ Jogszabályi háttér 11/1994 (VI.8.) MKM rendelet 39/D §, 39/E §, 54 §(7)-(8)-(9) 39/D. § (1) Az e rendelet 1. §-a (1) bekezdésének b)-c) pontjában felsorolt iskola a tanuló szociális helyzetéből és fejlettségéből eredő hátrányának ellensúlyozása céljából képességkibontakoztató felkészítést (a továbbiakban: képességkibontakoztató felkészítés) szervez, melynek keretei között a tanuló egyéni képességének, tehetségének kibontakoztatása, a fejlődésének elősegítése, a többi tanulóhoz történő felzárkóztatása, tanulási, továbbtanulási esélyének kiegyenlítése, tehetségének kibontakoztatása folyik. (2) A képességkibontakoztató felkészítés keretében - a tanuló igényéhez igazodva - oldja meg az iskola a) a személyiségfejlesztéssel, közösségfejlesztéssel kapcsolatos pedagógiai feladatokat, b) a tanulási kudarcnak kitett tanulók felzárkóztatását segítő programot, c) a szociális hátrányok enyhítését segítő pedagógiai tevékenységet.

HEFOP 2.1.5 Hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelése – IPR képzés _____________________________________________________________ 3) A képességkibontakoztató felkészítésben részt vevő tanulók nevelése és oktatása a többi tanulóval együtt, azonos osztályban, csoportban folyik. (4) A képességkibontakoztató felkészítésben részt vevő tanulók nevelése és oktatása, tudásának értékelése az oktatási miniszter által - a közoktatási törvény 95. §-a (1) bekezdésének i) pontja alapján - kiadott pedagógiai rendszer alkalmazásával történik. (5) A képességkibontakoztató felkészítésben a tanuló a szülő írásban adott - a személyes adatai kezeléséhez való hozzájárulást is tartalmazó - egyetértő nyilatkozata alapján vehet részt, ha - a (6) bekezdésben meghatározott kivétellel - megfelel a következő feltételeknek: a) a törvényes felügyeletet gyakorló szülő tanulmányait legfeljebb az iskola nyolcadik évfolyamán fejezte be, továbbá b) a gyermek után a szülő rendszeres gyermekvédelmi támogatásra jogosult.

HEFOP 2.1.5 Hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelése – IPR képzés _____________________________________________________________ (6) Az iskola igazgatója felveheti a képességkibontakoztató felkészítésbe azt a tanulót is, aki az (5) bekezdés a)-b) pontjában meghatározott feltételek közül az egyiknek nem felel meg. Az így felvehető tanulók létszáma azonban nem haladhatja meg az adott osztályba felvett, képességkibontakoztató felkészítésben részt vevő tanulók tíz százalékát, tört létszám esetén felfelé kerekítve. (7) A képességkibontakoztató felkészítésben részt vevő tanuló haladását, fejlődését, illetve az ezeket hátráltató okokat az osztályfőnök és az érdekelt pedagógusok legalább három havonta értékelik. Az értékelésre meg kell hívni a tanuló szülőjét, a tanulót, a gyermek- és ifjúságvédelmi felelőst, indokolt esetben a gyermekjóléti szolgálat, a gyámhatóság, illetve a nevelési tanácsadó képviselőjét.

HEFOP 2.1.5 Hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelése – IPR képzés _____________________________________________________________ 39/E. § (1) Integrációs felkészítésben vesznek részt azok a képességkibontakoztató felkészítésben részt vevő tanulók (a továbbiakban: integrációs felkészítésben részt vevő tanulók), akik egy osztályba, osztálybontás esetén egy csoportba járnak azokkal a tanulókkal, akik nem vesznek részt a képességkibontakoztató felkészítésben. Az integrációs felkészítés megszervezése nem járhat együtt az integrációs felkészítésben részt vevő tanulók összevonásával. E rendelkezések alkalmazásában a tanulók összevonását jelenti, ha a) a településen egy iskola működik, évfolyamonként egy osztállyal és az integrációs oktatásban részt vevő tanulók osztályon, osztálybontás esetén csoporton belüli aránya meghaladja az ötven százalékot, b) a településen több iskola működik, és azok közül bármelyikben az integrációs felkészítésben részt vevő valamennyi tanuló létszámának az iskolába járó összes tanuló létszámához viszonyított aránya huszonöt százalékkal magasabb, mint az összes iskolában integrációs felkészítésben részt vevő tanulók létszámának az összes iskolába járó tanulók létszámához viszonyított aránya, c) az iskolában évfolyamonként több osztály működik, és évfolyamonként az egyes osztályokban integrációs felkészítésben részt vevő tanulók létszámának az osztályba járó összes tanuló létszámához viszonyított aránya eltérő az osztályok között, amennyiben ez az eltérés meghaladja a huszonöt százalékot.

HEFOP 2.1.5 Hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelése – IPR képzés _____________________________________________________________ (2) Az (1) bekezdés alkalmazásában iskola alatt mindig az azonos típusú iskolát kell érteni, beleértve a többcélú intézménynek az iskola típusának megfelelő intézményegységét is. (3) Az integrációs felkészítés az általános iskola első és ötödik, illetve a szakiskola kilencedik évfolyamain indítható. (4) Az integrációs felkészítésre egyebekben a 39/D. §-ban foglaltakat kell alkalmazni, azzal az eltéréssel, hogy a miniszter által kiadott pedagógiai rendszerben meghatározottak szerint a nemzeti, etnikai kisebbségi iskolai nevelésben és oktatásban részt vevő tanulók részére a magyar nyelv és kultúra elsajátítását biztosító tananyagot; a nemzeti, etnikai kisebbséghez nem tartozó tanulók részére a településen élő nemzeti, etnikai kisebbség kultúrájának megismerését szolgáló tananyagot is oktatni kell.

HEFOP 2.1.5 Hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelése – IPR képzés _____________________________________________________________ 54§ (7) Az e rendelet 39/E. §-a alapján iskolai oktatás a 2003/2004. tanévben indítható, az első, az ötödik és a kilencedik évfolyamon. A 2003/2004. tanévben integrált oktatás indítható akkor is, ha a) a 39/E. § (1) bekezdésének a) pontjában meghatározott esetben az integrációs felkészítésben részt vevő tanulók aránya meghaladja az ötven százalékot, de nem éri el a nyolcvan százalékot, b) a 39/E. § (1) bekezdés b) és c) pontjában meghatározott esetben az integrált felkészítésben részt vevő tanulók arányának eltérése meghaladja a huszonöt százalékot, de nem éri el az ötven százalékot, (8) A 2004/2005. tanévtől az első, ötödik és kilencedik osztályokban a (7) bekezdésben meghatározott eltérést évente időarányosan csökkenteni kell oly módon, hogy a 2008/2009. tanévben indított osztályokban elérjék az előírt arányokat. (9) Addig az időpontig, ameddig az integrációs felkészítés nem folyik az iskola valamennyi évfolyamán, az e rendelet 39/E. §-a (1) bekezdésének b) pontjában meghatározott arányokat csak az érintett évfolyamokra járó tanulók létszáma alapján kell megállapítani.

Az alkalmazás feltételei HEFOP 2.1.5 Hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelése – IPR képzés _____________________________________________________________ A hátrányos helyzetű tanulók integrációs és képességkibontakoztató felkészítésének pedagógiai rendszere (Az oktatási miniszter közleménye a közoktatási törvény 95. §-a (1) bekezdésének i) pontja alapján) Az integrációs felkészítés pedagógiai rendszere a következő elemeket tartalmazza: Az alkalmazás feltételei II. A tanítást-tanulást segítő és értékelő eszközrendszer III. Elvárható eredmények IV. Két éves bevezetési ütemterv

HEFOP 2.1.5 Hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelése – IPR képzés _____________________________________________________________ I. Az alkalmazás feltételei 1. Integrációs stratégia kialakítása 1.1. Helyzetelemzés az integráció szempontjai, elvárható eredményei 1.2. Célrendszer megfogalmazása (Az elvárható eredmények intézményi megfogalmazása – helyi sajátosságok figyelembe vétele) 1.3. Két éves bevezetési terv elkészítése – a mellékelt bevezetési ütemterv alapján 2. Az iskolába való bekerülés előkészítése 2.1. Az óvodából az iskolába való átmenet segítése 2.2. Heterogén osztályok kialakítása a jogszabályoknak megfelelően (11/1994 (VI. 8.) MKM 39/D.§ (3), 39/E.§(1))

HEFOP 2.1.5 Hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelése – IPR képzés _____________________________________________________________ 3. Együttműködések – partnerségi kapcsolatok kiépítése 3.1. Szülői házzal 3.2. Gyermekjóléti és családsegítő szolgálattal 3.3 Szakmai és szakszolgálatokkal 3.4. Középfokú oktatási intézményekkel 3.5. Kisebbségi önkormányzattal 3.6. Civil szervezetekkel

HEFOP 2.1.5 Hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelése – IPR képzés _____________________________________________________________ II. A tanítást-tanulást segítő eszközrendszer elemei 1. Kulcskompetenciákat fejlesztő programok és programelemek a következő területekről: Az önálló tanulást segítő fejlesztés Eszközjellegű kompetenciák fejlesztése Szociális kompetenciák fejlesztése 2. Az integrációt segítő tanórán kívüli programok, szabadidős tevékenységek Patrónusi, mentori, tutori rendszer Együttműködés civil (pl. tanodai) programmal Művészeti körök 3. Az integrációt elősegítő módszertani elemek Differenciált tanulásszervezés Kooperatív tanulásszervezés Projektmódszer Drámapedagógia

HEFOP 2.1.5 Hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelése – IPR képzés _____________________________________________________________ 4. Műhelymunka – a tanári együttműködés formái Értékelő esetmegbeszélések Problémamegoldó fórumok Hospitálásra épülő együttműködés 5. A háromhavonta kötelező kompetencia alapú értékelési rendszer eszközei Szöveges értékelés –árnyalt értékelés Egyéni fejődési napló 6. Multikulturális tartalmak Multikulturális tartalmak megjelenése különböző tantárgyakban Multikulturális tartalmak projektekben feldolgozva 7. A továbbhaladás feltételeinek biztosítása Pályaorientáció Továbbtanulásra felkészítő program

HEFOP 2.1.5 Hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelése – IPR képzés _____________________________________________________________ III. Várható eredmények A hátrányos helyzetű tanulók aránya az oktatási-nevelési intézményben megfelel a jogszabályban előírtaknak. Az intézmény tartósan képes a különböző háttérrel és különböző területeken eltérő fejlettséggel rendelkező gyerekek fogadására, és együttnevelésére. Multikulturális tartalmak beépülnek a helyi tantervbe. Az intézmény párbeszédet alakít ki minden szülővel. Az intézményben létezik tanári együttműködésre épülő értékelési rendszer. Ezek eredményeként: Nő az évfolyamvesztés nélkül továbbhaladó hátrányos helyzetű tanulók száma. Csökken az intézményben a tankötelezettségi kor határa előtt az iskolai rendszerből kikerülők száma. Nő az érettségit adó intézményekben továbbtanuló hátrányos helyzetű tanulók száma. Az adott intézményben az országos kompetenciamérések eredményei az országos átlagot meghaladó mértékben javulnak.

Konzorciumi pályázatunk fő elemei HEFOP 2.1.5 Hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelése – IPR képzés _____________________________________________________________ Konzorciumi pályázatunk fő elemei Projektmenedzsment Varga Sándor projektmenedzser Szontagh Pál szakmai vezető Bokor Emese gazdasági vezető Gáspárné Vágási Julianna minőségbiztosítási referens IPR menedzsmentek SOMOGYI: Varga Sándor, Bacsáné Bolla Ilona, Mózsik Mária, Szalkai Sándorné JÓKAI: Gáspárné Vágási Julianna, Amirás Miklósné, Kolozs Ágnes, Barta Edit VAJDA: Szontagh Pál, Szabóné Szél Julianna, Léhnert Béláné, Györgyné Szabó Ildikó Képzések Intézményenként 30-30 fő elvégzi a 30 órás „IPR-képzést”. JÓKAI: óvoda-iskola átmenet és a professzionális tanári kommunikáció SOMOGYI: differenciálás és a hatékony tanuló megismerési technikák VAJDA: multikulturális tartalmak és a kooperatív tanulás

HEFOP 2.1.5 Hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelése – IPR képzés _____________________________________________________________ Szolgáltató mikrocsoportok SOMOGYI: A szervezetfejlesztés, változásmenedzsment, IPR feltételrendszer kiépítés (Bacsáné Bolla Ilona) JÓKAI: A multikulturális tartalmak, interkulturális nevelés adaptálása és komplex művészeti program a hátrányos helyzetű / roma tanulók nevelése érdekében (Barta Edit) VAJDA: A társadalmi környezettel kapcsolatban működtetett együttműködés, projektoktatás (Szabóné Szél Julianna)

Tanórai differenciálás heterogén csoportban (Szalkai Sándorné) HEFOP 2.1.5 Hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelése – IPR képzés _____________________________________________________________ Fejlesztő mikrocsoportok SOMOGYI: Hatékony tanulómegismerési technikák és patronáló rendszerek adaptálása (Mózsik Mária) Tanórai differenciálás heterogén csoportban (Szalkai Sándorné) JÓKAI: Óvoda-iskola átmenet (Amirás Miklósné) Professzionális tanári kommunikáció (Kolozs Ágnes) VAJDA: Kooperatív tanulás adaptálása (Léhnert Béláné) Multikulturális tartalmak, interkulturális nevelés adaptálása (Györgyné Szabó Ildikó) Beszerzések Differenciált tanulószervezésre alkalmas tanulóbútorok

Józsefvárosi Önkormányzat OKISO Józsefvárosi Önkormányzat KEJB HEFOP 2.1.5 Hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelése – IPR képzés _____________________________________________________________ Együttműködések: Józsefvárosi Önkormányzat OKISO Józsefvárosi Önkormányzat KEJB Józsefvárosi Roma Kisebbségi Önkormányzat Józsefvárosi Nevelési Tanácsadó Józsefvárosi Gyermekjóléti Szolgálat Alapítvány a Jókai Mór Általános Iskoláért Alapítvány a Vajda Péter utcai Általános Iskoláért Somogyi Béla Utcai Általános Iskola Tanulóiért Alapítvány TÁ-TI-KA Napköziotthonos Óvoda Mesepalota Napköziotthonos Óvoda Raoul Wallenberg Humán Szakképző Iskola és Gimnázium

HEFOP 2.1.5 Hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelése – IPR képzés _____________________________________________________________ „Valószínűleg kevés szakma létezik, amellyel szemben a társadalom olyan ellentmondásos követelményeket támasztana, mint a tanároké: az élsportolók és a mozgáskorlátozottak vándorcsapatát ködben, úttalan utakon, észak–déli irányban vezesse úgy, hogy mindenki a legjobb hangulatban és lehetőleg egyszerre érkezzen meg három különböző célba.” (Hans Vollener) KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!