REFORMPEDAGÓGIA
Első szakasz Ellen Key (1849-1926): A gyermek évszázada Művészetpedagógia New School: Cecil Reddie Maria Montessori Ovide Decroly
Második szakasz Waldorf pedagógia – Rudolf Steiner Dalton-plan Helen Parkhurst Winnetka-plan Carleton W. Washburne Jena-plan Peter Petersen Kerschensteiner munkaiskola Celestin Freinet
Maria Montessori 1870-1952 1899 - gyógypedagógiai intézet 1907 - „casa dei bambini” 1909 - „Módszerem könyve” 1929 - Nemzetközi Montessori Szövetség 1870-1952
Pedagógiai -pszichológiai alapelvei Hagyjuk a gyermeket önállóan cselekedni Gyermekhez méretezett környezet A nevelés alapelve: a gyermek aktivitása -- lehetőség az érzékszervek fejlesztésére, az önálló tapasztalatszerzésre.
Módszerek - Eszközök A napirend Érzékszervi fejlesztő eszközök Foglakozási formák A Montessori intézetek belső világa A tanítás tartalma
A Montessori pedagógia Magyarországon 1912 - az első Montessori óvoda Burchard-Bélaváry Erzsébet - 1927-1944 - óvoda - 1928-1941 - iskola 1933 - Magyar Montessori Egyesület
A Waldorf pedagógia A koncepció antropológiai alapjai - az antropozófia Az egyedfejlődés - 0-7 év -a világ érzékszervi befogadása - 7-14 év- engedelmes példakövetés - 14-21 év- az autonóm ítéletalkotás kora - 21-28 év a bölcsesség kora Rudolf Steiner 1861-1925
A Waldorf iskolák A Waldorf iskolák sajátosságai Az epochális oktatás Az euritmia Waldorf iskolák Magyarországon 1926-1932 Göllner Márta iskolája
Peter Petersen - Jena Plan Osztályrendszer helyett - csoportok Alsósok: az 1-3. iskolai év tanulói 7-9 évesek Középső csoport a 4-6. iskolai év tanulói 10-12 évesek Felsősök csoportja a 6-8. iskolai év tanulói 12-14 évesek Ifjúsági csoport a 8-10. iskolai év tanulói 14-16 évesek 1884-1952
Művelődési alapformák Beszélgetés Játék Munka Ünnep