CÉLOK ÉS ESZKÖZÖK A KÖZÖSSÉGI SZOCIÁLIS MUNKÁBAN Molnár Katalin főiskolai docens.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Advertisements

EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
Van-e különbség?  Cél  Minőség  Létszám  Résztvevő  Rendezők  Lebonyolítás  Nyilvánosság  Eredmény  Érték.
Csoport munka.
Munka-magánélet egyensúlya- a vállalkozás, mint lehetséges megoldás
Lobbizás az egészségügyben
Beruházási projektek dokumentációja
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
A tervezés mint menedzsment funkció
Szervezetfejlesztés, vezetésfejlesztés
A stratégiai tervezés módszertana
DREAM-HOME Agency & Consulting Értékbecslés eladástechnika.
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
TÉNYLEG CSAK EZ MOTÍVÁL?
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
A felelős műszaki vezetőkre vonatkozó szabályok változása A munkavédelem időszerű kérdései a bányászatban és a gáziparban konferencia Visegrád november.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Közösségfejlesztés és közösségi munka
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A tanulók társas helyzete az iskolában
KONFLIKTUSMODERÁLÁS n SZÜKSÉG- SZERŰEK n TERMÉSZETESEK n DEMOKRATIKUS EGYÜTTÉLÉS  TÖBB KONFLIKTUS  KRITIKUS ÉRTÉKIG!!
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Családi vállalkozás.
A lények és törekvések bukásának valódi oka az igazi, használható MIÉRT megfigyelésére és megtalálására való képtelenség. Adatsorozat 22. A lények és törekvések.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Játékelméleti alapfogalmak előadás
Döntéselőkészítés, döntéstámogatás
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
Miért hozzuk a döntést, mi a cél?
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
Margitay – Mérnöketika KENŐPÉNZ ÉS KORRUPCIÓ 12. óra.
1 © kurtán sándor 2011 érdekérvényesítés és érdekegyeztetés az eu-ban munkaadói szervezetek az EU-ban.
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
Konformitás A viselkedés változása abból a célból, hogy ragaszkodjon a létező társas normákhoz Társas normák – széles körben elfogadott szabályok melyek.
Emberi Erőforrás Menedzsment Stratégia, politika, tervezés az emberi erőforrások menedzsmentjében EEM. 02.
A modell fogalma, a modellezés jelentősége
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Minőség menedzsment 6.előadás
Munkavédelem és controlling
Készségfejlesztő és viselkedésmódosító csoportok tervezési modellje I. I. A csoporttagok fejlődésének tervezése 1.Mérd fel, hogy milyen deficitekkel és/vagy.
Érték és etika a szociális munka gyakorlatában / F. Loewenberg-R
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
ADATVÉDELEM – JOG évi LXIII. tv. a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról.
Gazdálkodás és gazdaságosság a vállalatban
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
A stratégiai tervezés folyamata
Kormányszóvivői tájékoztató T ö b b e n, j o b b a n, t o v á b b Zöld könyv az egészségügyről.
Az élet igéje április „Testvérek, ne panaszkodjatok egymásra…” (Jak 5,9)
2. Döntéselméleti irányzatok
Virtuális mediáció? – Hagyományos és új mediációs módszerek
SZERVEZETTAN (7. hét) A szervezetek környezete. STEEP és
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
X. Országos KEF Konferencia nov. 30.
Felelősen, egészségesen, biztonságosan
Az Élet Igéje szeptember.
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
Filozófiatörténet előadások 1I.
Egy iskola, ahol az ADHD-s gyerekek érettségiznek
Pályaválasztást segítő, pályaorientációs program a gyermekotthonokban és lakásotthonokban nevelkedő gyermekek számára.
HOZZÁTARTOZÓ ÉS SZOCIÁLIS INTÉZMÉNYEK ELFOGADÁS/EGYÜTTMŰKÖDÉS.
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Társadalmi követelmények és igények speciális könyvtári ellátásra
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
10. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Előadás másolata:

CÉLOK ÉS ESZKÖZÖK A KÖZÖSSÉGI SZOCIÁLIS MUNKÁBAN Molnár Katalin főiskolai docens

A cél és az eszköz  Amit akarunk  ahogyan azt akarjuk CÉLESZKÖZ

A két fogalmat vizsgálhatjuk Milyen erőtartalékok vannak a cél érdekében Elérhetőek-e a célok Meg lehet-e tenni, amit akarunk Milyen lehetőségek közül lehet választani Megéri-e azt és úgy cselekedni a megvalósításért, megvalósulásért Működik-e úgy, amit akarunk tenni, ahogy elképzeltük PRAGMATIKUS - TAKTIKAISTRATÉGIAI SZEMPONTBÓL

ELGONDOLKODTATÓ a cél és az eszköz kapcsán:  „Az élet korrumpáló hatású”  „Aki fél a korrumpálódástól, az az élettől fél” Alinsky  „A lelkiismeret a megfigyelő és nem pedig a cselekvő ember erénye” Goethe  Döntési helyzetben gyakran az egyéni lelkiismeret és az emberiség jólétére tett cselekedetek nincsenek összhangban – a választásban az utóbbit kell előnyben részesíteni.

A cél és az eszköz meghatározása:  Nem hasonlítható a térképolvasáshoz, - melyben optimális útirányt határozunk meg, pontosan megfogalmazott célokra,  Gyakori, hogy a céllal egyetértünk, de az eszközzel nem  Aki semmilyen eszközzel nem ért egyet = közömbös ?, közöny uralkodott el rajta ?, ez lesz az erényes viselkedés ?

A cél és az eszköz etikájának szabályai  1.  Egy ügy cél-eszköz rendszerének etikája iránti érdeklődésünk fordítva arányos az üggyel kapcsolatos személyes érdekeltségünkkel.  Ha nem érint bennünket az ügy, jobban túlbuzog bennünk az erkölcsiség,  A konfliktusokat is távolabbinak éljük meg, ha nincs közvetlen érdekeltségünk az ügyben.  Mindezek térben és időben is igazak…

A cél és az eszköz etikájának szabályai  2.  Az eszközök etikájával kapcsolatos álláspontunk attól függ, milyen hatalmi-politikai pozícióban vagyunk, milyen ügyet (milyen szinten) képviselünk:  Hadsereg, földalatti mozgalom, önfeláldozó hazafiság, merénylők, - morális meggyőződésük más és más…  Az egyént nem érdekli más, mint a győzelem, (mely élet és halál kérdése)  Az ellenfél eszköze mindig amorális, a mi választott eszközeink pedig etikusak, humánus értékekben gyökereznek. (?)

A cél és az eszköz etikájának szabályai  3.  A célok a háborúban majdnem minden eszközt szentesítenek…  Egyes egyezményeket mindenki csak azért tart be, mert fél az esetleges visszavágástól,  Kit büntetnek? A felbujtót vagy az elkövetőt ?

A cél és az eszköz etikájának szabályai  4.  A célt és az eszközt:  idő,  körülmény,  közeg összefüggésében kell vizsgálni! Ezért az etikai norma ELASZTIKUS. (a 3-as követelményhez illesztett)

A cél és az eszköz etikájának szabályai  5.  A cél és eszközök etikája iránti érdeklődésünk a lehetséges eszközök számának növekedésével aranyosan növekedik vagy csökken.  Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre, azok hasznosan lesznek-e, - Morális kérdés csak akkor merül fel, ha a HATÉKONYSÁG között van különbség Bulvár sajtó hírei: mit és hogyan hozzanak nyilvánosságra – aki fél, valószínűsítik – nincs valami rendben….

A cél és az eszköz etikájának szabályai  6.  Minél kisebb jelentősége van az elérendő célnak, annál inkább megengedhetjük magunknak, hogy etikusabbak legyünk:  ha nincs sok emberre szükség a megvalósítás folyamatában,  ha viszonylag hamar megvalósítható a cél,  ha sokan egyetértünk a cél és eszköz megválasztásában,  ha jó, már működő közösség dolgozik együtt…

A cél és az eszköz etikájának szabályai  7.  A cél és eszköz etikájának döntő meghatározója a siker vagy a bukás.  Más a morális megítélés, ha sikerrel végződött az ügy,…  Mindenkiből lehet árulót, vagy nemzeti hőst „kreálni”, az ügy kimenetelétől függően, (ki, hogyan elemez, néz?)

A cél és az eszköz etikájának szabályai  8.  Az eszközök morális megítélése jelentősen függ attól,  hogy ezeket olyan időben alkalmazzák, amikor szembe kell nézni a közvetlen vereség lehetőségével vagy pedig a győzelem küszöbén.  hogy az ügyet győzelemre vagy veszteségre vitte-e.  Amikor a győzelem már majdnem biztos – nem célszerű (illik) amorális eszközöket alkalmazni.  Veszélyben kevesebb a moralitás-igény.

A cél és az eszköz etikájának szabályai  9.  Az ellenfél bármilyen eszközt, mely hatékonynak minősül/t ellene amorálisnak, etikátlannak fog értékelni.  Pedig lehet, hogy előzetes megfigyelés és elemzés alapján választották ki azt a célt, eszközt – melyet ellene alkalmaztak,  Lehet, hogy ezt a célt-eszközt már Ő is alkalmazta (sikerrel ) másokkal szemben.

A cél és az eszköz etikájának szabályai  10.  Az ember az csinálja,  amit tud,  azzal, amije van,  ott és akkor, amikor lehet, … s mindezt morális lepelbe csomagolja. Eszközök, erőforrások, milyen cselekvési kombinációk – mikor valósíthatók meg – majd választ.

Benedek Elek  „Egy szent célom volt,

Hogyan szervezzünk csoportokat?  1. Mi a csoport CÉL-ja? (ne túl nagy és távoli, inkább reális, napi, konkrét célokat kell megfogalmazni)  2. Milyen ESZKÖZZEL, azaz tevékenységekkel érhető el, hogy a csoport ténylegesen felálljon, működjön  3. Ki legyen/het a csoport TAG-ja – érintettek köre, szimpatizánsok, családtagok, ismerősök, azonos élethelyzetben lévők, szakemberek ????? – világosan körülhatárolt kell legyen a tagság.  4. MÉRET – mekkora legyen ez a csoport, van-e bűntudat, hogy valaki nem kerülhetett be…