Cseke Istvánné, Szilágyi Barnabás Nyíregyházi Főiskola Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban HEFOP/2004/3.3.1-P.-2004-09-0113/1.1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
A tanári munka értékelése
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
• országos program vállalatok és intézmények energiahatékonyságának növelésére • védnökök, műszaki tudományos partnerek, gazdasági-társadalmi partnerek.
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
A MAB AKKREDITÁCIÓ értékelési szempontjai Dr. Veress Gábor 1Veress
A szolgáltatások minőségének biztosítása és értékelése
Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
12. hét: A TQM és a Minőségdíj Modellek (EFQM)
Minőségirányítás a felsőoktatásban
2007-es minőségügyi tevékenység BTK. A feladat Önértékelés készítése - szervezeti felépítés - oktatási és kutatási tevékenység személyi és infrastrukturális.
1 Munkatársi képzések a Debreceni Egyetemen HEFOP / /1.0 A képzési programmal és annak megvalósításával kapcsolatos akkreditációs.
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
A KÖZPONT MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA. Szabvány Ismétlődő műszaki, gazdasági és más feladatok optimális megoldásának MINTÁJA.
Szilágyi Barnabás Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban HEFOP/2004/3.3.1-P /1.1 NYF MIR rendszere, minőségfejlesztési.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Az intézményi akkreditáció feladatai és lebonyolításának rendje
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Széchenyi István Egyetem, Győr
Ellenőrzés, visszacsatolás
A Mezőgazdaságtudományi Kar minőségbiztosítási rendszere
Minőségdíjak.
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
Munkahelyi egészség és biztonság
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szakmai elvárások és elvárt eredmények a szociális szolgáltatásokon belül nyújtott étkeztetéssel kapcsolatban… Nyíregyháza, március 29.
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása Európában – a minőségbiztosítás és a nemzetköziesedés Rozsnyai Krisztina MAB Magyar.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
AZ ÚJ FELSŐOKTATÁSI TÖRVÉNY - MINŐSÉGFEJLESZTÉS, MINŐSÉGHITELESÍTÉS.
A MAB főbb tevékenységei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság Minőségügyi tájékoztató,
Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán.
© Veress, Záró konferencia június „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TQM-ISO Minőségügyi kérdések a Pécsi Tudományegyetemen Szellőné Fábián Mária főigazgató-helyettes PTE Egyetemi Könyvtár Budapest december.
1 A FELSŐOKTATÁS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA AZ AKKREDITÁLÓ SZEMÉVEL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem 2008.augusztus 27.
Minőségbiztosítási ismeretek
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe a felsőoktatásban Szabó Imre Diákközpont igazgató.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Minőségbiztosítás.
Minőségbiztosítás.
Molnárné Stadler Katalin Menner Ákos
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Cseke Istvánné, Szilágyi Barnabás Nyíregyházi Főiskola Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban HEFOP/2004/3.3.1-P /1.1 Felsővezetői oktatás

I. Megnyitó, képzés céljának ismertetése II. Törvényi előírások - Eu standardok, - MFAB új akkreditációs követelmények - Ftv. előírásai III. Ötszintű minőségdíj-modell ismertetése IV.Felsőoktatási Minőség Modell ismertetése - modell felépítése, - eredmény/adottság definíciója - RADAR logika V. Nyíregyházi Főiskola jelenlegi MIR rendszerének ismertetése - kapcsolódó feladatok definiálás - A 2005/6 évi önértékelés eredményei évi Min. fejlesztési stratégia (terv) elfogadása VI. Minőségfejlesztéshez kapcsolódó feladatok definiálása VII.Új IDP ismertetése - szervezeti felépítés - célok Program

Minőség fogalma - A különböző embereknek különböző dolgot jelent, - Az, amit a vevő annak tart, - Az, amikor a vevők mindig elégedettek, - A követelményeknek való megfelelés, - Használatra való alkalmasság, - Az ár önmagában nem határozza meg a MINŐSÉGET.

A minőség szabványos megfogalmazása „A minőség annak mértéke, hogy mennyire teljesíti a saját jellemzők összessége a követelményeket” (MSZ EN ISO 9000) Ez azt jelenti, hogy nem az igények és elvárások kielégítését befolyásoló jellemzők összessége jelenti a minőséget, hanem az igények és elvárások teljesítésének a mértéke. Azt nyújtani a vevőnek amit akar, amikor és ahol akarja, folyamatosan és megfelelő árért.

A vevő kényszeríti ki a minőséget Erre két piaci helyzetben nincs lehetőségük: - Gyártói-szolgáltatói piac vagy hiánypiac esetében, amikor a választási lehetőség az, hogy viszem vagy ott hagyom, nincs minőség. -Nem termelő ágazatoknál, ahol sokszor nincs választási lehetőség a visszautasításra. Pl. egészségügyben, infrastru- ktúra, víz, gáz, elektromos energia esetében. A minőséget a gyártó vagy szolgáltató diktálja.

Szervezet helyi – saját- minőségfogalma Azt fejezi ki, hogy az adott gyártó vagy szolgáltató megtalálja és megfogalmazza, hogy miben tud különleges, egyedi és kiváló lenni. Nem az egyéni érdekek vagy egyedi vevői igények felelőtlen kielégítését célozza, hanem a vevők igényei közötti dinamikus egyensúly megteremtését, figyelembe véve a szervezet környezetét és belső adottságait, dolgozóinak igényeit, a szervezet érdekeit.

NYF minőségpolitikája A Nyíregyházi Főiskola Magyarország észak-keleti régiójának olyan felsőoktatási tudáscentruma, amely vonzáskörzetének társadalmi-gazdasági helyzetét folyamatosan figyelemmel kísérve, érdemben hozzá tud járulni a tudásalapú gazdaság humán erőforrás-igényének biztosításához. Teszi ezt úgy, hogy jövőképét megvalósítsa, azaz régiójának meghatározó szereplőjű felsőoktatási intézménye maradjon. Fenti célkitűzés csak akkor érhető el, ha versenyképes, magas minőségű, gyakorlatorientált képzést nyújtunk partnereink számára. A Nyíregyházi Főiskola teljes körű tevékenysége során mindenkor meg kíván felelni a felvevőpiac, a gazdaság és a társadalom igényeinek. Mindent megteszünk azért, hogy a tevékenységeinkben érdekelt felek feltétlen megbízható és korrekt partnert találjanak bennünk. A főiskola elsősorban a helyi gazdasági élet szereplőivel működik együtt, és törekszik a hallgatókat a munkaerőpiac igényeinek megfelelően felkészíteni. Szolgáltatásainak a középpontjában a hallgató áll. Partnereinknek mindig érezniük kell, hogy a Nyíregyházi Főiskola „ A Mi szakértelmünk az Ön haladása” elv érvényesülésére törekszik. Meggyőződésünk, hogy elméletileg jól megalapozott és felvállaltan gyakorlatorientált képzésünk a régiónak olyan szakembereket kínál, akik e térség fejlesztéséhez jelentősen hozzájárulhatnak. A képzés és a kutatás minőségének fenntartása és fejlesztése érdekében a vezetés támogatja és megköveteli a folyamatos képzést és önképzést. Állandóan törekszünk szolgáltatásaink, szervezetünk és tevékenységeink fejlesztésére is. A vezetés elvárja, hogy minden munkatársa személyes tudásával és felelősségével járuljon hozzá a főiskola sikereihez.

Főbb célkitűzéseink, hogy a Nyíregyházi Főiskola: hallgatói Európában is versenyképes tudást és diplomát szerezhessenek; dolgozóinak minőségközpontú gondolkodásmódja fejlődjék, a minőség iránti elkötelezettség minden munkatársunknál váljon belső késztetéssé; megalapozott jó hírnevét állandóan öregbítse, a felsőoktatási versenyben pozícióját folyamatosan erősítse; munkatársai számára megbízható munkahelyet, megfelelő munkakörnyezetet és szakmai fejlődést biztosítson; ösztönözze hallgatóit képességeik minél teljesebb kifejlesztésére; a szakmai igényességet, a színvonalas munkakultúrát és a biztos tudást alakítsa ki a hallgatókban; az elméleti és a gyakorlati oktatás arányának helyes megválasztásával sikeres gyakorlati szakemberek képzését valósítsa meg; eredményesen működjön együtt hazánk és Európa felsőoktatási intézményeivel, társadalmi, ipari és gazdasági szervezeteivel a kulturális és gazdasági élet gazdagítása érdekében; a térség és a megye tudományos kutatási, műszaki fejlesztési centrumává váljon; regionális szerepkörét erősítése a határainkon átívelő oktatási, kutatási együttműködések fejlesztése érdekében.

Európai sztenderdek a felsőoktatási intézmények számára 1Minőségpolitika, stratégia és minőségügyi eljárások 2Programok indítása, követése és rendszeres belső értékelése 3 A hallgatók értékelése 4 Az oktatók minőségének biztosítása 5 Tanulás támogatás, erőforrások és hallgatói szolgáltatások 6 Belső információs rendszer 7 Nyilvánosság Oktatási segédanyag – VII. fejezet

Belső minőségbiztosítás – 1.sztenderd Minőségpolitika, stratégia és eljárások átfogó dokumentumok, eljárások  dipl. minősége! nyilvánosság, közzététel hallgatók, érdekeltek bevonása oktatás - kutatás belső minőségbiztosítási szervezet léte, leírása felelősségek, hatáskörök (szerv. egységek, egyének) megvalósítás, felülvizsgálat és pontosítás mikéntje

Programok indítása, követése, értékelése formális belső mechanizmusok tanulmányi kimenetek biztosítása (kompetenciák!) tartalom, felépítés különböző képzési formák megfelelő minősége eszközök, források hallgatói eredmények követése periodikus felülvizsgálatok, külső szakértőkkel rendszeres visszacsatolások (hallgatók, érdekeltek) Belső minőségbiztosítás – 2.sztenderd

A hallgatók értékelése kimenet, kompetenciák mérése nyilvános, egyértelmű osztályozási kritériumok ne csak egy vizsgáztató világos szabályok (hiányzás, betegségek) értékelések a szabályzatok szerint értékelések pontosságának ellenőrzése Belső minőségbiztosítás – 3.sztenderd

Oktatók minőségének biztosítása belső mechanizmusok szakmai és pedagógiai felkészültség visszacsatolások fogadása, korrekcióképesség továbbképzési lehetőségek biztosítása nem megfelelő oktatók eltávolítása Belső minőségbiztosítás – 4. sztenderd

Tanulás támogatás, hallgatói szolgáltatások programonként (specialitások) fizikai szolgáltatások (labor, könyvtár, szám.techn.) humán szolgáltatások (konzultációk, pályaorientáció) könnyű hozzáférhetőség hallgatói visszajelzések figyelembe vétele rendszeres felülvizsgálatok, fejlesztés Belső minőségbiztosítás – 5.sztenderd

Belső információs rendszer szisztematikus, elemzés, felhasználás hallgatók előrehaladása, teljesítménye hallgatók munkaerőpiaci alkalmazhatósága hallgatói elégedettség oktatók eredményessége források, költségek intézményi (program) teljesítménymutatók hazai és nemzetközi összehasonlítások Belső minőségbiztosítás – 6.sztenderd

Nyilvánosság naprakész, objektív információk közzététele programonként mennyiségi és minőségi (kimenetek!) végzett hallgatók tapasztalatai, elhelyezkedésük őszinte, valós kép, nem öndicséret Belső minőségbiztosítás – 7.sztenderd

1 A belső mb. eredményeinek figyelembe vétele 2 Külső eljárások kialakítása, célok, bevonás 3 Döntési kritériumok (nyilvánosság, konzisztencia) 4 Célnak való megfelelés 5 Jelentések közzététele, közérthetőség 6 Követési eljárások 7 Értékelési ciklusok 8 Rendszerszintű elemzések Külső minőségbiztosítás

VI. Belső információs rendszer (intézmény/kari szinten) MAB köv 1. Minőségpolitika, stratégia és minőségügyi eljárások II. Programok indítása, követése és rendszeres belső értékelése III. A hallgatók értékelése IV. Az oktatók minőségének biztosítása V. Tanulástámogatás, eszközök és hallgatói szolgáltatások VII. Nyilvánosság MAB szempontok –

Vizsgálandó (intézményi/kari szinten) Az intézmény minőségbiztosítási rendszere, a minőségbiztosítási rendszer működését segítő szervezeti struktúra: Tanácsadó testület: a szenátus alá rendelt „intézményi minőségbiztosítási és értékelési” bizottság, kari/intézeti szervezetségben a kari tanács alá rendelt „kari minőségbiztosítási és értékelési” bizottság, hallgatók bevonása.

o Minőségbiztosítási Iroda/Osztály/Igazgatóság, o kari/intézeti szinten minőségügyi felelős. - az intézmény minőségfejlesztési programja, intézményi/kari minőségfejlesztési szintű projektek, - a minőségpolitika megvalósításának, figyelemmel kísérésének módja, - a minőségfejlesztési beavatkozások, - a hallgatók szerepe a minőségbiztosítási rendszerben. Operatív és adminisztratív feladatokat ellátó: Vizsgálandó (intézményi/kari szinten)

2005. évi CXXXIX. törvény - működési folyamatok meghatározása, - a vezetési, tervezési, ellenőrzési, mérési, értékelési, fogyasztóvédelmi feladatok végrehajtása - oktatói munka hallgatói véleményezésének rendje - éves felülvizsgálat - közzététel Minőségfejlesztési program 221/2006. (XI. 15.) Korm. r. : A Felsőoktatási Minőségi Díjról