Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Advertisements

Szentlőrinci Kistérségi Bölcsőde és Óvoda
GYERMEKDALOK KICSIKNEK
Böngésszünk együtt! Beszédfejlődést segítő gyermekkönyvek
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
A gyermekek nyelvelsajátítása
Szentlőrinci Kistérségi Bölcsőde és
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
„ŐSZ KINCSEI” TÉMAHÉT október 10 – 14.
A FEJLŐDÉSI DISZFÁZIA ÉS KÖVETKEZMÉNYEI ISKOLÁSKORBAN
A Logopédiai Szakszolgálat működése 2010
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Új utak és lehetőségek a középiskolások
MOZGÁSTERÁPIÁK A KERÜLETBEN
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Az iskolaérettség kérdése
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Bilateralis opercularis szindróma gyermekkorban
Agyi lebenyek normális funkciói, lebenysérülések tünettana
Elfogadva nevelni, tanítani
A Kovács-módszer alapismeretei
Speciális tanulási nehézségek
Speciális tanulási nehézségek
Katica csoport Október Tűz modul
Fejlesztő munka I. félév. Fejlesztést végző pedagógusok: 4 fő ( 2 fő logopédus, 1 fő tanító / nyelv- és beszédfejlesztő pedagógus, 1 fő tanító/
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Lehetőségek a tanulási problémák korai felismerésében és megelőzésében
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Mozgásterápia a mindennapi gyakorlatban
Varázslatos játékok iskolába készülőknek
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
A DIFER használata.
Integráló iskolák a közoktatásban
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Az iskoláskor küszöbén
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
Dr. Gyarmathy Éva MTA Pszichológiai Kutatóintézet
Óvoda-iskola átmenet intézményünkben
Beszédészlelés fejlesztése óvodáskorban
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
MESÉLŐ INTERNET. Szerinted mi az internet? Bevezető beszélgetés, vélemények összegyűjtése. „Az internet egy ismeretközlő lap, amibe ha belép az ember,
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
Dr. Petercsák Edit Miskolc, március 6.
Az elemi mozgásminták fejlődése kisgyermekkorban
Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Dunaújvárosi Tagintézménye
AZ AFÁZIÁK TIPOLÓGIAI OSZTÁLYOZÁSA
Demens gondozás (Kommunikáció) Készítette: Jónyer Lajosné
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Kutyás terápia alkalmazása óvodában Lakos Judit. Bemutatkozás Pepitappancs – Kutyás terápia csoport AZÚR Segítőkutyás Egyesület bemutatása
Csépai cigány hagyományok és megjelenítésük az óvodai nevelésben Készítette: Szabóné Bódi Dorina Óvodapedagógus Témavezető: Dr. Rigó Róbert főiskolai docens.
A JÁTÉK SZEREPE A HABILITÁCIÓS- REHABILITÁCIÓS MUNKÁBAN Benedek Elek Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani.
Alcím mintájának szerkesztése Demens lakók képességmegőrző, rehabilitáló programja Evangélikus Diakóniai Otthon Kaposszekcső Kaposszekcső,
1 Készítette: Barkó Zsolt. Nem betegség, rendellenesség A diszlexiásoknak problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása. A leírt betűket.
Iskolaérettség Fizikai (biológiai) Szellemi (pszichikus) Lelki (szociális)
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
3 éves gyermekek szűrése, ellátása
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Csonka Martin A hallókészüléktől a bilaterális cochlea implantációs műtétig Kaposvár,
Probléma fa Okozat Ok kevés a gyermek az óvodában
Horváthné Moldvay Ilona gyógypedagógus, közoktatási szakértő
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
A gyakorlat céljai Belássuk, hogy a tanulási zavar gyakori jelenség az iskola falai között, a tanítási-tanulási folyamatban számolni kell ezzel Rálássunk.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában Galicza Csabáné Ózd, 2010. 03. 24.

Témakörök Mi a diszlexia? A diszlekszia okai. Mikor derül ki – figyelemfelhívó jelek az óvodában. Hogyan segíthetünk – fejlesztő játékok, tevékenységek.

A népesség 5-10 %-át érinti, a valódi diszlexiás kb. 2-5%. Mi a diszlexia? Definíció: ép értelem mellett, az anyanyelv területén megnyilvánuló rendellenesség, amely különösen az olvasási készséget érinti. A népesség 5-10 %-át érinti, a valódi diszlexiás kb. 2-5%.

A diszlexia okai genetikai okok – öröklődés oxigénhiány a terhesség kapcsán beszédfejlődési probléma anyagcserezavar kialakulatlan lateralitás észlelési zavarok – tér és idő látási és hallási problémák szociális okok olvasástanítási módszerek

Hová soroljuk a diszlexiát? A diszlexia nem betegség. A diszlexia nem fogyatékosság. A diszlexia komplex tanulási zavar!

A diszlexia tünetei Tünetegyüttesek: külső megjelenés viselkedés és aktivitás területén mutatkozó zavarok

Mozgás nagymozgás rajzolás, eszközhasználat – finommotorika Nagymozgás fejlesztése → kúszás, mászás célzás akadálykerülő játékok, fogócskák egyensúlygyakorlatok torna, sportok ugróiskola, ugrókötelezés, indiánszökdelés

Finommotorika fejlesztése kézfej és az ujjak izmainak edzése színezés kézműves tevékenységek társas- és kártyajátékok tapintásos játékok öltözés

Beszéd alaki oldal  pöszeség tartalmi oldal: beszédészlelés beszédértés szókincs

A beszéd alaki oldalának fejlesztése ivás szívószállal fújó gyakorlatok nyelvügyesítő gyakorlatok hangutánzó gyakorlatok

A beszéd tartalmi oldalának fejlesztése megfelelő beszélő környezet mese versek, dalok, mondókák beszélgetés kitalált mese szó- és hangsorismétlés szólánc játékok szókeresések, -gyűjtések szóismétlés súgással Melyik a hosszabb? játék a beszédhangokkal

A beszéd megértésének fejlesztése robotjáték játék a magánhangzókkal kakukktojás tevékenység közbeni beszélgetés versek értelmezése színezéssel mesék tartalmának, eseményeinek megbeszélése

Saláta-bokorba terem a kis udvarba. Méz-körte, vaj-alma terem a hegyoldalba. Gyere, tartsad kicsi sapkád, adok érett, piros almát. Gyere, tartsad kicsi kendőd, adok édes, puha szőlőt.

Háp! Háp! Háp! Jönnek a kacsák! Hű, de éhes, hű de szomjas ez a társaság!

Érzékelés, észlelés látási észlelés hallási észlelés Gestalt-látás azonosságok, különbözőségek Gestalt-látás alak- és formaállandóság térészlelés hallási észlelés zörejek hangutánzások játék a beszédhangokkal

Egyéb tünetek kialakulatlan kezesség dominancia probléma keresztezett dominancia kevert dominancia kiakakulatlan testséma emlékezet gyengesége rövidtávú és hosszútávú memória

Vizsgálati eljárások Meixner-féle szókincs és olvasási vizsgálat Gósy Mária GMP tesztje Inizan teszt DPT teszt Mssst Diszlexia előrejelző gyorstesztek

Köszönöm a figyelmet!