Alfred Adler individuálpszichológiája
Alfred Adler (1870-1937) 1895 orvosi diploma A Bécsi Pszichoanalitikus Társaság alapító tagja 1911 szakítás Freuddal 1914-18 a hadseregben orvos 1935 az USA-ba költözik
Újításai Freudhoz képest: Az ember örökletesen társadalmi lény, alapvetően a közösségi érzés motiválja Lecsökkenti a szexuális szféra jelentőségét A tudatos szférát teszi a személyiség központjává A személyiség egyediségének hangsúlyozása Életstílus, kreatív én
Adler főbb koncepciói Fiktív finalizmus Fölényre törekvés Kisebbrendűségi érzés Társadalmi érdeklődés Életstílus Kreatív én
Adler főbb koncepciói Fiktív finalizmus
A gyermek téves céljai Cél Gondolatok Szülők érzései Gyermeki reakciók Figyelem felkeltés Csak akkor vagyok elég érdekes, ha rám figyel-nek Állandóan aktív, türel-metlen, okosan megmagya-ráz, vagy erkölcsi dolgokkal jön. Elkezd „nevelni”. Abba-hagyja egy ideig, majd újrakezdi
Korrektúra Vonuljunk vissza, lehetetlenné téve a negatív reakciókat, valami teljesen más dolgot csináljunk, hogy a gyermek a téves célt ne érje el. Más helyen adjunk bizalmat.
A gyermek téves céljai Cél Gondolatok Szülők érzései Gyermeki reakciók Győzni Csak akkor vagyok elég értékes, csak akkor vagyok fontos, ha parancsolhatok Dühös lesz: „Ez a gyerek ki akar készíteni”, „Majd én megmutatom!”- büntetni kezd. A reakció erősödik, a zavar fokozódik, ügyetle-nebb lesz.
Korrektúra Ne harcoljunk! Ne beszéljünk a gyereknek, hanem cselekedjünk! Maradjunk kedvesek, barátságosak (ne érje el a harcot). Nyerjük meg a gyereket a konstruktív munkának. Változtassuk meg az erő irányát: egy irányba menjen a két igény.
A gyermek téves céljai Cél Gondolatok Szülők érzései Gyermeki reakciók Bosszú Tudom, hogy nem szeretnek, állandóan veszítek, ezért megbüntetem őket Felháborodás: „Hogy meri ezt velem csinálni!” „Teljesen igazam van abban, hogy nem szeretnek” - erősíti bosszúját.
Korrektúra Ne hagyja magát a szülő, nevelő, ne bántsunk vissza, ha a gyerek bánt. Minden büntetést, minden kritikát kerüljünk, mivel a gyermek fő célja: „Addig vagyok rossz, amíg megbüntetnek”.
A gyermek téves céljai Cél Gondolatok Szülők érzései Gyermeki reakciók Vissza-vonulás, rezigná-ció „Úgysem értek semmihez, úgysem tudok semmit jól csinálni, feladom.” Teljes kétségbeesés: „Fogalmam sincs, mit csináljak.” Egyszerűen nem érti a leckét, buta Nincs reakció. Szeretné, ha észre sem vennék.
Korrektúra Nagyfokú bátorítás. Nagyon kicsi lépésekkel haladjunk előre, nagyon kis eredménynek is örülve. Az elvárásokat fogjuk vissza. Higgyünk a gyermek képességeiben: sok bizalmat előlegezzünk!
Adler főbb koncepciói Fiktív finalizmus Fölényre törekvés
A fölényre törekvés koncepciójának előzményei Agresszió, hatalomvágy fontosabb motiváló erő, mint a szexualitás Férfias tiltakozás Fölényre törekvés mint önmegvalósítás
Adler főbb koncepciói Fiktív finalizmus Fölényre törekvés Kisebbrendűségi érzés Társadalmi érdeklődés Életstílus Kreatív én
Adler más fontos megállapításai Születési sorrend és személyiség Korai emlékek szerepe Gyermekkori élmények szerepe: - fogyatékos gyermek - elrontott gyermek - elhanyagolt gyermek
Az individuálpszichológia alapelvei Az ember egy feloszthatatlan egység, minden rész az egészre ad felvilágosítást. Az ember egy cél felé törekszik Minden élőlény egy bizonyos fejlődési potenciállal születik. Ha egy felnőtt leáll a fejlődéssel, akkor az tünet. Fontos, hogy az ember találkozzon nehézségekkel, hogy legyen mit leküzdenie.
Az ember önmegvalósításra törekszik. A személyes határok elérése a cél. Az ember szociális lény, szüksége van megértésre a csoportban. Az ember nem áldozat, hanem saját sorsának aktív irányítója Az ember megértéséhez fontos tudni, ő hogyan értelmezi azt, ami történik vele. Az ember maga ad értéket a dolgoknak, ezért ő maga felelős a sorsáért. A túlélés előfeltétele a kooperáció, aki nem akar kooperálni, az egyedül marad.