A MENTÁLHIGIÉNÉ FOGALMA, TÖRTÉNETE, JELENTŐSÉGE A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN A MENTÁLHIGIÉNÉ TÖRTÉNETE A MENTÁLHIGIÉNÉ MAGYARORSZÁGON A MAP ÉS A PEDAGÓGUSOK
A MENTÁLHIGIÉNÉ FOGALMÁNAK MEGKÖZELÍTÉSE Már megint egy idegen szó… Mi köze a tisztasághoz? Divatszó vagy tudományos igénnyel definiálható fogalom?
A MENTÁLHIGIÉNÉ EGYFELŐL: szemlélet elmélet tevékenységi terület intézményrendszer
A MENTÁLHIGIÉNÉ MÁSFELŐL: interdiszciplináris holisztikus gyakorlat-orientált promóciós jellegű
A „könnyed” definíció A mentálhigiéné a lelkileg egészséges személyiség kialakítására, valamint a mentálhigiénés elvek társadalomba való érvényesítésére irányuló mindenfajta erőfeszítés Magába foglalja a politikai cselekvés, vallásgyakorlás, a szociális gondoskodás, a közművelődés az oktatás, a törvénykezési és joggyakorlat, a tömegtájékoztatás, valamint a formális és informális közösségek működési területeit.
Történeti vonatkozások: A.W. Swetster 1843. Clifford Beers 1908. Mozgalmi jelleg Testi és lelki egészség egysége 1930. A szociális jólét fogalma 1948. Ottawai Charta 1986. Mental Health Promotion
Mentálhigiéné Magyarországon Országos Egészségvédelmi Liga Lelki Egészségvédelmi Szövetség 1936. Telefonos Lelkisegély Szolgálat 1970. Magyar Pszichiátriai Társaság 1980. TBZ kutatások Mentálhigiénés Programiroda 1995. Magyar Mentálhigiénés Szövetség 1998. Mentálhigiénés Tanszék 1998. OM Mentálhigiénés Szakértői Bizottság 2000.
Paradigma és politika Szakma vagy szemlélet Pszichiátriai vagy társadalmi kérdés ? Politikus vagy apolitikus ? Nemzeti stratégia vagy kampányelem ?
MAP „Áthúzódó” program. 1800 pedagógus végezte el. Szemléletformáló Hálózatépítő
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!