Az egyéni fejlesztési terv
Az egyéni fejlesztési terv elkészítése A Közoktatási Törvény és a Gyermekek Jogairól szóló Nemzetközi Egyezmény alapján minden gyermeknek alapvető joga, hogy megkapja a képességeinek, fejlettségének megfelelő gondoskodást, mely az egyénre szabott fejlesztő programban válik konkréttá. Az egyéni fejlesztő program alkalmazása akkor hatékony, ha a gyermek részletes pedagógiai megismerésére épül, abból indul ki. A fejlesztés nem a gyermek izolálásával, kiemelésével történik, hanem csak a napi tanulási tevékenység integrált részeként, a foglalkozások tematikájába beépülve éri el célját. A fejlesztési terv részletes (képességterületekre lebontott) leírása és a fejlődés rendszeres visszacsatolása, regisztrálása lehetőséget nyújt a fejlesztési folyamat részeredményeinek összehasonlítására és a tervezés rugalmas módosítására egyaránt. A fejlesztési ciklusok egymásra épülése biztosítja a fokozatosság, a kis lépések elvét, s egyben lehetővé teszi, hogy biztos alapokra épüljön a gyermek tudása.
az egyéni fejlesztési terv nem nyilvános, az intézmény belső dokumentuma a személyiségi jogok védelméért az intézmény vezetője felelős tartalma kizárólag a gyermek fejlesztése/fejlődése érdekében használható fel, a szülő/gondviselő egyetértésével
LÉPÉSEK - Meghatározom azt a részterületet, amire különösen koncentrálnom kell. - Átgondolom azokat a feladattípusokat, melyeket alkalmazni tudok hozzá. - A feladattípusokat a tananyag vagy a szabadidős tevékenység lehetőségeihez rendelem.
Pedagógiai megfigyelés, szükség esetén pedagógiai vizsgálat fő megállapításai Kiemelt fejlesztési területek Feladattípusok Színterek Együttműködő szakemberek és felelősségi körük
Sajátos nevelési igény esetén: a szakvélemény alapján a tanuló az osztálylétszámban 2 főnek számít az intézmény fenntartója a tanuló után emelt szintű normatíva igénylésére jogosult, ha alapító okiratában és személyi feltételeit illetően erre lehetősége van Saját alkalmazásban Együttműködési szerződés útján
a szakvélemény tartalmazza a javasolt fejlesztési területeket tantárgyrészek, idegen nyelv minősítése alól történő felmentési javaslatot a minősítés alóli felmentés mellett a tanuló köteles látogatni az órát, de egyéni ütemben halad, értékelése az önmagához viszonyított előrehaladást tükrözi vizsga esetén a véleményben javasolt eszközöket használhatja (laptop, számológép), illetve több időt, segítséget kaphat
A dosszié tartalma Dokumentumok az eddigi életútról (anamnézis, egészségügyi adatok, értékelések, vélemények) A jelenlegi megismerés dokumentumai (az öt egymásra épülő szint szerint) Szakvélemények (ha van) Egyéni fejlesztési terv (táblázat) Visszacsatolások (folyamatosan)
És ha tehetséges?
A tehetség „menedzselése” Értékválság Információáradat Időhiány Magány Lehetőségek A legfőbb érték közös tudatosítása, leírása Szelektálás az érték mentén, információk összegyűjtése Időbeosztás, lassítás megtanítása Együttműködési formák megtanítása Mentori szerep, kapcsolatok kialakítása
Művészeti, önkifejező tevékenységek! Határok a fejlesztésben! Egy irány erősítése! Reális, egyéni cél kitűzése az érdeklődésnek megfelelően! Információk a további lehetőségekről!
Kiinduló állapot CÉL A jelen értékeid (ne nézz vissza…) Álmodj nagyot! 1. mérföldkő 2.mérföldkő 3. mérföldkő CÉL A jelen értékeid (ne nézz vissza…) Holnap ezt teszem érte… Jövő hét végéig… Március végéig… Álmodj nagyot!
Portfólió (videofilm, kép, plakát, montázs, PowerPoint, forgatókönyv, alkotás, fordítás, elemzés, értékelés/kritika, szövegalkotás) Információforrások (honlapok ösztöndíj-lehetőségekről, munkaügyi információk, képzési lehetőségek) Kapcsolatépítés (drámajátékok, kommunikáció fontos helyzetekben, önmenedzselés okosan, „marketing” eszközök)
Fő területek Tanulás Szabadidő Sport, mozgás Kreativitás, alkotás, művészet Kapcsolatépítés Információk összegyűjtése A célhoz vezető úton