Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Gondolkodj Egészségesen! Program OSZMK baleset-megelőzési konferencia szeptember 30.
A biztonságos netes bankolás Pap Gyula Gyermekmentő szolgálat, Médiakonferencia szeptember 26.
A tanári munka értékelése
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
Megtakarításokról közérthetően mindenkinek
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Nyílt napok látogatottsága
Pénziskola Az Unghváry László Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakközépiskola és Szakiskolában.
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
Környezeti kontrolling
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TARTALMAK AZ OKTATÁSBAN A képzés célkitűzései.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Pénziránytű pénzügyi ismeretterjesztő honlap fiataloknak Háttér információk Szalay György Pénzügyi Kultúra Központ november 27.
Dr. Istvánovics Éva ügyvezető igazgató - Piacfelügyeleti igazgatóság A PSZÁF pénzügyi fogyasztóvédelmi tevékenysége és a témához.
MNB tanárszeminárium Budapest, április 17. DOLCETA fogyasztói oktatási program a hálózaton dr. Pavluska Valéria Pécsi Tudományegyetem
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
Digitális világ – interaktív táblán
Fogd A Kezem Alapítvány
Nemzetközi projekt az egészség társadalmi és gazdasági meghatározóiról Taller Ágnes december 4. DETERMINE.
A Safer Internetplus Program célja és területei eContentplus és Safer Internetplus Nemzeti Információs Nap Budapest, április 18. Simor Gabriella,GKM.
Nemzetközi összefogás az ökológiai gazdálkodás e-learning oktatásáért
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
„Egészséges étel az egészséges életért”
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
A beiskolázás előkészítése
1. BEVEZETÉS. EMBER,ENERGIA, KÖRNYEZET
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
PROJEKTNYITÓ május 18. MÓRA FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA 4400 Nyíregyháza, Fazekas János tér 8. TÁMOP / Referencia-intézmények országos.
A felnőttképzés tervezése, szervezése szervezeti formái Összeállította: Marton Eszter.
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
A virtuális víz nyomában. A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi.
Szakmai tanulmányút NORVÉGIA ( – ) A bemutatót készítette: Dr. Csermák Károly Ph.D.
Digitális generáció az iskolapadban Bedő Ferenc
Magyar Útügyi Társaság
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Fiatalok társadalmi részvétele és érdekképviselete
A foglalkoztatás tervezése a kiváltási Programban
Előadás másolata:

Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet Budapest, 2009. november 23. A fenntarthatóság és az oktatás kapcsolata - Mit tehet az iskola a fenntartható fejlődésért? dr. Pavluska Valéria Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar valeria.pavluska@ktk.pte.hu

Fenntarhatóság Napjaink egyik fő kérdése a fenntarthatóság A 60-as évektől egyre sürgetőbben vetődött fel a gazdasági, társadalmi és környezeti egyensúly megszilárdításának igénye 1987: „Közös jövőnk” (Brundtland-bizottság jelentése) - a fenntartható fejlődés meghatározása „Olyan fejlődést takar, amely biztosítja a jelen szükségleteinek kielégítését anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő generációk szükségleteinek kielégítését” Három alrendszer kerül egymással kapcsolatba: gazdasági (ld. pl. eladósodottság) környezeti (ld. pl. erőforrások kimerülése) társadalmi (ld. pl. aránytalanul olcsó munkaerő)

Fenntarthatóság és fogyasztói felelősség A fenntarthatóság közvetlenül és közvetve (a termelésre hatva) a felelős fogyasztáson múlik  fenntartható termelés és fogyasztás A fogyasztás tanult magatartás  a felelős fogyasztás specifikus kompetenciákat kíván A fenntarthatóság megteremtésében kitüntetett szerepet játszik az oktatás

Miért fontos a fogyasztói oktatás? Egyéni előnyök Aktívan védi a fogyasztókat Segít a fogyasztóknak, hogy megfelelően informáltak legyenek és megfelelően döntsenek Eszközt ad a fogyasztóknak ahhoz, hogy fogyasztóként aktív állampolgárok legyenek Társadalmi előnyök Társadalmi értékek érvényesülhetnek (egészségmegőrzés, felelősség, szolidaritás) Kiegyensúlyozzák a fogyasztók és a termelők közötti hatalmi viszonyokat Csökkentik a társadalmi költségeket

Mi a helyzet? A bank az átutalásokat fontossági sorrendben teljesíti. Igaz? Hamis? Mely fizetési módok esetében nem kell megadnia banki vagy kártyaadatait? számla ellenében történő fizetés, előre fizetés, utánvét előre fizetés, utánvét, hitelkártya bankszámla terhelése, számla ellenében történő fizetés Ki viseli a bankkártya elvesztéséből/ellopásából eredő kárt? Melyek a legfontosabb szabályok? Szeptember van, és egy hirdetőtáblán az üzletben az áll, hogy a „szezonális gyümölcsök ára 300 Ft/kg”. Mennyit kell fizetnie, ha nincs árjelzés a szőlő közelében? Melyiket kell mindig feltüntetni az élelmiszercímkén? a termék márkanevét, a táplálkozási információkat, a termék származási helyét Mi a biotermék biotermék? Az élelmiszercímkén fel lehet tüntetni, hogy a termék jó a szívnek a termék betegségek megelőzésére, gyógyítására alkalmas a termék használata bizonyos mértékű fogyást eredményez ?

Miért született meg a Dolceta? Különböző jelzések felhívták a figyelmet arra, hogy az Európai Unió tagországaiban szükségessé vált a fogyasztói tudatosság és felelősség növelése és az európai fogyasztói jogok megismerése Legyen fogyasztói oktatási-képzési anyag minden tagállamban, az EU minden hivatalos nyelvén elérhető és felhasználóbarát formában A megoldás valami más legyen, mint egy egyszerű információs anyag

Mi és ki van a Dolceta név mögött? www.dolceta.eu ec.europa.eu/consumers/index_en.htm www.eucen.org www.eaea.org www.pte.hu A Dolceta egy modul rendszerű, interaktív, on-line fogyasztói oktatási program, amely az EU valamennyi hivatalos nyelvén szabadon elérhető Az Európai Bizottság DGSANCO kezdeményezése a fogyasztók tájékoztatásának és képzésének fejlesztésére Partnerek - a 27 tagország nemzeti szakértői munkacsoportjai EUCEN - European Association for University Lifelong Learning – szerződő fél EAEA - European Association for the Education of Adults - koordinátor

A nemzeti fejlesztő csoportok Minden országban modulonként szerveződnek a fejlesztő csoportok A fejlesztő munkát egyetemek, fogyasztói szervezetek és más szervezetek szakértői végzik Az elkészült anyagokat európai és nemzeti fogyasztói jogi, pedagógiai, illetve on-line oktatási szakértők véleményezik

A Dolceta program célközönségei A programot elsősorban az általános és középiskolákban, illetve a felnőttoktatásban dolgozó tanárok, trénerek számára tervezték, akik valamilyen módon foglalkoznak a fogyasztói oktatással Oktató- vagy referencia eszközként használhatják fogyasztói szervezetek, kis- és középvállalkozások, kormányzati szervek, civil szervezetek, közösségi oktatási programok és a sajtó képviselői is A program az egyéni fogyasztók önálló tanulására is alkalmas

Mitől egyedülálló a Dolceta? Az interaktív tanulásra helyezi a hangsúlyt a passzív információ-átadás helyett (kompetencia- alapú, tesztek, feladatok, projektek) Egyablakos hozzáférést tesz lehetővé a fogyasztói ügyek sokféle kérdésében Egységes tartalmat biztosít minden ország számára, de igazodik a nemzeti szabályozáshoz és kultúrához Az egyetlen 27 tagállamra kiterjedő webes alkalmazás, melynek célja a fogyasztó- védelemmel kapcsolatos tananyagok eljuttatása az oktatókhoz

Dolceta honlap

A Dolceta története 1. szakasz: 2003. dec. – 2006. jún. Modul 1 – Fogyasztói jogok Modul 2 – Pénzügyi szolgáltatások 2. szakasz: 2006. júl. – 2007. jún. M1 és M2 javítás, aktualizálás 3. szakasz: 2006. dec. – 2008. dec. Modul 3 – A fogyasztók biztonsága Modul 4 – Tanári szoba

Jelenleg folyó fejlesztések 4. szakasz: 2007. dec. – 2009. nov. Modul 5 - Fenntartható fogyasztás (táplálkozás, jó megjelenés, közlekedés, lakás) Modul 6 - Általános érdekű szolgáltatások (távközlés, posta, közlekedés, energia- és vízszolgáltatás) M1 és M2 aktualizálása 5. szakasz: 2008. ápr. – 2010. márc. Modul 7 - Pénzügyi kultúra tanári modul általános és középiskolai tanárok számára pénzügyi alapismeretek oktatásához (az M4-hez hasonló)

Jövőbeni fejlesztések 6. szakasz: 2009. nov.- 2011. közepéig Modul 8 - Élelmiszerbiztonság Tervezett fejlesztés Modul 9 - Egészségügy, betegjogok Az elkészült modulok javítása, aktualizálása A weboldal korszerűsítése, javítása

A modulok életciklusa Egy szakértői tervező csoport (kb.10 ország képviselteti magát) a technikai csoporttal közösen összeállítja a modul tervét (tartalom, interaktivitás, megjelenítés, stb.) Konzultáció a partnerek fejlesztőivel a végleges tartalomról A nemzeti csoportok fejlesztő munkája Tesztelés valódi felhasználókkal és értékelés a fejlesztéssel párhuzamosan Nyilvánosságra hozás és terjesztés

Program disszemináció Közös megoldások (EU szinten) Kiadvány - Tanári füzet Vizuális anyagok: (plakát, matrica, bookmark, egységes megjelenés, stb.) Direct mail (címlista!) Európai és nemzeti események (konferencia, szeminárium) Egyedi megoldások (hazai szinten) Web-linkek (pl. Sulinet, Tudatos vásárló) Szakmai hálózatok (pl. Konzultatív Fórum) Hazai rendezvények Egyedi alkalmazások

Elkészült modulok A magyar nyelvű Dolceta oldal közvetlen elérhetősége: www.dolceta.eu/magyarorszag/index.php

1. modul: Fogyasztói jogok Adásvételi szerződés Árcímkézés Távkereskedelem Reklámozás A termékek és a szolgáltatások biztonsága Vitás ügyek elintézése Egységes piac Különleges kérdések

Pénzügyi szolgáltatások 2. modul: Pénzügyi szolgáltatások A családi költségvetés kezelése Hitelezés Jelzálog Folyószámla fenntartása Fizetési eszközök Megtakarítások és befektetések

3. modul: A fogyasztók biztonsága

4. modul: Tanári szoba

A 4. (tanári) modul fejezetei Bevezetés a fogyasztói oktatásba Felelősség és fenntarthatóság Pénzgazdálkodás Fogyasztói szolgáltatások Egészség és biztonság Szójegyzék

1. rész: Bevezetés…

Bevezetés a fogyasztói oktatásba Miért van szükség fogyasztói oktatásra? Hogyan történjék a fogyasztói oktatás? Mit tanítsunk a fogyasztói oktatás keretében? Kit tanítsunk a fogyasztói oktatás keretében? Hol és minek keretében történjék a fogyasztói oktatás? Tesztek

Kompetencia-orientált tanulás Kompetencia-alapú fogyasztói oktatási modell (Competence Based Consumer Education Model - COBACE) Felmérés Tervezés Értékelés Alkalmazás

Kompetencia-orientált tanulás Főszerepben a tanuló! Én! Én!

A kompetencia-orientált tanulás alapelvei Főszerepben a tanuló, nem a tananyag Előzetesen értékeli a célcsoportot A tanulók mindennapi életéből és tapasztalataiból vett példákat használ Eszközöket ajánl az információk kezeléséhez Különböző tanulási megközelítésekkel képessé teszi a tanulókat a reflektálásra Szakértőket von be a tanulási folyamatba Integrált módon teszi változatossá a tudás, az attitűdök és a képességek fejlesztéséhez használt módszereket

4. Modul - Óratervek Célcsoport Óraterv Interaktív teszt Gyerekek (6-12 évesek) 8 5 Tizenévesek (12- 18 évesek) Felnőttek (18 év felettiek) 6

Pénzgazdálkodás kompetencia: A pénzügyek tudatos kezelése A tanulók személyes pénzügyeik tudatos kezelése céljából képesek költségvetés készítésére és pénzügyi döntéseik következményeinek értékelésére. kompetencia: A pénzügyi kockázat értékelése A tanulók képesek az egyéni kockázat értékelésére a vásárlási döntés előtt, és bizonyságát adják a kockázat, a biztonság és a fogyasztói felelősség ismeretének.

1. kompetencia A pénzügyek tudatos kezelése Pénzgazdálkodás Szint Óra címe 1. kompetencia A pénzügyek tudatos kezelése 2. kompetencia A pénzügyi kockázat értékelése Gyerekek Gazdálkodás a zsebpénzzel Hol vásárol(j)unk? (üzlettípusok) Tizen- évesek Gazdálkodj okosan! Figyelj a részletekre! - A mobiltelefon pénzügyi kockázata Felnőttek Tervezzük meg pénzügyeinket! Mennyire biztonságos? – Fizetési módok internetes vásárlás esetén

Egészség és biztonság kompetencia: Az információk felhasználása és értékelése A tanulók képesek megkülönböztetni és értékelni az élelmiszerekre és az egészségügyi termékekre vonatkozó információkat és reklámokat. kompetencia: A fogyasztói ismeretek alkalmazása az egészség megőrzésében A tanulók értik és egészségük megőrzése érdekében alkalmazzák a fogyasztói ismereteket, magabiztosan és megfelelően élnek a fogyasztói jogokkal. .

1. kompetencia Az információk felhasználása és értékelése Egészség és biztonság Szint Óra címe 1. kompetencia Az információk felhasználása és értékelése 2. kompetencia A fogyasztói ismeretek alkalmazása az egészség megőrzésében Gyerekek A tudatos vásárló - a reklámok szerepe Egészségesen táplálkozom? Tizen- évesek Az élelmiszercímke - Tudjuk, hogy mit jelent?! Kezdjük a napot egészségesen! Felnőttek Információ – értékelés - választás (gyártói és kereskedelmi márkák minőségi és árinformációi) Válasszuk az egészségeset!

Felelősség és fenntarthatóság kompetencia: A fogyasztói viselkedésminták felismerése és értékelése A tanulók képesek felismerni és megérteni az egyéni fogyasztói viselkedésmintákat, és képesek elemezni azok társadalomra, környezetre és az egyéni életminőségre gyakorolt hatását. kompetencia: A termékminőség elemzése és a fenntarthatóság elősegítése A tanulók különbséget tudnak tenni az eltérő termékminőség felfogások között (a termelők, a kereskedők és a fogyasztók nézőpontjából), és az érdekképviselet, illetve a fogyasztói döntések révén képesek aktívan elősegíteni a fenntarthatóságot.

Felelősség és fenntarthatóság Szint Óra címe 1. kompetencia A fogyasztói viselkedésminták felismerése és értékelése 2. kompetencia A termékminőség elemzése és a fenntarthatóság elősegítése Gyerekek A hulladék nem szemét! Legyél zöld turista! Tizen- évesek Legyünk vagy birtokoljunk? Legyen energiatakarékos az otthonod! Felnőttek Méltányos kereskedelem Miért vegyünk bioterméket?

Fogyasztói szolgáltatások kompetencia: Fogyasztói felelősség a szolgáltatások igénybevételekor A tanulók képesek átgondolni fogyasztói szerepüket a szolgáltatásokkal kapcsolatban és képesek bizonyítékát adni fogyasztói felelősségüknek a különféle szolgáltatások igénybevétele és fejlesztése során. kompetencia: A szolgáltatások minőségére gyakorolt fogyasztói befolyás felismerése A tanulók képesek azonosítani a szolgáltatásokat és értékelni a szolgáltatások minőségét abból a célból, hogy aktívan vegyenek részt a döntésekben és kritikusan válasszanak. .

Fogyasztói szolgáltatások Szint Óra címe 1. kompetencia Fogyasztói felelősség a szolgáltatások igénybevételekor 2. kompetencia A szolgáltatások minőségére gyakorolt fogyasztói befolyás felismerése Gyerekek Használd felelősen a közszolgáltatásokat! Hogyan lesz a vízből ivóvíz? Vízszolgáltatás Tizen- évesek Enyém, tiéd, miénk?! - Közszolgáltatások a lakóhelyen Rajtunk is múlik! Lakóhelyi érdekérvényesítés Felnőttek Gondolkodj, mielőtt rákattintasz! Internetes segítség szolgáltatások kereséséhez

Szójegyzék A modulban használt legfontosabb fogalmak betűrendbe szedett listája

Óratervek On-line olvasható vagy PDF file-ban letölthető Pénzgazdálkodás – 2. kompetencia: A pénzügyi kockázat értékelése Óraterv tizenéveseknek Cím: Figyelj a részletekre! - A mobiltelefon pénzügyi kockázata Az óraterv segíti a tizenéves gyerekek felelős attitűdjének kialakulását a mobiltelefon szolgáltatások igénybevétele terén, és fejleszti a pénzgazdálkodással kapcsolatos kompetenciáikat. Kompetencia A tanulók felismerik, hogy a vásárlási döntést körültekintően, tudatosan kell előkészíteniük, és a konfliktusok elkerülése érdekében érdemes kikérni szüleik tanácsát. Képesek előzetesen is értékelni a pénzügyi döntések következményeit. Időtartam: 3 foglalkozás - 45 perc foglalkozásonként Korcsoport 12– 14 évesek Tantervi összefüggés Életvitel, háztartástan: Ésszerű gazdálkodás a pénzzel. Cselekvési folyamat tervezése. Matematika: mennyiségek összehasonlítása; kalkuláció; következtetés Közgazdasági ismeretek: vásárlás; reklám Anyanyelv: fogalmak értelmezése; szövegértés; szövegszerkesztés; kérdőív összeállítása Kommunikáció: eredményes kooperáció, tervek ismertetése, vita, érvelés; improvizációs szerepjáték Statisztika: adatgyűjtés, adatkezelés, -feldolgozás, - értelmezés Informatika: Excel és Word programok kezelése, alkalmazása Vizuális kultúra: képi illusztráció Tanítási és tanulási eszközök Bevezető történet: Egy mobiltelefon-logó letöltésének története Szókártyák a történet újraírásához, illetve a vásárlási döntési folyamatábra összeállításához Teszt: Vásárlás és/vagy szerződés Kérdőív: a mobiltelefonnal kapcsolatos adatgyűjtés Képek, illusztrációk (a gyerekek által jól ismert, gyakran használt fogyasztási cikkek jellegzetes képei, pl. csokoládé, tej, kenyér, alma, üdítő, joghurt, rágógumi, hamburger, chips, fogkrém, tisztálkodási szerek, ceruza, farmernadrág, póló, sportcipő, CD lemez, különböző játékok, MP3 lejátszó, mobil telefon, különböző sporteszközök, mozijegy, belépőjegy hangversenyre, stb. a gyerekek maguk is illusztrálhatnak termékeket) Papírlapok listák, illusztrációk, brosúra készítéséhez, színes ceruza, többszínű filctoll Tábla; táblázat Internet hozzáférés Instrukciós kártya A tanulás céljai, eredményei Készségek: A tanulók képesek mérlegelni, hogy miért vásároljanak meg bizonyos dolgokat; képesek felbecsülni a pénzügyi döntések egyéni kockázatait; kezelik az információkat. Attitűdök: Tudatában vannak annak, hogy a vásárlói döntések előkészítése jelentősen csökkentheti a kockázatot. Ismeret és megértés: Felismerik a fogyasztói döntések külső befolyásoló tényezőit; ismerik fogyasztói jogaikat; ismerik és használják a vásárlási feltételek jogszabályait; értik a szerződéseket; tudják, hogyan kapjanak értéket a pénzért.

Az óratervek tartalmi elemei Fejezet (témakör) – kompetencia Óra címe Időtartam – óraszám Korcsoport Tantervi összefüggés Tanítási és tanulási eszközök A tanulás célja, eredményei készségek attitűdök ismeret és megértés A tanítás, tanulás folyamata (lépésről- lépésre) Összefoglalás Források és kapcsolódások

Tanítási, tanulási eszközök PowerPoint prezentáció Információs lapok Történetek Szerepjátékok Társasjátékok Szituációs kártyák Esettanulmányok Munkalapok, feladatlapok Kártyák Video klipek Kvízek, tesztek Projektfeladatok

Keresési lehetőségek Korcsoport szerint Kereszthivatkozások (a modul más témakörei, fontos fogalmai) szerint Tantárgyi kapcsolódási lehetőségek szerint Interaktív feladatok, kvízek szerint

Fontosabb kereszthivatkozási témák Állampolgáriság Fogyasztói jogok Fogyasztói kompetenciák Fenntarthatóság Média Olvasási képesség Számolási képesség stb.

Tantárgyak Matematika Anyanyelv Biológia Fizika Társadalomismeret Gazdasági ismeretek Egészségtan Háztartásgazdaságtan Informatika Vizuális kultúra Pszichológia Földrajz Stb.

Interaktív kvízek Igaz – hamis tesztek Felelet választás Mondat kiegészítés Fogyasztói profil alkotása

5. modul: Fenntartható fogyasztás Bevezetés: A fenntarthatóság elméleti és gyakorlati kérdései Táplálkozás Jó megjelenés Otthon Közlekedés Tanároknak Szójegyzék

Táplálkozás Bevezetés Honnan származik az élelmiszer? Hogyan választjuk ki az élelmiszert? Hogyan készítjük el az ételt?

Jó megjelenés Bevezetés Fenntartható személyi higiénia Fenntartható szépség- és testápolás Mit viseljünk?

Otthon Az otthon kiválasztása Házépítés, -felújítás és -kialakítás A lakás berendezése Háztartásvezetés Kertünk Élet a családdal

Közlekedés Bevezetés Gyaloglás és kerékpározás Autózás Vasút Repülőgép Városi közlekedés Alternatív üzemanyagok és járművek A gyermekek és a közlekedés A mobilitás jövője

Köszönöm a figyelmet!