A projektoktatásról.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Kapcsolattartás a szülői házzal
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Lépések, végrehajtás, portfólió Marksteinné Molnár Julianna
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
Nyílt napok látogatottsága
Kompetencia alapú oktatás Szociális kompetencia bevezetése 4. évfolyamon beszédsérülteknél.
MAG Készítette: Bojtor Attiláné NKI Babay József Általános Iskola és Sportiskola.
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Fontosabb fogalmak Képesség :
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
GONDOLATOK AZ OSZTÁLYF Ő NÖK ÉS A GYERMEKVÉDELMI FELEL Ő S EGYÜTTM Ű KÖDÉSÉR Ő L Csillag Ferenc – pedagógiai szakért ő.
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Szeretet, türelem, tolerancia
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Az e-portfólió használati köre
A Mályi-projekt. Bevezető A projekt ötlete: találkozni a gyerekekkel iskolán kívül is A projekt ötlete: találkozni a gyerekekkel iskolán kívül is Olyan.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Indító gondolatok 2000-ben egy nemzetközi vizsgálat szerint 32 ország tanulói közül a magyar diákok mondták legtöbben, hogy nem szeretik az iskolát, mert.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
TÁMOP b-14/ „határokon túl-ha/tár”
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Új modulok a szakképzésben Projektmenedzsment – MS Project 2007 Szentirmai Róbert.
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT.  NAT 2012, EMMI-rendelet 2012  2016-tól az érettségi vizsga megkezdéséhez 50 óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
Munkaszervezési formák
Út a sikeres tanuláshoz
A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA AZ ANGOL ÓRÁN Készítette: Kövérné Zajácz Ida Tokaj, január 22.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
ÁLLATI HETEK HÁROM HETET MEGHALADÓ PROJEKT. A TÉMA: Állatok és állatvédelem A TÉMA: Állatok és állatvédelem.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Projektorientált matematikaoktatás
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
KRE-AKTÍV motivációs projekt
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
MINŐSÍTETT TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELY PÁLYÁZAT
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Kompetencia alapú szakoktatás
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Előadás másolata:

A projektoktatásról

Mi a projekt? A „projekt” kifejezést az oktatásban pedagógiai értelemben először 1900-ban R. Richardson alkalmazta az Egyesült Államokban a szakmai oktatáshoz kapcsolódóan. Ezt a kifejezést terjesztette ki a későbbiekben John Dewey és William Heard Kilpatrick a szakképzésen túli oktatásra is, ugyan csak az USA-ban.

A projekt oktatás kritériumai: 1. A kiindulópont a tanulók problémafelvető kérdése legyen, a tervezés közösen történjék. 2. A projekt megoldása a tevékenységen keresztül kapcsolódjon a valóságos helyzetekhez. 3. Adjon módot individualizált munkára. 4. Adjon módot csoportmunkára. 5. Kidolgozása összefüggő, hosszabb időtartamra nyúljon el. 6. A cél az iskolán kívüli helyzet megismerésére vagy megváltoztatására vonatkozzék. 7. Interdiszciplinaritás jellemezze. 8. A pedagógusok és a tanulók egyenrangú, ám különböző kompetenciákkal rendelkező partnerekként dolgozzanak együtt. 9. A tanulók önállóan döntsenek, és legyenek felelősek saját döntéseikért. 10. A pedagógus vonuljon vissza stimuláló, szervező, tanácsadó funkcióba. 11. A tanulók közötti kapcsolatok erősek, kommunikatívak legyenek.

A projektoktatás értelmezése tehát: Valamely komplex téma olyan feldolgozása, amelynek során a téma meghatározása, a munkamenet megtervezése és megszervezése, a témával való foglalkozás, a munka eredményeinek létrehozása és bemutatása a gyerekek valódi (egyéni, páros, csoportos) önálló tevékenységén alapul. A pedagógus feladata a gyerekek önállóságának helyt adni, ezt az önállóságot facilitátorként, szupervizorként, tanácsadóként segíteni.

A pedagógiai projekt fő szakaszai: • a projekt gondolatának érlelése, inkubációs szakasz, • a projekt indítása: • a projekt definiálása, • a projekt megtervezése, • a projekt végrehajtása, • a projekt lezárása: • prezentáció, értékelés

Az inkubációs szakasz Kétféleképpen indíthatunk: - Van egy jó témánk, úgy érezzük, gondoljuk, sok érdekeset, fontosat ki lehetne belőle hozni a projektmunka lehetőségeit felhasználva. - Szeretnénk a pedagógiai munkánkban projekt munkával próbálkozni, mert szüksé gesnek ítéljük azokat a fejlesztő hatásokat, amelyeket a projektmunkával kapcsolatban

Példák a tanulói témaválasztás inspirálására: • Kiraknak a folyosóra egy nagy piros postaládát, föléje nagy betűkkel felírják, mit, milyen célból várnak a tanulótól. • A fo lyosók falára nagy ív csomagolópapírokat helyeznek el, melléjük színes tollakat erősítenek, nagy kérdőjellel indítva az érdeklődést. • Az iskola bejáratához (belülről kikerülhetetlenül) egy nagy kartonpapírból készített elefántot helyeznek, fülére színes tollakat lógatnak, hasára nagy kérdőjelet írnak. • Kartonpapír ból nagy fát lehet készíteni színes levelekkel, egyre-egyre témát lehet írni, a többire kérdőjelet stb.

Amire figyelni kell: Bevonandó kollégák kompetenciái (motiváltság, szakterületi felkészültség, projektoktatásban elméleti tájékozottság, projektoktatásban gyakorlottság, krativitás, szervezési készség, konfliktuskezelésben jártasság stb). anyagi, eszközi feltételek, miről érdemes előzetesen minden érintettnek gondolkodnia? témarészekre bontás Provokációs eszközök/módszerek: • a pedagógus – olykor talán választ sem váró – érdeklődő kérdése szóban, • a pedagógus saját ötleteiből egy-egy gondolat kifüggesztése a falra feltűnő helyre: „én erre gondolok…”, • korábban már megvalósított hasonló vagy azonos témájú projekt egy-egy bemutatható végeredményének elhelyezése az osztályban: „mi is ilyet készítsünk?” stb.

A projekt indítása A projekt definiálása - e szakasz eredménye a téma pontos rögzítése, a kapcsolódó felelős személyek és a globális időtartam, valamint a munka közös szabályainak meghatározása. A témával kapcsolatos döntés során mérlegelendő szempontok: • A téma feldolgozása nem veszélyeztetheti a tanulók testi, lelki egészségét. • Ki az a tanár, szülő, külső szakember, aki vállalja a téma, adott esetben az egyes résztémák „szakértését”. • Megvannak-e a feldolgozás eszközi, anyagi feltételei. • Belefér-e a téma feldolgozása a rendelkezésre álló időbe.

A téma pontos értelmezése érdekében fontos, hogy a téma struktúrájával is tisztában legyenek a feldolgozásra vállalkozók. Ennek a vizualizálása fontos lehet a későbbiek érdekében. --- A vizualizálás egyik lehetséges módja a gondolattérkép.

2. A projekt megtervezése A tervezőmunka a projekthez kapcsolódóan általánosan a célokból (a végeredményből, a produktumokból) indulki, s az azokhoz vezető tennivalókra, utakra, feladatokra terjed ki, személyekhez, időtartamhoz kapcsolódó pontossággal. A projekt általános meghatározásakor célnak a végeredmény tekinthető, a tervezés az ehhez vezető részcélok, utak, feladatok lebontása. Pedagógiai projektnél a célból kiindulva ugyanezeket meg kell tervezni, de sajátos a helyzet, mert a célok két rétegével kell foglalkoznunk: a pedagógiai célokkal és a produktumokkal.

3. A projekt végrehajtása Sajátossága a diákok önállósága A pedagógus feladata, lehetősége ezalatt a tanulókról, a munka menetéről feljegyzések készítése a projektnaplóba. - Időben elhúzódó projekt esetén a tanulóknak is célszerű „kutatófüzetet” Használniuk.

Szervezési tennivalók: • Amikor az osztályteremben dolgoznak, legyen a tanulóknak elegendő helyük. • A páros vagy csoportos beszélgetéssel ne zavarják egymást (dolgozhatnak a folyosón is, más „kölcsön kért” helyen is). • A különböző produktumokat félkész állapotban is lehessen az osztályban biztonságos helyen tárolni, vagy éppen másnapi folytatás céljából elöl hagyni • Legyen mindennek és mindenkinek a többiek által is ismert helye. • Az iskolán kívüli színhelyekre való elérést – amikor ezt a tanuló fizikai és közlekedési biztonsága igényli – elő kell készíteni. • Az iskolán kívüli színhelyeken (pl. interjú idegen családokban stb.) a morális biztonságot garantálni kell. • Az iskolán kívüli programokra indirekt módon is figyelni kell. • A teljesítmények időarányos (tervezéssel összhangban levő) teljesítését figyelemmel kell kísérni (mérföldkövek!) stb.

Abban az esetben, ha a tanulóknak szükségük van az önálló feladatmegoldás segítésére, egyszeri instrukciók mellett munkakártyák és/vagy logikai kártyák készítésével is segíthetünk.

A projekt lezárása 1. A projekt bemutatása 2. Értékelés A projekt prezentálása A témafeldolgozás eredményeinek bemutatása akkor lehet örömteli, sikeres záróakkord, ha az alkalom ünnepi. A tanulókat az ilyen alkalmak megszervezésébe bevezetni szintén szép lehetőség.