Az iskolaérettség kérdése Temesvár, 2012. május 21. Tanítók- Óvónők módszertani köre
„Érettség – fejlesztés” Óvoda – iskola feladata
Az iskolaérettség feltételei Testi fejlettség 120-130 cm magas, 20-22 kg súlyú, megkezdődik a fogváltás – idegrendszer érettsége cipőfűző megkötése – finommozgás fejlettsége, térbeli tájékozódás, vizuális megfigyelőképesség.
Jó egyensúlyérzék Pontos finommozgások Ép érzékszervek (a rutin szűrővizsgálat nem derít fel olyan hiányosságokat, mint a rejtett kancsalság, látótérkiesés, lusta pupillareflex, lassúbb beszédhallás stb.) Jó ceruzafogás, könnyed eszközkezelés Elemi mozgások összerendezettsége Jó egyensúlyérzék Pontos finommozgások
Lábdominancia (jó, ha azonos oldalra esnek) Szemdominancia A keresztcsatornák jó működése (a gyermek egymástól függetlenül tudja mozgatni végtagjait) Testséma (ismerje, tájékozódjon rajta) Kézdominancia Lábdominancia (jó, ha azonos oldalra esnek) Szemdominancia Füldominancia
Térirányok felismerése térben és síkban A szemmozgás koordináltsága (fixálás, pupillareflexek) Jó térérzékelés Térirányok felismerése térben és síkban Reprodukáló képesség térben és síkban Soralkotás, sorritmus folytatása Szem- kéz koordináció
Gestalt- látás (a részek egészként értelmezése) Azonosság felismerése Az iránykövetés képessége Biztos alak- háttér megkülönböztetés Alak- , forma- , szín- és nagyságállandóság (konstanciák felismerése) Gestalt- látás (a részek egészként értelmezése) Azonosság felismerése Különbözőség felismerése
Általános tájékozottság Beszédkészség Auditív megkülönböztetés Analizáló – szintetizáló képesség Átfordítási képesség (az egyik érzékelési síkon szerzett ismeretet egy másik érzékelési síkon reprodukáljuk) Általános tájékozottság Beszédkészség
Gondolkodás (összefüggések felismerése, következtetések levonása, elemi logikai műveletek, ítéletalkotás) Problémamegoldó gondolkodás Emlékezet (vizuális, auditív, ritmus) Figyelem
Szocializáció Feladattudat Jó kudarctűrő képesség Felnőttekhez való viszony
A hét kritikus alapkészség Írás – mozgás koordináció Beszédhallás Reláció – szókincs Elemi számolási készség Tapasztalati következtetés Tapasztalati összefüggés-megértés Szociális kompetencia
HOGYAN? Nem a tartalmat, hanem az együttműködést dicsérjük Az eredményt a korábbi eredményhez mérjük