Bemutatom iskolám GEOPOLITIKAI HELYZETETE TERMÉSZETI KÖRNYEZETE ÉPÍTETT KÖRNYEZETE TÁRSADALMI KÖRNYEZETE TANULÓI REKRUTÁCIÓJA (KIK A TANULÓI?)
Az iskola mint rendszer A rendszer alapelemei (egy elem változása visszahat az egészre) input (bemenet) folyamatok output (kimenet)
Az iskola mint rendszer A rendszer alapelemei Input (spirituális, emberi, tárgyi) elvárások szabályok normák makrotársadalom helyi társadalom partnerek tanulók szülők pedagógusok egyéb személyzet épület, szervezett terek berendezés felszerelés taneszköz folyamatok menedzselés Interakciók érdek-érvényesítés nevelés oktatás-tanulás szociális gondoskodás output „megnevelt, megokosított” tanulók tapasztaltabb, fáradtabb, megélhetéshez jutott alkalmazottak elhasznált terek, berendezések, felszerelések műveltebb, szervezettebb társadalom elhasznált költségvetés
Az EFQM rendszere
AZ ISKOLA (2) ÉPÜLETE BERENDEZÉSE, ESZKÖZPARKJA PÉNZÜGYI-GAZDASÁGI HELYZETE FUNKCIÓJA TANULÓLÉTSZÁM, CSOPORTLÉTSZÁMOK. MENNYISÉGI VISZONYOK SZERVEZETE, SZERVEZETI FELÉPÍTÉSE STÁB (NEVELŐTESTÜLET) VEZETÉS
AZ ISKOLA (3) CÉLJAI, ALAPELVEI EREDMÉNYEI 1 (TOVÁBBTANULÁS) EREDMÉNYEI 2 (EGYÉB) CURRICULUMMAL ÖSSZEFÜGGŐ TÖRTÉNÉSEK EXTRACURRICULUM A (OKTATÁS, MŰVELŐDÉS) EXTRACURRICULUM B (NEVELÉS) EXTRACURRICULUM C (SZOCIÁLIS ELLÁTÁS) TEHETSÉGGONDOZÁS HÁTRÁNYOS HELYZETŰEK SEGÍTÉSE TANULÁSI NEHÉZSÉGEKKEL KÜZDŐK SEGÍTÉSE GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGVÉDELMI TEVÉKENYSÉG ETNIKAI-KISEBBSÉGI NEVELÉS-OKTATÁS SPECIÁLIS BÁNÁSMÓDOT IGÉNYLŐK (GYP) FOGLALKOZTATÁSA KÖZÖSSÉGI LÉT, KÖZÖSSÉGI SZERKEZET ÉRDEKÉRVÉNYESÍTÉS, JOGOK
Az iskola (4) KAPCSOLAT FENNTARTÓVAL KAPCSOLAT MÁS OKTATÁSI INTÉZMÉNYEKKEL (ÓVODA, KOLLÉGIUM, MÁS ISKOLA STB.) KAPCSOLAT CIVIL MOZGALMAKKAL(ALAPÍTVÁNYOK, GYEREKSZERVEZETEK, SZÜLŐI SZERVEZETEK, SZAKMAI SZERVEZETEK STB.) KAPCSOLAT CSALÁDDAL KAPCSOLAT EGYÉB SZERVEZETEKKEL, INTÉZMÉNYEKKEL
Az iskola Tradíciók, időtényező a leírásban Egyéb, besorolhatatlan
A modern tömegiskola/népiskola Háttérben: polgárosodás (demokratizálódó tudáskép) reformáció-ellenreformáció (küzdelem a lelkekért)
A modern tömegiskola/népiskola Pillérek 3/1/ + 2/1/ Protestánsok (Comenius) Osztály Tanév Tanóra (tantárgy) (önkormányzás) Ellenref. (jezsuiták) Tanterv Osztályozás (iskoladráma)
A N É G Y A L A P V E T Ő N E V E L É S I I D E O L Ó G I A Mihály Ottó felfogásában a tradicionális iskola 3 alternatívája Tradicionális Iskola (töltőállomás) Reformiskola (üvegház) Forradalmi (maga a forradalom) Megegyezés és alku iskolája (agora, piac)
A tradicionális iskola Az iskola mint„töltő-állomás” A „klasszikus” műveltségfelfogás A gyermek mint üres „edény” – meg kell tölteni, „hiánylényből” kulturált lényt formálni, ellátni a műveltség kánonjainak megfelelő tudásokkal Kívülről („magas kultúra”), tradicionális értékek Átadni a jelen generációnak a múlt információit, szabályait, értékeit Tradicionális, intézményesült,megszokott, rögzült
A növendék passzív! (a nevelés „végbemegy” rajta)
Alternatív iskolák A növendék valamilyen módon aktív, Részese a nevelési folyamatnak
Alternatíva 1. A reformiskola Az iskola mint„melegház” A „romantikusok”Rousseau, Neill A gyermek mint növény (kertészhasonlat: a nevelő segíti, hogy saját törvényei szerint ő maga fejlődjön, megvédi az ártalmaktól) Belülről, kívánság, hajlam, „természet” Egy olyan kényszerítő környezetet létrehozni,amely a belső kvalitásokat„felszínre hozza”. Egyedi, újszerű és egyéni
Alternatíva 2. A forradalmi iskola Az iskola mint„eszköz” A „forradalmárok” A gyermek maga is – nevelkedése közben - a társadalmi változás ágense, nevelkedése a valóság „forradalmi” átalakításának visszatükröződése, lenyomata önmagán (az „új ember kovácsa”) Az új rendszer, a forradalom politikai,gazdasági igénye Új embert nevelni az újtársadalmi rend számára Az iskolát mint a szociális változások emeltyűjét használni
Alternatíva 3. Az alku és megegyezés iskolája A „progresszivisták” pragmatisták A gyermek mint filozófus, problémamegoldó „alkusz”(a célokban s eszközökben való megegyezés maga a nevelési folyamat fő eszköze és célja is egyben) Interakció belül és kívül Olyan környezetet kreálni,amely táplálja a tanuló és a társadalom. közötti természetes konfliktusokat és egyezkedéseket, Megoldható, de valódi problémák vagy konfliktusok a megszokott és a kibontakozó között
A reális iskola „koktél”: osszon el 100%-ot a komponensek közt! F A
terek berendezés felszerelés tanulók épület SZ1./F Menedzs ment Sz2./F Ki segítők SZ3. /F Tanítók, tanárok, nevelők. Nemzetközi szerződések törvények Korm.rendelet felszerelés tanulók Miniszteri rendelet épület Fenntartói rendeletek Nevelőtestület Valamely iskolai szervezet, közösség