Alkalmazkodás: megfelelő személyi és tárgyi környezet autizmussal élő gyermekek, felnőttek számára Őszi Tamásné gyógypedagógus Autizmus Alapítvány.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Útvesztő számukra a világ…
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
AZ ÓVODA EGÉSZSÉGNEVELÉSI GYAKORLATA (febr. 25.)
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. - Tóth Attiláné dr. Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. Tóth Attiláné dr.
Pathways II – Az egész életen át tartó tanulás lehetőségei értelmi fogyatékossággal élő felnőttek számára.
Szociálpedagógia szak (BA). A képzés célja: • olyan szociálpedagógusok képzése, • akik képesek a gyermek és ifjúsági korosztály • tanulási, szociális.
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Minőségmenedzsment alapelvek
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Napocska Napköziotthon
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Új utak és lehetőségek a középiskolások
Környezetpszichológia III.
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
Sztereogram.
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
Divizionális (divíziós) szervezet
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Az érzelmi intelligencia készségei
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
Testnevelés tantárgypedagógia 7. ea.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Scenáriók készítése Dr. Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
Biztoskezdet gondolat a falakon túl A gyerekházon túl is élnek.
Hogyan használd a PTC oldalakat? Alapvető fogalmak, és leggyakrabban előforduló kifejezések.
Alapvető fogalmak, és leggyakrabban előforduló kifejezések HOGYAN HASZNÁLD A PTC OLDALAKAT?
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Éntudat – identitástudat - énkép
Rajzfejlődés-áttekintés
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
a kifejező és az ábrázoló jelleg
Quality Human Management
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Mindennapi veszteségeink
Az iskoláskor küszöbén
Zeneterápia a Kerek Világ Alapítványban
ATF Gyakorlati tapasztalatok Mádi-Szabó Eszter Salva Vita Alapítvány Június 12.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
DIAKONIA KERESZTYÉN ALAPÍTVÁNY Koordinációs iroda KOLOZSVÁRI FIÓK MAROS- VÁSÁRHELYI FIÓK SZENT- GYÖRGYI FIÓK SZÁSZ- RÉGENI FIÓK 100 alkalmazott BRASSÓI.
Találkozásaim a szülőkkel Együttműködések, párbeszédek a fogyatékkal élők családjaival Szász Emese, Gyulafehérvári Caritas – Szociális gondozás fogyatékkal.
Életvezetési kompetenciák fejlesztését célzó programok megvalósítása.
Demens gondozás (Kommunikáció) Készítette: Jónyer Lajosné
Személyközpontú gondozás
Esély? Egyenlőség? Autizmussal élni Csoportos integrációs modell Székesfehérváron Mahlerné Köfner Anikó gyógypedagógus Budapest 2006.
A éves gyermekek támogatása a tanulásban - szülői szemmel Prigl Ágnes szülő Szolnoki Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti.
Child Behavior Checklist 1991 (Gádoros Júlia, 1996)
Lehetőségek az esztétikai nevelésben - esztétikai nevelés és drámajáték -
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
TÁVMUNKA LEHETŐSÉG ÉS VESZÉLY DR. FRANK RÓZA PHD NYME SAVARIA EGYETEMI KÖZPONT KÖNYVTÁR- ÉS INFORMÁCIÓTUDOMÁNYI TANSZÉK.
Iskola és család Eltérő és hasonló megközelítések a prevenciós beavatkozások tervezésében A magára hagyott nemzedék A drog veszélyes - veszélyben van a.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Értékek.
Miért kell kistérségi kiterjesztés; hol tart Szécsény
avagy hogyan birkózzunk meg szorongást okozó tanítási helyzetekkel?
Csoportos művészetterápia gyermekeknek
Kommunikáció típusai.
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
A krónikus beteg hányattatásai
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Szociális segítő a kollégiumokban
Előadás másolata:

Alkalmazkodás: megfelelő személyi és tárgyi környezet autizmussal élő gyermekek, felnőttek számára Őszi Tamásné gyógypedagógus Autizmus Alapítvány

KÖZÖS, MINDEN EMBERT MEGILLETŐ JOGOK KÖZÖS, EMBERI IGÉNYÜNK: BIZTONSÁG, ELŐRE LÁTHATÓSÁG, VÁLTOZÁS ÉS AZONOSSÁG EGYENSÚLYA Információk összerendezésére való képtelenség, ezért képtelenek koherens és jelentésteli gondolatok kikövetkeztetésére, vagy összekapcsolni és jelentést tulajdonítani a töredezett információknak=> nem tudják értelmezni a világot => folyamatos mások segítségére szorulnak Korlátozott általánosító képesség Perszeveráció = egyetlen válaszhoz ragaszkodnak, vagy egyetlen ingerre reagálnak Hosszabb ideig tart a figyelem ráirányítása, átirányítása és megszüntetése, mint normálisan=> nehéz az olyan info feldolgozása, amely folyamatos átirányítást igényel, főleg, ha az modalitások közötti Kivéve: váratlan vizuális ingerekre adott reakcióik hasonlóak=> vizuális információ segíthet

AZ EGYÜTTMŰKÖDÉS FELTÉTELE: ÉRZELMI BIZTONSÁG, KÖLCSÖNÖS MEGÉRTÉS BEJÓSOLHATÓSÁG ÉS ÉRTHETŐSÉG ÁLTAL

Gyakori nehézségek a mindennapokban A választás nehézsége. Az idő megértésének nehézsége. A helyek, helyszínek és a viselkedés összehangolásának nehézsége. Az újdonság nehézsége. A szorongásokon való uralkodás nehézsége. Nehézség abban, hogy mások szempontját megértsem, elfogadjam. Veszélyes helyzetek felismerésének problémája.

Gyakori nehézségek a mindennapokban Igények, érzések, vélemények, élmények, információk közérthető kifejezésének nehézsége. Más emberek megértésének nehézsége. Gyakori másodlagos problémák: Szenzoros érzékenység vagy túl magas ingerküszöb. Étkezési, alvási problémák. Viselkedésproblémák.

MEGOLDÁSI LEHETŐSÉGEK: Alapvetően fontos: Megelőzni a stressz-teli és veszélyes helyzeteket, ha pedig nem kerülhető el, megtervezni, hogy mit fogunk tenni ezekben a helyzetekben. Az autizmussal élő személynek látnia és értenie kell az időt, érteni kell a helyek funkcióját és meg kell tanulnia a hozzájuk tartozó viselkedést. Tudnia kell előre, ha megváltozik valami. Helyet és időt kell biztosítani a saját maga által választott tevékenységre is.

A MEGÉRTÉS KULCSA: LÁTHATÓ TÁMPONTOK Nyelvi instrukciók, társ-i elvárásokra, szabályokra való hivatkozás, hagyományos tanítási stratégiák = kudarc => élőnyelvet és szociális közvetítést helyettesíteni és kiegészíteni vizuális környezeti támpontokkal Hétköznapi életben használt támpontok + ha nem elég, nyelvi és szociális képességek használata Autik könnyebben feldolgozzák a látható, konkrét, térben és időben állandó információkat

A LÁTHATÓ KÖRNYEZETI TÁMPONTOK CÉLJA: A környező világ jobb megértése A rugalmasság elősegítése 2. A túlzott ingerszelektivitás miatt a helyzet egy lényegtelen elemének megváltozása az egész viselkedés-láncolatot megváltozathatja. Az ilyen voltozóktól független rutin kialakítására van szükség. Változásokat könnyebben elfogadja, mivel az érthető és időben nyújtott információ oldja a feszültséget Azonosítani kell azokat a környezeti ingereket, amelyekre a gyerek támaszkodik a stabilitás érdekében, és ezekről információt nyújtani 3. Könnyen elterelődő figyelem, sorrendiség meg nem értése, belső forgatókönyvek hiánya miatt folyamatosan a felnőttre támaszkodik, hogy jól teljesítsen, aki így részévé válik a tevékenységnek. A verbális támpontokat nehéz elhalványítani, így ezek megkívánják a felnőtt jelenlétét=> környezeti támpontokra reagálás ezt kiváltja Önállóság

A KÖRNYEZETI TÁMPONTOK TÍPUSAI: Időbeli támpontok Térbeli támpontok Folyamatot megjelenítő támpontok 1. Időegységek beosztásának megszervezésére Órarendek:/napirendek: kül. Időszakot ölelhet fel, események sorrendjét és viszonyát mutatja meg Befejezés útmutatói Várakozás támpontjai: a befejezés rutinja+vmilyen tevékenység a várakozás alatt Stratégiák az időbeni változások elfogadására: pl. szokásos napirend változása esetén áthúzni a megszokottat és megjeleníteni az újat 2. Környezet szervezésével kapcs. Információk pl. tárgyak helye Elhelyezés Személyes tulajdon helye Másokhoz való viszony: közelség, érintés, üdvözlés, egyéb protokollok 3. 3. Feladat lépései és egyes emberek és tárgyak közötti viszony Rutinok = folyamatleírások Tulajdon megjelenítése Magánszférával kapcsolatos rutinok pl. vécéhasználat 4. Kezdeményezés, választás segítése, önkontroll megtartása Önkontroll: legyen egy hely, ahova elvonulhat, és ezt tudja kérni Megerősítő támpontok Quill, Kathleen Ann (szerk.): Teaching Children with Autism: Strategies to Enhance Communication and Socialization. Delmar Publishers, 1995

A SEGÍTŐ KÖRNYEZET ELEMEI: - a tér strukturálása - napirend: mit, hol, mikor, meddig, miért? munkarend: hogyan jutok a munkámhoz? mi a sorrend? meddig tart a munka? - munkaszervezés: hogyan végezzem el a feladatomat? - kevésbé szorong, mert látja a lehetőségeket, teendőket - előre jelzett változások kevésbé ijesztőek - nem szorulnak mások segítségére => lehető legnagyobb önállóság és rugalmasság eszköze - egyéb vizuális segítségek

A TÉR-IDŐ STRUKTÚRA (napirend) FUNKCIÓJA: Választ ad az alábbi kérdésekre: Mit? Hol? Hol? Mikor? Mi lesz azután? További lehetőségek: Alternatívák Kivel? Mi tér el a szokásostól? Mettől - meddig? Miért? stb.

A TÉR KIALAKÍTÁSÁNAK SZEMPONTJAI: - Az egyes terek funkciójának világosan láthatónak kell lenniük - Minden alapvető tevékenység helyét meg kell határoznunk - Csak olyan eszközök legyenek jelen, amelyeket valóban használunk, vagy amelyeknek valamilyen funkciójuk van - Mindig ragaszkodni kell a terek funkció szerinti használatához 1. Gyerek miből érti meg, szükség lehet nagyon explicit elválasztókra pl. paravánok, polcok 2. étkezés, házimunkák, önápolás, öltözködés, önálló és társas szabadidő, önálló és közös munka, vagy tanulás 3. Példa: tavalyi tanulóhely - elkerítve szekrénnyel + ráccsal, tanulós + babzsákos cuccok csak számomra elérhetők 4. Kivételek esetén probléma lehet, hogy a gyerek önállótlanná válik, mert elbizonytalanodik, az ismert rendszer összeomlása viselkedésproblémához vezethet Az egyes terekben lehetséges viselkedések tanítása segítheti a szociális normák betartását pl. csak az öltözőben lehet vetkőzni, máshol nem 5. Tanárok is lehetnek zavaró ingerek forrásai, vagy ösztönző tényezők

A NAPIREND A hellyel és idővel kapcsolatos információk érthető közlésére szolgáló vizuális segítő eszköz. - A pedagógus és a szülő közlése arról, hogy mi várható, milyen sorrendben, és azokra hol kerül sor - Válasz a Mit? Hol? Mikor? Mi lesz azután? kérdésekre - Eszköz az önálló, változatos tevékenykedés megalapozásához - Eleinte merev alkalmazás, a rutinszerű tevékenységeket tegyük sorrendbe. Később lehet bővíteni és változtatni - Összeállításnál a tevékenységek tartalmában és időtartamában a gyerek képességeihez és igényeihez igazodjon - Két szimbólumkészlet, egyik a falra, másik a napirendre

A NAPIREND EGYÉNRE SZABOTT - előre jelzett időtartam hosszúsága alkalmazott szimbólum szintje (pl.tárgy, fotó, rajz, írott szöveg) a használat módja szempontjából 1. Amennyi a gyerek számára átlátható Következő tevékenység napszak egész nap másnap hét hónap 2. Konkrét tárgy, kicsinyített tárgy, tárgy egy darabja, fotó, színes kép szóképpel, fekete-fehér kép szóképpel, piktogram, írott Tanítás feltétele, hogy a gyerek értse, a szimbólum egy tevékenységet jelez. Ellenőrizni kell, képes-e egyeztetni különböző szimbólum-szintű információkat: felismeri a jelentésüket, és az azonos jelentésűeket egyezteti. Ne segítsünk, csak a szükséges dolgok legyenek jelen

Munkarend Hogyan jutok az anyagokhoz és eszközökhöz? Mi a sorrend? Mikor lesz vége?

Munkaszervezés Hogyan végezzem el a feladatot?